Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"CONTROALE e-Factura: TOP 9 recomandari pentru a evita sanctiunile"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
CONTROALE e-Factura: TOP 9 recomandari pentru a evita sanctiunile
mail
Legislatie Contabilul.ro | Legislatie | Legislatie fiscala

Document cu masuri fiscale: termene prelungite pentru esalonarea simplificata, restructurarea obligatiilor si o noua scutire pentru Horeca

Data aparitiei: 23 Martie 2021
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Document cu masuri fiscale: termene prelungite pentru esalonarea simplificata, restructurarea obligatiilor si o noua scutire pentru Horeca
impozit pe venitesalonare la platatvacod fiscal
Ministerul Finantelor Publice a pregatit un proiect de OUG prin care propune o serie de masuri fiscale, printre care se numara prelungirea unor termene pentru esalonarea simplificata, depunerea notificarii pentru restructurarea obligatiilor bugetare si o noua scutire pentru domeniul Horeca. 
 
Ai nevoie de consultanta personalizata in legatura cu ultimele masuri fiscale? Specialistii PortalCodulFiscal.ro iti stau la dispozitie 24 de ore din 24, 7 zile pe saptamana, 365 de zile pe an!
 

Iata schimbarile preconizate in document
 
A. Reglementari in domeniul fiscal
 
1. Impozitul pe venit
 
Se propune clarificarea modului de distribuire a cheltuielii cu achizitia aparatelor de marcat electronice fiscale utilizate de asocierile fara personalitate juridica, respectiv deducerea costului de achizitie al aparatelor de marcat electronice fiscale sa se efectueze de catre fiecare asociat din impozitul anual, proportional cu cota de participare in asociere.
 
2. Taxa pe valoarea adaugata
 
2.1. Pentru corelarea prevederilor legale in ceea ce priveste regimul fiscal din perspectiva TVA aferent transferului gratuit al alimentelor destinate consumului uman, se impune modificarea Codului fiscal, prin eliminarea referirii la bunurile de natura alimentara din cadrul prevederilor art. 286 alin. (1) litera c) din Codul fiscal care reglementeaza baza de impozitare a TVA.
 
2.2. Avand in vedere ca aplicarea taxarii inverse de catre persoanele impozabile care comercializeaza aur de investitii este reglementata la art. 331 din Codul fiscal, la care se face deja referire in cadrul tezei a doua a art. 297 alin. (3) din Codul fiscal, pentru corelarea corespunzatoare a prevederilor legale se impune o corectie tehnica la art. 297 alin. (3) din Codul fiscal, prin eliminarea din teza a doua a referirii eronate la dispozitiile art. 313 alin. (10) din Codul fiscal, care reglementeaza obligativitatea tinerii evidentelor de catre persoanele impozabile care comercializeaza aur de investitii.
 
2.3. Se propune introducerea unor exceptii de la depunerea declaratiei recapitulative pentru operatiunile desfasurate intre persoanele impozabile din Romania si persoanele impozabile din Regatul Unit al Marii Britanii si Irlandei de Nord, avand in vedere ca sistemul VIES nu mai ofera informatii cu privire la inregistrarea in scopuri de TVA a persoanelor impozabile din Regatul Unit al Marii Britanii si Irlandei de Nord. Exceptiile de la depunerea declaratiilor recapitulative nu vor viza operatiunile care implica transporturi de bunuri in/din Irlanda de Nord.
 
2.4. Este necesara o interventie legislativa rapida asupra art. 303 din Codul fiscal prin care sa se reintroduca prevederea referitoare la exceptarea de la includerea in decontul de taxa a sumelor reprezentand TVA de plata cu care organul fiscal s-a inscris la masa credala, potrivit Legii nr. 85/2014.
 
B. Masuri fiscale pentru contribuabilii care intra in sfera impozitului specific unor activitati
 
In contextul mentinerii restrictiilor privind desfasurarea activitatilor, pentru contribuabilii care intra sub incidenta Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activitati se propune scutirea de impozit specific unor activitati, pentru anul 2021, pentru inca o perioada de 90 de zile calculata incepand cu data de 1 aprilie 2021. 
 
C. Reglementari fiscale referitoare la educatia timpurie
 
Se propune suspendarea aplicarii dispozitiilor art. 25 alin. (4) lit. i1) - i2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, avand in vedere faptul ca aceste dispozitii nu asigura reguli fiscale suficiente si neechivoce de aplicare a stimulentului fiscal reglementat pentru educatia timpurie, care sa conduca la stabilitate si eficienta legislativa, ceea ce impune astfel o revizuire a acestor reglementari.
 
Luand in considerare modul de calcul si declarare a impozitului pe profit datorat, respectiv trimestrial/anual, perioada suspendarii incepe cu data de 1 aprilie 2021 si se incheie la data de 31 decembrie 2021. Aceeasi perioada de suspendare se aplica si pentru contribuabilii cu an fiscal modificat. Perioada propusa are in vedere complexitatea elementelor prezentate la Sectiunea „Descrierea situatiei actuale” din prezenta Nota si asigurarea unei perioade de timp adecvate pentru dezbaterea si reglementarea lor.
 
Pe perioada suspendarii, in cazul cheltuielilor pentru functionarea creselor/gradinitelor aflate in administrarea contribuabililor se reglementeaza regimul fiscal aplicabil inainte de intrarea in vigoare a Legii nr. 239/2020 respectiv de cheltuieli sociale deductibile, la calculul rezultatului fiscal, in limita de 5% aplicata asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului, potrivit Codului muncii.
Totodata, se propune suspendarea prevederilor art. 76 alin. (4) litera x) si art. 142 lit. z) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal. Masura se aplica incepand cu veniturile aferente lunii aprilie 2021.
 
