Ce este o agentie de turism? Potrivit Ordinului Ministerului Turismului nr. 1.179/2018 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice privind eliberarea certificatelor de clasificare a structurilor de primire turistice cu functiuni de cazare si alimentatie publica, a licentelor si brevetelor de turism, aprobate prin Ordinul presedintelui Autoritatii Nationale pentru Turism nr. 65/2013, o agentie de turism poate fi:
a) agentie de turism organizatoare – agentia de turism care desfasoara activitatea de organizare; prin activitate de organizare se intelege activitatea prin care agentia combina si vinde sau ofera spre vanzare pachete fie direct, fie prin intermediul unui alt comerciant sau impreuna cu un alt comerciant, sau activitatea comerciantului care transmite datele calatorului unui alt comerciant; agentia de turism organizatoare poate desfasura si activitate de intermediere si poate comercializa, in scop turistic, si componente ale pachetelor de calatorie, in conditii de calitate si siguranta pentru calatori/consumatori finali;
b) agentie de turism intermediara – agentia de turism care desfasoara activitatea de intermediere; prin activitate de intermediere se intelege activitatea prin care agentia, alta decat agentia organizatoare, vinde sau ofera spre vanzare, in calitate de intermediar, pachete combinate de catre o agentie de turism organizatoare; agentia de turism intermediara poate comercializa, in scop turistic, si componente ale pachetelor de calatorie, in conditii de calitate si siguranta pentru calatori/consumatori finali.
Exista obligatii privind dotarea cu aparate de marcat?
Potrivit O.U.G. nr. 28/1999, se excepteaza de la obligatia dotarii cu aparate de marcat electronice fiscale vanzarea pachetelor de servicii turistice sau de componente ale acestora de catre agentiile de turism, definite potrivit legii.
Tratament contabil al veniturilor agentiei de turism
Sumele colectate de o entitate in numele unor terte parti, inclusiv in cazul contractelor de agent, comision sau mandat comercial incheiate potrivit legii, nu reprezinta venit din activitatea curenta, chiar daca, din punctul de vedere al taxei pe valoarea adaugata, persoanele care actioneaza in nume propriu sunt considerate cumparatori revanzatori. In aceasta situatie, veniturile din activitatea curenta sunt reprezentate de comisioanele cuvenite (pct. 432 din Reglementarile contabile aprobate prin O.M.F.P. nr. 1.802/2014).
Prin urmare, veniturile agentiei de turism sunt reprezentate de comisioanele facturate.
Monografie contabila agentie de turism
Pentru o agentie de turism care incaseaza valoarea unui pachet turistic cu vouchere de vacanta, monografia contabila este urmatoarea:
--> Servicii turistice incasate cu voucher:
5328 = %
Cartea Verde a Contabilitatii
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
„Alte valori” 704 „Venituri din servicii prestate”
4427 „TVA colectata”
Sau:
4111 = %
„Clienti” 704 „Venituri din servicii prestate”
4427 „TVA colectata”
--> Si incasare voucher:
5328 = 4111
„Alte valori” „Clienti”
--> Remiterea voucherelor catre firma emitenta, in baza borderoului:
461 = 5328
„Debitori diversi” „Alte valori”
Valoarea serviciilor de decontare:
--> Emitentul voucherelor trebuie sa emita factura doar pentru serviciile de decontare. Numarul si valoarea voucherelor se pot include in factura doar ca informare asupra diferentei de plata, nu ca pozitie separata in vederea platii:
622/628 = 401*
„Cheltuieli privind comisioanele si onorariile” / „Alte cheltuieli cu serviciile executate de terti” = "Furnizori"
*valoarea comisionului cuvenit emitentului
--> Compensarea sumelor si incasarea diferentei pentru pachetul turistic:
401 = 461
„Furnizori” „Debitori diversi”
5121 = 461
„Conturi la banci in lei” „Debitori diversi”
--> Daca turistul nu mai doreste sejurul respectiv, agentia de turism storneaza factura de avans prin formula contabila:
5328 = % minus
„Alte valori” 419 „Clienti – creditori”
4427 „TVA colectata”
Si voucherul de vacanta nominalizat se transmite catre unitatea emitenta, deoarece serviciile turistice nu au fost prestate.
