Analizam situatia unei societati din domeniul constructiilor care are angajati part-time 1h/375 lei brut, acestia avand mai multe contracte de munca incheiate si cu alte firme.
Aflam de la expertul nostru in continuare ce contributii platim pana la 31.07.2022, daca se mai beneficiaza de facilitati fiscale. Totodata, specialistul explica si ce contributii urmeaza sa plateasca firma incepand cu 1 august 2022, avand in vedere ca angajatul are incheiate mai multe contracte part-time, iar suma lor depaseste 2.550 lei brut.
- Noi 18100 locuri
disponibileVideo Seminarul National de Fiscalitate si Contabilitate - CU intrebari
2024, Platforma www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere - Noi 18100 locuri
disponibileVideo Seminarul National de Fiscalitate si Contabilitate - FARA intrebari
2024, Platforma www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere
Contract part-time in domeniul constructiilor: raspunsul specialistului
Cu privire la aplicarea facilitatilor fiscale din sectorul constructii, precizam ca acestea se acorda persoanelor fizice care realizeaza venituri din salarii si asimilate salariilor, daca sunt indeplinite cumulativ toate conditiile prevazute la art. 60 pct. 5 din Codul fiscal.
Conform art. 60 pct. 5 lit. c) din Codul fiscal, veniturile brute lunare din salarii si asimilate salariilor prevazute la art. 76 alin. (1) - (3) din Codul fiscal, realizate de persoanele fizice pentru care se aplica scutirea sunt calculate la un salariu brut de incadrare pentru 8 ore de munca/zi de minimum 3.000 lei lunar.
De asemenea, una dintre conditiile prevazute de art. 60 pct. 5 din Codul fiscal pentru acordarea facilitatilor in sectorul constructii este cuprinsa la lit. d) si prevede ca scutirea se aplica potrivit procedurii aprobate prin OMFP 1528/2022, iar Declaratia 112 reprezinta declaratie pe propria raspundere pentru indeplinirea conditiilor de aplicare a scutirii.
In acest sens, conditia prevazuta la art. 60 pct. 5 lit. c) din Codul fiscal, privind salariul brut de incadrare, se considera indeplinita in cazul contractelor individuale de munca cu norma intreaga daca veniturile brute lunare din salarii si asimilate salariilor sunt calculate la un salariu brut de incadrare pentru 8 ore de munca/zi de minimum 3.000 de lei lunar.
Salariul minim brut pe tara de 3.000 de lei lunar este stabilit proportional cu castigul salarial brut de baza pentru un program de lucru in medie de 167,333 de ore pe luna.
Pentru salariatii care au incheiate contracte de munca cu timp partial, incheiate potrivit legii, facilitatile fiscale se acorda numai daca castigul salarial brut de baza este stabilit proportional cu castigul brut de baza pentru un program de lucru normal de 8 ore/zi. Asadar, pentru un contract individual de munca cu timp partial de 1 ora/zi, societatea din sectorul constructii, pentru a indeplini conditia privind salariul minim acordat conform art. 60 pct. 5 lit. c) din Codul fiscal, trebuie sa asigure un salariu brut de 375 lei, rezultand in cazul analizat indeplinirea conditiei privind salariul brut.
Prin urmare, daca si celelalte conditii prevazute de art. 60 pct. 5 din Codul fiscal sunt indeplinite, salariatul beneficiaza de facilitati la societatea din sectorul constructii unde are un salariu brut de 375 lei in baza contractului individual de munca cu timp partial de 1 ora/zi.
Contractul de mandat Optimizare fiscala Avantaje si dezavantaje
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Facilitatile fiscale pentru domeniul constructiilor prevazute la art. 60 pct. 5, art. 138^1, art. 154 alin. (1) lit. r) si art. 220^3 alin. (2) din Codul fiscal constau in:
a) scutirea de la plata impozitului pe venit, pentru veniturile din salarii si asimilate salariilor;
b) reducerea cotei de contributie de asigurari sociale (CAS), pentru veniturile din salarii si asimilate salariilor (375 lei x 21,25% = 80 lei);
c) exceptarea de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate (CASS), pentru veniturile din salarii si asimilate salariilor;
d) reducerea cotei contributiei asiguratorii pentru munca (CAM) la nivelul cotei care se face venit la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale constituit in baza Legii nr. 200/2006 privind constituirea si utilizarea Fondului de garantare pentru plata creantelor salariale, cu modificarile ulterioare;
e) scutirea de la plata contributiilor de asigurari sociale datorate de angajatori, in cazul conditiilor deosebite de munca sau speciale de munca.
