email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

OUG 82/2022: a fost oficializata schema de ajutor de stat pentru investitii, destinata IMM-urilor

OUG 82/2022: a fost oficializata schema de ajutor de stat pentru investitii, destinata IMM-urilor
granturiinvestitiiimm

Prin OUG 82/2022 a fost oficializata schema de ajutor de stat privind investitiile, prin care firmele romanesti vor putea obtine granturi in valoare de 50.000-200.000 de euro, respectiv 50.000-500.000 de euro prin doua masuri de ajutoare. Actul normativ a aparut in Monitorul Oficial nr. 598 din 20 iunie 2022.  

Urmeaza ca MIPE (Ministerul Investitiilor si Proiectelor Europene) sa publice pe site, pentru consultare, ghidului solicitantului pentru contractarea granturilor in cadrul celor doua masuri. Conform calendarului estimativ din prezent, apelul urmeaza sa fie lansat in august 2022. Proiectele pentru contractarea granturilor vor fi depuse prin platforma IMM Recover. 

Masura 1 – Granturi pentru investitii necesare capacitatilor de prestare de servicii

Fonduri alocate: 59,69 milioane euro, din POC si de la bugetul de stat
Valoarea granturilor: intre 50.000 euro si 200.000 euro, cel mult de cinci ori cifra de afaceri din 2019. Microintreprinderile vor trebui sa asigure cofinantare de 5%, intreprinderile mici -10%, iar intreprinderile mijlocii – 15%
Ce firme pot contracta granturile: entitatile care isi desfasoara activitatea domenii din Clasa P – Invatamant, Clasa Q – Sanatate si asistenta sociala, Clasa S – Alte activitati de servicii.
 
Masura 2 – Granturi pentru investitii destinate retehnologizarii

Fonduri alocate: 358,14 milioane euro, din POC si de la bugetul de stat


Valoarea granturilor: intre 50.000 euro si 500.000 euro, cel mult de cinci ori cifra de afaceri din 2019. Beneficiarii vor trebui sa asigure cofinantare de 25% – 75%, in functie de regiunea in care este realizata investita.
Ce firme pot contracta granturile: entitatile care isi desfasoara activitatea in domenii din Clasa C – Industria Prelucratoare (cu exceptia codurilor 11 fabricare bauturi, 12 fabricare tutun si 254 fabricarea armamentului si munitiei), Clasa F – Constructii; Clasa G – Comert cu ridicata si cu amanuntul; Repararea autovehiculelor si motocicletelor; Clasa H – Transport si depozitare; Clasa I – Hoteluri si restaurante.
 
Cum vor fi selectati beneficiarii de granturi:

Criteriile pentru selectarea microintreprinderilor si IMM-urilor care vor beneficia de granturi, stabile prin actul normativ, sunt:

a) Scaderea cifrei de afaceri la 31 decembrie 2020 fata de 31 decembrie 2019, ca urmare a efectelor pandemiei COVID-19;
b) Scaderea ratei profitului operational aferent exercitiul financiar 2020 in raport cu exercitiul financiar 2019, ca urmare a efectelor pandemiei COVID-19;
c) Rata rentabilitatii activitatii operationale in exercitiul financiar 2019, inainte de aparitia pandemiei COVID-19;
d) Apartenenta domeniului de activitate – cod CAEN – la soldul balantei comerciale, conform prevederilor OUG. Investitia este realizata pe codul CAEN aferent soldului negativ al balantei comerciale, respectiv importurile sunt mai mari decat exporturile, potrivit datelor furnizate de Institutul National de Statistica / Banca Nationala a Romaniei;
e) Cresterea productivitatii muncii in anul 3 de sustenabilitate al proiectului.

In cazul proiectelor care obtin punctaje egale, departajarea se va face in functie de rata rentabilitatii activitatii operationale in exercitiul financiar 2019, calculata cu 3 zecimale. Proiectele care nu vor obtine min. 60 puncte nu vor fi eligibile pentru obtinerea de finantari.

OUG 82/2022 – graturi pentru investitii: principalele prevederi

Masura 1 – Granturi pentru investitii necesare capacitatilor de prestare de servicii 


Capitolul II Granturi pentru investitii necesare capacitatilor de prestare de productie/servicii pentru refacerea capacitatii de rezilienta

Articolul 4
(1) Prin granturi pentru investitii necesare capacitatilor de prestare de servicii pentru refacerea capacitatii de rezilienta se intelege sprijin din fonduri externe nerambursabile destinate beneficiarilor care implementeaza investitii in domeniul curent de activitate sau intr-un domeniu diferit de activitate, necesare pentru:

a) modernizarea/echiparea/racordul la utilitati publice/ eficienta energetica a infrastructurilor de tip cladiri specifice aferente capacitatilor de productie/servicii existente, precum si pentru alte categorii de cheltuieli aferente infrastructurilor specifice de productie/servicii pentru care nu este necesara obtinerea de autorizatii de construire in conformitate cu legislatia specifica in vigoare;
b) dotarea cu echipamente, utilaje specifice, mobilier specific, dotari IT, inclusiv pentru eficienta energetica necesare activitatii de productie si servicii, precum si alte achizitii de bunuri de aceasta natura care sunt necesare capacitatilor de productie/servicii existente.

