email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

OFICIAL Modificari importante in Codul fiscal si Legea contabilitatii (OUG 13/2021)

OFICIAL Modificari importante in Codul fiscal si Legea contabilitatii (OUG 13/2021)
codul fiscaltvalegea contabilitatii

Modificarile asupra Codului fiscal si Legii contabilitatii, anuntate recent de Ministerul Finantelor, au fost oficializate. Masurile vor fi introduse prin OUG 13/2021 pentru modificarea si completarea celor doua acte normative majore pentru romani.


Aceste decizii au fost luate in urma consultarilor cu mediul de afaceri. Precizam ca OUG 13/2021 a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 197 din 26 februarie 2021. 
 

OUG 13/2021 - continutul actului normativ

Denumire completa: Ordonanta de Urgenta nr. 13/2021 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal si a Legii contabilitatii nr. 82/1991


Avand in vedere necesitatea revizuirii masurii de stabilire a regimului fiscal aferent unor cheltuieli inregistrate de contribuabilii platitori de impozit pe profit care deruleaza tranzactii cu o persoana situata intr-un stat care, la data inregistrarii cheltuielilor, este inclus in anexa I sau anexa II din Lista Uniunii Europene a jurisdictiilor necooperante in scopuri fiscale,
tinand cont de sustinerile reprezentantilor mediului de afaceri care efectueaza tranzactii cu unele state listate in anexele I si II din Lista Uniunii Europene a jurisdictiilor necooperante in scopuri fiscale, privind reanalizarea sferei de aplicare a nedeductibilitatii cheltuielilor inregistrate de acesti contribuabili platitori de impozit pe profit, si in contextul necesitatii dezvoltarii cooperarii economice,

tinand cont de necesitatea corelarii prevederilor existente privind veniturile din salarii si asimilate salariilor, neimpozabile, cu reglementarile similare privind veniturile care nu intra in baza de calcul al contributiilor de asigurari sociale obligatorii, referitor la contravaloarea serviciilor turistice si/sau de tratament, inclusiv transportul, acordate de angajator pe perioada concediului, pentru angajatii proprii si membrii de familie ai acestora, primite in baza unor legi speciale si/sau finantate din buget, si pentru aplicarea unui tratament fiscal unitar,

luand in considerare necesitatea corelarii termenului de depunere a declaratiei anuale de venit pentru asocierile fara personalitate juridica si entitatile supuse regimului transparentei fiscale cu termenul de depunere a declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice, in cazul contribuabililor care realizeaza venituri din activitati agricole pentru care venitul anual se stabileste pe baza normelor de venit,



luand in considerare necesitatea efectuarii unor corelari in vederea asigurarii aplicarii unitare a reglementarilor fiscale cu privire la impozitul pe venit si contributiile sociale obligatorii,

avand in vedere ca, incepand cu data de 1 ianuarie 2021, ar fi trebuit sa se aplice noul plafon pentru aplicarea sistemului TVA la incasare de 4.500.000 lei si sa fie posibila exercitarea optiunii pentru aplicarea acestui sistem oricand in timpul anului si intrucat prin Legea nr. 296/2020 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, nu au fost modificate toate prevederile Codului fiscal necesare in vederea implementarii acestor masuri,

in vederea respectarii intentiei de reglementare care a stat la baza modificarii art. 282 din Codul fiscal prin Legea nr. 296/2020, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si pentru eliminarea echivocului din cuprinsul Codului fiscal generat de coexistenta unor prevederi diferite care se raporteaza atat la noul plafon, cat si la plafonul de 2.250.000 lei,

avand in vedere necesitatea mentionarii exprese in aria de aplicabilitate a prevederilor Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, a persoanelor juridice straine care desfasoara activitate prin intermediul unui sediu permanent/mai multor sedii permanente in Romania, precum si a persoanelor juridice straine care au locul de exercitare a conducerii efective in Romania, pentru corelare cu prevederile Codului fiscal, astfel incat sa nu ramana entitati in afara ariei de reglementare contabila,

tinand cont de necesitatea actualizarii prevederilor legii contabilitatii in functie de modificarile aduse unor acte normative, cu incidenta asupra raportarilor contabile, precum si de importanta eficientizarii modului de implementare a anumitor atributii ce revin Ministerului Finantelor in ceea ce priveste asigurarea transparentei informatiilor cu caracter public, precum si a schimbului de informatii necesare realizarii atributiilor altor institutii,

tinand seama de importanta introducerii unor prevederi prin care sa fie stabilite conditiile in care informatiile cuprinse in situatiile financiare anuale/raportarile contabile anuale existente in baza de date a Ministerului Finantelor pot fi transmise de minister in baza unor protocoale de colaborare,

avand in vedere atributia Ministerului Finantelor de a incheia protocoale de schimb de informatii si documente, precum si de colaborare cu ministere, institutii publice si cu alte organizatii, potrivit competentelor atribuite,

tinand cont ca neadoptarea masurii de revizuire a regimului fiscal al cheltuielilor, pentru determinarea impozitului pe profit, ar conduce la afectarea financiara a unor afaceri desfasurate in Romania, care implica tranzactii efectuate cu o persoana situata intr-un stat inclus in anexele I si II din Lista Uniunii Europene a jurisdictiilor necooperante in scopuri fiscale si care reprezinta furnizori traditionali de bunuri si servicii pentru o categorie importanta de contribuabili,

