email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Cand vrem sa conducem legislativ prin ordonante

Cand vrem sa conducem legislativ prin ordonante
intreprinderelegislatieordonante

            Pentru un an de zile, microintreprinderile care aveau mai putin de 9 angajati nu au mai fost obligate sa intocmeasca Fisa de post si Regulament Intern. Printr-o decizie recenta a Parlamentului se va reveni, insa, la obligativitatea intocmirii acestora si aducerii la cunostinta salariatilor in momentul angajarii. Va propunem sa vedeti mai jos care sunt motivele invocate de legislativ in reintroducerea obligativitatii acestor documente.

In anul 2021, intr-un elan de adoptare a unor modificari in diverse domenii care sa ajute la reducerea birocratiei s-a adoptat Ordonanta de urgenta nr. 37/2021 pentru modificarea si completarea Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei nr.474 din 06.05.2021, prin care se flexibilizau pentru societatile mici, cu maxim 9 salariati, regulile legate de obligativitatea Fisei postului si a Regulamentului Intern.

Reamintim mai jos cum modifica OUG 37/2021 Codul Muncii: 

-      prin articolul 17  alineatul (4) se introducea exceptia privind informarea

"(4) Elementele din informarea prevazuta la alin. (3) trebuie sa se regaseasca si in continutul contractului individual de munca, cu exceptia fisei postului pentru salariatii microintreprinderilor definite la art. 4 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 346/2004 privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru care specificarea atributiilor postului se poate face verbal.

2. La articolul 17, dupa alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (41), cu urmatorul cuprins:

(41) Prin exceptie de la prevederile alin. (4), la solicitarea scrisa a salariatului, angajatorul este obligat sa ii comunice in scris fisa postului cu specificarea atributiilor postului."

3. La articolul 119, alineatul (2) se modifica si va avea cu urmatorul cuprins:

(2) Pentru salariatii mobili, salariatii care desfasoara munca la domiciliu si salariatii microintreprinderilor definite la art. 4 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 346/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, angajatorul tine evidenta orelor de munca prestate zilnic de fiecare salariat in conditiile stabilite cu salariatii prin acord scris, in functie de activitatea specifica desfasurata de catre acestia."

4. Articolul 241 se modifica si va avea urmatorul cuprins

Art. 241. -Regulamentul intern se intocmeste de catre angajator, cu exceptia microintreprinderilor definite la art. 4 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 346/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, cu consultarea sindicatului sau a reprezentantilor salariatilor, dupa caz."
 


Zilele acestea, dupa mai bine de un an de la intrarea in vigoare a modificarilor de mai sus, Camera Deputatilor a dat votul final respingand Ordonanta de mai sus si, ca atare, si modificarile aduse de ea Codului Muncii.

Va reamintim ca ordonantele emise de guvern trebuie si ele sa fie adoptate de Parlament pentru a putea sa isi produca efectele pe termen lung. In acest context ne asteptam, de exemplu, in aceasta toamna, la modificari ale noutatilor introduse de celebra OUG 16/2022, atunci cand ea va ajunge in Parlament.

Ca sa ajunga pe masa senatorilor si deputatilor pentru a fi votata, ordonanta a trecut prin diverse comisii care au venit cu propuneri si care au inaintat un raport comun prin care propuneau respingerea Ordonantei de Urgenta 37/2021 in intregime, motivand printre altele astfel:

“Respingerea ordonantei de urgenta s-a aprobat intrucat s-a considerat ca masurile propuse ar crea un dezechilibru major in relatiile de munca prin imposibilitatea angajatorului de a-si realiza obligatiile prevazute de lege, in acelasi timp lasand angajatii fara protectie.”

“Masurile propuse golesc de continut prevederile art. 40 alin. (1) din Codul muncii, in sensul ca micul intreprinzator nu mai poate sa-si exercite autoritatea de control asupra modului de indeplinire a sarcinilor de serviciu si nici sa constate savarsirea abaterilor disciplinare si sa aplice sanctiunile corespunzatoare, potrivit legii, contractului colectiv de munca aplicabil si regulamentului intern.”

