email
E-FACTURA si E-TRANSPORT. Top 10 intrebari si raspunsuri practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-FACTURA si E-TRANSPORT. Top 10 intrebari si raspunsuri practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Schema de ajutor de stat pentru Horeca 2: conditii, beneficiari si procedura de inscriere

Schema de ajutor de stat pentru Horeca 2: conditii, beneficiari si procedura de inscriere
horecaschema de ajutor
MAT (Ministerul Antreprenoriatului si Turismului) a publicat in dezbatere publica proiectul schemei de ajutor de stat HoReCa 2 ce are ca obiectiv general acordarea de sprijin financiar din fonduri publice nationale pentru intreprinderile mici si mijlocii si intreprinderile mari din domeniul turismului, alimentatiei publice si organizarii de evenimente, agentiilor de turism licentiate si ghizilor de turism atestati, a caror activitate economica a fost afectata de conflictul armat din Ucraina.
 
Avand in vedere ca la data de 30 iunie cadrul temporar Covid a expirat si luand in considerare contextul actual al situatiei de criza de la granita, operationalizarea programului HoReCa 2 este mai mult decat necesara si reprezinta una dintre prioritatile Ministerului Antreprenoratului si Turismului.
 
In acest sens, impreuna cu mediul mediul asociativ din industria ospitalitatii am incercat sa identificam cele mai eficiente solutii in vederea implementarii acestei masuri compensatorii. De data aceasta, in cadrul schemei de ajutor de stat HoReCa 2 pe cadrul temporar Ucraina, au fost inclusi printre beneficiari si societatile care au ca activitate organizarea de evenimente, care au fost excluse sau uitate la prima editie, astfel incat sa poata fi compensate anumite pierderi pe care acestea le resimt in contextul cresterii preturilor la utilitati.”, a declarat ministrul antreprenoriatului si turismului, Constantin-Daniel Cadariu.
 
Dupa obtinerea deciziei de autorizare a Comisiei Europene, prezenta schema de ajutor va fi aprobata prin Ordonanta de Urgenta a Guvernului si publicata in Monitorul Oficial al Romaniei.
 
Platile din cadrul Schemei se efectueaza prin intermediul bancilor comerciale partenere in program. Beneficiarii eligibili declarati admisi, vor deschide conturi curente distincte aferente cererii de finantare la institutia partenera pentru care au optat in cererea de finantare. In cadrul Schemei, aplicantii pot opta pentru institutia de credit partenera o singura data si nu pot schimba optiunea exprimata la inscriere pe parcursul implementarii Schemei.
 

Schema de ajutor de stat pentru Horeca 2: informatii generale

Bugetul Schemei este estimat la 550 milioane euro, echivalent in lei,  prin implementarea masurii se estimeaza acordarea de ajutor de stat unui numar estimat de 10.000 de beneficiari.
 
Schema se deruleaza pana la data limita impusa de Cadrul Temporar Ucraina, plata sumelor corespunzatoare urmand a fi realizata pana cel tarziu la data de 31 decembrie 2023, in limita creditelor bugetare alocate.
 
Daca valoarea insumata a cererilor de finantare aprobate depaseste valoarea creditelor de angajament sau bugetare alocate cu aceasta destinatie, angajarea, respectiv plata catre beneficiar se va face proportional, prin raportarea procentului aprobat pentru fiecare beneficiar (prorata calculata conform prevederilor prezentei scheme de ajutor de stat) din bugetul total alocat masurii de sprijin.
 
Schema se implementeaza pe o perioada de 3 ani dupa cum urmeaza:
 
- 1 an de implementare, dar nu mai tarziu de 31.12.2023 pentru efectuarea tuturor platilor si fara a depasi termenul maxim de semnare a contractelor impus de Cadrul Temporar Ucraina;
 
- 24 de luni din momentul efectuarii platii de monitorizare si raportare in conditiile prezentei scheme de ajutor.
 

Beneficiarii schemei de ajutor de stat pentru Horeca 2

Beneficiari de ajutor de stat sunt structuri de primire turistice cu functiuni de cazare clasificate, structuri / unitati de alimentatie si organizatori de evenimente, inregistrate/inregistrati in scopuri fiscale pe teritoriul Romaniei, agentii de turism licentiate si ghizii de turism atestati, care isi desfasoara activitatea pe teritoriul Romaniei, detinute de sau organizati ca intreprinderi mari sau intreprinderi mici si mijlocii, infiintate in baza Legii societatilor nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, a Legii nr. 1/2005 privind organizarea si functionarea cooperatiei, republicata, cu modificarile ulterioare, sau a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 6/2011 pentru stimularea infiintarii si dezvoltarii microintreprinderilor de catre intreprinzatorii debutanti in afaceri, cu modificarile si completarile ulterioare.
 