tinand seama de faptul ca nepromovarea reglementarilor in domeniul impozitului pe venit si al contributiilor sociale obligatorii ar avea consecinte negative, in sensul in care:

a) nepromovarea masurii privind corelarea prevederilor impozitului pe venit cu cele privind contributiile sociale obligatorii pentru veniturile reprezentand contravaloarea serviciilor turistice si/sau de tratament, inclusiv transportul, acordate de angajator pe perioada concediului, pentru angajatii proprii si membrii de familie ai acestora, primite in baza unor legi speciale si/sau finantate din buget, ar genera dificultati privind aplicarea tratamentului fiscal;

b) necorelarea dintre termenul de depunere a declaratiei anuale de venit pentru asocierile fara personalitate juridica si entitatile supuse regimului transparentei fiscale, in cazul veniturilor din activitati agricole pentru care venitul anual se stabileste pe baza normelor de venit, si termenul de depunere a declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice ar conduce la disfunctionalitati in indeplinirea obligatiilor declarative ale contribuabililor;

c) necorelarea reglementarilor fiscale cu privire la impozitul pe venit si contributiile sociale obligatorii in cazul avantajelor in bani si/sau in natura primite de la terti ar conduce la indeplinirea obligatiilor privind calculul, declararea si plata acestor obligatii fiscale in mod neunitar, generand confuzie in randul platitorilor si beneficiarilor acestor venituri, intrucat in lipsa efectuarii corelarilor tehnice necesare ar persista echivocul prevederilor legale privind plafonul aplicabil, generand confuzie la nivelul persoanelor impozabile care doresc sa aplice sistemul TVA la incasare si nu ar fi respectata intentia de reglementare care a stat la baza majorarii plafonului,
in considerarea faptului ca aceste elemente vizeaza interesul general public si constituie situatii de urgenta si extraordinare a caror reglementare nu poate fi amanata,

in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,

Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta.

Articolul I

Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 688 din 10 septembrie 2015, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

1. La articolul 25 alineatul (4), litera f^1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

f^1) cheltuielile privind tranzactiile efectuate cu o persoana situata intr-un stat care, la data inregistrarii cheltuielilor, este inclus in anexa I din Lista UE a jurisdictiilor necooperante in scopuri fiscale, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, pentru tranzactiile efectuate incepand cu data de 1 ianuarie 2021, numai in situatia in care cheltuielile sunt efectuate ca urmare a unor tranzactii care nu au un scop economic;

2. La articolul 76 alineatul (4), litera a) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

a) ajutoarele de inmormantare, ajutoarele pentru bolile grave si incurabile, ajutoarele pentru dispozitive medicale, ajutoarele pentru nastere/adoptie, ajutoarele pentru pierderi produse in gospodariile proprii ca urmare a calamitatilor naturale, veniturile reprezentand cadouri in bani si/sau in natura, inclusiv tichete cadou, oferite salariatilor, precum si cele oferite pentru copiii minori ai acestora, contravaloarea transportului la si de la locul de munca al salariatului, contravaloarea serviciilor turistice si/sau de tratament, inclusiv transportul, pe perioada concediului, pentru salariatii proprii si membrii de familie ai acestora, acordate de angajator pentru salariatii proprii sau alte persoane, astfel cum este prevazut in contractul de munca sau in regulamentul intern.

Nu sunt impozabile nici veniturile de natura celor prevazute mai sus, realizate de persoane fizice, daca aceste venituri sunt primite in baza unor legi speciale si/sau finantate din buget, cu exceptia indemnizatiilor de vacanta acordate potrivit legii.

In cazul cadourilor in bani si/sau in natura, inclusiv tichetele cadou, oferite de angajatori, veniturile sunt neimpozabile, in masura in care valoarea acestora pentru fiecare persoana in parte, cu fiecare ocazie din cele de mai jos, nu depaseste 150 lei:

(i) cadouri oferite angajatilor, precum si cele oferite pentru copiii minori ai acestora, cu ocazia Pastelui, Craciunului si a sarbatorilor similare ale altor culte religioase;
(ii) cadouri oferite angajatelor cu ocazia zilei de 8 martie;
(iii) cadouri oferite angajatilor in beneficiul copiilor minori ai acestora cu ocazia zilei de 1 iunie.

Contravaloarea serviciilor turistice si/sau de tratament, inclusiv transportul, pe perioada concediului, pentru angajatii proprii si membrii de familie ai acestora, acordate de angajator, astfel cum este prevazut in contractul de munca, regulamentul intern, sau primite in baza unor legi speciale si/sau finantate din buget, este neimpozabila, in masura in care valoarea totala a acestora nu depaseste intr-un an fiscal, pentru fiecare angajat, nivelul unui castig salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul in care au fost acordate;

3. La articolul 78, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

Articolul 78
(1) Beneficiarii de venituri din salarii si asimilate salariilor datoreaza un impozit lunar, final, care se calculeaza si se retine la sursa de catre platitorii de venituri, cu exceptia persoanelor fizice care realizeaza in Romania venituri din salarii si asimilate salariilor ca urmare a contractelor de munca incheiate cu angajatori care nu sunt rezidenti fiscali romani, pentru care sunt aplicabile prevederile art. 82.

