Fiscul a publicat un proiect de ordin al presedintelui ANAF pentru modificarea si completarea OPANAF nr. 2.117/2018 privind aprobarea modelului si continutului formularelor si documentelor utilizate in activitatea de verificare a situatiei fiscale personale.
Una dintre principalele modificari o reprezinta emiterea in forma electronica si comunicarii prin mijloace de transmitere la distanta a urmatoarelor formulare utilizate in activitatea de verificare a situatiei fiscale personale: aviz de verificare, minuta intalnirii, nota explicativa, proces-verbal, invitatie, decizie de suspendare a verificarii situatiei fiscale personale, raport de verificare fiscala, decizie de incetare a procedurii de verificare a situatiei fiscale personale, decizie de impunere privind impozitul pe venit stabilit suplimentar in cadrul verificarii situatiei fiscale personale, decizie de reverificare, dispozitie privind masurile stabilite in cadrul procedurii de verificare a situatiei fiscale personale si instiintare pentru discutia finala.
Fiscul a precizat in referatul de aprobare care sunt argumentele pentru care este necesara modificarea vechiului ordin:
1. Potrivit prevederilor Titlului VI-Cap. IV art. 138 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, organul fiscal central are dreptul de a efectua o verificare fiscala a ansamblului situatiei fiscale personale a persoanei fizice cu privire la impozitul pe venit. Pentru verificarea situatiei fiscale personale a persoanei fizice, organul fiscal efectueaza urmatoarele activitati preliminare: analiza de risc pentru stabilirea riscului de neconformare la declararea veniturilor
impozabile pentru un grup de persoane fizice sau pentru cazuri punctuale si selectarea pe baza analizei de risc a persoanelor fizice care vor fi supuse verificarii situatiei fiscale personale.
In conformitate cu prevederile art. 138 alin. (3) din acelasi act normativ, competenta de exercitare a verificarii situatiei fiscale personale si a activitatilor preliminare acesteia se stabileste prin ordin al presedintelui A.N.A.F.. Totodata, aparatul central al A.N.A.F. are competenta in efectuarea verificarii persoanelor fizice pe intregul teritoriu al tarii.
Prin OPANAF nr. 2778/2020 privind competenta de exercitare a verificarii situatiei fiscale personale si a activitatilor preliminare acesteia, activitatile preliminare verificarii situatiei fiscale personale, pe intregul teritoriu al tarii, sunt exercitate de catre Directia generala control venituri persoane fizice, iar verificarea situatiei fiscale personale se exercita de catre Directia generala control venituri persoane fizice si de catre serviciile de verificari fiscale din cadrul directiilor generale regionale ale finantelor publice.
Potrivit prevederilor O.P.A.N.A.F. nr. 675/2018 privind aprobarea metodelor indirecte de stabilire a veniturilor si a procedurii de aplicare a acestora, selectarea persoanelor fizice care urmeaza a fi supuse controlului fiscal prin metode indirecte se face din lista
persoanelor care prezinta risc de neconformare la declararea veniturilor impozabile in ordinea descrescatoare a valorii riscurilor si in functie de capacitatea disponibila de efectuare a verificarilor.
Tinand cont de faptul ca in cadrul activitatii de analiza de risc, au fost identificate cu risc de neconformare la declararea veniturilor impozabile un numar ridicat persoane fizice (peste 561.000) care excede capacitatii actuale a ANAF de efectuare a verificarilor
Achizitii de servicii din afara Romaniei Regim fiscal-contabil
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
(conform art. 2 din OPANAF nr. 2778/2018 competenta de exercitare a verificarii situatiei fiscale personale si a activitatilor preliminare acesteia este exercitata doar Directia generala control venituri persoane fizice si serviciile de verificari fiscale din cadrul
aparatului propriu al directiilor generale regionale ale finantelor publice), pentru eficientizarea activitatii de control (cresterea numarului de persoane fizice cu risc de neconformare care vor fi supuse verificarilor, in scopul tratarii intr-un mod mai eficient a
cazurilor de neconformare), s-a decis extinderea competentei de exercitare a verificarii situatiei fiscale personale la nivelul structurilor de inspectie fiscala persoane fizice din cadrul unitatilor subordonate directiilor generale regionale ale finantelor publice. In acest sens, a fost elaborat si introdus pe circuitul de avizare – aprobare proiectul de ordin al presedintelui ANAF de modificare a OPANAF nr. 2778/2020 privind competenta de exercitare a verificarii situatiei fiscale personale si a activitatilor preliminare acesteia.
