email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Client intrat in faliment. Care este procedura corecta de ajustare a facturilor?

Client intrat in faliment. Care este procedura corecta de ajustare a facturilor?
impozit pe profitfalimentfacturaformularul 394

Atunci cand unul dintre clienti intra in faliment, eveniment intalnit tot mai des in contextul economic actual, administratorul firmei trebuie sa regleze anumite activitati fiscale.
 

Pentru o clarificare mai exacta, analizam urmatorul caz. In luna aprilie 2019 s-a aprobat cererea de intrare in faliment a unui client catre care o firma a emis facturi de marfa in perioada 2014 - 2018. Vom afla de la specialistul nostru care este procedura corecta de ajustare a acestor facturi din punct de vedere al TVA si impozitului pe profit, dar si cand se poate face aceasta ajustare.

 

Client intrat in faliment: raspunsul specialistului


Potrivit art. 287 lit. d) din Codul fiscal, baza de impozitare a tva se reduce in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa ca urmare a intrarii in faliment a beneficiarului sau ca urmare a punerii in aplicare a unui plan de reorganizare admis si confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, prin care creanta creditorului este modificata sau eliminata.
 
Ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de confirmare a planului de reorganizare, iar, in cazul falimentului beneficiarului, incepand cu data sentintei sau, dupa caz, a incheierii, prin care s-a decis intrarea in faliment, conform legislatiei privind insolventa.
 
Ajustarea se efectueaza in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care s-a pronuntat hotararea judecatoreasca de confirmare a planului de reorganizare, respectiv a celui in care s-a decis, prin sentinta sau, dupa caz, prin incheiere, intrarea in faliment.

Ajustarea este permisa chiar daca s-a ridicat rezerva verificarii ulterioare, conform Codului de procedura fiscala.

Prin efectuarea ajustarii se redeschide rezerva verificarii ulterioare pentru perioada fiscala in care a intervenit exigibilitatea taxei pe valoarea adaugata pentru operatiunea care face obiectul ajustarii. In cazul in care, ulterior ajustarii bazei de impozitare, sunt incasate sume aferente creantelor respective, se anuleaza corespunzator ajustarea efectuata, corespunzator sumelor incasate, prin decontul perioadei fiscale in care acestea sunt incasate.
 
Potrivit art. 330 alin. (2) din Codul fiscal, in situatiile prevazute la art. 287 furnizorii de bunuri si/sau prestatorii de servicii trebuie sa emita facturi, cu valorile inscrise cu semnul minus sau, dupa caz, o mentiune din care sa rezulte ca valorile respective sunt negative cand baza de impozitare se reduce sau, dupa caz, fara semnul minus sau fara mentiunea din care sa rezulte ca valorile respective sunt negative, daca baza de impozitare se majoreaza, care se transmit si beneficiarului, cu exceptia situatiei prevazute la art. 287 lit. d).
 
In baza acestei prevederi, factura de ajustare nu se transmite beneficiarului. Nefiind o operatiune legata de livrarea bunurilor (in fapt nu faceti o reducere clientului), nu veti declara factura in formularul 394 (si nici clientul nu o declara pentru ca nu ar trebui sa primeasca aceasta factura).
 
Din punct de vedere al impozitului pe profit, se aplica prevederile art 25 lit. h) din Codul fiscal care nu au suferit modificari. Scoaterea din evidenta a restului creantei (valoarea fara TVA) se va realiza la momentul la care exista certitudinea ca nu va mai putea fi incasata (la data pronuntarii hotararii judecatoresti definitive si irevocabile de inchidere a procedurii prevazute de legislatia insolventei).
 
In concluzie, la data intrarii in faliment (in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator), trebuie sa ajustati tva prin emiterea unei facturi conform art. 330 alin. (2) din Codul fiscal, dar nu puteti scoate din evidenta creanta (valoarea fara TVA) deoarece inca urmariti sa recuperati sumele respective.
 
De retinut este si faptul ca, in cazul recuperarii de sume, veti anula partial sau total, dupa caz, ajustarile de tva efectuate.


 

 

Raspuns oferit pe portalcontabilitate.ro de Olguta Crevelescu – Economist.


de Redactia Contabilul

NOUTATI Contabile 2024

Va invitam la Turneul National de Fiscalitate si Contabilitate


Turneul National de Fiscalitate si Contabilitate Modificari fiscal-contabile 2024

  1. CRAIOVA - 26 martie 2024
  2. TIMISOARA - 1 aprilie 2024
  3. CLUJ-NAPOCA - 2 aprilie 2024
  4. SIBIU - 3 aprilie 2024
  5. CONSTANTA - 9 aprilie 2024
  6. IASI - 15 aprilie 2024
  7. BUCURESTI - 19 aprilie 2024 + transmis LIVE
...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
impozit pe profitfalimentfacturaformularul 394


Data aparitiei: 23 Septembrie 2019

Votati articolul "Client intrat in faliment. Care este procedura corecta de ajustare a facturilor?":
Rating:

Nota: 3.75 din 5 din 4 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Definitia intreprinderilor legate: clarificari aduse de MF

    • Ministerul Finantelor propune o noua definitie a intreprinderilor legate in contextul impozitarii microintreprinderilor, conform unui proiect de OUG publicat miercuri, 13 martie.  Prevederile urmeaza sa se aplice incepand cu verificarea incadrarii in categoria microintreprinderilor in anul 2024.  Aceasta propunere legislativa clarifica aplicarea regulior fiscale, mai ales in contextul aparitiei confuziilor generate de prevederile OUG 115/2023 (art. 47 alin...» citeste mai departe aici

  • Salariat cu norma intreaga si titular PFA: studiu de caz privind plata CASS

    • Conform Codului Fiscal, in anul 2024, PFA trebuie sa plateasca la stat un impozit in cota de 10% din venitul net, atat pentru activitatile din sistem real, cat si pentru cele cu norma de venit. Diferenta este la PFA in sistem real, pentru care din acest an si CASS devine cheltuiala deductibila (pana acum intra doar CAS-ul in facilitate). Acest lucru inseamna ca din venitul net se scade CAS-ul si CASS-ul. Salariat si titular PFA 2024 - studiu de caz ...» citeste mai departe aici

  • HORECA in 2024: legislatie explicata si monografii contabile

    • HoReCa este, fara niciun dubiu, un sector vital al economiei, cu o pondere majora, alaturi de comert si transporturi, la cresterea PIB. Este un adevarat barometru care reflecta mai precis decat orice statistici disponibilitatile de consum si, implicit, nivelul de trai al populatiei. Si tocmai din cauza importantei sale, acest sector este vizat adesea de modificari legislative care aduc fie restrictii, fie facilitati, fie noi proceduri sau noi taxe si impozite. Iar t...» citeste mai departe aici

  • Retur produse vandute: monografia contabila aplicabila atat pentru vanzator, cat si pentru cumparator

    • Societatea AbaProd SRL, avand ca obiect de activitate productia de imbracaminte, platitoare de impozit pe profit si TVA, a livrat catre Eva SRL produse finite cu incasare pe masura vanzarii, in doua transe: o livrare in luna decembrie N-1, in valoare de 1.000 lei + TVA (cost de productie 600 lei) si o livrare in luna ianuarie N, de 2.000 lei + TVA (cost de productie 1.400 lei). In luna ianuarie, clientul a achitat contravaloarea a 50% din produsele vandute. In luna iunie N, clientul i...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X