Ajutor pentru Horeca: criterii cumulative de eligibilitate

Beneficiarii eligibili trebuie sa indeplineasca si urmatoarele conditii cumulative:
 
a) Sunt societati infiintate cel tarziu la data de 31.12.2020 si codul CAEN Rev. 2 pentru care solicita finantare este eligibil in cadrul Schemei (Anexa 1) si autorizat la data inscrierii cel putin din data de 1.01.2021 fara intrerupere, conform art. 15 din Legea 359/2004 privind simplificarea formalitatilor la inregistrarea in Registrul Comertului a persoanelor fizice, asociatiilor familiale si persoanelor juridice, inregistrarea fiscala a acestora, precum si la autorizarea functionarii persoanelor juridice, cu modificarile si completarile ulterioare. 
b) Sunt intreprinderi autonome, intreprinderi partenere sau intreprinderi legate, definite conform prevederilor Legii 346/2004 privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii, cu modificarile si completarile ulterioare.
c) Sunt intreprinderi mari sau intreprinderi mici si mijlocii definite conform prevederilor art. 2 si ale art. 4 alin. (1) lit. a), b) sau c) din Legea nr. 346/2004 privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii, cu modificarile si completarile ulterioare,
d) Nu fac obiectul unei decizii emise de catre Comisia Europeana/alt furnizor de ajutor de stat/Consiliul Concurentei de recuperare a unui ajutor de stat/de minimis sau, in cazul in care au facut obiectul unei astfel de decizii, aceasta a fost deja executata si creanta integral recuperata, cu dobanzile aferente;  
e) Isi mentin activitatea pentru care au obtinut finantare pentru cel putin 24 luni de la data primei plati a ajutorului de stat, sub sanctiunea recuperarii ajutorului acordat;
f) (1) In vederea calcularii automate de catre aplicatia informatica a sumelor eligibile in cadrul schemei de ajutor, aplicantii sunt obligati cu minim 5 zile inainte de momentul inscrierii, sa aiba depuse la institutiile fiscale abilitate, situatiile financiare aferente exercitiului financiar incheiat 2021, sub sanctiunea respingerii la finantare;
 
(2) Aplicantii au si obligatia depunerii la institutiile fiscale abilitate  a situatiilor financiare aferente exercitiului financiar incheiat 2022 pina la data de 31.03.2023 inclusiv, sub sanctiunea respingerii la finantare, chiar daca nu este implinit termenul legal de depunere prevazut la art. 36 alin. (1) din Legea nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
 
g) Nu sunt eligibili beneficiarii si/sau actionarii/asociatii/administratorii societatilor care au comis/comit nereguli de ordin financiar sau acte de coruptie,  stabilite prin hotarari judecatoresti definitive.
 

Schema pentru Horeca: cum se acorda ajutorul de stat

MAT, prin intermediul AIMMAIPE, administreaza, gestioneaza si deruleaza direct sau prin intermediul organizatiilor ori institutiilor de drept privat, selectate printr-o procedura deschisa, transparenta, nediscriminatorie, neconditionata si suficient promovata, prezenta schema de ajutor.
 
(1) Schema va permite inscrierea electronica in cadrul a doi piloni, respectiv:
 
a) Pilonul 1 – compensarea cresterii cheltuielilor totale in perioada 1 ianuarie – 31 decembrie 2022 fata de cele aferente aceleiasi perioade a anului 2021, cu exceptia cheltuielilor cu energia electrica si/sau gaz, cresteri de costuri generate de criza razboiului din Ucraina. 
b) Pilonul 2 – compensarea cu maxim 30% din cresterea costului eligibil cu energia electrica si/sau gaz in perioada 1 februarie 2022 – 31 decembrie 2022, cresteri de costuri generate de criza razboiului din Ucraina. 
 
(2) Aplicantii vor avea posibilitatea inscrierii pe ambii piloni sau doar pe unul dintre cei doi piloni. 
(3) Valorile compensate prin intermediul celor doi piloni nu contin Taxa pe Valoare Adaugata(TVA), aceasta taxa nefiind eligibila in cadrul schemei de ajutor.
 
