email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

IMM Invest 2022. MFP modifica normele programului de sustinere a IMM-urilor

IMM Invest 2022. MFP modifica normele programului de sustinere a IMM-urilor
imm investmfpintreprinderiimm-uriOUG 142/2021

MFP a publicat in Monitor Hotararea 206/2022 pentru modificarea si completarea Hotararii Guvernului nr.282/2020 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.110/2017 privind Programul de sustinere a intreprinderilor mici si mijlocii si a intreprinderilor mici cu capitalizare de piata medie - IMM INVEST ROMANIA. 

Incepand cu data de 1 mai 2020 a fost operationalizat programul IMM Invest ROMANIA, Program asupra caruia, pana in prezent au fost efectuate mai multe interventii legislative ce au avut ca scop fluidizarea implementarii acestuia astfel incat sa fie incurajati si stimulati beneficiarii prin acordarea de facilitati de garantare de catre stat pentru creditele acordate intreprinderilor mici si mijlocii si a intreprinderilor mici cu capitalizare de piata medie, cu costuri de finantare si garantare zero.

Reamintim ca a fost prelungita valabilitatea Cadrului temporar pana la data de 30 iunie 2022, prin OUG nr.142/2021 pentru modificarea si completarea OUG 110/2017. 

Alte modificari ale schemei au fost:

- majorarea plafoanelor reprezentand ajutor de stat la 345.000 euro pentru fiecare intreprindere care isi desfasoara activitatea in sectorul pescuitului si acvaculturii, 290.000 euro pentru fiecare intreprindere care isi desfasoara activitatea in domeniul productiei primare de produse agricole, 2.300.000 euro pentru IMM-urile cu capitalizare de piata medie din cadrul Programului IMM INVEST ROMANIA, precum si IMM-urile ce activeaza in sectorul alimentar din cadrul Subprogramului AGRO IMM INVEST;

- aprobarea plafonului de garantare din care pot fi acordate garantii de stat in cadrul Programului IMM INVEST ROMANIA in anul 2022 in valoare de 10 miliarde lei, din care 5 miliarde lei alocat Subprogramului AGRO IMM INVEST;


- cresterea bugetului schemei de ajutor de stat la suma de 2.345,64 milioane lei, echivalent 473,90 milioane euro si actualizarea corespunzatoare a numarului de beneficiari la 48.726;

- includerea Fondului de Garantare a Creditului Rural IFN SA (F.G.C.R.) alaturi de Fondul National de Garantare a Creditelor pentru Intreprinderile Mici si Mijlocii IFN SA (F.N.G.C.I.M.M.), intre institutiile care implementeaza Subprogramul AGRO IMM INVEST, fond de garantare creat pentru a facilita accesul la finantare a producatorilor si procesatorilor din domeniul agricol.
 

IMM Invest 2022: care sunt noutatile pentru acest an? 

 In contextul modificarilor si completarilor aduse prin Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr.142/30.12.2021, este necesara corelarea prevederilor din legislatia secundara aferenta Programului, prin introducerea la nivelul normelor de aplicare a modificarilor si completarilor aduse prin Ordonanta, precum si reglementarea unor situatii aparute in implementarea
Programului, astfel:

- includerea in tot cuprinsul actului normativ, in cazul Subprogramului AGRO IMM INVEST, pe langa FNGCIMM si a FGCR ca administrator al schemei de ajutor de stat, ce va avea mandat special acordat de statul roman prin Ministerul Finantelor
pentru acordarea de garantii in numele si in contul statului in cadrul Subprogramului AGRO IMM INVEST;

- transpunerea la nivelul normelor a dispozitiilor din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr.142/30.12.2021 care au prelungit valabilitatea schemei de ajutor de stat in sensul in care perioada pana la care se pot selecta beneficiarii si se pot emite contracte de garantare/acorduri de finantare va fi pana la 30 iunie 2022, urmand ca plata grantului sa se faca pana la data de 30 iunie 2023, inclusiv.

MFP a mai considerat necesara si reglementarea unor aspecte de ordin practic, izvorate din practica acordarii de garantii de stat in cadrul Programului/Subprogramului, cum ar fi:

- completarea prevederii referitoare la facilitarea si eficientizarea procesului de emitere a actelor aditionale aferente valorii dobanzii subventionate de catre FNGCIMM/FGCR, dupa caz, prin introducerea modalitatii de transmitere centralizata a noii valori a dobanzii, la nivelul fiecarui finantator, prin rapoarte centralizate, care reduc riscul de omitere a unor beneficiari si al caror model se va standardiza la nivelul Conventiei de garantare si plata incheiata cu finantatorii;