Ultimele doua facilitati enumerate la lit. d) si e) de mai sus nu se aplica in prezent, aplicarea efectuandu-se numai cu respectarea prevederilor din domeniul ajutorului de stat si numai dupa ce va fi aprobata o schema de ajutor, astfel ca societatea va datora CAM la nivelul 375 lei x 2,25% = 8 lei.
In ceea ce priveste impunerea suplimentara aplicabila incepand cu 1 august 2022 pentru veniturile din salarii si asimilate salariilor al caror nivel se situeaza sub nivelul salariului minim, de referinta sunt dispozitiile art. 146 alin. (5^6) – (5^9) si art. 168 alin. (6^1) din Codul fiscal.
Acestea prevad ca CAS datorata de catre persoanele fizice care obtin venituri din salarii sau asimilate salariilor, in baza unui contract individual de munca cu norma intreaga sau cu timp partial, calculata in cazul sectorului constructii prin aplicarea cotei de 21,25% stabilita potrivit art. 138^1 din Codul fiscal asupra castigului brut realizat din salarii si venituri asimilate salariilor prevazute la art. 139 din Codul fiscal, nu poate fi mai mica decat nivelul CAS calculate prin aplicarea cotei de 21,25% prevazute la art. 138^1 din Codul fiscal asupra salariului de baza minim brut pe tara in vigoare in luna pentru care se datoreaza CAS, corespunzator numarului zilelor lucratoare din luna in care contractul a fost activ.
Astfel, la societatea din sectorul constructii, in cazul in care CAS calculata prin aplicarea cotei de 21,25% stabilita potrivit art. 138^1 din Codul fiscal asupra castigului brut realizat din salarii si venituri asimilate salariilor prevazute la art. 139 din Codul fiscal (375 lei) este mai mica decat CAS calculata prin aplicarea cotei de 21,25% prevazuta la art. 138^1 din Codul fiscal asupra salariului de baza minim brut pe tara in vigoare in luna pentru care se datoreaza CAS, corespunzator numarului zilelor lucratoare din luna in care contractul a fost activ, diferenta se suporta de catre angajator in numele angajatului.
In ceea ce priveste nivelul salariului de baza minim brut pe tara aplicabil, distingem intre:
- salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata de 2.550 lei
Potrivit art. 1 din HG 1071/2021, incepand cu data de 1 ianuarie 2022, salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, prevazut la art. 164 alin. (1) din Codul muncii, se stabileste in bani, fara a include sporuri si alte adaosuri, la suma de 2.550 lei lunar, pentru un program normal de lucru in medie de 167,333 ore pe luna, reprezentand 15,239 lei/ora.
- salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata din domeniul constructii de 3.000 lei
In ceea ce priveste nivelul salariului minim aplicabil salariatilor din domeniul constructii, potrivit prevederilor art. 71 din OUG 114/2018, in forma modificata de OUG 43/2019 pentru acest domeniu, precizeaza ca in perioada 1 ianuarie 2019 - 31 decembrie 2019, respectiv pana la sfarsitul anului 2019, salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata se stabileste in bani, fara a include indemnizatii, sporuri si alte adaosuri, la suma de 3.000 lei lunar, pentru un program normal de lucru in medie de 167,333 ore pe luna, reprezentand 17,928 lei/ora. OUG 43/2019 introduce, pentru perioada 1 ianuarie 2020 - 31 decembrie 2028, nivelul de 3.000 lei lunar drept plafon minim al salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata pentru domeniul constructiilor.
De referinta pentru aplicarea prevederilor art. 146 din Codul fiscal, si pe cale de consecinta ale art. 168 din Codul fiscal, pentru situatiile cand se datoreaza CASS, sunt dispozitiile art. 135^1 alin. (2) din Codul fiscal in forma modificata incepand cu 1 august 2022 prin OG nr. 16/2022. Acestea prevad ca „in situatia in care, prin hotarare a Guvernului sau prin alte acte normative, se utilizeaza, in acelasi an, mai multe valori ale salariului minim brut pe tara, diferentiat in functie de studii, de vechime sau alte criterii prevazute de lege, in aplicarea prevederilor art. (…) 146, (…) se ia in calcul valoarea cea mai mica a salariului minim brut pe tara, daca prin lege nu se prevede altfel”.