Masura este justificata, de asemenea, si de faptul ca norma actuala are caracter discriminatoriu prin raportare la diferite categorii de angajati, si mai mult decat atat contravine dispozitiilor legislatiei europene in materia taxei pe valoarea adaugata si a accizelor, aducandu-se atingere si prevederilor imperative consacrate la nivel constitutional.
 
D. Masuri in domeniul procedurii fiscale
 
1. Restructurarea obligatiilor bugetare
 
Avand in vedere riscul aparitiei unor dezechilibre financiare la nivelul economiei nationale cu impact asupra contribuabililor, si conditiile in care criza COVID se acutizeaza avand ca rezultat noi restrictii inclusiv de natura economica, este necesara prorogarea dispozitiilor referitoare la termenele de depunere a notificarilor si a cererilor depuse de acestia pentru a beneficia de masurile de restructurare a obligatiilor bugetare.
 
Tinand cont de faptul ca, termenul de notificare a organului fiscal privind intentia de restructurare se implineste la 31 martie 2021, iar efectele economice ale declararii starii de urgenta si ale starii de alerta este de asteptat sa continue dupa incetarea acestora, iar situatia economica a contribuabililor vizati va ramane in continuare afectata, se propune modificarea art. 3 alin. (1) si art. 22 alin. (1) in scopul prelungirii termenelor de depunere a notificarii privind intentia de restructurare a obligatiilor bugetare si implicit a solicitarii de restructurare a obligatiilor bugetare.
 
Astfel, se propune prorogarea termenului pentru depunerea notificarii privind intentia de restructurare a obligatiilor bugetare pana la data de 30 septembrie 2021 si prorogarea termenului de depunere a cererii de restructurare pana la data de 31 ianuarie 2022.
In plus, se propune ca pentru debitorii care au notificat organul fiscal in perioada 2019-2021  si nu au depus cererea de restructurare, sa se stabileasca un termen rezonabil de indeplinire a conditiilor si depunerea planului de restructurare. In caz contrar, urmeaza a incepe executarea silita tocmai pentru indeplinirea conditiilor si depunerea planului de restructurare. Daca ulterior inceperii executarii silite debitorul depune solicitarea de restructurare, in aceasta situatie organul fiscal va dispune suspendarea masurilor de executare silita pana la solutionarea cererii, dupa caz. Luand in considerare numarul semnificativ al notificarilor raportat la numarul cererilor de restructurare, se justifica stabilirea acestui termen rezonabil de depunere a cererii astfel incat sa se analizeze de catre organul fiscal daca planul de restructurare este viabil sau nu.
 
Similar se impune acelasi tratament si pentru cei care vor depune notificari dupa data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta. 
 
2. Rambursarea TVA
 
Se propune prorogarea termenului pentru care se aplica masura privind solicitarea la rambursare prin deconturile cu suma negativa de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare, depuse in cadrul termenului legal de depunere, cu efectuarea, ulterior, a inspectiei fiscale, pana la data de 31 ianuarie 2022.
 
Prorogarea acestui termen are ca scop sprijinirea, in continuare a mediului de afaceri si a contribuabililor persoane fizice, in  contextul actual sanitar si economic dificil.
 
3. Anularea unor obligatii accesorii
 
Tinand cont de faptul ca obligatiile accesorii ingreuneaza conformarea la plata a obligatiilor bugetare, in contextul actual al dificultatilor financiare cu care se confrunta contribuabilii afectati direct sau indirect de criza Covid - 19, si analizand impactul pe care l-a avut adoptarea facilitatilor fiscale, adoptate dupa data intrarii in starea de urgenta, se impune continuarea aplicarii acestor masuri fiscale pana la data de 31 ianuarie 2022.
 
4. Esalonarea la plata, in forma simplificata, a obligatiilor bugetare datorate dupa data declararii starii de urgenta, administrate de organul fiscal central
 
Avand in vedere faptul ca cererile pentru acordarea esalonarii la plata in forma simplificata au fost depuse intr-un numar semnificativ atat pana la sfarsitul anului trecut, cat si de la inceputul acestui an, se constata ca acest tip de facilitate fiscala a prezentat un interes crescut din partea contribuabililor, ceea ce conduce la necesitatea prorogarii termenului de acordare a acestei facilitati pana la data de 30 septembrie 2021.
 
E. Masuri privind cazierul fiscal
 
Avand in vedere faptul ca, indiferent de situatia pentru care un contribuabil a fost declarat inactiv, tratamentul fiscal aplicat de organele fiscale competente este acelasi, respectiv declararea contribuabilului ca inactiv fiscal, cu toate efectele fiscale generate de aceasta stare, se propune aplicarea unui tratament fiscal unitar si din perspectiva legislatiei privind cazierul fiscal, in sensul scoaterii informatiilor privind inactivitatea fiscala din evidenta cazierului fiscal la data reactivarii contribuabilului, indiferent de situatia pentru care acesta a fost declarat inactiv fiscal.
 
De asemenea, se propune ca aceasta reglementare sa se aplice si situatiilor care privesc contribuabilii care la data intrarii in vigoare a actului normativ sunt reactivati fiscal dar carora nu le-au fost scoase informatiile privind inactivitatea fiscala din cazierul fiscal. 
 
 





Articole Similare





Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"CONTROALE e-Factura: TOP 9 recomandari pentru a evita sanctiunile"


X