(2) Verificarea incadrarii beneficiarului in categoria IMM se realizeaza de catre AM-POC dupa depunerea cererii de finantare si pana la incheierea contractelor de finantare.

Articolul 5
(1) Granturile pentru investitii necesare capacitatilor de prestare de servicii se acorda pe proiect si beneficiar, sub forma de ajutor de minimis, cu o valoare cuprinsa intre minimum 50.000 de euro si maximum 200.000 de euro, in limita de maximum cinci ori cifra de afaceri realizata in exercitiul financiar 2019, in functie de nevoile de finantare ale proiectelor de investitii depuse, pentru beneficiarii care isi desfasoara activitatea in clasa P - Invatamant, clasa Q - Sanatate si asistenta sociala, clasa S - Alte activitati de servicii potrivit anexei nr. 1.
(2) Codul CAEN pentru care se solicita finantare trebuie sa fie autorizat la 31 decembrie 2019.
(3) Granturile pentru investitii necesare capacitatilor de prestare de servicii prevazute la alin. (1) se acorda pe intreg teritoriul national si nu includ cofinantarea proprie a beneficiarilor in procent de 5% pentru microintreprinderi, 10% pentru intreprinderile mici, respectiv 15% pentru intreprinderile mijlocii.
(4) Fondurile alocate pentru granturile destinate investitiilor necesare capacitatilor de prestare de servicii, prevazute la alin. (1), sunt in valoare totala de 59.690.099 de euro, din care 50.000.000 de euro FEDR-REACT EU si 9.690.099 de euro cofinantare de la bugetul de stat, se aloca din bugetul Programului operational Competitivitate 2014-2020 prin axa prioritara 4 - actiunea 4.1.1 - Investitii in activitati productive, si 54.595.615 euro de la bugetul de stat prin aplicarea mecanismului de supracontractare prevazut la art. 12 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/2015 privind gestionarea financiara a fondurilor europene pentru perioada de programare 2014-2020, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 105/2016, cu modificarile si completarile ulterioare.
(5) Sumele alocate sub forma de cofinantare din bugetul de stat prin mecanismul de supracontractare prevazut la art. 12 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/2015, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 105/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, se pot deconta din fonduri externe nerambursabile pana la incheierea perioadei de programare 2014-2020 prin relocari de sume rezultate din disponibilizari de fonduri externe nerambursabile, din economii, ca urmare a fazarii proiectelor in cadrul POC 2014-2020, precum si prin alte modalitati prevazute de regulamentele Comisiei Europene.
Articolul 6
Domeniile de investitii necesare pentru capacitatile de productie si prestari servicii sustinute din fonduri externe nerambursabile si din cofinantarea bugetului de stat includ clasa P - Invatamant, clasa Q - Sanatate si asistenta sociala, clasa S - Alte activitati de servicii pentru granturile de investitii sub forma de ajutor de minimis. Lista domeniilor de activitate eligibile este prevazuta in anexa nr. 1.

Articolul 7
Granturile pentru investitii necesare capacitatilor de prestare de servicii se acorda IMM-urilor pe baza de contract de finantare incheiat cu respectarea prevederilor prezentei ordonante de urgenta si cu respectarea prevederilor legale privind Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013, cu modificarile si completarile ulterioare.
Articolul 8
Granturile pentru investitii prevazute la art. 5 alin. (1) se acorda beneficiarilor care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
a) au inregistrat profit operational din activitatea operationala, respectiv din activitatea de exploatare in exercitiul financiar 2019;
b) sunt infiintati pana la data de 31 decembrie 2018 inclusiv;
c) se angajeaza sa asigure sustenabilitatea proiectului, respectiv sa asigure desfasurarea activitatii operationale/curente pentru o perioada de minimum 3 ani dupa expirarea duratei de implementare a proiectului;
d) dispun de cofinantare proprie a proiectului in procent de 5% pentru microintreprinderi, 10% pentru intreprinderile mici, respectiv 15% pentru intreprinderile mijlocii;
e) nu sunt considerati intreprindere in dificultate in anul 2019, in conformitate cu prevederile art. 2 pct. 18 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014, cu modificarile si completarile ulterioare;
f) nu au mai beneficiat de sprijin financiar din fonduri publice, inclusiv fonduri europene, in ultimii 5 ani pentru aceleasi categorii de activitati sau nu deruleaza proiecte finantate in prezent, partial sau in totalitate, din alte surse publice, pentru aceleasi activitati;
g) se angajeaza sa prezinte dovezi privind rezonabilitatea costurilor pentru investitiile pentru care se solicita ajutor de stat;
h) grantul pentru investitii in capacitatea de prestari servicii solicitat este cu o valoare minima de 50.000 de euro si valoarea maxima de 200.000 de euro si nu depaseste de maximum cinci ori cifra de afaceri in anul 2019;
i) minimum 20% din valoarea proiectului reprezinta investitii care atesta caracterul verde in conformitate cu prevederile anexei nr. 1 din Regulamentul delegat (UE) 2021/2.139 al Comisiei din 4 iunie 2021 de completare a Regulamentului (UE) 2020/852 al Parlamentului European si al Consiliului prin stabilirea criteriilor tehnice de examinare pentru a determina conditiile in care o activitate economica se califica drept activitate care contribuie in mod substantial la atenuarea schimbarilor climatice sau la adaptarea la schimbarile climatice si pentru a stabili daca activitatea economica respectiva aduce prejudicii semnificative vreunuia dintre celelalte obiective de mediu.