Rezolva profesionist orice provocare fiscal-contabila cu Monitorul Contabil!
Revista Monitorul Contabil este o publicatie de specialitate unica care nu trece neobservata in mediul fiscal-contabil datorita continutului sau exceptional si care reuseste sa-ti ofere solutii pentru problemele frecvent generate de legislatia in continua schimbare. Cuprinde informatii cu privire la toate schimbarile fiscal-contabile ale momentului, intr-un format inedit si cu o structura usor de parcurs. Click aici pentru detalii >>
Tratamentul fiscal al taxei pe valoarea adaugata in cazul unei agentii de turism – Regimul special pentru agentiile de turism
Este prevazut la art. 311 din Codul fiscal. Prin agentie de turism se intelege orice persoana care, in nume propriu sau in calitate de agent, intermediaza, ofera informatii sau se angajeaza sa furnizeze persoanelor care calatoresc, individual sau in grup, servicii de calatorie care includ cazarea la hotel, case de oaspeti, camine, locuinte de vacanta si alte spatii folosite pentru cazare, transportul aerian, terestru sau maritim, excursii organizate si alte servicii turistice. Agentiile de turism includ si touroperatorii.
In cazul in care o agentie de turism actioneaza in nume propriu in beneficiul direct al calatorului si utilizeaza livrari de bunuri si prestari de servicii efectuate de alte persoane, toate operatiunile realizate de agentia de turism in legatura cu calatoria sunt considerate un serviciu unic prestat de agentie in beneficiul calatorului. Serviciul unic are locul prestarii in Romania, daca agentia de turism este stabilita sau are un sediu fix in Romania si serviciul este prestat prin sediul din Romania.
Baza de impozitare a serviciului unic este constituita din marja de profit, exclusiv taxa, care se determina ca diferenta dintre suma totala care va fi platita de calator, fara taxa, si costurile agentiei de turism, inclusiv taxa, aferente livrarilor de bunuri si prestarilor de servicii in beneficiul direct al calatorului, in cazul in care aceste livrari si prestari sunt realizate de alte persoane impozabile.
In cazul in care livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate in beneficiul direct al clientului sunt realizate in afara Uniunii Europene, serviciul unic al agentiei de turism este considerat serviciu prestat de un intermediar si este scutit de taxa.
In cazul in care livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate in beneficiul direct al clientului sunt realizate atat in interiorul, cat si in afara Uniunii Europene, se considera ca fiind scutita de taxa numai partea serviciului unic prestat de agentia de turism aferenta operatiunilor realizate in afara Uniunii Europene.
Agentiile de turism nu au dreptul sa inscrie taxa in mod distinct in facturi sau in alte documente legale care se transmit calatorului pentru serviciile unice carora li se aplica regimul special.
Agentia de turism nu are dreptul la deducerea sau rambursarea taxei facturate de persoanele impozabile pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii in beneficiul direct al calatorului si utilizate de agentia de turism pentru furnizarea serviciului unic.
Nu se aplica regimul special de TVA daca cel putin una dintre aceste conditii nu este indeplinita, respectiv atunci cand:
– agentia de turism actioneaza ca intermediar si pentru care sunt aplicabile prevederile art. 286 alin. (4) lit. e) in ceea ce priveste baza de impozitare (sumele achitate de o persoana impozabila in numele si in contul altei persoane si care apoi se deconteaza acesteia);
– agentia de turism presteaza servicii exclusiv cu mijloace proprii si nu utilizeaza livrari de bunuri si prestari de servicii efectuate de alte persoane;
– agentia de turism opteaza pentru regimul normal de TVA.
Agentia de turism poate opta si pentru aplicarea regimului normal de taxa, cu urmatoarele exceptii, pentru care este obligatorie taxarea in regim special:
a) cand calatorul este o persoana fizica;
b) in situatia in care serviciile de calatorie cuprind si componente pentru care locul operatiunii se considera ca fiind in afara Romaniei.
Atunci cand agentia de turism aplica regimul normal de taxare, va factura fiecare componenta a serviciului unic la cota taxei corespunzatoare fiecarei componente in parte. In plus, baza de impozitare a fiecarei componente facturate in regim normal de taxa va cuprinde si marja de profit a agentiei de turism.
