In Monitorul Oficial nr. 266 din 18 martie 2022 a fost publicata OUG 24/2022 prin care au fost oficializate cele patru programe noi pentru firmele din productie, agricultura, constructii si inovatie: IMM PROD, RURAL INVEST, GARANT CONSTRUCT si INNOVATION.
Ajutorul de stat acopera maximum 90% din creditele bancare acordate pentru investitii si/sau pentru sustinerea activitatii curente, precum si un grant compus din o componenta nerambursabila de maximum 10% din valoarea finantarii garantate, comisioane de administrare si de risc si partial costul aferent dobanzilor.
OUG 24/2022 - programe de finantare: continutul actului normativ
Denumire completa: OUG 24/2022 privind aprobarea si finantarea unor programe de garantare in domenii prioritare pentru economia romaneasca
Articolul 1
(1) Prin prezenta ordonanta de urgenta se aproba programele de garantare in domeniile prioritare sub forma de scheme de garantare cu componenta de ajutor de stat, care au ca obiectiv deblocarea accesului la finantare al beneficiarilor care se confrunta cu dificultati generate de pandemia de COVID-19, in vederea realizarii proiectelor de investitii si asigurarii continuitatii in desfasurarea activitatii acestora.
(2) Prin derogare de la prevederile art. 4 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publica, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 109/2008, cu modificarile si completarile ulterioare, prin prezenta ordonanta de urgenta se instituie un mecanism de garantare in baza caruia Ministerul Finantelor este autorizat sa mandateze Fondul National de Garantare a Creditelor pentru Intreprinderile Mici si Mijlocii F.N.G.C.I.M.M - S.A. - IFN, denumit in continuare F.N.G.C.I.M.M., si Fondul Roman de Contragarantare - S.A., denumit in continuare F.R.C., pentru a acorda beneficiarilor eligibili ai programelor de garantare prevazute la art. 2, 6 si 8, respectiv Fondul de Garantare a Creditului Rural - S.A. - IFN, denumit in continuare F.G.C.R., pentru programul prevazut la art. 4, in numele si in contul statului, ajutor de stat sub forma de garantii, care acopera in proportie de maximum 90% creditele acordate de catre institutii de credit pentru realizarea investitiilor si/sau pentru sustinerea activitatii curente.
Achizitii de servicii din afara Romaniei Regim fiscal-contabil
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile
(3) Sursa de plata a garantiilor acordate de catre F.N.G.C.I.M.M., F.R.C., respectiv F.G.C.R. in numele si in contul statului pentru creditele obtinute de beneficiarii eligibili in cadrul programelor de garantare in domenii prioritare pentru economia romaneasca este bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Finantelor - Actiuni generale, titlul „Alte transferuri“, cod 55, alineatul „Sume rezultate din executarea garantiilor acordate din bugetul de stat“, cod 55.01.50.
(4) Facilitatile in vederea sustinerii accesului beneficiarilor eligibili la finantare constau in:
a) ajutor de stat sub forma de garantii, care acopera in proportie de maximum 90% creditele acordate de catre institutii de credit pentru realizarea investitiilor si/sau pentru sustinerea activitatii curente, exclusiv dobanzile, comisioanele si spezele bancare, aferente creditului garantat;
b) ajutor de stat sub forma de grant, care acopera integral valoarea comisionului de risc si a comisionului de administrare pe toata perioada de valabilitate a garantiei acordate, dobanda aferenta creditelor/liniilor de credit pe perioadele prevazute in procedurile de implementare a fiecarui program, precum si o componenta nerambursabila de maximum 10% din valoarea finantarii garantate, dupa caz, in conditiile prevazute in procedurile de implementare.
(5) Ajutoarele de stat sub forma grantului se suporta din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Finantelor - Actiuni generale.
Articolul 2
(1) Se aproba Programul IMM PROD pentru asigurarea lichiditatilor si finantarea investitiilor realizate de catre intreprinderile mici si mijlocii, denumite in continuare IMM-uri, inclusiv start-upuri, din zona urbana, pentru urmatoarele obiective:
a) incurajarea productiei autohtone de bunuri de larg consum, cresterea capacitatii de productie;
b) reconversia de la intermediere la productie;
c) digitalizarea activitatii;
d) alinierea/imbunatatirea standardelor de mediu, inclusiv imbunatatirea eficientei energetice in cadrul proceselor de productie.