Articolul 9
(1) Criteriile de selectie la finantare a proiectelor de investitii sunt prevazute in anexa nr. 2 si includ:
a) scaderea cifrei de afaceri la 31 decembrie 2020 fata de 31 decembrie 2019, ca urmare a efectelor pandemiei de COVID-19;
b) scaderea ratei profitului operational aferent exercitiului financiar 2020 in raport cu exercitiul financiar 2019, ca urmare a efectelor pandemiei de COVID-19;
c) rata rentabilitatii activitatii operationale in exercitiul financiar 2019, inainte de aparitia pandemiei de COVID-19;
d) apartenenta domeniului de activitate - cod CAEN - la soldul balantei comerciale astfel cum este prevazuta la anexa nr. 3. Investitia este realizata pe codul CAEN aferent soldului negativ al balantei comerciale, respectiv importurile sunt mai mari decat exporturile, potrivit datelor furnizate de Institutul National de Statistica/Banca Nationala a Romaniei;
e) cresterea productivitatii muncii in anul 3 de sustenabilitate al proiectului.(2) Proiectele de investitii sunt selectate la finantare in ordinea descrescatoare a punctajelor si in limita bugetului aprobat potrivit schemei de ajutor de minimis si prevederilor prezentei ordonante de urgenta.
(3) La punctaje egale, departajarea se va face in functie de rata rentabilitatii activitatii operationale in exercitiul financiar 2019.
(4) Rata rentabilitatii activitatii operationale este calculata cu 3 zecimale.
(5) Solicitantii trebuie sa depuna la cererea de finantare analiza de mediu, denumita in continuare DNSH, ce atesta faptul ca minimum 20% din valoarea proiectului reprezinta investitii care asigura respectarea criteriilor din anexa nr. 1 din Regulamentul delegat (UE) 2021/2.139 al Comisiei din 4 iunie 2021 de completare a Regulamentului (UE) 2020/852 al Parlamentului European si al Consiliului.
(6) In urma evaluarii cererilor de finantare depuse, AM-POC va incheia contracte de finantare cu beneficiarii selectati.
(7) Acordarea finantarii se face pe criteriile de selectie prevazute in anexa nr. 2 pentru proiectele care intrunesc un punctaj de minimum 60 de puncte.
(8) Proiectele care intrunesc un punctaj sub 60 de puncte nu sunt admise la finantare.
Articolul 10
(1) Beneficiarii de granturi pentru investitii destinate capacitatilor de prestare de servicii pot utiliza granturile pentru investitii alocate din fonduri externe nerambursabile, pentru finantarea urmatoarelor categorii de cheltuieli:
a) cheltuieli pentru renovarea/modernizarea spatiilor de productie/servicii care fac obiectul cererii de finantare, inclusiv categorii de cheltuieli cu lucrari exceptate de la autorizare, precum si cheltuieli de sistematizare si amenajare teritoriala a terenurilor, cheltuieli cu racordarea la utilitati, cheltuieli privind accesibilitatea, daca aceste categorii de cheltuieli sunt necesare pentru realizarea investitiei si sunt incluse in valoarea acesteia;
b) cheltuieli pentru investitia de baza care cuprind:
1. dotari precum: utilaje, echipamente tehnologice si functionale cu si fara montaj, inclusiv IT C, tehnologii software, dotari independente - cuprind cheltuielile pentru achizitionarea utilajelor si echipamentelor tehnologice, precum si a celor incluse in instalatiile functionale, inclusiv cheltuielile aferente montajului utilajelor tehnologice si al utilajelor incluse in instalatiile functionale, inclusiv retelele aferente necesare functionarii acestora. Daca este necesar, pentru montajul utilajelor tehnologice si efectuarea retelelor aferente, se pot include si cheltuieli cu racordarea utilitatilor necesare obiectivului - cheltuieli pentru asigurarea utilitatilor necesare obiectivului, inclusiv cheltuieli cu instruirea personalului necesar deservirii echipamentelor, utilajelor, cu conditia ca acestea sa nu fie mai mari de 5% din valoarea achizitiei si sa fie incluse in valoarea investitiei;
2. cheltuieli cu achizitionarea de echipamente tehnologice, utilaje, instalatii de lucru, mobilier, echipamente informatice, birotica, de natura mijloacelor fixe;
3. cheltuieli cu achizitionarea de mijloace de transport auto care sunt necesare activitatii de productie/servicii, transport si distributie, cu exceptia mijloacelor de transport care sunt aferente activitatii administrative sau care nu sunt in legatura cu obiectul cererii de finantare;