Prevedere speciala
Agentiile de turism sunt obligate sa aplice regimul special prevazut la art. 311 din Codul fiscal si in cazul in care serviciul unic cuprinde o singura prestare de servicii (cu exceptia situatiei in care actioneaza exclusiv cu mijloace proprii si cu exceptia situatiei in care opteaza pentru regimul normal de taxa in limitele art. 311 alin. (10) din Codul fiscal). In acest sens, a fost pronuntata hotararea Curtii Europene de Justitie in cazul C-163/91 Van Ginkel.
Totusi, pentru transportul de calatori, agentia de turism poate aplica regimul normal de taxa, cu exceptia situatiei in care transportul este vandut impreuna cu alte servicii turistice.
Atunci cand agentia de turism efectueaza atat operatiuni supuse regimului normal de taxare, cat si operatiuni supuse regimului special, aceasta trebuie sa pastreze evidente contabile separate pentru fiecare tip de operatiune in parte.
Concluzie
Regimul special de TVA al agentiilor de turism se aplica atunci cand toate operatiunile realizate de agentia de turism in legatura cu calatoria sunt considerate ca un serviciu unic prestat de agentie in beneficiul calatorului, respectiv atunci cand sunt indeplinite in mod cumulativ conditiile prevazute de dispozitiile art. 311 alin. (2) din Codul fiscal:
– agentia de turism actioneaza in nume propriu;
– agentia de turism actioneaza in beneficiul direct al calatorului;
– agentia de turism utilizeaza livrari de bunuri si prestari de servicii efectuate de alte persoane.
Studiu de caz: Agentie de turism – Vanzare bilete de avion. Regim TVA
Intrebare: O agentie de turism cumpara un bilet de avion international Bucuresti-Paris pe care il vinde ca un singur serviciu catre o persoana fizica sau juridica. Conform art. 294 alin. (1), vanzarea catre client o face aplicand scutirea de TVA. Diferenta dintre pretul de vanzare si cel de cumparare reprezinta castigul agentiei. Trebuie calculata TVA la acest castig (marja) utilizand regula sumei marite sau este scutit de TVA?
Raspuns: Potrivit prevederilor de la art. 311 alin. (2) din Codul fiscal, in cazul in care o agentie de turism actioneaza in nume propriu in beneficiul direct al calatorului si utilizeaza livrari de bunuri si prestari de servicii efectuate de alte persoane, toate operatiunile realizate de agentia de turism in legatura cu calatoria sunt considerate un serviciu unic prestat de agentie in beneficiul calatorului.
La pct. 85 alin. (1) din Normele de aplicare se precizeaza ca, in sensul art. 311 din Codul fiscal, calatorul poate fi o persoana impozabila, o persoana juridica neimpozabila si orice alta persoana neimpozabila.
Potrivit prevederilor de la alin. (6) de la acest punct, agentiile de turism sunt obligate sa aplice regimul special prevazut la art. 311 din Codul fiscal si in cazul in care serviciul unic cuprinde o singura prestare de servicii, cu exceptia prevazuta la alin. (2) si cu exceptia situatiei in care opteaza pentru regimul normal de taxa in limitele art. 311 alin. (10) din Codul fiscal.
In acest sens, a fost pronuntata hotararea Curtii Europene de Justitie in cazul C-163/91 Van Ginkel. Totusi, pentru transportul de calatori, agentia de turism poate aplica regimul normal de taxa, cu exceptia situatiei in care transportul este vandut impreuna cu alte servicii turistice.
La art. 311 alin. (5) se precizeaza ca, in cazul in care livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate in beneficiul direct al clientului sunt realizate atat in interiorul, cat si in afara Uniunii Europene, se considera ca fiind scutita de taxa numai partea serviciului unic prestat de agentia de turism aferenta operatiunilor realizate in afara Uniunii Europene.
La alin. (10) si (11) se precizeaza ca:
Agentia de turism poate opta si pentru aplicarea regimului normal de taxa pentru operatiunile prevazute la alin. (2), cu urmatoarele exceptii, pentru care este obligatorie taxarea in regim special:
a) cand calatorul este o persoana fizica;
b) in situatia in care serviciile de calatorie cuprind si componente pentru care locul operatiunii se considera ca fiind in afara Romaniei.