Ajutorul de stat va fi calculat automat de catre aplicatia informatica, in doua momente distincte si in concordanta cu prevederile Cadrului Temporar Ucraina pentru fiecare pilon in parte, dupa cum urmeaza:
 
a) Pentru Pilonul 1, la momentul inscrierii, aplicatia informatica va interoga din bilantul contabil aferent exercitiului financiar 2021, valoarea cheltuielilor totale aferente anului 2021, iar aplicantii vor incarca in aplicatie toate facturile si documentele de plata aferente costurilor lunare cu energia si/sau gaz din anul 2021, documente in baza carora va completa / edita in aplicatia de inscriere un total general al acestora aferent intregului an 2021, iar aplicatia va calcula si afisa diferenta dintre cele doua valori; 
b) Pentru Pilonul 1 exercitiul financiar 2022, la momentul inscrierii aplicantii vor estima, pe baza cheltuielilor si facturilor cu energia electrica si / sau gaz emise in primele 10 luni ale anului, valoarea cheltuielilor totale 2022, precum si costurile totale anuale cu energia si/sau gaz si le vor completa / edita in aplicatia informatica ce va afisa diferenta dintre cele doua valori;
c) Aplicatia va calcula la momentul inscrierii, in baza valorilor si estimarilor de mai sus, cresterea cheltuielilor anuale totale, cu exceptia costurilor cu energia si/sau gaz, ca diferenta intre anul 2022 si anul 2021, crestere datorata crizei generate de razboiul din Ucraina, denumita in continuare VSP1 (valoare solicitata Pilon 1);
d) Pentru Pilonul 2, la momentul inscrierii, aplicatia va prelua de la Pilonul 1 valoarea totalului costurilor lunare cu energia si/sau gaz aferente anului 2021, precum si valoarea anuala estimata a cheltuielilor cu energia si/sau gaz in anul 2022 si va calcula si afisa VSP2 (valoare solicitata pilon 2) dupa urmatorul algoritm:
30% din Costul eligibil (CE) ce reprezinta produsul urmatoarelor elemente: numarul de unitati de gaze naturale si energie electrica achizitionate de intreprindere de la furnizori externi in calitate de consumator final in perioada cuprinsa intre 1 februarie 2022 si 31 decembrie 2022, cel tarziu si o anumita crestere a pretului pe care intreprinderea il plateste pe unitate consumata (masurat, de exemplu, in EUR/MWh). Aceasta crestere de pret se calculeaza ca diferenta dintre pretul unitar platit de intreprindere intr-o anumita luna din perioada eligibila si dublul (200%) pretului unitar platit de intrep rindere in medie in perioada de referinta cuprinsa intre 1 ianuarie 2021si 31 decembrie 2021;  
 e) Se calculeaza automat de catre aplicatia informatica totalul eligibil aferent celor doi piloni respectiv VEP1+VEP2, denumit in continuare VET (valoare eligibila totala);
a) f) se calculeaza automat de catre aplicatia informatica prorata per aplicant, ca procent al valorii eligibile totale (VET) din totalul valorilor eligibile aferente tuturor aplicantilor declarati admisi la finantare in urma verificarilor administrative si de eligibilitate;
b) Se aplica prorata per aplicant ca procent individual aplicat intregului buget alocat schemei de ajutor de la bugetul de stat pentru stabilirea ajutorului financiar nerambursabil ce urmeaza a fi contractat.
 
Formula simplificata de calcul pentru litera d):
CE = (P (t) — P (ref) * 2) * q (t)
P (t) – pretul unitar platit de intreprindere intr-o anumita luna din perioada eligibila
P (ref) -  pretul unitar platit de intreprindere in medie in perioada de referinta
q (t) - numarul de unitati de gaze naturale si energie electrica achizitionate de intreprindere in perioada eligibila
Valoarea maxima a ajutorului acordat aferent pilonului 1 nu depaseste 500.000 EUR pe grup-intreprindere asa cum este definita de prezenta schema de ajutor, in orice moment, in suma bruta, inainte de deducerea impozitelor sau a altor taxe si se acorda in limita de timp impusa de Cadrul Temporar Ucraina.
 
(1) Valoarea maxima a ajutorului acordat aferent pilonului 2 nu depaseste 2 milioane EUR pe grup-intreprindere asa cum este definita de prezenta schema de ajutor, in orice moment, in suma bruta, inainte de deducerea impozitelor sau a altor taxe si se acorda pana cel tarziu la data impusa de Cadrul Temporar Ucraina.  
(2) Valoarea maxima insumata a ajutorului acordat aferent ambilor piloni (Pilon 1 + Pilon 2) nu depaseste 2 milioane EUR pe grup-intreprindere, asa cum este definita de prezenta schema de ajutor, in orice moment, in suma bruta, inainte de deducerea impozitelor sau a altor taxe si se acorda pana cel tarziu la data impusa de Cadrul Temporar Ucraina.  
 