4. cheltuieli cu achizitionarea de instalatii/echipamente specifice in scopul obtinerii unei economii de energie, precum si sisteme care utilizeaza surse regenerabile/alternative de energie pentru eficientizarea activitatilor pentru care a solicitat finantare. Daca este necesar pentru instalarea/montarea acestor echipamente se pot include si cheltuieli pentru proiectare si asistenta tehnica. Aceste categorii de cheltuieli sunt eligibile numai daca sunt parte a activitatii de productie/servicii sau sustin aceste categorii de activitati si sunt in legatura cu obiectul cererii de finantare;
5. cheltuieli pentru proiectare si asistenta tehnica - proiectare si inginerie - cuprind cheltuielile pentru elaborarea documentatiilor necesare obtinerii acordurilor, avizelor si autorizatiilor aferente obiectivului de investitie;
c) cheltuieli cu transformarea digitala - Active necorporale - care cuprind cheltuieli cu achizitionarea de brevete, licente, marci comerciale, programe informatice, alte drepturi si active similare. Valoarea eligibila a activelor necorporale nu poate depasi 20% din valoarea eligibila a activelor corporale ce fac obiectul proiectului;
d) cheltuieli pentru consultanta in limita a 5.000 de euro, pe baza de documente justificative pentru:
1. plata serviciilor de consultanta la elaborarea cererii de finantare si a tuturor studiilor necesare intocmirii acesteia, inclusiv a planului de afaceri;
2. plata serviciilor de consultanta pentru implementarea proiectului. Sunt incluse serviciile de consultanta in domeniul managementului proiectului, serviciile de consultanta/asistenta juridica in scopul elaborarii documentatiei de atribuire si/sau aplicarii procedurilor de atribuire a contractelor de achizitie publica, daca este cazul;
e) cheltuieli cu activitatile obligatorii de publicitate si informare aferente proiectului - sunt eligibile in conformitate cu prevederile contractului de finantare, in limita a 5.000 de lei fara TVA. Cheltuielile cu activitati de marketing si promovare nu sunt eligibile;
f) taxa pe valoarea adaugata nedeductibila potrivit legislatiei nationale in domeniul fiscal si nerecuperabila conform prevederilor art. 69 alin. (3) lit. c) din Regulamentul (UE) nr. 1.303/2013 al Parlamentului European si al Consiliului din 17 decembrie 2013 de stabilire a unor dispozitii comune privind Fondul european de dezvoltare regionala, Fondul social european, Fondul de coeziune, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurala si Fondul european pentru pescuit si afaceri maritime, precum si de stabilire a unor dispozitii generale privind Fondul european de dezvoltare regionala, Fondul social european, Fondul de coeziune si Fondul european pentru pescuit si afaceri maritime si de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului, cu modificarile si completarile ulterioare, aferenta cheltuielilor eligibile.(2) Toate cheltuielile realizate prezentate spre decontare trebuie sa fie in legatura cu obiectul cererii de finantare.(3) Din granturile pentru investitii nu se finanteaza:
a) cheltuieli privind realizarea unor servicii de consultanta, studii sau alte activitati asimilate acestora, cu exceptia celor prevazute la alin. (1) lit. d);
b) cheltuieli cu achizitionarea, constructia, modernizarea, reabilitarea, reparatii capitale necesare cladirilor, constructiilor conexe, precum si altor categorii de cladiri, respectiv constructii de natura similara care deservesc hotelurile si restaurantele;
c) cheltuieli privind achizitionarea de terenuri, cheltuieli privind achizitionarea, constructia, modernizarea, reabilitarea, reparatii capitale necesare pentru cladiri/sedii de birouri, constructii-anexe, precum si alte categorii de cladiri/constructii de natura similara sau alte activitati destinate investitiilor imobiliare, precum si cele destinate cladirilor, constructiilor anexe, cladirilor si constructiilor de natura similara;
d) cheltuieli privind achizitionarea, repararea, modernizarea, precum si alte categorii de natura similara care sunt aferente mijloacelor de transport pentru activitati administrative;
e) orice categorii de cheltuieli care nu sunt in legatura cu domeniile de investitii prevazute la art. 5 alin. (1).