Atunci cand agentia de turism aplica regimul normal de taxare, va factura fiecare componenta a serviciului unic la cota taxei corespunzatoare fiecarei componente in parte. In plus, baza de impozitare a fiecarei componente facturate in regim normal de taxa va cuprinde si marja de profit a agentiei de turism.
Prin urmare, agentiile de turism sunt obligate sa aplice regimul special prevazut la art. 311 din Codul fiscal si in cazul in care serviciul unic cuprinde o singura prestare de servicii, cu exceptia situatiei in care opteaza pentru regimul normal de taxa in limitele art. 311 alin. (10) din Codul fiscal, respectiv nu se poate opta in situatia in care serviciul se presteaza in beneficiul unei persoane fizice, astfel:
1. Bilete vandute catre persoane fizice:
Agentia de turism trebuie sa aplice regimul special in turism, colectand TVA 19% la marja sa de profit, deoarece se considera ca locul prestarii serviciului unic este in Romania, daca agentia de turism este stabilita sau are un sediu fix in Romania si serviciul este prestat prin sediul din Romania.
2. Bilete vandute catre persoane juridice:
Acelasi tratament fiscal, respectiv regimul special in turism, poate fi aplicat si pentru biletele vandute catre persoane juridice, daca agentia nu opteaza pentru aplicarea regimului normal conform prevederilor art. 311 alin. (10).
In situatia in care opteaza pentru regimul normal, vanzarea biletelor de avion catre persoane juridice se efectueaza prin aplicarea regimului de scutire cu drept de deducere, reglementat prin art. 294 alin. (1) lit. g)
„(1) Sunt scutite de taxa:
g) transportul international de persoane”.
Conform definitiei de la pct. 17 alin. (3) din Normele de aplicare ale art. 278 alin. (4) lit. b):
(3) Transporturile internationale de calatori sunt transporturile care au fie punctul de plecare, fie punctul de sosire in afara tarii, fie ambele puncte sunt situate in afara tarii.
Locul prestarii serviciilor de transport international de calatori este considerat a fi in Romania pentru partea din parcursul efectuat pe teritoriul tarii, denumita traseu national.
Conform prevederilor art. 278 alin. (4) lit. b) din Codul fiscal: „(4) Prin exceptie de la prevederile alin. (2) si (3), pentru urmatoarele prestari de servicii, locul prestarii este considerat a fi:
b) locul unde se efectueaza transportul, in functie de distantele parcurse, in cazul serviciilor de transport de calatori.”
Conform prevederilor pct. 17 alin. (5) din Normele metodologice de aplicare ale art. 278 alin. (4) lit. b) din Codul fiscal, factura pentru transportul international de calatori se emite pentru parcursul integral, fara a fi necesara separarea contravalorii traseului national de cel international.
Acest tratament fiscal, respectiv regimul de scutire cu drept de deducere in cazul biletelor vandute catre persoane juridice, se aplica la valoarea totala de vanzare a biletului de avion, care include, pe langa costul de achizitie al biletului, si comisionul/marja agentiei de turism.
Astfel, scutirea de taxa pentru servicii de transport, reglementata prin art. 294 alin. (1) lit. g) din Codul fiscal, se acorda pentru parcursul efectuat in interiorul tarii, in timp ce distanta parcursa in afara tarii se considera ca nu are locul prestarii in Romania. Din acest motiv, nu se datoreaza taxa pentru aceasta parte a transportului, deoarece, conform prevederilor art. 278 alin. (4) lit. b), locul prestarii serviciilor de transport de calatori este locul unde se efectueaza transportul.
Rezolva profesionist orice provocare fiscal-contabila cu Monitorul Contabil!
Revista Monitorul Contabil este o publicatie de specialitate unica care nu trece neobservata in mediul fiscal-contabil datorita continutului sau exceptional si care reuseste sa-ti ofere solutii pentru problemele frecvent generate de legislatia in continua schimbare. Cuprinde informatii cu privire la toate schimbarile fiscal-contabile ale momentului, intr-un format inedit si cu o structura usor de parcurs. Click aici pentru detalii >>
Foto: pixabay.com