(2) In vederea realizarii obiectivelor prevazute la alin. (1), se pot finanta urmatoarele cheltuieli:
a) achizitia de echipamente si utilaje, inclusiv pentru reconversia de la intermediere la productie sau demararea de activitati noi de productie;
b) achizitia, amenajarea de terenuri si achizitia/constructia de hale destinate productiei;
c) achizitia de echipamente, softuri, consultanta pentru transformarea digitala a IMM-urilor, inclusiv proiecte de retehnologizare pentru IMM-urile care activeaza si dezvolta proiecte in industria producatoare;
d) achizitia de echipamente in vederea alinierii la obiectivele de mediu care sa genereze eficienta energetica consumului propriu, panouri solare, statii de biogaz, statii de reciclare;
e) finantarea capitalului de lucru pentru stocuri materii prime, materiale si marfuri (in cazul companiilor producatoare care detin propriile lanturi de distributie) si a altor cheltuieli de exploatare, pentru firmele care intentioneaza sa deschida/dezvolte/diversifice activitati de productie, inclusiv pentru internationalizare, ori sa faca reconversia de la intermediere la productie.
Articolul 3
(1) Bugetul schemei de ajutor de stat aferente Programului IMM PROD este de 268.544.792 lei, pentru un numar de 2.550 de beneficiari.
(2) Pentru anul 2022, plafonul total al garantiilor care pot fi acordate in cadrul Programului IMM PROD este de 1.500.000.000 lei.
Articolul 4
(1) Se aproba Programul RURAL INVEST pentru asigurarea lichiditatilor si finantarea investitiilor realizate de catre beneficiarii eligibili care isi localizeaza productia in mediul rural si urban mic, pentru incurajarea dezvoltarii afacerilor in aceste zone.
(2) In cadrul programului prevazut la alin. (1) sunt eligibile urmatoarele destinatii ale finantarilor aferente creditelor de investitii si capital de lucru:
a) achizitia de terenuri agricole si achizitia de parti sociale ale intreprinderilor din domeniul agriculturii, pescuitului, acvaculturii si industriei alimentare;
b) dotare/retehnologizare si automatizare;
c) alinierea la obiectivele de mediu care sa genereze eficienta si independenta energetica;
d) refinantare credite de investitii si/sau credite pentru capital de lucru;
e) adeverinte de depozitare pentru producatorii de cereale;
f) agricultura, industrie alimentara, piscicultura si acvacultura.
(3) Activitatile eligibile la finantare in cadrul Programului RURAL INVEST asociate destinatiilor prevazute la alin. (2), caracteristicile creditelor garantate in cadrul programului, categoriile de beneficiari eligibili, modalitatea si conditiile de acordare a garantiilor, de monitorizare si solutionare a cererilor de plata a garantiilor de stat si de acordare a granturilor, precum si modelul conventiei cu institutiile finantatoare se stabilesc prin ordinul comun al ministrului finantelor si al ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale prevazut la art. 12 alin. (3).
Articolul 5
(1) Bugetul schemei de ajutor de stat aferente Programului RURAL INVEST este de 530.583.333 lei, pentru un numar estimat de 4.286 de beneficiari.
(2) Pentru anul 2022, plafonul total al garantiilor care pot fi acordate in cadrul Programului RURAL INVEST este de 2.500.000.000 lei.
Articolul 6
(1) Se aproba Programul GARANT CONSTRUCT destinat proiectelor privind imbunatatirea eficientei energetice, investitii in domeniul energiei verzi si aliniere la obiectivele de mediu implementate de IMM-uri din sectorul constructiilor si unitati administrativ-teritoriale.
(2) In cadrul programului prevazut la alin. (1) se aproba Subprogramul de sustinere a proiectelor de investitii pentru IMM-urile din sectorul constructiilor si Subprogramul de sustinere a proiectelor de investitii de scara mica pentru unitatile administrativ-teritoriale, care presupun finantarea unor activitati din sectorul constructiilor.
(3) In cadrul programului prevazut la alin. (1) sunt eligibile urmatoarele categorii de cheltuieli:
a) achizitia de echipamente si utilaje de constructii, logistica industriala, inclusiv pentru demararea de activitati noi in sectorul constructii;
b) constructia, achizitia, amenajarea de hale pentru uz propriu, inclusiv pentru demararea de activitati noi in sectorul constructii;
c) achizitia de echipamente, softuri, consultanta pentru transformarea digitala a beneficiarilor care deruleaza contracte in sectorul constructii;
d) achizitia de echipamente in vederea alinierii la obiectivele de mediu care sa genereze eficienta consumului propriu, panouri solare, statii de biogaz, statii de reciclare;
e) finantarea capitalului de lucru pentru achizitia de materiale de constructii, combustibil, energie;
f) plata salariilor pentru IMM-urile care deruleaza contracte in sectorul constructii.
Articolul 7
(1) Bugetul schemei de ajutor de stat aferente Programului GARANT CONSTRUCT este de 495.572.822 lei, pentru un numar de 4.165 de beneficiari.
