Pentru un an de zile, microintreprinderile care aveau mai putin de 9 angajati nu au mai fost obligate sa intocmeasca Fisa de post si Regulament Intern. Printr-o decizie recenta a Parlamentului se va reveni, insa, la obligativitatea intocmirii acestora si aducerii la cunostinta salariatilor in momentul angajarii. Va propunem sa vedeti mai jos care sunt motivele invocate de legislativ in reintroducerea obligativitatii acestor documente.
In anul 2021, intr-un elan de adoptare a unor modificari in diverse domenii care sa ajute la reducerea birocratiei s-a adoptat Ordonanta de urgenta nr. 37/2021 pentru modificarea si completarea Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei nr.474 din 06.05.2021, prin care se flexibilizau pentru societatile mici, cu maxim 9 salariati, regulile legate de obligativitatea Fisei postului si a Regulamentului Intern.
Reamintim mai jos cum modifica OUG 37/2021 Codul Muncii:
- prin articolul 17 alineatul (4) se introducea exceptia privind informarea
"(4) Elementele din informarea prevazuta la alin. (3) trebuie sa se regaseasca si in continutul contractului individual de munca, cu exceptia fisei postului pentru salariatii microintreprinderilor definite la art. 4 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 346/2004 privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru care specificarea atributiilor postului se poate face verbal.
2. La articolul 17, dupa alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (41), cu urmatorul cuprins:
(41) Prin exceptie de la prevederile alin. (4), la solicitarea scrisa a salariatului, angajatorul este obligat sa ii comunice in scris fisa postului cu specificarea atributiilor postului."
3. La articolul 119, alineatul (2) se modifica si va avea cu urmatorul cuprins:
(2) Pentru salariatii mobili, salariatii care desfasoara munca la domiciliu si salariatii microintreprinderilor definite la art. 4 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 346/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, angajatorul tine evidenta orelor de munca prestate zilnic de fiecare salariat in conditiile stabilite cu salariatii prin acord scris, in functie de activitatea specifica desfasurata de catre acestia."
4. Articolul 241 se modifica si va avea urmatorul cuprins
Art. 241. -Regulamentul intern se intocmeste de catre angajator, cu exceptia microintreprinderilor definite la art. 4 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 346/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, cu consultarea sindicatului sau a reprezentantilor salariatilor, dupa caz."
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
Zilele acestea, dupa mai bine de un an de la intrarea in vigoare a modificarilor de mai sus, Camera Deputatilor a dat votul final respingand Ordonanta de mai sus si, ca atare, si modificarile aduse de ea Codului Muncii.
Va reamintim ca ordonantele emise de guvern trebuie si ele sa fie adoptate de Parlament pentru a putea sa isi produca efectele pe termen lung. In acest context ne asteptam, de exemplu, in aceasta toamna, la modificari ale noutatilor introduse de celebra OUG 16/2022, atunci cand ea va ajunge in Parlament.
Ca sa ajunga pe masa senatorilor si deputatilor pentru a fi votata, ordonanta a trecut prin diverse comisii care au venit cu propuneri si care au inaintat un raport comun prin care propuneau respingerea Ordonantei de Urgenta 37/2021 in intregime, motivand printre altele astfel:
“Respingerea ordonantei de urgenta s-a aprobat intrucat s-a considerat ca masurile propuse ar crea un dezechilibru major in relatiile de munca prin imposibilitatea angajatorului de a-si realiza obligatiile prevazute de lege, in acelasi timp lasand angajatii fara protectie.”
“Masurile propuse golesc de continut prevederile art. 40 alin. (1) din Codul muncii, in sensul ca micul intreprinzator nu mai poate sa-si exercite autoritatea de control asupra modului de indeplinire a sarcinilor de serviciu si nici sa constate savarsirea abaterilor disciplinare si sa aplice sanctiunile corespunzatoare, potrivit legii, contractului colectiv de munca aplicabil si regulamentului intern.”
“Avand in vedere cele prezentate, micul intreprinzator va fi supus unor riscuri enorme, mai ales in fata instantelor de judecata care nu vor avea instrumente de control a starii de fapt si de drept intr-un anumit litigiu. De asemenea, angajatorii vor fi „descoperiti” si in fata controalelor inspectorilor de munca. Acestia vor fi nevoiti sa solutioneze petitiile lucratorilor fara a avea repere concrete, singurul argument fiind „cuvantul salariatului impotriva cuvantului angajatorului”.
Va invitam sa cititi raportul in intregime asa cum este el pe site-ul CAMEREI DEPUTATILOR.
Ca sa se aplice lege prin care se respinge ordonanta 37, ea trebuie promulgata de catre presedinte si publicata apoi in Monitorul Oficial.
articol semnat de Catalina Mocanu – (Director Financiar NextUp)