
Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Planul de conturi general"

![Numarul EORI: Ce este, cum se obtine si exemplu practic [Ghid complet]](https://contabilul.manager.ro/dbimg/articole/obligatii-fiscale_22419_1.jpg)
Numarul EORI (Economic Operators Registration and Identification) este un cod unic de identificare atribuit operatorilor economici care desfasoara activitati vamale in Uniunea Europeana. Acesta simplifica si eficientizeaza procedurile vamale, facilitand monitorizarea fluxurilor de marfa si asigurarea respectarii reglementarilor.
Autoritatea Vamala Romana ofera un ghid detaliat privind numarul EORI, care cuprinde definitia, baza legala, precum si informatii precise despre modul de solicitare si procedura de atribuire a acestuia.
Numarul EORI este un numar unic in Uniunea Europeana, pe care autoritatile vamale sau alte autoritati desemnate de catre statele membre il atribuie operatorilor economici si altor persoane interesate, in vederea utilizarii acestuia incepand cu 1 iulie 2009 la toate operatiunile vamale derulate de acestea pe intreg teritoriul Uniunii Europene.
Scopul introducerii numarului EORI este atribuirea unui numar de inregistrare si identificare fiecarui operator economic si, cand este cazul, altor persoane, pentru a servi drept referinta comuna a acestora in relatiile acestora cu autoritatile vamale de pe intreg teritoriul Uniunii, precum si pentru schimbul de informatii intre autoritatile vamale si intre autoritatile vamale si alte autoritati.
Baza legala la nivel unional:
-art. 9 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European si al Consiliului din 9 octombrie 2013 de stabilire a Codului vamal al Uniunii, cu modificarile si completarile ulterioare (Cod);
-art. 1 alin.(18), art. 3-7 din Regulamentul delegat (UE) nr. 2015/2446 al Comisiei, cu modificarile si completarile ulterioare;
-art. 6-7 din Regulamentul de punere in aplicare (UE) nr. 2015/2447 al Comisiei, cu modificarile si completarile ulterioare.
Autoritatile vamale din UE trebuie sa aiba acces usor si fiabil la datele de inregistrare si de identificare ale operatorilor. Pentru a asigura acest lucru, a fost dezvoltat un sistem electronic central pentru stocarea datelor privind inregistrarea operatorilor economici si a altor persoane si pentru schimbul de date privind numerele EORI intre autoritatile vamale. Acest sistem central detine datele enumerate in capitolul 3, titlul I, anexa 12-01 la Regulamentul delegat (UE) nr. 2015/2446 al Comisiei.
Numarul EORI este atribuit, in mod gratuit, persoanei interesate de catre autoritatile vamale competente ale statelor membre.
Cerintele comune privind datele pentru inregistrarea operatorilor economici si a altor persoane sunt stabilite in anexa 12-01 la Regulamentul delegat (UE) nr. 2015/2446 al Comisiei, iar formatele si codurile acestor cerinte comune de date sunt prevazute in anexa 12-01 laRegulamentul de punere in aplicare (UE) nr. 2015/2447 al Comisiei.
Persoanele care sunt obligate sa solicite atribuirea unui numar EORI sunt:
• operatorii economici (persoanele care, in cadrul activitatilor lor profesionale, exercita activitati reglementate de legislatia vamala, cum ar fi operatiunile de import, export, tranzit, depozitare, reprezentare, precum si operatiuni prealabile sosirii/plecarii marfurilor care se introduc/scot de pe teritoriul Comunitatii);
• persoanele, altele decat operatorii economici, care introduc/scot marfuri in/din Uniunea Europeana.
Operatorii economici si alte persoane interesate solicita atribuirea numarului EORI autoritatilor abilitate din statul membru in care sunt stabiliti.