Articolul 11
Cheltuielile generate dupa punerea in functiune a proiectului de investitii de natura cheltuielilor cu salariile, cheltuielilor cu achizitia de materii prime, materiale consumabile, reparatii si mentenanta sunt in sarcina beneficiarului ajutorului de minimis. 

Masura 2 – Granturi pentru investitii destinate retehnologizarii


Capitolul III Granturi pentru investitii in retehnologizare acordate IMM-urilor pentru refacerea capacitatii de rezilienta

Articolul 12

(1) Prin granturi pentru investitii in retehnologizare acordate IMM-urilor pentru refacerea capacitatii de rezilienta se intelege sprijin din fonduri externe nerambursabile destinate beneficiarilor care implementeaza investitii in domeniul curent de activitate sau intr-un domeniu diferit de activitate, necesare pentru:
a) modernizarea/echiparea/racordul la utilitati publice/ eficienta energetica a infrastructurilor de tip cladiri specifice aferente capacitatilor de productie/servicii existente, precum si pentru alte categorii de cheltuieli aferente infrastructurilor specifice de productie/servicii pentru care nu este necesara obtinerea de autorizatii de construire in conformitate cu legislatia specifica in vigoare;
b) dotarea cu echipamente, utilaje specifice, mobilier specific, dotari IT, inclusiv pentru eficienta energetica necesare activitatii de productie si servicii, precum si alte achizitii de bunuri de aceasta natura care sunt necesare capacitatilor de productie/servicii existente.
(2) Verificarea incadrarii beneficiarului in categoria IMM se realizeaza de catre AM-POC dupa depunerea cererii de finantare si pana la incheierea contractelor de finantare.
Articolul 13
(1) Granturile pentru investitii necesare retehnologizarii se acorda pe proiect si beneficiar, sub forma de ajutor de stat, cu o valoare cuprinsa intre 50.000 de euro si 500.000 de euro, in limita de maximum cinci ori cifra de afaceri realizata in exercitiul financiar 2019, in functie de nevoile de finantare ale proiectelor de investitii depuse, pentru beneficiarii a caror activitate se incadreaza in sectiunea C - Industria prelucratoare, cu exceptia celor care se incadreaza in subdiviziunile 11 - Fabricarea bauturilor, 12 - Fabricarea produselor din tutun si 254 - Fabricarea armamentului si munitiei; sectiunea F - Constructii; sectiunea G - Comert cu ridicata si cu amanuntul; repararea autovehiculelor si motocicletelor; sectiunea H - Transport si depozitare; sectiunea I - Hoteluri si restaurante potrivit anexei nr. 4.

(2) Activitatea pentru care se solicita finantare trebuie sa fie aferenta unui cod CAEN autorizat la data de 31 decembrie 2019.
(3) Granturile pentru investitii prevazute la alin. (1) nu includ cofinantarea proprie a beneficiarilor, in conformitate cu procentele prevazute in anexa nr. 5.
(4) Fondurile alocate pentru granturile destinate investitiilor in retehnologizare necesare capacitatilor de productie, prevazute la alin. (1), sunt in valoare totala de 358.140.596 de euro, din care 300.000.000 de euro cu finantare prin FEDR-REACT EU si 58.140.596 de euro prin cofinantare de la bugetul de stat, din bugetul Programului operational Competitivitate 2014-2020 prin axa prioritara 4 - actiunea 4.1.1 - Investitii in activitati productive, precum si fonduri alocate prin aplicarea mecanismului de supracontractare prevazut la art. 12 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/2015, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 105/2016, cu modificarile si completarile ulterioare.

(5) Sumele alocate sub forma de cofinantare din bugetul de stat prin mecanismul de supracontractare prevazut la art. 12 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/2015, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 105/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, se pot deconta din fonduri externe nerambursabile pana la incheierea perioadei de programare 2014-2020 prin relocari de sume rezultate din disponibilizari de fonduri externe nerambursabile, din economii, ca urmare a fazarii proiectelor in cadrul POC 2014-2020, precum si prin alte modalitati prevazute de regulamentele Comisiei Europene. Cheltuielile nedecontate prin mecanismul de supracontractare raman cheltuieli definitive ale bugetului de stat.

Articolul 14
Domeniile de investitii necesare pentru capacitatile de productie si prestari servicii sustinute din fonduri externe nerambursabile si din cofinantarea bugetului de stat includ sectiunea C - Industria prelucratoare, cu exceptia codurilor 11 - Fabricarea bauturilor, 12 - Fabricarea produselor din tutun si 254 - Fabricarea armamentului si munitiei; sectiunea F - Constructii; sectiunea G - Comert cu ridicata si cu amanuntul; Repararea autovehiculelor si motocicletelor; sectiunea H - Transport si depozitare; sectiunea I - Hoteluri si restaurante pentru granturile de investitii sub forma de ajutor de stat. Lista domeniilor de activitate eligibile este prevazuta in anexa nr. 4.