4. La articolul 78 alineatul (2^1), litera b) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

b) platitorilor de venituri rezidenti fiscali romani, cand avantajele in bani si/sau in natura sunt acordate de alte entitati decat angajatorul, cu exceptia situatiei persoanelor fizice care realizeaza in Romania venituri din salarii si asimilate salariilor ca urmare a contractelor de munca incheiate cu angajatori care nu sunt rezidenti fiscali romani, pentru care sunt aplicabile prevederile art. 82.

5. La articolul 107, alineatul (5) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

(5) In cazul in care activitatea se desfasoara in cadrul unei asocieri fara personalitate juridica, obligatia depunerii declaratiei anuale de venit pentru asocierile fara personalitate juridica si entitatile supuse regimului transparentei fiscale la organul fiscal competent revine asociatului care raspunde pentru indeplinirea obligatiilor asociatiei fata de autoritatile publice pana in ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului curent. Declaratia cuprinde si cota de distribuire ce revine fiecarui membru asociat din venitul impozabil calculat la nivelul asocierii. Asociatul desemnat are obligatia transmiterii catre fiecare membru asociat a informatiilor referitoare la venitul impozabil ce ii revine corespunzator cotei de distribuire din venitul impozabil calculat la nivelul asocierii, in cadrul aceluiasi termen.

6. La articolul 133, dupa alineatul (15^6) se introduce un nou alineat, alineatul (15^7), cu urmatorul cuprins:

(15^7) In anul 2021, termenul de depunere a declaratiei anuale de venit pentru asocierile fara personalitate juridica si entitatile supuse regimului transparentei fiscale, prevazuta la art. 107 alin. (5) si art. 125 alin. (4), este pana la data de 15 aprilie 2021 inclusiv. In cadrul aceluiasi termen, asociatul desemnat are obligatia transmiterii catre fiecare membru asociat a informatiilor referitoare la venitul impozabil/venitul net/pierderea ce ii revine corespunzator cotei de distribuire din venitul impozabil calculat la nivelul asocierii sau corespunzator cotei de participare, conform contractului de asociere, dupa caz.

7. La articolul 142, litera b) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

b) ajutoarele de inmormantare, ajutoarele pentru bolile grave si incurabile, ajutoarele pentru dispozitive medicale, ajutoarele pentru nastere/adoptie, ajutoarele pentru pierderi produse in gospodariile proprii ca urmare a calamitatilor naturale, veniturile reprezentand cadouri in bani si/sau in natura, inclusiv tichete cadou, oferite salariatilor, precum si cele oferite pentru copiii minori ai acestora, contravaloarea transportului la si de la locul de munca al salariatului, contravaloarea serviciilor turistice si/sau de tratament, inclusiv transportul, pe perioada concediului, pentru salariatii proprii si membrii de familie ai acestora, acordate de angajator pentru salariatii proprii sau alte persoane, astfel cum este prevazut in contractul de munca sau in regulamentul intern.

Nu se cuprind in baza de calcul al contributiei nici veniturile de natura celor prevazute mai sus, realizate de persoane fizice, daca aceste venituri sunt primite in baza unor legi speciale si/sau finantate din buget, cu exceptia indemnizatiilor de vacanta acordate potrivit legii.

In cazul cadourilor in bani si/sau in natura, inclusiv tichetele cadou, oferite de angajatori, veniturile nu sunt cuprinse in baza de calcul al contributiei in masura in care valoarea acestora pentru fiecare persoana in parte, cu fiecare ocazie din cele de mai jos, nu depaseste 150 lei:

(i) cadouri oferite angajatilor, precum si cele oferite pentru copiii minori ai acestora, cu ocazia Pastelui, Craciunului si a sarbatorilor similare ale altor culte religioase;
(ii) cadouri oferite angajatelor cu ocazia zilei de 8 martie;
(iii) cadouri oferite angajatilor in beneficiul copiilor minori ai acestora cu ocazia zilei de 1 iunie.

Contravaloarea serviciilor turistice si/sau de tratament, inclusiv transportul, pe perioada concediului, pentru angajatii proprii si membrii de familie ai acestora, acordate de angajator, astfel cum este prevazut in contractul de munca, regulamentul intern, sau primite in baza unor legi speciale si/sau finantate din buget, nu se cuprinde in baza de calcul, in masura in care valoarea totala a acestora nu depaseste intr-un an fiscal, pentru fiecare angajat, nivelul unui castig salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul in care au fost acordate.