Prin OPANAF nr. 2117/2018 privind aprobarea modelului si continutului formularelor si documentelor utilizate in activitatea de verificare a situatiei fiscale personale, cu modificarile si completarile ulterioare, s-au prevazut mentiuni precizatoare referitoare la conducatorul structurii cu atributii de verificare fiscala, respectiv directorul general, in cazul Directiei generale control venituri persoane fizice, si directorul executiv inspectie fiscala, in cazul directiilor generale regionale ale finantelor publice.
Astfel ca avand in vedere si decizia de extindere a competentei de exercitare a verificarii situatiei fiscale personale la nivelul structurilor de inspectie fiscala persoane fizice din cadrul unitatilor subordonate directiilor generale regionale ale finantelor publice, in sensul OPANAF nr. 2117/2018 privind aprobarea modelului si continutului formularelor si documentelor utilizate in activitatea de verificare a situatiei fiscale personale, cu modificarile si completarile ulterioare, este necesar a se stabili cine reprezinta
„conducatorul structurii cu atributii de verificare fiscala” in cazul unitatilor subordonate directiilor generale regionale ale finantelor publice.
Prin prezentul proiect de ordin se propune, in cazul unitatilor subordonate directiilor generale regionale ale finantelor publice, seful administratie adjunct inspectie fiscala ca fiind „conducatorul structurii cu atributii de verificare fiscala”.
Totdata, ANAF propune eliminarea Directiei generale proceduri pentru administrarea veniturilor de la art.5 din OPANAF nr.2117/2018.
2. Potrivit prevederilor art. 46 alin. (1) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, actul administrativ fiscal se emite in scris, pe suport hartie sau in forma electronica. Potrivit prevederilor art. 47 alin. (15) din acelasi act normativ, actul administrativ fiscal emis in forma electronica se comunica prin mijloace electronice de transmitere la distanta ori de cate ori contribuabilul/platitorul a optat pentru aceasta modalitate de emitere si de comunicare, iar acesta se considera comunicat in termen de 15 zile de la data transmiterii actului catre contribuabil/platitor ori imputernicitul sau curatorul acestora.
Totodata, astfel cum este prevazut la art. 54 din acelasi act normativ, dispozitiile art. 46 si art 47 se aplica in mod corespunzator si altor acte emise de organele fiscale, cu exceptia cazului in care prin lege se prevede altfel.
In prezent, formularele utilizate in activitatea de verificare a situatiei fiscale personale nu prevad posibilitatea emiterii in forma electronica si comunicarea prin mijloace electronice de transmitere la distanta. Prin prezentul proiect se propune:
- posibilitatea emiterii in forma electronica si comunicarii prin mijloace de transmitere la distanta a urmatoarelor formulare utilizate in activitatea de verificare a situatiei fiscale personale: aviz de verificare, minuta intalnirii, nota explicativa, proces-verbal, invitatie, decizie de suspendare a verificarii situatiei fiscale personale, raport de verificare fiscala, decizie de incetare a procedurii de verificare a situatiei fiscale personale, decizie de impunere privind impozitul pe venit stabilit suplimentar in cadrul verificarii situatiei fiscale personale, decizie de reverificare, dispozitie privind masurile stabilite in cadrul procedurii de verificare a situatiei fiscale personale si instiintare pentru discutia finala;
- posibilitatea emiterii in forma electronica a formularului ordin de serviciu;
- includerea mentiunilor privind data comunicarii in cuprinsul formularelor Decizie de incetare a procedurii de verificare a situatiei fiscale personale, decizie de impunere privind impozitul pe venit stabilit suplimentar in cadrul verificarii situatiei fiscale personale si dispozitie privind masurile stabilite in cadrul procedurii de verificare a situatiei fiscale personale, in cazul comunicarii prin mijloace electronice de transmitere la distanta.
De altfel, acesta reprezinta un demers pentru realizarea sub-obiectivului utilizarea digitalizarii ca abordare pentru domeniile functionale ale administratiei fiscale, prevazut in Strategia ANAF 2021 – 2024 la obiectivul II Solutii digitale integrate. Transformarea digitala a ANAF prin solutii digitale integrate.