Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal
mail
Contabilitate Contabilul.ro | Contabilitate | Altele

Granturi pentru investitii. 7 probleme identificate de Consiliul IMM-urilor

Data aparitiei: 10 Februarie 2021
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Granturi pentru investitii. 7 probleme identificate de Consiliul IMM-urilor
consiliul imm-urilorgranturi pentru investitii

 

Programul masura 3 prin care se ofera granturi pentru investitii ar putea fi anulat fiindca au fost sesizate mai multe probleme, printre care si frauda. 

"Masura 3 de ajutor de stat nu isi atinge scopul pentru care a fost creata.

Din cei 27.736 de aplicanti, avem 8.275 care au aplicat pentru imobile. Daca ne raportam doar la proiectele finantate, cu bugetul actual sunt doar 3.580 de firme finantate. Dintre acestea, 1.807 finanteaza imobile.

Practic mai mult din jumatate din proiectele eligibile sunt pe imobile. Nu acesta era scopul masurii. Ea era menita sa fie o masura de ajutor in perioada CoVid, si ajunge sa finanteze cumparari de apartamente.
", a scris Claudiu Nasui, ministrul Economiei, pe o retea de socializare.

Consiliul IMM-urilor a identificat 7 probleme si a venit si cu solutii in unele cazuri, subliniind ca este necesara suplimentarea de urgenta a alocarii bugetare pentru aceasta masura.

Iata ce probleme a identificat Consiliul IMM-urilor referitor la masura granturi pentru investitii: 

1. Suspiciuni privind scurgeri de informatii cu privire la proiectele depuse



In perioada precedenta au aparut in presa suspiciuni privind scurgerea de informatii cu privire la aplicatiile depuse si la faptul ca unii aplicanti au avut informatiile necesare privind conditiile necesare a fi atinse pentru ca aplicatiile lor sa fie selectate. 82,7% din aplicatiile castigatoare au fost depuse in ultimele 5 zile.

2. Cand 75% din proiectele depuse au un punctaj de 100 de puncte, acest lucru arata ca programul a fost gandit deficitar; de altfel, CNIPMMR, a atras atentia in repetate randuri asupra grilelor de punctaj si a domeniilor eligibile pentru aceasta masura.

3. Procentul de cofintantare mediu de 59,23%, demonstreaza ca programul nu isi atinge obiectivul, acela de a-i ajuta pe cei aflati in dificultate, ci a-i ajuta pe cei care NU AU NEVOIE de finantare de tip grant, acestia putand beneficia de alte instrumente de imprumut de tipul IMMINVEST.

4. Cofinantarea nu trebuie sa fie un criteriu de departajare a firmelor, ci trebuie sa fie un procent fix, de altfel, faptul ca 60% din aplicanti au aplicat in intervalul 30-45% demonstreaza acest lucru.

5. Criteriul privind cofinantarea nu este un criteriu bun pentru un program de finantare care are drept obiectiv sprijinirea beneficiarilor a caror activitate a fost afectata de pandemia COVID-19, intrucat exact acesti beneficiari afectati nu sunt in masura sa asigure o cofinantare cat mai mare.

6. Criteriul cu privire la RIR este gresit gandit de la inceput din cel putin 3 motive:

- RIR trebuia verificat pe o perioada cuprinsa intre 5-7 ani, o perioada rezonabila pentru recuperarea investitiei.
- RIR trebuia sa aiba o valoare cuprinsa intre 0-5% pentru punctaj maxim, care sa demonstreze ca investitia va fi recuperata intr-o perioada rezonabila de timp.
- RIR a fost calculat doar in baza unor numere introduse manual in aplicatie doar pentru a obtine punctajul maxim la acest criteriu, fara a avea si o justificare a acelor numere.

7. 40% din aplicatii au vizat achizitia de spatii, ceea ce arata un mod speculativ de a aborda aceasta finantare.
 

Consiliul National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romania solicita:

1. Un control strict din partea STS si a Corpului de Control al Prim-Ministrului Romaniei cu privire la:

- Persoanele care au avut acces la baza de date a programului si care au accesat alte sectiuni decat cele pentru care le-a fost acordat accesul;

- Sa transmita public daca angajati ai bancilor au avut acces la baza de date cu aplicatiile;

- Numarul de accesari ale fiecarei sectiuni si momentele in timp;


- O corelatie intre angajatii bancilor care au accesat baza de date a masurii si proiectele castigatoare.

2. Deschiderea unei noi sesiuni de certificate stare de urgenta necesare in momentul SEMNARII contractului de finantare, care sa ateste ca firmele aplicante au fost afectate de COVID PANA LA DATA APLICARII PROIECTULUI si ca programul isi atinge obiectivul initial, acela de a ajuta firmele in nevoie.

3. Excluderea firmelor care achizitioneaza spatii imobiliare sau spre inchiriere conform art Art 23, (5) Din granturile pentru investitii nu se finanteaza:

a) cereri de finantare care au drept obiect realizarea unor servicii de consultanta, studii sau alte activitati asimilate acestora;

b) cereri de finantare care au drept obiect sedii de birouri sau alte activitati destinate investitiilor imobiliare pentru inchirierea de birouri/concesionarea sau orice alte forme de valorificare ale acestora;

c) orice alte cereri de finantare care nu sunt in legatura cu domeniile de investitii prevazute la art. 19 alin. (1) si (2).

4. Corelarea achizitionarii de spatii de productie cu:

- Numarul de angajati (nu poti sa achizitionezi un spatiu de cateva sute de metri patrati daca ai numai 1 angajat)
- Echipamentele propuse spre achizitionare in proiect (pentru a evita specula imobiliara, nu poti achizitiona un spatiu de productie daca nu il si dotezi cu macar o parte din echipamente)
- Raport ANEVAR independent care sa demonstreze eficacitatea si valoarea de piata a achizitiei ( ATENTIE la cei care isi vand siesi sau unor apropiati spatii)

5. Utilizarea de asistenta tehnica pentru angajarea unor experti independenti care sa monitorizeze toate achizitiile realizate in proiecte si care sa valideze aceste achizitii

6. Suplimentarea de urgenta a alocarii bugetare pentru aceasta masura: Este vital ca aceasta suplimentare a alocarii bugetare sa se realizeze in cel mai scurt timp (implicit semnarea contractelor de finantare) astfel incat cel putin aplicantii cu 100 de puncte si minim 30% rata de cofinantare asumata sa fie capabili sa isi redereseze activitatea. Aceasta masura include si realizarea unei liste de rezerva unde sa se regaseasca aplicatiile care au potential de a primi finantare in urma suplimentarii fondurilor alocate.

7. Alocarea de resurse umane profesioniste pentru proiectarea viitoarelor apeluri si masuri de finantare: Aceasta masura are rolul de a lansa viitoare apeluri si masuri eficiente, cu viziune, astfel incat sa se poata previziona si combate eventuale scapari de proiectare si programele lansate sa fie eficiente, relevante si sa isi atinga scopul propus.






Articole Similare





Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"


X