8. La articolul 146, alineatul (2^1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

(2^1) In cazul avantajelor in bani si/sau in natura primite de la terti ca urmare a prevederilor contractului individual de munca, a unui raport de serviciu, act de detasare sau a unui statut special prevazut de lege ori a unei relatii contractuale intre parti, dupa caz, obligatia de calcul, retinere si plata a contributiei de asigurari sociale, datorata potrivit legii, revine dupa cum urmeaza:

a) angajatorului rezident fiscal roman, cand avantajele in bani si/sau in natura sunt acordate de alte entitati decat acesta si plata se efectueaza prin intermediul angajatorului;
b) platitorilor de venituri rezidenti fiscali romani, cand avantajele in bani si/sau in natura sunt acordate si platite direct persoanei fizice de alte entitati decat angajatorul, cu exceptia situatiei persoanelor fizice care realizeaza in Romania venituri din salarii si asimilate salariilor ca urmare a contractelor de munca incheiate cu angajatori care nu sunt rezidenti fiscali romani si care datoreaza contributiile sociale obligatorii pentru salariatii lor, potrivit prevederilor legislatiei europene aplicabile in domeniul securitatii sociale, precum si acordurilor privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte, pentru care sunt aplicabile prevederile alin. (4);
c) persoanelor fizice, cand avantajele in bani si/sau in natura sunt acordate si platite direct persoanei fizice de platitori de venituri care nu sunt rezidenti fiscali romani, altii decat angajatorul.

9. La articolul 168, alineatul (2^1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

(2^1) In cazul avantajelor in bani si/sau in natura primite de la terti ca urmare a prevederilor contractului individual de munca, a unui raport de serviciu, act de detasare sau a unui statut special prevazut de lege ori a unei relatii contractuale intre parti, dupa caz, obligatia de calcul, retinere si plata a contributiei de asigurari sociale de sanatate, datorata potrivit legii, revine dupa cum urmeaza:

a) angajatorului rezident fiscal roman, cand avantajele in bani si/sau in natura sunt acordate de alte entitati decat acesta si plata se efectueaza prin intermediul angajatorului;
b) platitorilor de venituri rezidenti fiscali romani, cand avantajele in bani si/sau in natura sunt acordate si platite direct persoanei fizice de alte entitati decat angajatorul, cu exceptia situatiei persoanelor fizice care realizeaza in Romania venituri din salarii si asimilate salariilor ca urmare a contractelor de munca incheiate cu angajatori care nu sunt rezidenti fiscali romani si care datoreaza contributiile sociale obligatorii pentru salariatii lor, potrivit prevederilor legislatiei europene aplicabile in domeniul securitatii sociale, precum si acordurilor privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte, pentru care sunt aplicabile prevederile alin. (4);
c) persoanelor fizice, cand avantajele in bani si/sau in natura sunt acordate si platite direct persoanei fizice de platitori de venituri care nu sunt rezidenti fiscali romani, altii decat angajatorul.

10. La articolul 220^6, alineatul (2^1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

(2^1) In cazul avantajelor in bani si/sau in natura primite de la terti ca urmare a prevederilor contractului individual de munca, a unui raport de serviciu, act de detasare sau a unui statut special prevazut de lege ori a unei relatii contractuale intre parti, dupa caz, obligatia de calcul si plata a contributiei asiguratorie pentru munca, care se datoreaza potrivit legii, revine dupa cum urmeaza:

a) angajatorului rezident fiscal roman, cand avantajele in bani si/sau in natura sunt acordate de alte entitati decat acesta si plata se efectueaza prin intermediul angajatorului;
b) platitorilor de venituri rezidenti fiscali romani, cand avantajele in bani si/sau in natura sunt acordate si platite direct persoanei fizice de alte entitati decat angajatorul, cu exceptia situatiei persoanelor fizice care realizeaza in Romania venituri din salarii si asimilate salariilor ca urmare a contractelor de munca incheiate cu angajatori care nu sunt rezidenti fiscali romani si care datoreaza contributiile sociale obligatorii pentru salariatii lor, potrivit prevederilor legislatiei europene aplicabile in domeniul securitatii sociale, precum si acordurilor privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte, pentru care sunt aplicabile prevederile alin. (2);
c) persoanelor fizice, cand avantajele in bani si/sau in natura sunt acordate si platite direct persoanei fizice de platitori de venituri care nu sunt rezidenti fiscali romani, altii decat angajatorul.

11. La articolul 282 alineatul (3), litera b) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

b) persoanele impozabile, care au sediul activitatii economice in Romania conform art. 266 alin. (2) lit. a), care se inregistreaza in scopuri de TVA conform art. 316 in cursul anului si care opteaza pentru aplicarea sistemului TVA la incasare fie incepand cu data inregistrarii in scopuri de TVA, fie ulterior in cursul anului inregistrarii in scopuri de TVA. Persoana impozabila care opteaza pentru aplicarea sistemului TVA la incasare incepand cu data inregistrarii in scopuri de TVA aplica sistemul TVA la incasare incepand cu aceasta data. Persoana impozabila care opteaza pentru aplicarea sistemului TVA la incasare ulterior, in cursul anului inregistrarii in scopuri de TVA, aplica sistemul TVA la incasare incepand cu prima zi a perioadei fiscale urmatoare celei in care si-a exercitat optiunea, cu conditia ca la data exercitarii optiunii sa nu fi depasit plafonul prevazut la lit. a).