Articolul 15
Granturile pentru investitii in retehnologizare se acorda IMM-urilor, pe baza unor contracte de finantare in conditiile prevazute in prezenta ordonanta de urgenta si cu respectarea prevederilor legale privind Comunicarea Comisiei Europene - Modificare a Cadrului temporar pentru masuri de ajutor de stat de sprijinire a economiei in contextul actualei epidemii de COVID-19 (2020/C 112 I/01), publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria C, nr. 121I din 4 aprilie 2020, cu modificarile si completarile ulterioare, sectiunea 3.13 din Cadrul Temporar COVID-19 - Sprijin pentru investitii in vederea unei redresari durabile.

Articolul 16
Granturile pentru investitii prevazute la art. 13 alin. (1) se acorda beneficiarilor care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
a) au inregistrat profit operational din activitatea curenta, respectiv din activitatea de exploatare in exercitiul financiar 2019;
b) sunt infiintati pana la data de 31 decembrie 2018 inclusiv;
c) se angajeaza sa asigure sustenabilitatea proiectului, respectiv sa asigure desfasurarea activitatii operationale/curente pentru o perioada de minimum 3 ani dupa expirarea duratei de implementare a proiectului;
d) grantul pentru investitii in retehnologizare solicitat are o valoare de minimum 50.000 de euro si valoare maxima de 500.000 de euro, dar nu mai mult de 5 ori cifra de afaceri pe anul 2019;
e) dispun de cofinantare proprie a proiectului in procent de 25% pentru microintreprinderi si intreprinderi mici, in conformitate cu procentele prevazute in anexa nr. 5;
f) nu sunt considerate intreprinderi in dificultate in anul 2019, in conformitate cu prevederile art. 2 pct. 18 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014, cu modificarile si completarile ulterioare;
g) nu au mai beneficiat de sprijin financiar din fonduri publice, inclusiv fonduri europene, in ultimii 5 ani pentru aceleasi activitati (costuri eligibile) sau nu deruleaza proiecte finantate in prezent, partial sau in totalitate, din alte surse publice, pentru aceleasi activitati;
h) se angajeaza sa prezinte dovezi privind rezonabilitatea costurilor pentru investitiile pentru care se solicita ajutor de stat;
i) minimum 20% din valoarea proiectului reprezinta investitii care atesta caracterul verde in conformitate cu prevederile anexei nr. 1 la Regulamentul delegat (UE) 2021/2.139 al Comisiei din 4 iunie 2021 de completare a Regulamentului (UE) 2020/852 al Parlamentului European si al Consiliului;
j) nu au efectuat o relocare, in cei doi ani anteriori cererii de ajutor, catre unitatea in care urmeaza sa aiba loc investitia initiala pentru care se solicita ajutorul si nu vor face acest lucru pentru o perioada de pana la doi ani dupa finalizarea investitiei initiale pentru care se solicita ajutorul, in conditiile art. 2 pct. II subpunctul 61^1 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014, cu modificarile si completarile ulterioare.
Articolul 17
(1) Criteriile de selectie la finantare a proiectelor de investitii sunt prevazute in anexa nr. 2 si includ:
a) scaderea cifrei de afaceri la 31 decembrie 2020 fata de 31 decembrie 2019, ca urmare a efectelor pandemiei de COVID-19;
b) scaderea ratei profitului operational aferent exercitiului financiar 2020 in raport cu exercitiul financiar 2019, ca urmare a efectelor pandemiei de COVID-19;
c) rata rentabilitatii activitatii operationale in exercitiul financiar 2019, inainte de aparitia pandemiei de COVID-19;
d) apartenenta domeniului de activitate - cod CAEN - la soldul balantei comerciale astfel cum este prevazuta la anexa nr. 3. Investitia este realizata pe codul CAEN aferent soldului negativ al balantei comerciale, respectiv importurile sunt mai mari decat exporturile, potrivit datelor furnizate de Institutul National de Statistica/Banca Nationala a Romaniei;
e) cresterea productivitatii muncii in anul 3 de sustenabilitate al proiectului.(2) Proiectele de investitii sunt selectate la finantare in ordinea descrescatoare a punctajelor si in limita bugetului aprobat potrivit schemei de ajutor de stat si prevederilor prezentei ordonante de urgenta.
(3) La punctaje egale, departajarea se va face in functie de rata rentabilitatii activitatii operationale in exercitiul financiar 2019.
(4) Rata rentabilitatii activitatii operationale este calculata cu 3 zecimale.
(5) Solicitantii trebuie sa depuna la cererea de finantare analiza de mediu, denumita in continuare DNSH, ce atesta faptul ca minimum 20% din valoarea proiectului reprezinta investitii care asigura respectarea criteriilor din anexa nr. 1 din Regulamentul delegat (UE) 2021/2.139 al Comisiei din 4 iunie 2021 de completare a Regulamentului (UE) 2020/852 al Parlamentului European si al Consiliului.
(6) In urma evaluarii cererilor de finantare depuse, AM-POC va incheia contracte de finantare cu beneficiarii selectati.
(7) Acordarea finantarii se va face pe criteriile de selectie prevazute in anexa nr. 2 pentru proiectele care intrunesc un punctaj de minimum 60 de puncte.
(8) Proiectele care intrunesc un punctaj sub 60 de puncte nu sunt admise la finantare.

