Noul pachet de masuri fiscale, pe care l-am anuntat recent cand am prezentat proiectul de OUG, a fost aprobat de Executiv in data de 30 august 2021.
Mai exact, este vorba despre propunerea de modificare si completare a Legii nr.227/2015 privind Codul Fiscal, la capitolele impozitul pe profit, impozitul pe venit pentru rezidenti si nerezidenti, contributii sociale obligatorii, precum si o serie de clarificari necesare in domeniul taxei pe valoarea adaugata referitoare la comertul electronic.
Iata mai jos lista de modificari prezentata pe scurt de reprezentantii Ministerului Finantelor Publice.
Masurile legate de impozitul pe profit vizeaza
1. Regimul fiscal al dividendelor primite de persoane juridice romane din statele membre ale UE prin transpunerea Directivei 2011/96/UE privind regimul fiscal comun care se aplica societatilor-mama si filialelor acestora din diferite state membre;
2. Modificarea regimului fiscal aplicabil ajustarilor pentru deprecierea creantelor, in sensul majorarii limitei de deducere de la 30% la 50%, de la 1 ianuarie 2022;
3. Reformularea prevederilor actuale ale art. 403 din Codul Fiscal in ceea ce priveste transpunerea unor prevederi referitoare la ”impozitarea la iesire” din Directiva 2016/1164/UE;
4. Modificarea prevederilor referitoare la impozitarea dividendelor distribuite si neplatite pana la sfarsitul anului respectiv in care s-a aprobat distribuirea acestora.
In domeniul impozitului pe venit si contributiilor sociale obligatorii au fost adoptate urmatoarele modificari:
1. Includerea in veniturile din activitati agricole stabilite pe baza normelor de venit a unor soiuri de plante necesare pentru furajarea animalelor;
Manual de politici contabile - Stick USB
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
2. Reglementarea posibilitatii angajatorului rezident fiscal roman sau a angajatorului care nu este rezident fiscal roman si care intra sub incidenta legislatiei europene in domeniul securitatii sociale de a opta pentru calculul, retinerea si plata contributiilor de asigurari sociale obligatorii in cazul persoanelor fizice care obtin venituri de natura salariala reprezentand avantaje in bani si/sau in natura de la terti care nu sunt rezidenti fiscali romani;
3. Este clarificata situatia contribuabililor care intr-un an fiscal au realizat venituri din inchirierea in scop turistic a unui numar de peste 5 camere, situate in locuinte proprietate personala, indiferent de numarul de locuinte in care sunt situate acestea, in sensul in care se propune ca obligatia de a determina venitul net anual in sistem real si de a completa Registrul de evidenta fiscala sa fie instituita pentru anul fiscal urmator;
4. Referitoare la impozitarea dividendelor distribuite persoanelor fizice, care nu au fost platite pana la sfarsitul anului in care s-a aprobat distribuirea acestora;
5. Clarificarea modalitatii de determinare a impozitului datorat in cazul veniturilor din jocuri de noroc, precum cazinouri, cluburi de poker, slot-machine si lozuri, cu valoare mai mare decat plafonul neimpozabil de 66.750 lei;
6. Reglementarea la nivelul legislatiei primare a posibilitatii depunerii de catre contribuabil a formularului 230 "Cerere privind destinatia sumei reprezentand pana la 3,5% din impozitul anual datorat" la entitatile non-profit/unitatile de cult si clarificarea modului de utilizare a acestor sume de catre beneficiar. Entitatea nonprofit/unitatea de cult are obligatia de a-i transmite prin mijloace electronice organului fiscal competent un formular prin care centralizeaza cererile primite de la contribuabili in conformitate cu procedura stabilita prin ordin al presedintelui ANAF.
In ceea ce priveste impozitul pe veniturile nerezidentilor masurile vizeaza:
- reglementari privind dividendele distribuite trimestrial si neplatite pana la sfarsitul anului in care s-a aprobat distribuirea;
- scutirea de impozit a dividendelor platite unui rezident dintr-un stat UE de catre persoana juridica rezidenta in Romania care nu este supusa impozitului pe profit, ci substitutului sau;
- scutirea de impozit a dividendelor platite unei persoane juridice rezidente intr-un stat membru al Spatiului Economic European, respectiv Islanda, Principatul Liechtenstein, Regatul Norvegiei, pentru a se asigura acelasi tratament fiscal aplicabil dividendelor platite intre persoane juridice romane;
- certificatele de rezidenta fiscala se pot depune prin Spatiul Privat Virtual si se accepta in copie conforma cu originalul;
- Declaratia 207 se depune si cand impozitul datorat de nerezident este suportat de catre platitorul de venit.
In domeniul TVA au fost realizate urmatoarele modificari:
1. Efectuarea anumitor corelari de ordin tehnic in contextul aplicarii noilor reguli privind TVA in domeniul comertului electronic;
2. Reglementarea posibilitatii ca anumite persoane impozabile sa nu mai fie excluse de la aplicarea regimului special al ghiseului unic pentru TVA, in contextul scrisorii de punere in intarziere in Cauza 2020/4142;
3. Transpunerea in legislatia nationala a prevederilor Directivei (UE) 2021/1159 in ceea ce priveste scutirile temporare aplicate importurilor si anumitor livrari de bunuri sau prestari de servicii, ca raspuns la pandemia de COVID-19.
In domeniul impozitelor si taxelor locale au fost introduse urmatoarele prevederi:
1. Clarificari privind acordarea scutirii de la plata impozitului pe cladiri/teren pentru cladirile folosite ca domiciliu si terenurile aferente acestora, aflate in proprietatea sau coproprietatea persoanelor participante la actiuni militare, misiuni si operatiuni pe teritoriul sau in afara teritoriului statului roman si acordarea unor drepturi acestora, familiei acestora si urmasilor celui decedat;
2. Clarificarea categoriilor de persoane persecutate politic de regimul comunist care beneficiaza de scutiri de la plata impozitului pe cladiri/teren/mijloace de transport;
3. Simplificarea modului de calcul al impozitului pe cladiri in cazul cladirilor cu destinatie mixta, aflate in proprietatea persoanelor fizice;
4. Cresterea autonomiei locale, in sensul ca autoritatile publice locale hotarasc acordarea scutirii de la plata impozitului pe mijloacele de transport pentru participantii la Revolutia din Decembrie 1989;
5. Clarificari privind depunerea in format electronic la organul fiscal a actelor de instrainare-dobandire a unui mijloc de transport, intocmite in forma electronica si semnate cu semnatura electronica calificata;
6. Clarificarea modului de calcul al impozitului pe spectacole, in sensul precizarii ca in baza de impozitare nu se cuprinde TVA-ul.