Consiliul National al IMM-urilor (CNIPMMR) respinge introducerea taxei pe care firmele, PFA-urile, II-urile si IF-urile ar putea fi obligate sa o plateasca anual pentru inscrierea in Catalogul firmelor.
Dupa cum am anuntat intr-un articol anterior, achitarea acestei contributii anuale se va face in functie de tipul de contribuabil:
- 100 euro/an pentru intreprinderile mari;
- 75 euro/an pentru intreprinderile mijlocii;
- 50 euro/an pentru intreprinderile mici;
- 20 euro/an pentru microintreprinderi;
- 10 euro/an pentru persoane fizice autorizate, intreprinderi individuale si intreprinderi familiale.
Pe langa aceasta masura, initiativa legislativa mai prevede si obligativitatea de a obtine un certificat de competente pentru administrarea propriei activitati– contra cost– in primul an de la infiintare.
Potrivit Consiliului IMM-urilor, proiectul incearca, intr-o forma mascata, sa substituie Oficiul National al Registrului Comertului cu o asociatie privata: – prin acordarea dreptului de a tine evidenta tuturor profesionistilor si a oricaror modificari ale actelor constitutive ale acestora (art. I pct. 3 din proiect, lit. m^2-m^5) si tinerea unui registru al administratorilor (art. I pct. 5 , referitor la art. 4^1 alin. 5); – obligarea ONRC de a pune la dispozitie cu titlul gratuit a inscrierilor din registrul comertului, pentru a fi corelate cu Catalogul Firmelor, in fapt transferul bazei de date (pct. 3 din proiect, lit. m^8).
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
SAF-T Ghid de raportare corecta
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Se acorda competente exclusive unei asociatii, care vor fi de asemenea contra cost, pentru certificarea tutorilor din cadrul companiilor, inregistrarea contractelor de parteneriat pentru formare profesionala a elevilor, monitorizarea instruirii si participarea la evaluarile elevilor in sistem dual.
Se propune sanctionarea societatilor prin introducerea obligatiei ca depunerea situatiilor financiare anuale sa fie conditionata de achitarea taxelor pentru inscriere in Catalogul Firmelor (art. II din proiect) si obtinerea certificatului de competenta (art. IV din proiect).
De asemenea, se propune extinderea atributiilor prin ”implicarea in realizarea de proiecte (…) de dezvoltare urbana durabila menita sa sustina mediul de afaceri” (art. I pct. 10 din proiect).
In acest mod se incearca sa se dea o acoperire legala rolului de dezvoltator imobiliar, in legatura cu un presupus transfer gratuit al terenurilor ROMEXPO, fara nicio legatura cu obiectul de activitate al niciunei camere de comert din Europa.
Taxa pentru inscrierea in Catalogul firmelor: ce probleme a identificat Consiliul IMM-urilor?
CNIPMMR a reactionat in mod constant asupra acestor initaitive care propuneau fie transferul registrului comertului la o asociatie privata, fie introducerea de taxe pentru intreprinzatori in folosul unei asociatii private sau acordarea gratuita a terenurilor ROMEXPO.
Initiativa legislativa are aceleasi probleme ca cea anteriora, dupa care a fost copiata (Plx nr. 452/2020):
• Proiectul incalca dreptul constitutional la libera asociere, obligand profesionistii -societati comerciale, PFA, intreprindere individuale si familiale – sa se inscrie in Catalogul firmelor;
• Nu poate fi obligata o persoana juridica sa se inscrie intr-un registru realizat de catre o structura asociativa si sa achite si o taxa pentru acest lucru, care nu reprezinta un serviciu prestat in folosul acelei firme ci indeplinirea unuia dintre obiectivele camerelor de comert, pe care aceasta ar trebui sa si-l realizeze prin mijloace proprii si nu prin forta coercitiva a unei legi.
• Taxele reprezinta obligatii fiscale ale persoanelor juridice care se achita numai in contraprestatie cu un serviciu executat de catre o autoritate publica;
• Se incalca dispozitiile Constitutiei privind libertatea si dreptul de a exercita o activitate economica, prin obligarea obtinerii unui “certificat de competenta” contra cost, iar potrivit proiectului in lipsa acestui certificat de competenta, nu mai pot fi depuse situatiile financiare la unitatile Ministerului Finantelor Publice.
• In Legea 31/1990 si in Codul Civil nu exista nicio prevedere conform careia persoana care administreaza o persoana juridica de drept privat trebuie sa indeplineasca anumite criterii de competenta, pentru desemnarea reprezentantului legal fiind suficient acordul de vointa al persoanelor care constituie persoana juridica.
• In majoritatea IMM-urilor, persoana asociatului unic se confunda cu persoana administratorului, prin urmare acesta nu poate fi obligat sa detina anumite competente deoarece, odata cu investirea propriilor fonduri in functionarea firmei, el este singurul responsabil de esecul sau reusita acelei afaceri;
• O asociatie privata, indiferent de scopul declarat si denumire, dobandeste prin proiect avantaje din partea statului prin introducerae de taxe obligatorii, in afara Codului Fiscal.
Raportat la dispozitiile Constitutiei Romaniei si jurisprudenta Curtii Constitutionale sunt evidente problemele de constitutionalitate ale proiectului:
• Proiectul de lege are un caracter individual, fiind conceput nu pentru aplicarea la un numar nedeterminat de cazuri concrete, ci unui singur subiect de drept – o asociatie privata – caz prestabilit expres. Aceasta solutie legislativa nu vizeaza stabilirea unor reguli cu aplicabilitate generala;
• Se incalca principiul egalitatii prevazut de art. 16 alin. (1) din Constitutie, intrucat are caracter discriminatoriu in raport cu alte subiecte de drept privat pentru oferirea de servicii intreprinzatorilor, o zona in care primeaza libertatea comertului si concurenta loiala.
CNIPMMR reia solicitarea publica adresata asociatiei private de a prezenta programele pentru sprijinirea mediului de afaceri, al start-up-urilor, derulate incepand cu anul 2004, de la momentul dobandirii dreptului de folosinta gratuita a terenurilor, in suprafata totala de 502.167 m2, prin HG nr. 1709/2004 si HG nr. 2127/2004, pentru o perioada de 49 de ani.
CNIPMMR solicita Senatului si Camerei Deputatilor sa respinga aceasta initiativa legislativa, care se inscrie in ciclul de propuneri reluate in mod suspect si constant, prin care se acorda unei asociatii private atributii de natura autoritatilor publice si introducerea de taxe publice exclusiv pentru interesul privat al acesteia.