Procedura de inscriere in cadrul schemei de ajutor pentru Horeca

(1) Inscrierea in cadrul Schemei, creare profil, user, parola si completarea formularului de inscriere in vederea obtinerii finantarii se fac on-line, folosind link-ul http://www.granturi.imm.gov.ro. Aplicantii au obligatia de a urmari informatiile referitoare la Schema postate pe site-ul MAT, pe toata perioada de implementare (inscriere, verificare, clarificari, semnare contract, efectuare plati, monitorizare), precum si in contul creat la inscriere, denumit in continuare front-office (FO).
 
(2) Inscrierile in cadrul Schemei se vor realiza in doua etape distincte:
 
 a) Etapa 1 de creare profil, user si parola, unde aplicantii vor inregistra cu semnatura electronica, atat datele reprezentantului legal/imputernicitului, conform Anexei nr. 3, cat si datele intreprinderii eligibile. Beneficiarii care si-au creat deja profil, user si parola in cadrul platformei in vederea primirii unui ajutor de stat vor putea folosi respectivul profil in cadrul prezentei Scheme. 
a) b) Etapa 2 de inscriere in cadrul Schemei, in care aplicantii, cu profil, user si parola generate in prima etapa, vor completa formularul electronic de inscriere, conform Anexei nr. 2 la prezenta procedura, vor incarca declaratii pe proprie raspundere, conform anexelor nr. 4-6 la prezenta procedura (declaratie ajutor de stat, declaratie tip intreprindere, formular de calcul pentru intreprinderi partenere sau legate), vor incarca copie dupa certificatul de clasificare pentru structurile de primire cu functiuni de cazare, copie dupa autorizatia de functionare sau dupa certificatul de clasificare pentru structurile/unitatile de alimentatie publica, copie dupa autorizatia sanitar-veterinara pentru unitatile de alimentatie publica mobile, copie dupa atestat pentru ghizii turistici, respectiv copie dupa licenta pentru agentiile de turism.  Prin completarea formularului de inscriere beneficiarii isi vor lua angajamentul de plata a datoriilor restante catre bugetul central, angajamentul privind mentinerea activitatii pentru 24 luni, isi vor asuma pe proprie raspundere ca intreprinderea nu are decizie de recuperare emisa de Comisia Europeana/alt furnizor de ajutor de stat/Consiliul Concurentei. Tot in aceasta etapa, beneficiarii vor incarca facturile si documentele de plata aferente acestora pentru costurile lunare cu energia electrica si/sau gaz, in anul 2021, semnate electronic. 
 
(1) Data de la care este activa a doua etapa de inscriere in cadrul Schemei se comunica pe site-ul institutiei cu cel putin 3 zile lucratoare inainte de data inceperii procesului de inregistrare propriu zis.
 
(2) Aplicatia electronica aferenta primei etape de inscriere (creare profil, user si parola) va ramane deschisa pe toata perioada inscrierilor in cadrul Schemei.
 
(3) Aplicatia electronica aferenta celei de a doua etape de inscriere in cadrul Schemei va fi deschisa incepand cu ora 10.00 a primei zile de inscriere, timp de 10 zile lucratoare de la demararea inscrierii, pana la ora 20.00 a ultimei zile de inscriere, cu posibilitatea de prelungire a termenului pana la epuizarea bugetului. 
 
Dupa crearea contului de utilizator, aplicantii vor avea acces la acesta pe toata perioada de implementare, vor putea vizualiza documentatia transmisa si vor avea posibilitatea descarcarii si  semnarii contractului de finantare, incarcarii de documente diverse aferente platii, in mod electronic. Adresa de e-mail trebuie sa apartina beneficiarului/imputernicitului acestuia si sa se regaseasca in toata documentatia, aceeasi adresa va fi folosita pentru toata corespondenta pe intreaga perioada de implementare si monitorizare a Schemei. 
 
(1) In momentul trimiterii formularului de inscriere online, impreuna cu toate celelalte documente solicitate, semnate electronic de reprezentantul legal / imputernicit, aplicatia electronica va transmite automat solicitantului un mesaj de confirmare a efectuarii inregistrarii, impreuna cu numarul de identificare pentru fiecare proiect in Registrul Unic Electronic, denumit numar RUE. Acest mesaj se va regasi in front-office (FO). 
 