Prin urmare, sub rezerva unor clarificari ulterioare reglementate prin acte normative secundare cum va fi cazul ordinului ministrului finantelor care urmeaza sa aprobe procedura de aplicare a dispozitiilor art. 146 alin. (5^7) lit. e) din Codul fiscal, rezulta ca incepand cu veniturile corespunzatoare lunii august 2022, CAS calculata prin aplicarea cotei de 21,25% asupra castigului brut realizat din salarii de 375 lei nu poate fi mai mica decat nivelul CAS calculate prin aplicarea cotei 21,25% asupra salariului de baza minim brut pe tara de 2.550 lei, corespunzator numarului zilelor lucratoare din luna in care contractul a fost activ.
Intrucat 375 lei x 21,25% = 80 lei este mai mic decat 2.550 lei x 21.25% = 542 lei, rezulta ca diferenta de 462 lei se suporta de catre angajator.
Trebuie avut in vedere ca dispozitiile referitoare la impunerea suplimentara suportata de angajator nu se aplica in cazul persoanelor fizice aflate in una dintre urmatoarele situatii:
a) sunt elevi sau studenti, cu varsta pana la 26 de ani, aflati intr-o forma de scolarizare;
b) sunt ucenici, potrivit legii, in varsta de pana la 18 ani;
c) sunt persoane cu dizabilitati sau alte categorii de persoane carora prin lege li se recunoaste posibilitatea de a lucra mai putin de 8 ore pe zi;
d) au calitatea de pensionari pentru limita de varsta in sistemul public de pensii, cu exceptia pensionarilor pentru limita de varsta care beneficiaza de pensii de serviciu in baza unor legi/statute speciale, precum si a celor care cumuleaza pensia pentru limita de varsta din sistemul public de pensii cu pensia stabilita in unul dintre sistemele de pensii neintegrate sistemului public de pensii;
e) realizeaza in cursul aceleiasi luni venituri din salarii sau asimilate salariilor in baza a doua sau mai multe contracte individuale de munca, iar baza lunara de calcul cumulata aferenta acestora este cel putin egala cu salariul de baza minim brut pe tara.
Pentru persoanele fizice aflate in situatiile prevazute la lit. a), c) si d) de mai sus, angajatorul solicita documente justificative, iar pentru situatia prevazuta la lit. e), procedura de aplicare urmeaza a se stabili prin ordin al ministrului finantelor.
Astfel, asa cum se prevede la art. 146 alin. (5^7) lit. e) din Codul fiscal prezentat mai sus, daca persoana fizica realizeaza in cursul aceleiasi luni venituri din salarii sau asimilate salariilor in baza a mai multe contracte individuale de munca, astfel cum de altfel este si precizat in cuprinsul intrebarii, iar baza lunara de calcul cumulata aferenta acestora este cel putin egala cu salariul de baza minim brut pe tara, nu se va aplica impunerea suplimentara detaliata mai sus. In acest caz, angajatorul va trebui informat daca veniturile lunare brute cumulate realizate din salarii si asimilate salariilor in baza tuturor contractelor individuale de munca sunt cel putin egale cu salariul minim brut pe tara garantat in plata.
Prin urmare, impunerea suplimentara nu se va aplica daca salariatul totalizeaza la nivelul tuturor contractelor individuale de munca o baza lunara de calcul cel putin egala cu salariul de baza minim brut pe tara. In acest caz, la societatea din sectorul constructii, contributiile se vor calcula in mod asemanator perioadei de pana la 1 august 2022.
De asemenea, in 30 de zile de la publicarea OG 16/2022 in Monitorul Oficial va fi emis si ordinul ministrului finantelor care aproba procedura de aplicare a prevederilor art. 146 alin. (5^7) lit. e) din Codul fiscal care va oferi mai multe clarificari privind modul de aplicare. In concluzie, si in urmatoarea perioada intreaga atentie va trebui indreptata asupra modului in care administratia fiscala va clarifica modul de aplicare al OG 16/2022 prin legislatia secundara adoptata in vederea indeplinirii obligatiilor fiscale in termenele prevazute de lege.
Raspuns oferit pe portalcontabilitate.ro de Dani Cucu, consultant fiscal.