12. La articolul 282 alineatul (4), literele c) si d) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:

c) persoanele impozabile care in anul precedent au depasit plafonul de 4.500.000 lei prevazut la alin. (3) lit. a);
d) persoanele impozabile care se inregistreaza in scopuri de TVA conform art. 316 in cursul anului si care au depasit plafonul de 4.500.000 lei prevazut la alin. (3) lit. a) in anul precedent sau in anul calendaristic in curs, calculat in functie de operatiunile realizate in perioada in care respectiva persoana a avut un cod valabil de TVA conform art. 316.

13. La articolul 282, alineatul (5) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

(5) Persoana impozabila care opteaza pentru aplicarea sistemului TVA la incasare este obligata sa aplice sistemul respectiv cel putin pana la sfarsitul anului calendaristic in care a optat pentru aplicarea sistemului, cu exceptia situatiei in care in cursul aceluiasi an cifra de afaceri depaseste plafonul de 4.500.000 lei, caz in care sistemul se aplica pana la sfarsitul perioadei fiscale urmatoare celei in care plafonul a fost depasit. Daca in primul an de aplicare a sistemului TVA la incasare persoana impozabila nu depaseste plafonul de 4.500.000 lei, poate aplica sistemul TVA la incasare pana la sfarsitul perioadei fiscale urmatoare celei in care plafonul de 4.500.000 lei, calculat pentru fiecare an calendaristic in parte, a fost depasit pe parcursul unui an calendaristic. Orice persoana impozabila care a optat pentru aplicarea sistemului TVA la incasare si care nu depaseste in cursul unui an plafonul de 4.500.000 lei poate renunta la aplicarea sistemului respectiv oricand in cursul anului, prin depunerea unei notificari la organul fiscal competent intre datele de 1 si 20 ale lunii, cu exceptia primului an in care a optat pentru aplicarea sistemului. Radierea persoanei respective din Registrul persoanelor care aplica sistemul TVA la incasare se realizeaza de organele fiscale competente incepand cu prima zi a perioadei fiscale urmatoare celei in care a fost depusa notificarea.

14. La articolul 291 alineatul (3) litera c), punctul 3 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

3. livrarea de locuinte care au o suprafata utila de maximum 120 m^2, exclusiv anexele gospodaresti, a caror valoare, inclusiv a terenului pe care sunt construite, nu depaseste suma de 450.000 lei, exclusiv taxa pe valoarea adaugata, achizitionate de persoane fizice. Suprafata utila a locuintei este cea definita prin Legea nr. 114/1996, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. Anexele gospodaresti sunt cele definite prin Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. Cota redusa se aplica numai in cazul locuintelor care in momentul vanzarii pot fi locuite ca atare;

15. La articolul 324, alineatul (12) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

(12) Persoana impozabila prevazuta la art. 282 alin. (3) lit. a), care opteaza sa aplice sistemul TVA la incasare potrivit prevederilor art. 282 alin. (3)-(8), trebuie sa depuna la organele fiscale competente, pana la data de 20 inclusiv a lunii anterioare inceperii perioadei fiscale din care va aplica sistemul TVA la incasare, o notificare din care sa rezulte ca cifra de afaceri determinata potrivit prevederilor art. 282 alin. (3) lit. a) nu depaseste plafonul de 4.500.000 lei in anul calendaristic precedent si in anul calendaristic in curs, pana la data depunerii notificarii, si ca opteaza pentru aplicarea sistemului TVA la incasare. Se considera ca persoana impozabila a optat in mod tacit pentru continuarea aplicarii sistemului TVA la incasare, neavand obligatia sa depuna notificarea, daca in anul precedent a aplicat sistemul TVA la incasare si cifra sa de afaceri nu a depasit plafonul de 4.500.000 lei. Persoana impozabila prevazuta la art. 282 alin. (3) lit. b), care opteaza sa aplice sistemul TVA la incasare potrivit prevederilor art. 282 alin. (3)-(8), incepand cu data inregistrarii in scopuri de TVA, trebuie sa depuna la organele fiscale competente o notificare din care sa rezulte ca opteaza pentru aplicarea sistemului TVA la incasare din momentul inregistrarii sale in scopuri de TVA conform art. 316. Persoana impozabila prevazuta la art. 282 alin. (3) lit. b) care opteaza pentru aplicarea sistemului TVA la incasare ulterior inregistrarii in scopuri de TVA, in cursul anului inregistrarii, trebuie sa depuna la organele fiscale competente, pana la data de 20 inclusiv a lunii anterioare inceperii perioadei fiscale din care va aplica sistemul TVA la incasare, o notificare din care sa rezulte ca cifra de afaceri determinata potrivit prevederilor art. 282 alin. (3) lit. a) nu depaseste plafonul de 4.500.000 lei in anul calendaristic in curs, pana la data depunerii notificarii, si ca opteaza pentru aplicarea sistemului TVA la incasare.