Articolul 18
(1) Beneficiarii de granturi pentru investitii destinate retehnologizarii pot utiliza granturile pentru investitii alocate din fonduri externe nerambursabile pentru finantarea activelor corporale si necorporale aferente urmatoarelor categorii de cheltuieli:
a) cheltuieli pentru renovarea/modernizarea spatiilor de productie/servicii care fac obiectul cererii de finantare, inclusiv categorii de cheltuieli cu lucrari exceptate de la autorizare, precum si cheltuieli de sistematizare si amenajare teritoriala a terenurilor, cheltuieli cu racordarea la utilitati, cheltuieli privind accesibilitatea, daca aceste categorii de cheltuieli sunt necesare pentru realizarea investitiei si sunt incluse in valoarea acesteia;
b) cheltuieli pentru investitia de baza care cuprind:
1. dotari precum: utilaje, echipamente tehnologice si functionale cu si fara montaj, inclusiv IT C, tehnologii software, dotari independente - care cuprind cheltuielile pentru achizitionarea utilajelor si echipamentelor tehnologice, precum si a celor incluse in instalatiile functionale, inclusiv cheltuielile aferente montajului utilajelor tehnologice si al utilajelor incluse in instalatiile functionale, inclusiv retelele aferente necesare functionarii acestora. Daca este necesar, pentru montajul utilajelor tehnologice si efectuarea retelelor aferente, se pot include si cheltuieli cu racordarea utilitatilor necesare obiectivului - cheltuieli pentru asigurarea utilitatilor necesare obiectivului, inclusiv cheltuieli cu instruirea personalului necesar deservirii echipamentelor, utilajelor si altora asemenea, cu conditia ca acestea sa nu fie mai mari de 5% din valoarea achizitiei si sa fie incluse in valoarea investitiei;
2. cheltuieli cu achizitionarea de echipamente tehnologice, utilaje, instalatii de lucru, mobilier, echipamente informatice, birotica, de natura mijloacelor fixe;
3. cheltuieli cu achizitionarea de mijloace de transport auto care sunt necesare activitatii de productie/servicii, transport si distributie, cu exceptia mijloacelor de transport care sunt aferente activitatii administrative sau nu sunt in legatura cu obiectul cererii de finantare;
4. cheltuieli cu achizitionarea de instalatii/echipamente specifice in scopul obtinerii unei economii de energie, precum si sisteme care utilizeaza surse regenerabile/alternative de energie pentru eficientizarea activitatilor pentru care au solicitat finantare. Daca este necesar, pentru instalarea/montarea acestor echipamente, se pot include si cheltuieli pentru proiectare si asistenta tehnica. Aceste categorii de cheltuieli sunt eligibile numai daca sunt parte a activitatii de productie/servicii sau sustin aceste categorii de activitati;

5. cheltuieli pentru proiectare si asistenta tehnica - proiectare si inginerie - se includ cheltuielile pentru elaborarea documentatiilor necesare obtinerii acordurilor, avizelor si autorizatiilor aferente obiectivului de investitie;
c) cheltuieli cu transformarea digitala - active necorporale - care cuprind cheltuieli cu achizitionarea de brevete, licente, marci comerciale, programe informatice, alte drepturi si active similare. Valoarea eligibila a activelor necorporale nu poate depasi 20% din valoarea eligibila a activelor corporale ce fac obiectul proiectului;
d) cheltuieli pentru consultanta in limita a 5.000 de euro, pe baza de documente justificative pentru:
1. plata serviciilor de consultanta la elaborarea cererii de finantare si a tuturor studiilor necesare intocmirii acesteia, inclusiv a planului de afaceri;
2. plata serviciilor de consultanta pentru implementarea proiectului. Sunt incluse serviciile de consultanta in domeniul managementului proiectului, serviciile de consultanta/asistenta juridica in scopul elaborarii documentatiei de atribuire si/sau aplicarii procedurilor de atribuire a contractelor de achizitie publica, daca este cazul;
e) cheltuieli cu activitatile obligatorii de publicitate si informare aferente proiectului - sunt eligibile in conformitate cu prevederile contractului de finantare, in limita a 5.000 de lei fara TVA. Cheltuielile cu activitati de marketing si promovare nu sunt eligibile;
f) taxa pe valoarea adaugata nedeductibila potrivit legislatiei nationale in domeniul fiscal si nerecuperabila, conform prevederilor art. 69 alin. (3) lit. c) din Regulamentul (UE) nr. 1.303/2013, cu modificarile si completarile ulterioare, aferenta cheltuielilor eligibile.
(2) Toate cheltuielile realizate prezentate spre decontare trebuie sa fie in legatura cu obiectul cererii de finantare.