- reglementarea posibilitatii de prelungire, o singura data, a creditelor/liniilor de credit, in vederea eliminarii interpretarilor cu privire la numarul maxim de prelungiri care se pot acorda in cadrul unui/unei credit/linii de credit pentru finantarea capitalului de lucru, intrucat in textul existent acest lucru poate fi interpretabil, fiind mentionata doar perioada maxima pentru care se poate acorda prelungirea, respectiv 36 luni;

- mentionarea expresa a prevederii referitoare la exceptarea de la indeplinirea formalitatilor legale de publicitate a garantiilor colaterale pentru care legea nu prevede efectuarea unor astfel de formalitati, prin adaugarea unor exemplificari, dar fara a se limita la acestea, cum ar fi biletul la ordin si fidejusiunea, aspect rezultat din practica executarii garantiilor;

- completarea prevederii referitoare la situatia in care prin Program se finanteaza o investitie imobiliara, iar asupra terenului pe care se construieste activul finantat prin creditul garantat in cadrul Programului, in baza contractului de garantare se instituie ipoteca legala asupra acestui drept de proprietate/superficie si asupra constructiei viitoare, finantate prin Program, cu mentiunea referitoare la existenta dreptului de proprietate/superficie a beneficiarului asupra terenului. Necesitatea introducerii acestei completari deriva din practica si, astfel se asigura un grad de protectie mai mare pentru recuperarea creantei statului. Astfel, ar putea exista cazuri in care, asupra terenului sa nu se instituie niciun fel de ipoteca intrucat legislatia nu impune aceasta obligativitate decat in cazul in care terenul este in proprietatea beneficiarului;

- se propune introducerea unei prevederi referitoare la verificarea de catre FNGCIMM a incadrarii in bugetul anual/total al schemei de ajutor de stat, in cazul glisarii plafoanelor de garantare de la Programul IMM INVEST ROMANIA, catre Subprogramul AGRO IMM INVEST, din ratiuni care tin de necesitatea verificarii incadrarii in prevederile bugetare aprobate;

- reglementarea posibilitatii glisarii plafonului de garantare si in sensul majorarii plafonului alocat in cadrul Programului IMM INVEST ROMANIA, din plafonul alocat in cadrul Subprogramului AGRO IMM INVEST, la propunerea FNGCIMM, in vederea satisfacerii, functie de necesitati, a nevoilor de garantare ale beneficiarilor de finantare, in cadrul ambelor componente ale Programului, pe de o parte, iar pe de alta parte, asigurarea unui grad de consum maximal al plafoanelor de garantare alocate in cadrul Programului, respectiv Subprogramului;

- reglementarea alocarii in anul 2022 a plafonului aferent Subprogramului AGRO IMM INVEST, in mod egal, FNGCIMM si FGCR;

- completarea codurilor CAEN aferente activitatilor care pot fi admise la finantare-garantare in cadrul Programului, prin includerea codului CAEN 6622 pentru alinierea prevederilor normelor la intentia leguitorului de includere a activitatii agentilor si brokerilor de asigurare in cadrul activitatilor eligibile pentru accesarea Programului IMM INVEST ROMANIA;

- completarea documentatiei prezentate de institutia de credit la solicitarea garantiei cu documentatia din care sa reiasa verificarea de catre institutia de credit a incadrarii beneficiarului in categoria IMM, sau, dupa caz, in categoria intreprinderilor mici cu capitalizare de piata medie, necesitatea aceastei reglementari derivand din practica acordarii garantiilor de stat in cadrul Programului;

- reglementarea cazurilor exceptate de la garantare aferente creditelor de investitii respectiv achizitionarea de software, licente, spatii cu destinatie locativa sau situate in cladiri declarate monumente istorice la momentul achizitionarii, avand in vedere faptul ca software-urile si licentele nu sunt bunuri asigurabile, achizitionarea de spatii cu destinatie locativa contravine scopului Programului, iar spatiile locative din cladirile declarate monumente istorice sunt greu valorificabile in situatia unei executari silite;

- modificarea prevederii referitoare la posibilitatea ca FNGCIMM/FGCR, dupa caz, sa poata verifica eligibilitatea beneficiarului cu privire la inregistrarea acestuia in Centrala Incidentelor de Plati in baza datelor furnizate de un furnizor de servicii financiare integrate cu care acestea au sau pot incheia un contract de furnizare a datelor;

- mandatarea FNGCIMM/FGCR pentru emiterea acordului cu privire la vanzarea bunurilor imobile/mobile care constituie atat garantii conventionale, cat si ipoteci legale, numai cu indeplinirea cumulativa a conditiei in care beneficiarul va utiliza integral sumele obtinute prin vanzare pentru rambursarea creditului garantat in cadrul Programului/Subprogramului, dupa caz, si a pastrarii gradului minim de acoperire a creditului cu garantii de cel putin 100% in cazul creditelor de investitii; in situatia in care sumele obtinute din vanzare exced soldul creditului nerambursat, diferenta se restituie beneficiarului finantarii;