16. La articolul 324 alineatul (14), partea introductiva se modifica si va avea urmatorul cuprins:

(14) Persoana impozabila care aplica sistemul TVA la incasare si care depaseste in cursul anului calendaristic curent plafonul de 4.500.000 lei are obligatia sa depuna la organele fiscale competente, pana la data de 20 inclusiv a lunii urmatoare perioadei fiscale in care a depasit plafonul, o notificare din care sa rezulte cifra de afaceri realizata, determinata potrivit prevederilor art. 282 alin. (3), in vederea schimbarii sistemului aplicat potrivit prevederilor art. 282 alin. (5). In situatia in care persoana impozabila care depaseste plafonul nu depune notificarea, aceasta va fi radiata din oficiu de organele fiscale competente, incepand cu data inscrisa in decizia de radiere, din Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare prevazut la alin. (16). In perioada cuprinsa intre data la care persoana impozabila avea obligatia de a nu mai aplica sistemul TVA la incasare si data radierii din oficiu de catre organele fiscale competente din Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare:

17. La articolul 324, alineatul (16) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

(16) A.N.A.F. organizeaza Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare conform art. 282 alin. (3)-(8). Registrul este public si se afiseaza pe site-ul A.N.A.F. Inscrierea in Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare se face de catre organul fiscal competent, pe baza notificarilor depuse de persoanele impozabile potrivit alin. (12), pana la data de 1 a perioadei fiscale urmatoare celei in care a fost depusa notificarea sau, in cazul persoanelor impozabile inregistrate in scopuri de TVA in cursul anului calendaristic, prevazute la art. 282 alin. (3) lit. b), care opteaza sa aplice sistemul TVA la incasare incepand cu data inregistrarii in scopuri de TVA, de la data inregistrarii acestora in scopuri de TVA. Nu sunt inscrise in Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare persoanele impozabile care nu depun notificarea in termenul prevazut la alin. (12). Radierea din Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare se face de catre organul fiscal competent, pe baza notificarilor depuse de persoanele impozabile potrivit alin. (14), pana la data de 1 a perioadei fiscale urmatoare celei in care a fost depusa notificarea sau din oficiu, in conditiile prevazute la alin. (14). In cazul inregistrarii persoanei impozabile in Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare, in situatia in care data publicarii in registru este ulterioara datei de la care persoana impozabila aplica sistemul TVA la incasare, beneficiarii isi exercita dreptul de deducere in conformitate cu prevederile art. 297 alin. (2), incepand cu data publicarii in registru.

Articolul II

Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 454 din 18 iunie 2008, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

1. La articolul 1, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
(3) Unitatile fara personalitate juridica, cu sediul in strainatate, care apartin persoanelor prevazute la alin. (1) si (2), cu sediul in Romania, unitatile fara personalitate juridica din Romania care apartin unor persoane juridice cu sediul in strainatate, persoanele juridice straine care desfasoara activitate prin intermediul unui sediu permanent/mai multor sedii permanente in Romania, precum si persoanele juridice straine care au locul de exercitare a conducerii efective in Romania au obligatia sa organizeze si sa conduca contabilitatea proprie, potrivit prezentei legi.

2. La articolul 4 alineatul (3), litera a) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

a) de catre Banca Nationala a Romaniei, pentru institutiile de credit, institutiile financiare nebancare, definite potrivit reglementarilor legale, inscrise in Registrul general, institutiile de plata si institutiile emitente de moneda electronica, definite potrivit legii, care acorda credite legate de serviciile de plata si a caror activitate este limitata la prestarea de servicii de plata, respectiv emitere de moneda electronica si prestare de servicii de plata, pentru Fondul de garantare a depozitelor bancare si schemele de garantare a depozitelor supravegheate de Banca Nationala a Romaniei, precum si pentru orice alte entitati care intra in sfera sa de reglementare contabila, conform legislatiei specifice aplicabile;

3. La articolul 7, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

Articolul 7
(1) Persoanele prevazute la art. 1 au obligatia sa efectueze inventarierea generala a elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii detinute la inceputul activitatii, cel putin o data in cursul exercitiului financiar, precum si in cazul fuziunii, divizarii ori transformarii sau al lichidarii si in alte situatii prevazute de lege.

4. Articolul 24 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Articolul 24
Inregistrarea in contabilitate a operatiunilor determinate de fuziunea, divizarea sau transformarea ori lichidarea, potrivit legii, a activitatii persoanelor prevazute la art. 1 se face pe baza documentelor corespunzatoare intocmite in asemenea situatii.

5. La articolul 28, alineatul (1^1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

(1^1) Prevederile alin. (1) se aplica si in cazul fuziunii, divizarii si transformarii, precum si in situatia lichidarii, in conditiile legii, caz in care situatiile financiare au aceleasi componente cu situatiile financiare anuale.

6. La articolul 28, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (2^1), cu urmatorul cuprins:

(2^1) Situatiile financiare si raportarile contabile prevazute la alin. (2) se pastreaza timp de 10 ani.

7. La articolul 28, alineatul (7) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

(7) Situatiile financiare anuale constituie un tot unitar si sunt insotite de raportul administratorilor, raportul de audit sau raportul comisiei de cenzori, dupa caz, raportul privind platile catre guverne, in cazul in care reglementarile contabile aplicabile prevad obligatia intocmirii acestuia, precum si de propunerea de distribuire a profitului sau de acoperire a pierderii contabile.

8. La articolul 29, alineatul (1) se abroga.

9. La articolul 29, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (2^1), cu urmatorul cuprins:

(2^1) Situatiile financiare anuale consolidate sunt insotite de raportul consolidat al administratorilor, raportul de audit, precum si raportul consolidat privind platile catre guverne, in cazul in care reglementarile contabile aplicabile prevad obligatia intocmirii acestuia.