“Avand in vedere cele prezentate, micul intreprinzator va fi supus unor riscuri enorme, mai ales in fata instantelor de judecata care nu vor avea instrumente de control a starii de fapt si de drept intr-un anumit litigiu. De asemenea, angajatorii vor fi „descoperiti” si in fata controalelor inspectorilor de munca. Acestia vor fi nevoiti sa solutioneze petitiile lucratorilor fara a avea repere concrete, singurul argument fiind „cuvantul salariatului impotriva cuvantului angajatorului”.

Va invitam sa cititi raportul in intregime asa cum este el pe site-ul CAMEREI DEPUTATILOR. 

Ca sa se aplice lege prin care se respinge ordonanta 37, ea trebuie promulgata de catre presedinte si publicata apoi in Monitorul Oficial.

articol semnat de Catalina Mocanu – (Director Financiar NextUp)
 

 


de Redactia Contabilul

NOUTATI Contabile 2024

Legea nr. 296/2023: Atentie la modificarile fiscale pentru PFA!


PFA/Intreprindere Individuala/Intreprindere Familiala - Legislatia se modifica!

Atentie la NOUTATILE din Codul Fiscal!
Taxele pentru PFA sunt luate la tinta!

Fii mereu informat cu cele mai noi modificari din lege

...vezi AICI lista completa >>

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
intreprinderelegislatieordonante


Data aparitiei: 14 Septembrie 2022

Votati articolul "Cand vrem sa conducem legislativ prin ordonante":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 2 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • ANAF: 15 aprilie, noul termen pentru iesirea din sistemul de impozitare al microintreprinderilor

    • Update 28 martie 2024:  ANAF a anuntat ca termenul limita pentru declararea iesirii din sistemul de impozitare al microintreprinderilor va fi extins pana la data de 15 aprilie 2024. Initial, firmele mici erau obligate sa depuna Declaratia 700 pana la data de 31 martie pentru a iesi din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor. Guvernul urmeaza sa adopte modificarea propusa in aceasta saptamana. In cele ce urmeaza, va prezentam anu...» citeste mai departe aici

  • Factura emisa anul trecut si primita in 2024. Putem deduce TVA?

    • In cele ce urmeaza veti afla daca putem deduce TVA din facturi primite si inregistrate in 2024, dar a caror data de emitere este in 2023. Deducere TVA pentru o factura emisa anul trecut Pentru deducerea TVA din facturile primite pentru bunuri sau servicii, persoana inregistrata ca platitor de tva trebuie sa indeplineasca doua conditii: - sa detina o factura emisa in conformitate cu prevederile art. 319, precum si dovada platii in cazul achizitiilo...» citeste mai departe aici

  • Imprumut acordat de societate catre asociatul unic: atentie la suma maxima prevazuta de lege!

    • In prezentul studiu de caz, ne propunem sa analizam aspectele legale ale imprumutului acordat de societate catre asociatul unic. Veti afla in randurile de mai jos care este suma maxima ce poate fi imprumutata, modalitatea de plata si textul de lege aplicabil in contextul legislatiei in vigoare. Imprumut acordat de societate catre asociatul unic: studiu de caz Intrebare: "O societate comerciala poate imprumuta asociatul unic? Care este...» citeste mai departe aici

  • CUM si UNDE ne putem plati obligatiile fiscale: Ghid ANAF privind modalitatile plata

    • Cu scopul de a informa contribuabilii, ANAF a publicat o brosura cu modalitatile de plata disponibile catre institutie. Aceasta initiativa are ca obiectiv principal simplificarea si eficientizarea procesului de plata a taxelor si impozitelor, oferind contribuabililor o intelegere clara a tuturor optiunilor disponibile. Impozite, taxe, contributii si alte sume datorate - CUM si UNDE putem plati Contribuabilii isi pot indeplini obl...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X