(3) Din granturile pentru investitii nu se finanteaza:
a) cheltuieli privind realizarea unor servicii de consultanta, studii sau alte activitati asimilate acestora, cu exceptia celor prevazute la alin. (1) lit. d);
b) cheltuieli cu achizitionarea, constructia, modernizarea, reabilitarea, reparatii capitale necesare cladirilor, constructiilor conexe, precum si altor categorii de cladiri, respectiv constructii de natura similara care deservesc hotelurile si restaurantele;
c) cheltuieli privind achizitionarea de terenuri, cheltuieli privind achizitionarea, constructia, modernizarea, reabilitarea, reparatii capitale necesare pentru cladiri sedii de birouri, constructii-anexe, precum si alte categorii de cladiri/constructii de natura similara sau alte activitati destinate investitiilor imobiliare, precum si cele destinate cladirilor, constructiilor-anexe, cladirilor si constructiilor de natura similara care deservesc activitatile de productie/servicii prevazute de prezenta ordonanta de urgenta;
d) cheltuieli privind achizitionarea, repararea, modernizarea, precum si alte categorii de natura similara care sunt aferente mijloacelor de transport pentru activitati administrative;
e) orice categorii de cheltuieli care nu sunt in legatura cu domeniile de investitii prevazute la art. 13 alin. (1).

Articolul 19

Cheltuielile generate dupa punerea in functiune a proiectului de investitii de natura cheltuielilor cu salariile, cheltuielilor cu achizitia de materii prime, materiale consumabile, reparatii si mentenanta si alte asemenea categorii de cheltuieli sunt in sarcina beneficiarului ajutorului de stat. 


de Ghinea Viorica

NOUTATI Contabile 2024

Legea nr. 296/2023: Atentie la modificarile fiscale pentru PFA!


PFA/Intreprindere Individuala/Intreprindere Familiala - Legislatia se modifica!

Atentie la NOUTATILE din Codul Fiscal!
Taxele pentru PFA sunt luate la tinta!

Fii mereu informat cu cele mai noi modificari din lege

...vezi AICI lista completa >>

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
granturiinvestitiiimm


Data aparitiei: 21 Iunie 2022

Votati articolul "OUG 82/2022: a fost oficializata schema de ajutor de stat pentru investitii, destinata IMM-urilor":
Rating:

Nota: 4.75 din 5 din 2 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Definitia intreprinderilor legate: clarificari aduse de MF

    • Ministerul Finantelor propune o noua definitie a intreprinderilor legate in contextul impozitarii microintreprinderilor, conform unui proiect de OUG publicat miercuri, 13 martie.  Prevederile urmeaza sa se aplice incepand cu verificarea incadrarii in categoria microintreprinderilor in anul 2024.  Aceasta propunere legislativa clarifica aplicarea regulior fiscale, mai ales in contextul aparitiei confuziilor generate de prevederile OUG 115/2023 (art. 47 alin...» citeste mai departe aici

  • Salariat cu norma intreaga si titular PFA: studiu de caz privind plata CASS

    • Conform Codului Fiscal, in anul 2024, PFA trebuie sa plateasca la stat un impozit in cota de 10% din venitul net, atat pentru activitatile din sistem real, cat si pentru cele cu norma de venit. Diferenta este la PFA in sistem real, pentru care din acest an si CASS devine cheltuiala deductibila (pana acum intra doar CAS-ul in facilitate). Acest lucru inseamna ca din venitul net se scade CAS-ul si CASS-ul. Salariat si titular PFA 2024 - studiu de caz ...» citeste mai departe aici

  • HORECA in 2024: legislatie explicata si monografii contabile

    • HoReCa este, fara niciun dubiu, un sector vital al economiei, cu o pondere majora, alaturi de comert si transporturi, la cresterea PIB. Este un adevarat barometru care reflecta mai precis decat orice statistici disponibilitatile de consum si, implicit, nivelul de trai al populatiei. Si tocmai din cauza importantei sale, acest sector este vizat adesea de modificari legislative care aduc fie restrictii, fie facilitati, fie noi proceduri sau noi taxe si impozite. Iar t...» citeste mai departe aici

  • Retur produse vandute: monografia contabila aplicabila atat pentru vanzator, cat si pentru cumparator

    • Societatea AbaProd SRL, avand ca obiect de activitate productia de imbracaminte, platitoare de impozit pe profit si TVA, a livrat catre Eva SRL produse finite cu incasare pe masura vanzarii, in doua transe: o livrare in luna decembrie N-1, in valoare de 1.000 lei + TVA (cost de productie 600 lei) si o livrare in luna ianuarie N, de 2.000 lei + TVA (cost de productie 1.400 lei). In luna ianuarie, clientul a achitat contravaloarea a 50% din produsele vandute. In luna iunie N, clientul i...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X