10. La articolul 34, alineatele (1), (2) si (4) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:

Articolul 34
(1) Situatiile financiare anuale ale persoanelor juridice de interes public sunt supuse auditului statutar, care se efectueaza de catre auditori financiari autorizati, in conditiile legii, sau firme de audit autorizate, in conditiile legii.

(2) In intelesul prezentei legi, prin persoane juridice de interes public se intelege: societatile ale caror valori mobiliare sunt admise la tranzactionare pe o piata reglementata; institutiile de credit; institutiile financiare nebancare, definite potrivit reglementarilor legale, inscrise in Registrul general; institutiile de plata si institutiile emitente de moneda electronica, definite potrivit legii, care acorda credite legate de serviciile de plata si a caror activitate este limitata la prestarea de servicii de plata, respectiv emitere de moneda electronica si prestare de servicii de plata; Fondul de garantare a depozitelor bancare; schemele de garantare a depozitelor supravegheate de Banca Nationala a Romaniei; societatile de asigurare, asigurare-reasigurare si de reasigurare; fondurile de pensii administrate privat, fondurile de pensii facultative si administratorii acestora; societatile de servicii de investitii financiare, societatile de administrare a investitiilor, organismele de plasament colectiv, depozitari centrali, casele de compensare, contraparti centrale si operatori de piata/sistem autorizati/avizati de Autoritatea de Supraveghere Financiara; societatile/companiile nationale; societatile cu capital integral sau majoritar de stat; regiile autonome.
…..............................................................................................
(4) Sunt supuse, de asemenea, auditului statutar situatiile financiare intocmite in vederea efectuarii operatiunilor de fuziune, divizare sau transformare ori a operatiunilor de lichidare, daca persoanele respective au obligatia auditarii situatiilor financiare anuale.

11. La articolul 35, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

(3) Situatiile financiare anuale, situatiile financiare anuale consolidate, precum si situatiile financiare interimare se pastreaza timp de 10 ani.

12. La articolul 36, alineatul (4) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

(4) Situatiile financiare anuale intocmite in vederea efectuarii operatiunilor de fuziune, divizare ori transformare sau a lichidarii persoanelor respective se depun la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor in conditiile prevazute de reglementarile contabile emise in acest sens.

13. Dupa articolul 37 se introduc doua noi articole, articolele 37^1 si 37^2, cu urmatorul cuprins:

Articolul 37^1
Informatiile cu caracter public, cuprinse in situatiile financiare anuale/raportarile contabile anuale, sunt cele publicate pe site-ul Ministerului Finantelor. Acestea se stabilesc prin ordin al ministrului finantelor si sunt extrase din situatiile financiare anuale/raportarile contabile anuale depuse de entitati la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor.

Articolul 37^2

(1) Ministerul Finantelor, direct sau prin intermediul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, poate incheia protocoale cu autoritati publice si institutii publice si de interes public, institutii de cercetare, institutii de invatamant superior, organisme profesionale reglementate si alte entitati de interes public, avand ca obiect schimbul de informatii, atunci cand actul de infiintare/reglementare a acestora prevede atributii a caror realizare necesita utilizarea informatiilor cuprinse in situatiile financiare anuale/raportarile contabile anuale existente in baza de date a Ministerului Finantelor.

(2) Prin protocoalele prevazute la alin. (1) se stabilesc modalitatea si periodicitatea transmiterii informatiilor, cu respectarea cadrului legal aplicabil in ceea ce priveste confidentialitatea datelor existente in baza de date a Ministerului Finantelor.

14. La articolul 41 punctul 2, litera e) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

e) intocmirea, semnarea si depunerea in termenul legal la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor a situatiilor financiare anuale si, dupa caz, a situatiilor financiare anuale consolidate, a situatiilor financiare interimare, precum si a raportarilor contabile;

15. La articolul 41 punctul 2, dupa litera e) se introduce o noua litera, litera e^1), cu urmatorul cuprins:

e^1) intocmirea si depunerea in termenul legal la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor a rapoartelor prevazute de art. 28 alin. (7) si art. 29 alin. (2^1);

16. La articolul 41, punctele 7 si 8 se modifica si vor avea urmatorul cuprins:

7. nerespectarea obligatiei privind auditarea, conform legii, a situatiilor financiare anuale, a situatiilor financiare anuale consolidate, precum si a situatiilor financiare interimare;

8. nedepunerea, potrivit prezentei legi, a situatiilor financiare anuale, a situatiilor financiare anuale consolidate, a situatiilor financiare interimare, precum si a raportarilor contabile;