(2) Pentru anul 2022, plafonul total al garantiilor care pot fi acordate in cadrul Programului GARANT CONSTRUCT este de 2.500.000.000 lei, din care 1.250.000.000 lei pentru Subprogramul de sustinere a proiectelor de investitii pentru IMM-urile din sectorul constructii si 1.250.000.000 lei pentru Subprogramul de sustinere a proiectelor de investitii de scara mica pentru unitati administrativ-teritoriale, care presupun finantarea unor activitati din sectorul constructiilor.
Articolul 8
(1) Se aproba Programul INNOVATION in vederea sprijinirii capacitatii de inovare, sustinerii activitatilor la export ale IMM-urilor cu activitate in domenii de comert si servicii, cu cifra de afaceri mai mica de 1 milion euro, care activeaza in industria exportatoare, nepoluanta.
(2) Finantarile in cadrul programului prevazut la alin. (1) pot avea urmatoarele destinatii:
a) stimularea exporturilor romanesti;
b) sustinerea tranzactiilor internationale si a investitiilor romanesti in strainatate;
c) stimularea comertului online si a digitalizarii;
d) retehnologizarea companiilor locale;
e) achizitii software si certificate de e-commerce si de administrare a unei firme;
f) obtinerea brevetelor de inventie privind produse, strategii, mediu, digitalizare.
Articolul 9
(1) Bugetul schemei de ajutor de stat aferente Programului INNOVATION este de 214.550.000 lei, pentru un numar de 1.835 de beneficiari.
(2) Pentru anul 2022, plafonul total al garantiilor care pot fi acordate in cadrul Programului INNOVATION este de 1.000.000.000 lei.
Articolul 10
(1) In cazul creditelor de investitii acordate in cadrul programelor de garantare, garantia de stat este garantata cu ipoteca legala imobiliara si/sau mobiliara asupra activelor finantate prin credit.
(2) In cazul creditelor/liniilor de credit destinate finantarii capitalului de lucru acordate in cadrul programelor de garantare, garantia de stat este garantata cu ipoteca legala asupra soldurilor creditoare ale tuturor conturilor deschise de beneficiarii programului la institutia de creditare.
(3) Ipotecile imobiliare si/sau mobiliare prevazute la alin. (1) se instituie in baza prevederilor prezentei ordonante de urgenta, in favoarea statului roman, reprezentat de Ministerul Finantelor, prin F.N.G.C.I.M.M./F.R.C./F.G.C.R., dupa caz, si sunt valabile pana la stingerea creantelor datorate de beneficiari, in limita creditului contractat.
(4) Ipotecile imobiliare si/sau mobiliare prevazute la alin. (1) se inscriu in cartea funciara a imobilelor si/sau in Registrul national de publicitate mobiliara, respectiv in registrele de evidenta si publicitate asimilate, dupa caz, in baza contractului de garantare.
Articolul 11
(1) Intre Ministerul Finantelor si F.N.G.C.I.M.M., F.G.C.R., respectiv F.R.C. se incheie cate o conventie prin care se stabilesc drepturile si obligatiile partilor in derularea finantarii prin credite bancare cu garantie de stat, al carei model va fi aprobat prin ordin de ministru.
(2) Contractele prin care F.N.G.C.I.M.M., F.G.C.R. si F.R.C. acorda garantiile in cadrul programelor de garantare prevazute la art. 2, 4, 6 si 8 constituie titluri executorii si au valoare de inscrisuri autentice.
(3) Creantele rezultate din plata garantiilor de stat acordate si platite institutiei de credit in cadrul programelor sunt asimilate creantelor bugetare ale caror colectare si recuperare se efectueaza de catre organele fiscale competente ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, conform procedurii reglementate de Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, care se aplica in mod corespunzator.
(4) Pentru sumele prevazute la alin. (3) se datoreaza dobanzi si penalitati de intarziere conform dispozitiilor Legii nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, calculate de catre organele fiscale competente ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala incepand cu ziua urmatoare datei platii sumei rezultate din plata garantiei de stat si pana la data stingerii inclusiv si sunt recuperate de catre acestea.
(5) In cazul creditelor de investitii, in vederea recuperarii sumelor rezultate din plata garantiilor, valorificarea activelor finantate prin credit care fac obiectul contractului de garantare in cadrul procedurii de executare silita prevazute la alin. (3) se efectueaza de catre organele fiscale competente ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
(6) Institutia de credit are dreptul la plata valorii de executare a garantiei in cazul producerii riscului de credit, in conditiile programului.
(7) Sumele rezultate din plata garantiilor de stat acordate de F.N.G.C.I.M.M./F.R.C./F.G.C.R., dupa caz, prin program, in numele si contul statului, se platesc institutiei de credit de catre Ministerul Finantelor de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Finantelor - Actiuni generale, titlul „Alte transferuri“, cod 55, alineatul „Sume rezultate din executarea garantiilor acordate din bugetul de stat“, cod 55.01.50, pe baza documentelor justificative prezentate de F.N.G.C.I.M.M./F.R.C./F.G.C.R., dupa caz, si se recupereaza de la beneficiarul programului in conditiile prezentei ordonante de urgenta.