- modificarea in sensul eliminarii prevederii referitoare la obligativitatea verificarii de catre FNGCIMM/FGCR, dupa caz, la momentul analizarii cererii de plata depusa de catre institutia de credit, a indeplinirii de catre beneficiarul Programului a criteriului de eligibilitate referitor la prezentarea de garantii colaterale la momentul solicitarii platii garantiei de stat, intrucat acest criteriu se verifica la momentul acordarii garantiei de stat;

- completarea declaratiei institutiei de credit, necesara la momentul depunerii cererii de plata la FNGCIMM/FGCR, referitoare la respectarea de catre beneficiar a utilizarii creditelor in conditiile Programului/Subprogramului, cu o detaliere a operatiunilor verificate de institutia de credit in vederea respectarii destinatiei creditului de catre beneficiar;

- modificarea si completarea prevederilor referitoare la ipotecile legale si celelalte garantii colaterale, in cazul contestarii sau nu de catre institutia de credit a respingerii cererii de plata a garantiei de catre FNGCIMM/FGCR, dupa caz, in sensul ca ipotecile legale si celelalte garantii colaterale se consolideaza in favoarea institutiilor de credit de la data solutionarii definitive a cauzei de catre instanta de judecata sau la solicitarea institutiei de credit din care sa reiasa expres faptul ca aceasta nu contesta pe cale judecatoreasca respingerea cererii de plata a garantiei comunicata de FNGCIMM/FGCR, dupa caz, aceasta reglementare derivand din posibilitatea aparitiei unor litigii initiate de institutia de credit dupa respingerea cererii de plata de catre FNGCIMM/FGCR, dupa caz;

- introducerea unei prevederi referitoare la posibilitatea ca institutiile de credit sa aprobe restructurari ale creditului garantat pentru beneficiarii Programului care intampina dificultati financiare, cu conditia incadrarii in termenele maximale aprobate initial. 


de Ghinea Viorica

NOUTATI Contabile 2024

Cum sa „citesti” si sa interpretezi perfect o balanta contabila?


Ghidul practic Balanta de verificare de la A la Z. Analize, corelatii, studii de caz vine in ajutorul dvs. pentru a va scapa de:

• erori de inregistrare aducatoare de amenzi usturatoare din partea inspectorilor veniti in control
• lipsa de cunostinte temeinice din domenii conexe
• lipsa de experienta in lucrul cu conturile, mai ales cand acestea sunt noi, renumerotate ori abrogate!
• incapacitatea de a lua masuri profitabile prin ajustarea balantei pentru profit maxim
• riscul incalcarii legislatiei in vigoare.

Simplifica-ti si securizeaza-ti munca!

...vezi AICI lista completa >>

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
imm investmfpintreprinderiimm-uriOUG 142/2021


Data aparitiei: 04 Februarie 2022
Ultima actualizare: 16 Februarie 2022

Votati articolul "IMM Invest 2022. MFP modifica normele programului de sustinere a IMM-urilor":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Societate care primeste imprumut de la asociat. Care sunt inregistrarile contabile?

    • In lumea afacerilor, accesul la capital este esential pentru functionarea si dezvoltarea unei societati, mai ales in fazele incipiente ale activitatii sale. In acest context, imprumuturile de la asociati devin o modalitate frecventa prin care firmele nou infiintate isi asigura lichiditatile necesare pentru a-si desfasura activitatea. Insa, inainte de a proceda la acordarea unui astfel de imprumut, partile implicate trebuie sa fie constiente de implicatiile legale si contabile ale...» citeste mai departe aici

  • Dividende interimare distribuite in cursul anului: monografia contabila si opinia specialistului

    • Putem distribui dividende interimare in cursul anului, in baza unor situatii financiare trimestriale, insa, daca nu le platim asociatilor pana la sfarsitul anului, trebuie sa declaram si sa platim impozit pe venit pana la data de 25 a anului urmator. Monografia contabila este simpla, insa intervin cateva conturi cu care nu suntem prea obisnuiti (463 si 456), astfel ca dupa regularizarea dividendelor (cu ocazia intocmirii situatiilor financiare anuale) este im...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • Mijloacele fixe de la A la Z: legislatie explicata si studii de caz

    • Toate operatiunile privind mijloacele fixe - achizitie, amortizare, reevaluare, casare, vanzare – pot genera erori de aplicarea a legii, amendate drastic. Stiati ca: - in conformitate cu art. 42 alin. (1) din Legea contabilitatii nr. 82/1991 – neaplicarea corecta a reglementarilor contabile produce o amenda de la 300 lei la 4.000 lei? Ei bine, inregistrarea incorecta a unui obiect/mijloc fix poate genera o astfel de amenda! ...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X