In cazul in care un operator economic care nu este stabilit pe teritoriul vamal unional nu are numar EORI, acesta trebuie sa fie inregistrat de catre autoritatea vamala a statului membru in care realizeaza pentru prima data una dintre activitatile urmatoare:
• depune o declaratie vamala pe teritoriul vamal al Uniunii, cu exceptia urmatoarelor declaratii:
- o declaratie vamala facuta in conformitate cu articolele 135-144 din Regulamentul delegat (UE) 2015/2446 al Comisiei;
- o declaratie vamala pentru a plasa marfuri sub regimul de admitere temporara sau o declaratie de reexport pentru a incheia acest regim;
- o declaratie vamala in temeiul Conventiei privind un regim de tranzit comun depusa de un operator economic stabilit intr-o tara de tranzit comun;
- o declaratie vamala pentru plasarea marfurilor sub regimul de tranzit unional depusa de un operator economic stabilit in Andorra sau in San Marino;
• depune o declaratie sumara de iesire sau de intrare pe teritoriul vamal al Uniunii;
• depune o declaratie de depozitare temporara pe teritoriul vamal al Uniunii;
• actiona in calitate de transportator in scopul transportului maritim, fluvial sau aerian;
• actiona in calitate de transportator care este conectat la sistemul vamal si care doreste sa primeasca oricare dintre notificarile prevazute in legislatia vamala in ceea ce priveste depunerea sau modificarea declaratiilor sumare de intrare;
•solicita inregistrarea si vizarea dovezii statutului vamal al marfurilor unionale.
Este recomandat ca operatorii economici care nu sunt stabiliti in Uniune sa depuna cerere pentru acordarea numarului EORI inainte de a realiza una din operatiunile enumerate mai sus.
In Romania, autoritatea competenta cu inregistrarea si atribuirea numerelor EORI este Autoritatea Vamala Romana. Numerele EORI vor fi solicitate la directiile regionale vamale in a caror raza de competenta teritoriala isi au sediul/sunt stabilite sau, in cazuri exceptionale, la birourile vamale de interior.
In cazul operatorilor economici, titulari de carnete TIR, cererea se depune la biroul vamal de frontiera prin care sunt introduse sau scoase marfurile pe/de pe teritoriul vamal al Uniunii.
In vederea atribuirii numarului EORI, persoana interesata are obligatia de a depune o cerere de inregistrare.
Cererea se completeaza utilizand aplicatia EORI-RO, disponibila pe site-ul Autoritatii Vamale Romane. Cererea se inregistreaza, se tipareste, se semneaza de solicitant si se transmite autoritatii competente.
In situatia persoanelor, altele decat operatorii economici, care sunt stabilite in Romania, cererea este insotita de urmatoarele documente, transmise prin aplicatia EORI-RO:
a) documentele de inregistrare eliberate de autoritatile cu atributii in acest sens;
d) un act de identitate pe care este inscris codul numeric personal si adresa domiciliului, in cazul persoanelor fizice.
In cazul operatorilor economici si a persoanelor, altele decat operatorii economici, care nu stabiliti pe teritoriul UE, cererea este insotita de urmatoarele documente, transmise prin aplicatia EORI-RO:
a) documentul de inregistrare eliberat de autoritatea competenta din tara terta;
b) certificatul(ele) de inregistrare in scopuri de TVA eliberat(e) de autoritatea competenta din statele membre ale UE, dupa caz;
c) documentul din care rezulta adresa sediului social sau a domiciliul fiscal actual, dupa caz, in situatia in care aceasta nu corespunde cu cea inscrisa in documentele prevazute la lit. a) si b), emis de catre autoritatile responsabile din cadrul registrului comertului sau de catre camerele de comert din UE sau din tara terta, insotit de traducerea legalizata;
d) pasaport valabil sau a alt document de calatorie, in cazul persoanelor fizice.
In cazul operatorilor economici care nu sunt stabiliti pe teritoriul UE si care sunt titulari de carnete TIR, cererea este insotita de urmatoarele documente, transmise prin aplicatia EORI-RO:
a) coperta carnetului TIR cu stampila ce contine datele de identificare ale titularului de carnet TIR;
b) pasaportului conducatorului autovehiculului.