(8) Pentru toate categoriile de credite garantate in cadrul programului, pierderile trebuie suportate proportional cu procentul de garantare si in acelasi mod de catre institutia de credit si statul roman, prin Ministerul Finantelor.
(9) Dupa efectuarea platii prevazute la alin. (7), Ministerul Finantelor informeaza F.N.G.C.I.M.M./F.R.C./F.G.C.R., dupa caz, cu privire la efectuarea platii si la data acesteia, iar F.N.G.C.I.M.M./F.R.C./F.G.C.R., dupa caz, intocmeste un inscris, act premergator procedurii de executare silita, prin care se individualizeaza creanta rezultata prin plata.
(10) In termen de 15 zile calendaristice de la data primirii informarii prevazute la alin. (9), F.N.G.C.I.M.M./F.R.C./F.G.C.R., dupa caz, transmite inscrisul prevazut la alin. (9) debitorului beneficiar al finantarii garantate, precum si spre informare institutiei de credit finantatoare.
(11) Inscrisul prevazut la alin. (9), impreuna cu dovada efectuarii procedurii de transmitere catre debitorul beneficiar al finantarii garantate, insotite de contractul de garantare si de documentele prevazute in schemele de ajutor de stat asociate programelor aprobate prin prezenta ordonanta de urgenta, se inainteaza organelor fiscale competente ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, pentru aplicarea masurilor de executare silita, potrivit Legii nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
(12) Prin derogare de la prevederile art. 258 alin. (1) din Legea nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, sumele provenite din valorificarea potrivit alin. (5) a activelor finantate din creditul de investitii garantat in cadrul programului, pentru care a fost instituita ipoteca legala proportional cu procentul de garantare, se elibereaza si se distribuie proportional cu riscul asumat de fiecare dintre parti, intre statul roman, prin Ministerul Finantelor, si institutia de credit dupa deducerea cheltuielilor de orice fel, facute de catre organele fiscale competente ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, cu urmarirea si conservarea bunurilor al caror pret se distribuie.
(13) Organele fiscale competente ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala sunt obligate sa instiinteze din oficiu institutia de credit in favoarea careia au fost inscrise ipotecile legale, pentru a participa la distribuirea pretului.
(14) Eliberarea sau distribuirea sumei rezultate din executarea silita se va consemna de indata de catre executorul fiscal din cadrul organului fiscal competent al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala intr-un proces-verbal, care se va semna de toti creditorii indreptatiti.
(15) In cazul debitorilor care intra in procedura insolventei dupa comunicarea de catre F.N.G.C.I.M.M./F.R.C./F.G.C.R., dupa caz, organelor fiscale competente ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala a documentelor prevazute la alin. (11), inscrierea la masa credala pentru creanta rezultata din plata valorii de executare a garantiei de stat se realizeaza de catre acestea.
(16) Sumele recuperate ca urmare a punerii in executare a contractului de garantare, precum si cele recuperate ca urmare a punerii in executare a garantiilor prevazute la art. 10 alin. (1) de catre organele fiscale competente ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, proportional cu procentul de garantare, in limita creantei rezultate din valoarea de executare a garantiei de stat se fac venit la bugetul de stat si se incaseaza intr-un cont de venituri bugetare distinct.
Articolul 12
(1) Programele prevazute la art. 2, 4, 6 si 8 se implementeaza prin intermediul unor scheme de ajutor de stat care vor fi notificate Comisiei Europene in baza Comunicarii Comisiei Europene - „Cadru temporar pentru masuri de ajutor de stat de sprijinire a economiei in contextul actualei epidemii de COVID-19 2020/C 91 I/01“.
(2) Schema de ajutor de stat asociata Programului IMM PROD se aproba prin ordin al ministrului finantelor.
(3) Schema de ajutor de stat asociata Programului RURAL INVEST se aproba prin ordin comun al ministrului finantelor si al ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale.
(4) Schema de ajutor de stat asociata Programului GARANT CONSTRUCT se aproba prin ordin comun al ministrului finantelor si al ministrului dezvoltarii, lucrarilor publice si administratiei.
(5) Schema de ajutor de stat asociata Programului INOVATION se aproba prin ordin comun al ministrului finantelor si al ministrului cercetarii, inovarii si digitalizarii.
(6) Schemele de ajutor de stat se aproba dupa emiterea deciziei de autorizare de catre Comisia Europeana, cu respectarea procedurilor prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile nationale in domeniul ajutorului de stat, precum si pentru modificarea si completarea Legii concurentei nr. 21/1996, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 20/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.