(2) Dupa completarea si trimiterea on-line a formularului de inscriere, impreuna cu toate celelalte documente solicitate, nu se mai pot face completari/modificari asupra acestuia.
 
(3) Dupa trimiterea formularului, impreuna cu toate documentele solicitate, aplicantii vor avea posibilitatea vizionarii, in timp real pe site-ul https://granturi.imm.gov.ro, a listei cu solicitantii inscrisi in vederea verificarii administrative si a eligibilitatii in cadrul Schemei.
(5) Verificarea, evaluarea si contractarea se va face in ordinea inscrierii.

de Ghinea Viorica

NOUTATI din Legislatie aparute in 2022

Microintreprindere sau PFA?


Este o intrebare pe care o auzim frecvent in ultima perioada si la care ne-am propus sa formulam un raspuns elaborat, bazat pe legislatia valabila pentru anul viitor, pe analize comparative privind costul infiintarii, precum si pe simulari de calcul de impozite si contributii sociale, in ambele variante.

Aflati analiza detaliata in lucrarea Contabilitatea microintreprinderilor!

Comanda acum exemplarul tau pentru functionare legala, sigura, in cele mai avantajoase conditii si profit maxim!

...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
horecaschema de ajutor

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Urmareste-ne pe Google News

Data aparitiei: 04 Octombrie 2022


Votati articolul "Schema de ajutor de stat pentru Horeca 2: conditii, beneficiari si procedura de inscriere":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Apar noi conturi contabile in Planul de conturi. Vezi ce semnifica fiecare

    • Planul de conturi general ar putea fi completat in curand cu noi conturi contabile, dupa cum prevede un proiect de ordin al Finantelor pentru reglementarea unor aspecte contabile.  Mai exact, in Planul de conturi vor fi introduse urmatoarele conturi: 467, 6053, 6058, 694, 794, precum si grupa 79.  Ce reprezinta noile conturi contabile - 467 „Datorii aferente distribuirilor interimare de dividende&...» citeste mai departe aici

  • Salariul minim in Romania – 3.000 de lei brut de la 1 ianuarie 2023

    • Liderii guvernamentali au cazut de acord sa majoreze salariul minim in Romania la 3000 de lei, 200 de lei fiind scutiti de taxe, iar in sectorul constructiilor va ajunge la 4.000 lei brut, a anuntat joi, Guvernul, dupa reuniunea Consiliului National Tripartit pentru Dialog Social.  “Guvernul si partenerii sociali au cazut de acord in privinta majorarii salariului minim brut garantat in plata la 3.000 de lei - din care 200 lei scutiti de impozit si con...» citeste mai departe aici

  • Depunerea situatiilor financiare anuale pe 2022: termene si reguli noi

    • Ministerul Finantelor a publicat documentul care contine noile reguli privind depunerea situatiilor financiare anuale pe 2022.  Una dintre noutatile sesizate in proiectul de ordin al Finantelor este ca firmele care nu depun la timp situatiile financiare nu vor mai fi expuse riscului de a fi dizolvate, ci vor fi amendate.  Fata de informatiile raportate la data de 31 decembrie 2021, prin noul proiect al Finantelor se propune raportarea distin...» citeste mai departe aici

  • 6 schimbari principale la reglementarile contabile propuse de Finante

    • Finantele au in plan sa introduca noutati in sfera reglementarilor contabile, dupa cum reiese dintr-un document publicat in dezbatere publica pe site-ul institutiei.  Ministerul de Finante are in vedere cateva aspecte contabile precum distribuirea partiala a dividendelor in cursul exercitiului financiar, intreruperea capitalizarii costurilor indatorarii, natura contabila a sumelor primite in avans de la clienti si contabilizarea contractelor de licenta a propri...» citeste mai departe aici

  • Obligatii fiscale si contabile privind avantajele in natura. Studiu de caz

    • Expertul nostru explica in continuare care sunt obligatiile fiscale si contabile privind avantajele in natura.  Subiectul studiului de caz este o SRL microintreprindere platitoare de tva care incheie un contract de inchiriere a unui apartament (proprietarul este persoana fizica) pe care il pune la dispozitia unui salariat (cu norma de 8 ore/zi) ca si locuinta de serviciu. Lunar, in baza contractului de inchiriere, societatea achita chiria lunara prin transfer b...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Atentie, contabili!
Sistemele e-Factura si e-Transport vin cu noi OBLIGATII fiscale!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-FACTURA si E-TRANSPORT. Top 10 intrebari si raspunsuri practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X