In baza art. 18 din Cod, reprezentantii vamali pot sa completeze si sa transmita cereri de atribuire a numerelor EORI pentru persoanele cu care au incheiate contracte de reprezentare. In aceasta situatie, cererea este insotita de inscrisul care atesta incredintarea puterii de reprezentare si de o declaratie a persoanei reprezentate din care rezulta daca aceasta este de acord sau nu cu publicarea de catre Comisia Europeana pe internet a numarului EORI si a datelor cu caracter personal, precum si de contractul de reprezentare.
Dupa verificarea concordantelor dintre datele cuprinse in cerere, informatiile obtinute din partea altor institutii autoritatea competenta acorda numarul EORI si transmite solicitantului o notificare a numarului EORI, la adresa postala electronica indicata de acesta in cerere.
Odata atribuit numarul EORI, operatorii economici si celelalte persoane au obligatia de a folosi acel numar unic in toate comunicatiile acestora cu autoritatile vamale ale statelor membre.
Structura numarului EORI stabilita de catre Comisia Europeana este formata dintr-un identificator al statului membru care atribuie numarul (codul de tara ISO alfa 2, format din doua caractere alfabetice), urmat de un identificatorul national unic al statului membru (format din maximum 15 caractere alfanumerice).
Exemplu: RO1234567890ABCDE, unde:
• “RO” reprezinta codul de tara al Romaniei, iar
• “1234567890ABCD” reprezinta numarul atribuit de catre autoritatea vamala din Romania.
In Romania s-a stabilit ca numarul unic national folosit in structura numarului EORI, in cazul persoanelor juridice, sa fie codul unic de identificare (CUI).
In functie de tipul de persoana, numarul EORI atribuit de autoritatea vamala romana va avea urmatoarea forma:
• pentru persoana juridica cu sediul in Romania: RO + CUI;
• pentru persoana juridica cu sediul intr-un stat tert: RO + cod de tara ISO alfa 2 al statului tert + numar de identificare atribuit de institutia abilitata din statul tert respectiv;
• pentru asocieri de persoane cu sediul in Romania: RO + CUI;
• pentru asocieri de persoane cu sediul intr-un stat tert: RO + cod de tara ISO alfa 2 + numar de identificare atribuit de institutia abilitata din statul tert respectiv;
• pentru persoana fizica stabilita in Romania: RO + cod numeric personal;
• pentru persoana fizica stabilita intr-un stat tert: RO + cod de tara ISO alfa 2 al statului tert + numar de identificare atribuit de institutia abilitata din statul tert respectiv.
Autoritatea vamala invalideaza numarului EORI in urmatoarele situatii:
• la solicitarea persoanei inregistrate;
• in cazul in care autoritatea vamala are cunostinta de faptul ca persoana inregistrata si-a incetat activitatile care necesita inregistrare.
Autoritatea vamala inregistreaza data invalidarii numarului EORI si o notifica persoana inregistrata in acest sens.
Intrebare:
"Pentru un import din China am platit tva si taxe vamale. Tva-ul este deductibil? Calculul pretului de vanzare include si valoarea tva-ului si a taxelor vamale achitate?"
Raspuns:
Achizitia de marfuri de la un furnizor din afara Uniunii europene presupune parcurgerea formalitatilor legate de import, in baza detinerii numarului EORI obtinut de la Directia regionala vamala, plata taxelor vamale in functie de natura bunurilor importate si a tarii de provenienta.
Conform art. 274 din Codul fiscal, importul de bunuri reprezinta intrarea pe teritoriul Uniunii Europene de bunuri care nu se afla in libera circulatie in intelesul art. 29 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene, precum si intrarea in Uniunea Europeana a bunurilor care se afla in libera circulatie, provenite dintr-un teritoriu tert, care face parte din teritoriul vamal al UE.
Taxa pe valoarea adaugata este datorata de importator, potrivit art. 307 din Codul Fiscal, acesta fiind beneficiarul livrarii ce are locul in Romania.
TVA datorata se vor inscrie in declaratia vamala de import: 2305 lei, conform datelor dvs.
Costul de inregistrare in contabilitate al stocurilor este format din pretul datorat furnizorului (din factura sa) la care se adauga diverse taxe si cheltuieli, cum ar fi: taxe vamale, comisioane vamale, TVA platit in vama, cheltuieli de transport, daca acestea sunt in sarcina cumparatorului), cheltuieli de manipulare etc.
