In data de 09 august 2018, Ministerul Muncii si Justitiei Sociale a publicat pe site-ul institutiei proiectul Legii privind sistemul public de pensii, cu mentiunea ca asteapta propuneri, sugestii si opinii in termen de 10 zile calendaristice de la data publicarii, respectiv 09.08.2018 – 18.08.2018.
Proiectul de lege modifica reglementarile actuale privind categoriile de pensii acordate, respectiv:
• Pensia pentru limita de varsta;
• Pensia anticipata;
• Pensia de invaliditate;
• Pensia de urmas.
Proiectul vizeaza o crestere a valorii punctului de referinta, implicit o crestere a cheltuielilor bugetare:
“Art. 86 – (1) Valoarea punctului de referinta prevazuta la art. 85 alin. (1) reprezinta raportul dintre valoarea punctului de pensie si nivelul mediu al stagiilor de cotizare prevazute de legislatia anterioara, respectiv 25.
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
(2) Valorile punctului de pensie sunt urmatoarele:
a) la data de 1 septembrie 2019 – 1.265 lei;
b) la data de 1 septembrie 2020 – 1.775 lei;
c) la data de 1 septembrie 2021 – 1.875 lei;
(3) La data intrarii in vigoare a prezentei legi, valoarea punctului de referinta se stabileste in cuantum fix si este de 75 lei.
(4) Incepand cu anul 2022, valoarea punctului de referinta se majoreaza anual cu rata medie anuala a inflatiei, indicator definitiv, cunoscut la data de 1 septembrie a fiecarui an in care se face majorarea si comunicat de Institutul National de Statistica”.
De asemenea, proiectul mai cuprinde si prevederi privind cuantumurile minime ale pensiilor: “Art. 91. – (2) Pensia minima reprezinta un prag minim al cuantumului pensiei si se stabileste in procente, minim si maxim, din salariul minim brut pe tara garantat in plata, in functie de stagiul de cotizare realizat, astfel: procentul minim este de 45%, aferent stagiului minim de cotizare, la care se adauga cate 1% pentru fiecare an de stagiu de cotizare realizat peste 15 ani, fara a depasi procentul maxim de 75%”.
In plus, este vizata o recalculare a tuturor pensiilor: “Art. 159. – (1) La data intrarii in vigoare a prezentei legi, pensiile stabilite pe baza legislatiei anterioare devin pensii in intelesul prezentei legi si se recalculeaza prin inmultirea numarului total de puncte realizat cu valoarea punctului de referinta prevazuta la art. 104, cu exceptia pensiilor stabilite in fostul sistem de pensii si alte drepturi de asigurari sociale ale agricultorilor anterior datei de 1 aprilie 2001 care se recalculeaza conform art.171”.
In ceea ce priveste noua lege a pensiilor, consiliul IMM-urilor considera ca “modificarea legislatiei privind sistemul public de pensii are implicatii multiple sociale si economice, fiind imperios necesar ca inainte de luarea unei hotarari in acest domeniu sa fie realizate ample analize de impact (social, bugetar, economic) si consultari cu partenerii sociali si organizatiile societatii civile.”, potrivit cnipmmr.ro.
Pe aceasta cale, consiliul IMM-urilor a atras atentia asupra urmatoarelor aspecte:
- Lipsa transparentei si a consultarilor cu confederatiile patronale reprezentative inainte de data publicarii proiectului pe site-ul Ministerului Muncii si Justitiei Sociale, in conditiile in care potrivit dispozitiilor art. 121 lit. b) din Legea nr. 62/2011 a dialogului social, republicata este statuata “consultarea obligatorie a partenerilor sociali asupra initiativelor legislative sau de alta natura cu caracter economico-social”;
- Lipsa unei fundamentari corespunzatoare din punct de vedere al impactului bugetar (exp. la analiza impactului bugetar, nu sunt deloc completetate informatii despre “Calculele detaliate privind fundamentarea modificarilor veniturilor si/sau cheltuielilor bugetare”, desi se recunosc cresteri importante a cheltuielilor bugetare si nici “Propuneri pentru acoperirea cresterii cheltuielilor bugetare”), nefiind respectate dispozitiile art. 15 din Legea nr. 69/2010 a responsabilitatii fiscal-bugetare, republicata.
- Necesitatea identificarii solutiilor de crestere responsabila fiscal si susternabila pe termen scurt si mediu a pensiilor, fara cresterea contributiilor angajatorilor si fara marirea taxelor, impozitelor si celorlate sarcini fiscale.
- Necesitatea clarificarii sursei veniturilor bugetare care vor asigura cresterile importante a cheltuielilor bugetare generate de proiectul Legii privind sistemul public de pensii, avand in vedere ca sunt prevazute cresteri cu peste 70% nominal in urmatorii 3 ani a valorii punctului de pensie, cea mai mare crestere fiind stabilita pentru 01.09.2020, cu 2 luni inainte de alegeri:
- Necesitatea analizarii in mod realist si obiectiv a situatiei de fapt (numarul de salariati, numarul de pensionari, venirurile si cheltuielile bugetare, situatia fortei de munca de pe piata muncii, tinta maxima de 3% pentru deficitul annual, etc.).
- Necesitatea asigurarii conditiilor adecvate implementarii noii legi, in prezent, pe actuala lege, fiind inregistrate intarzieri si probleme importante, fara a fi in situatia recalcularii tuturor pensiilor, astfel cum este mentionat in proiectul Legii privind sistemul public de pensii.
In concluzie, aceasta majorare a pensiilor poate conduce la cresteri ale taxelor si ale impozitelor, dar si a inflatiei, cu pana la 15%.