Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Modificari privind raportarea SAF-T. Noutati privind D406 + 7 Studii de caz"
In temeiul art. 52 alin. (2) din Codul fiscal, „in cazul in care, in cursul unui an fiscal, o microintreprindere nu mai indeplineste conditia prevazuta la art. 47 alin. (1) lit. g) si/sau nu a depus in termen situatiile financiare anuale pentru exercitiul financiar precedent anului fiscal respectiv, daca avea aceasta obligatie potrivit legii, microintreprinderea datoreaza impozit pe profit incepand cu trimestrul in care nu mai este indeplinita oricare dintre aceste conditii”.
Totodata, potrivit alin. (3) al aceluiasi articol, „prin exceptie de la prevederile alin. (2), pentru o microintreprindere cu un singur salariat, al carui raport de munca inceteaza, conditia prevazuta la art. 47 alin. (1) lit. g) se considera indeplinita daca, in termen de 30 de zile de la incetarea raportului de munca, este angajat un nou salariat cu contract individual de munca pe durata nedeterminata sau pe durata determinata pe o perioada de cel putin 12 luni.”.
Asadar, din coroborarea temeiurilor invocate, daca in cursul unui an fiscal, microintreprinderea nu mai indeplineste conditia privind detinerea a cel putin un salariat va datora impozit pe profit incepand cu trimestrul in care nu mai este indeplinita aceasta conditie, cu exceptia cazului in care, in termen de 30 de zile de la incetarea contractului individual de munca, este angajat un nou salariat cu contract individual de munca pe durata nedeterminata sau pe durata determinata pe o perioada de cel putin 12 luni.
Studiu de caz: "Societatea este infiintata in data de 05.02.2025 si are un angajat incepand cu data de 04.03.2025. Este inregistrata ca platitoare de impozit pe microintreprindere. Angajatul demisioneaza la data de 05.05.2025, iar urmatorul angajat are contract de munca din data de 12.05.2025.
Societatea ramane platitoare de impozit pe microintreprindere? Cele 30 de zile de dupa infiintarea firmei, pana cand angajeaza personal, se considera perioada de suspendare, sau doar zilele din perioadele ulterioare, cand ramane fara angajat?"
Faptul ca in luna mai a anului 2025 societatea s-a confruntat cu o situatie de incetarea a contractului individual de munca, fiind angajat un nou salariat in termenul de 30 de zile, chiar in cursul aceleiasi luni, nu influenteaza modul de aplicare al art. 52 alin. (3) din Codul fiscal, societatea pastrand acelasi regim fiscal de platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor.
In ceea ce priveste suspendarea, aceasta se refera doar la situatiile de suspendare a raporturilor de munca, iar Codul fiscal limiteaza aplicarea la pentru un singur eveniment si acesta analizat pentru fiecare an fiscal. Astfel, potrivit art. 47 alin. (3^1) din Codul fiscal, „in cazul in care raportul de munca este suspendat, potrivit legii, conditia referitoare la detinerea unui salariat se considera indeplinita daca perioada de suspendare este mai mica de 30 de zile si situatia este inregistrata pentru prima data in anul fiscal respectiv. In caz contrar sunt aplicabile, in mod corespunzator, dispozitiile art. 52 alin. (2)” din Codul fiscal.
Asadar cele 30 zile de suspendare sunt calculate in conditiile existentei unui contract individual de munca si aparitiei unora din cauzele care conduc suspendarea contractului individual de munca existent.
Perioada de 30 de zile nu trebuie confundata nici cu cea calculata de la data inregistrarii persoanei juridice respective, in termenul careia persoana juridica nou-infiintata trebuie sa indeplineasca conditia prevazuta la art. 47 alin. (1) lit. g) din Codul fiscal pentru optiunea de a platit impozit pe veniturile microintreprinderilor incepand cu primul an fiscal. In acest sens, potrivit art. 48 alin. (3) din Codul fiscal, „o persoana juridica romana care este nou-infiintata poate opta sa plateasca impozit pe veniturile microintreprinderilor incepand cu primul an fiscal, daca conditiile prevazute la art. 47 alin. (1) lit. d) si h) sunt indeplinite la data inregistrarii in registrul comertului, iar cea de la lit. g) in termen de 30 de zile inclusiv de la data inregistrarii persoanei juridice respective”. Din informatiile furnizate, societatea este infiintata in data de 05.02.2025 si are un angajat din data de 04.03.2025, indeplinind asadar conditia privind detinerea unui salariat solicitata pentru persoanele juridice nou-infiintate.
In concluzie, intrucat incepand cu data de 05.05.2025 inceteaza contractul individual de munca al salariatului, societatea dispune de 30 de zile calendaristice pentru a angaja un nou salariat cu contract individual de munca, pe durata nedeterminata sau pe durata determinata pe o perioada de cel putin 12 luni, pentru a putea aplica in continuare regimul fiscal de platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor. Intrucat a angajat un nou salariat in cadrul acestui termen, respectiv incepand cu data de 12.05.2025 va pastra regimul de impozitare pe veniturile microintreprinderilor.
Atentie: Inspectiile fiscale pot fi trecute cu brio!
Daca vrei sa intelegi rapid:
comanda acum lucrarea: Cartea Neagra a Controlului Fiscal!
Articole similare
CONDITII MICROINTREPRINDERE si incetarea contractului de munca: Se mentine statutul daca se face o noua angajare?CONDITII MICROINTREPRINDERE: Atentie la verificarea incadrarii in plafonul de 250.000 euro! [VIDEO]CONDITII MICROINTREPRINDERE 2025: 3 studii de caz pentru contabiliImpozit MICRO: Ce conditii trebuiau respectate la 31 decembrie pentru aplicarea acestui regim in 2025Impozitul MICRO: Care sunt conditiile de aplicare?Ultimele articole
CONDITII MICROINTREPRINDERE: Ce implica deschiderea unei a doua firme ca asociat unicStatutul de microintreprindere: Ce se intampla cand NU mai aveti angajati?Impozit MICRO pentru un nou SRL: Ce conditii trebuie indeplinite daca aveti deja o firma cu acelasi cod CAENTrecerea la impozit pe profit prin optiune: cand poate fi schimbat regimul fiscal?Firma de contabilitate: ce conditii trebuie indeplinite cumulativ pentru a aplica regimul microArticole similare
Conditii microintreprindere si incetarea contractului de munca: Se mentine statutul daca se face o noua angajare?Cheltuieli nedeductibile: Exemplu de calcul pentru contabiliControl fiscal: CAND si CUM se inregistreaza in contabilitate TVA stabilita suplimentarGrup fiscal: Cine il poate constitui, conditii legale si depunerea declaratiilorD101 Grup fiscal: Termen de depunere si aspecte importanteUltimele articole
Bonificatie de 3% pentru contribuabilii bun-platnici: Cum se acorda si ce conditii trebuie indepliniteDonatie autoturism catre ONG: Cadrul legal si implicatii fiscaleCum se completeaza Declaratia 101 - Studiu de caz concretAchizitie apartament pe firma: Monografie contabila si implicatii fiscaleAtentie! Amenzile primite de societate sunt cheltuieli NEDEDUCTIBILE la determinarea rezultatului fiscal