17. La articolul 42, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

Articolul 42

(1) Contraventiile prevazute la art. 41 se sanctioneaza cu amenda, dupa cum urmeaza:
a) cele prevazute la pct. 1 si 9, cu amenda de la 1.000 lei la 10.000 lei;
b) cele prevazute la pct. 2 lit. a), b) si c), cu amenda de la 300 lei la 4.000 lei;
c) cele prevazute la pct. 2 lit. f), cu amenda de la 1.000 lei la 3.000 lei;
d) cele prevazute la pct. 2 lit. g), cu amenda de la 100 lei la 200 lei;
e) cea prevazuta la pct. 3, cu amenda de la 200 lei la 1.000 lei;
f) cele prevazute la pct. 2 lit. d), pct. 4 si 5, cu amenda de la 400 lei la 5.000 lei;
g) cea prevazuta la pct. 6, cu amenda de la 10.000 lei la 30.000 lei;
h) cea prevazuta la pct. 7, cu amenda de la 30.000 lei la 40.000 lei;
i) cea prevazuta la pct. 8, cu amenda de la 2.000 lei la 5.000 lei;
j) cele prevazute la pct. 2 lit. e), astfel: cele referitoare la intocmire si semnare, cu amenda de la 2.000 lei la 3.000 lei; cea referitoare la depunerea in termenul legal, cu amenda de la 300 lei la 1.000 lei, daca perioada de intarziere este cuprinsa intre 1 si 15 zile lucratoare, cu amenda de la 1.000 lei la 3.000 lei, daca perioada de intarziere este cuprinsa intre 16 si 30 de zile lucratoare, si cu amenda de la 1.500 lei la 4.500 lei, daca perioada de intarziere depaseste 30 de zile lucratoare;
k) cea prevazuta la pct. 2 lit. e^1), cu amenda de la 300 lei la 1.000 lei, daca perioada de intarziere este cuprinsa intre 1 si 15 zile lucratoare, cu amenda de la 1.000 lei la 3.000 lei, daca perioada de intarziere este cuprinsa intre 16 si 30 de zile lucratoare, si cu amenda de la 1.500 lei la 4.500 lei, daca perioada de intarziere depaseste 30 de zile lucratoare.

18. La articolul 42, alineatul (4) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

(4) Constatarea contraventiilor si aplicarea amenzilor se fac de catre persoanele cu atributii de inspectie fiscala si control financiar, precum si de personalul din cadrul altor structuri ale Ministerului Finantelor, respectiv ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, stabilite prin ordin al ministrului finantelor, respectiv ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.

Articolul III

Pentru contribuabilii platitori de impozit pe profit, cheltuielile efectuate ca urmare a unor tranzactii cu o persoana situata intr-un stat care, la data inregistrarii cheltuielilor, este inclus in anexa II din Lista Uniunii Europene a jurisdictiilor necooperante in scopuri fiscale, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, reprezinta cheltuieli deductibile pentru determinarea rezultatului fiscal incepand cu trimestrul I al anului 2021, respectiv pentru determinarea rezultatului fiscal al anului 2021 in cazul contribuabililor care aplica sistemul anual de declarare si plata a impozitului pe profit, potrivit prevederilor art. 25 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare. Prevederile prezentului articol se aplica in mod corespunzator si in cazul contribuabililor care intra sub incidenta art. 16 alin. (5) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.

Articolul IV

Persoanele impozabile care aplica sistemul TVA la incasare si care au depasit in cursul lunii ianuarie 2021 plafonul de 2.250.000 lei, dar nu au depasit plafonul de 4.500.000 lei, nu vor fi radiate din Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare.

Articolul V

(1) Prin derogare de la prevederile art. 4 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, prevederile art. I intra in vigoare la data publicarii prezentei ordonante de urgenta in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, cu urmatoarele exceptii:

a) prevederile art. I pct. 2 si 7-10 se aplica incepand cu veniturile aferente lunii urmatoare publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a prezentei ordonante de urgenta;
b) prevederile art. I pct. 11-13 si 15-17 intra in vigoare la data de 1 martie 2021.

(2) Prevederile art. II pct. 14-18 intra in vigoare la 30 de zile de la data publicarii prezentei ordonante de urgenta.

(3) Ordinele prevazute la art. 42 alin. (4) din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, prin care sunt stabilite alte structuri ale Ministerului Finantelor, respectiv ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si personalul din cadrul acestora care constata contraventiile si aplica amenzile, se emit in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a dispozitiilor art. II pct. 18.

Articolul VI

Prevederile art. 291 alin. (3) lit. c) pct. 3 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, astfel cum a fost modificat prin prezenta ordonanta de urgenta, intra in vigoare la data de 1 martie 2021 si se aplica pana la intrarea in vigoare a art. I pct. 160 din Legea nr. 296/2020 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.


de Ghinea Viorica

NOUTATI Contabile 2024

Manualul de Inventariere a fost actualizat cu Legea 296/2023 si OMFP 1447/2023!


 ATENTIE!

Acum exista reguli noi privind procedura de inventariere, introduse de:

  • Codul fiscal
  • OMFP 3067/2018
  • Legea 163/2018 care permite distribuirea de dividende pe parcursul anului
  • OMFP 3103/2017
  • Legea 296/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilitatii financiare a Romaniei pe termen lung
  • OMFP 1447/2023 pentru modificarea si completarea unor reglementari privind documentele financiar-contabile

  Explicatii complete gasiti in ghidul Manualul de inventariere. Societati comerciale. PFA. ONG.

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
codul fiscaltvalegea contabilitatii


Data aparitiei: 01 Martie 2021

Votati articolul "OFICIAL Modificari importante in Codul fiscal si Legea contabilitatii (OUG 13/2021)":
Rating:

Nota: 3.08 din 5 din 6 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X