Tichetele de masa, de cresa, culturale si voucherele de vacanta ar urma sa fie scutite de impozit, fara limitari ale valorii, conform unui proiect de lege inregistrat recent la Senat. Exceptia o reprezinta tichetele cadou pentru care se aplica pragul de 300 de lei.
In prezent, biletele de valoare si modul de acordare a acestora sunt reglementate de Legea nr.165/2018. Potrivit art.2 alin.(2) din lege, biletele de valoare care pot fi acordate sunt: tichete de masa, tichete cadou, tichete de cres4, tichete culturale si vouchere de vacanta.
Regimul fiscal al biletelor de valoare este reglementat de Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal. In conformitate cu dispozitiile art.76 alin.(3) lit.h) din Codul fiscal, biletele de valoare, sub forma tichetelor cadou, cu exceptia destinatiilor si limitelor prevazute de lege, tichetele de masa, voucherele de vacanta, tichetele de cresa si tichetele culturale reprezinta avantaje in bani sau in natura. Aceste avantaje acordate salariatilor sunt primite in legatura cu o activitate dependenta, sunt incluse in veniturile asimilate salariilor si reprezinta venituri impozabile.
Potrivit art.64 din Codul fiscal, cota de impozit care se aplica veniturilor asimilate salarilor este de 10%.
Pana in anul 2010, insa, biletele de valoare, respectiv tichetele de masa, au fost venituri neimpozabile. Acestea au fost eliminate din randul veniturilor neimpozabile prin OUG nr.58/2010 pentru modificarea si completarea Legi nr. 5371/2003 privind Codul fiscal si alte masuri financiar-fiscale (in prezent abrogata) si tratate pe cale de consecinta drept venituri salariale.
Potrivit dispozitiilor legale in vigoare, angajatorul care ofera angajatilor acest tip de beneficiu se bucurd de doua avantaje. In primul rand, este scutit de orice taxa si contributie la stat. Mai mult, sumele platite pentru tichete sunt deductibile la calculul impozitului pe profit, in anumite conditii si limite prevazute de legislatie. In ceea ce priveste salariatul, acesta datoreaza impozit aferent venitului din biletele de valoare primite, care se aduna la restul impozitelor si contributiilor pe salarii pe care le datoreaza, acestea find retinute de catre angajator si virate catre bugetul de stat, pana in data de 25 a lunii urmatoare.
Initiatorii sunt de parere ca "biletele de valoare ar trebui sa constituie sume neincluse in veniturile salariale si sa fie neimpozabile, mai ales din prisma faptului ca pentru aceste venituri nu se achita contributii sociale."
In expunerea de motive se mai precizeaza ca "Prin neimpozitarea biletelor de valoare, salariatii vor beneficia de o crestere a veniturilor. De exemplu, un angajat care beneficiaza de tichetele de masa oferite de angajator la valoarea nominala a unui tichet de 20 de lei, plateste 2 lei/zi, respectiv 40 lei/luna pentru 20 de zile lucratoare, aceasta suma fiind retinuta din salariul angajatului."
Asadar, propunerea legislativa urmareste includerea in sfera veniturilor neimpozabile a biletelor de valoare. Astfel, se va aplica acelasi tratament fiscal pentru celelalte bilete de valoare, cu cel aplicat pentru tichetele de cadou oferite salariatilor, precum si cele oferite pentru copiii minori ai acestora.
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Manual de politici contabile - Stick USB
Dupa publicarea in Monitor, legea va intra in vigoare cu data de intai a celei de-a saptea luni urmatoare. In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare, Ministerul Finantelor va modifica Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr.1/2016, cu modificarile si completarile ulterioare.