Cheltuielile de transport sunt incluse in costul de achizitie si atunci cand functia de aprovizionare este externalizata.
Daca de exemplu importul presupune comisioane vamale, acestea nu vor intra in baza de calcul a TVA, dar vor intra in valoarea marfurilor.
O tranzactie in valuta trebuie inregistrata initial la cursul de schimb valutar, comunicat de Banca Nationala a Romaniei, de la data efectuarii operatiunii.
Cursul valutar utilizat la data receptiei este cursul de schimb al pietei valutare, comunicat de Banca Nationala a Romaniei, din ultima zi bancara anterioara operatiunii privind receptionarea bunurilor.
Nu intotdeauna veti avea o corelatie perfecta intre valoarea marfurilor importate si TVA platita pentru aceasta datorita reglementarilor privind formarea costului de achizitie a stocurilor si mai ales modului de stabilire a TVA in vama.
Conform prevederilor legale contabile, momentul receptiei bunurilor este reprezentat de momentul transferului drepturilor si beneficiilor asupra bunurilor de la furnizor la cumparator.
Monografie contabila a importului:
1. Inregistrarea receptiei bunurilor importate pe baza facturii invoice:
371 Marfuri = 401 Furnizori (contravaloare produse)
371 Marfuri = 446 Alte impozite, taxe si varsaminte asimilate (taxe vamale, comision vamal)
371 Marfuri = 401 Furnizori (contravaloare transport)
2. Plata furnizorului:
401 Furnizori = 5124 Conturi la banci in valuta
3. Plata TVA, taxe vamale, comision vamal, factura de transport:
462 Creditori diversi, 446 Alte impozite si taxe = 5121 Conturi la banci in lei
4426 tva deductibila = 462 Creditori diversi
401 Furnizori = 5121 Conturi la banci in lei
Importul se declara de catre beneficiar in formularul 300 la randul 24. Nu se declara prin formularul 390 sau 394 .
Raspuns oferit in luna septembrie 2025 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Atentie la e-TVA si notificarile ANAF!
Descopera in lucrarea oferita de Editura Rentrop&Straton:
Diferente e-TVA. Solutii la notificarile ANAF
Articole similare
Cum sa stapanesti MAPAREA SAF-T la perfectie: Rapid, corect si eficient!3 modificari fiscale aparute in perioada 7-13 iulie 2025e-Transport: Tot ce trebuie sa stii despre confiscarea graduala a bunurilor nedeclarateNIR in contabilitatea in partida simpla: Studiu de caz cu implicare in decontul de TVA (D300)ANAF revizuieste criteriile de evaluare a riscului fiscalUltimele articole
Cazier Fiscal: Ce este, cum il obtii si actele necesareCodul UIT: Conditionari, sanctiuni si un studiu de caz pentru contabili [VIDEO]Deducerea integrala a cheltuielilor cu combustibilul: Atentie la conditiile ce trebuie indeplinite!Modificari in sanctiunile e-Transport: marfa transportatorilor va fi confiscata dupa trei abateriVanzari intracomunitare: ce documente justificative trebuie sa intocmitiArticole similare
ANAF revizuieste criteriile de evaluare a riscului fiscalModificari fiscale 2025: Noutati legate de e-Factura, e-TVA, e-Transport si schimbarile din Codul FiscalTermene de depunere a situatiilor financiare anuale: Clarificari si exemple aduse de MF [PROIECT]Pragurile valorice INTRASTAT stabilite pentru anul 2025Noi clarificari privind normele de aplicare ale Codului fiscalUltimele articole
Prosumatori: TOP 10 aspecte importante pe care sa le stiiAccize mai mari la bere in 2025 si 2026: noutati aduse de OUG 123/2024Accize si alte taxe speciale: care sunt noile propuneri de modificare a Codului Fiscal [Proiect MF]Incasare in numerar PFA: este obligata sa achizitioneze casa de marcat?Inregistrarea in contabilitate a facturii in format XML: atentie la data emiterii vs. data transmiterii in SPV!