Actul administrativ fiscal este actul emis de organul fiscal in exercitarea atributiilor de administrare a impozitelor, taxelor si contributiilor sociale, pentru stabilirea unei situatii individuale si in scopul de a produce efecte juridice fata de cel caruia ii este adresat.
Actul administrativ fiscal se emite in scris, pe suport hartie sau in forma electronica.
Actul administrativ fiscal trebuie comunicat contribuabilului/ platitorului caruia ii este destinat. In situatia contribuabilului/ platitorului fara domiciliu fiscal in Romania, care si-a desemnat imputernicit precum si in situatia numirii unui curator fiscal, actul administrativ fiscal se comunica imputernicitului sau curatorului, dupa caz.
Actul administrativ fiscal emis pe suport hartie poate fi comunicat fie prin posta, fie prin remitere la domiciliul fiscal al contribuabilului/platitorului ori imputernicitului sau curatorului acestuia, fie prin remitere la sediul organului fiscal.
Actul administrativ fiscal emis in forma electronica se comunica prin mijloace electronice de transmitere la distanta.
Actul administrativ fiscal emis pe suport hartie se comunica contribuabilului/platitorului ori imputernicitului sau curatorului acestora, la domiciliul fiscal, prin posta, cu scrisoare recomandata cu confirmare de primire. In cazul in care o astfel de comunicare nu a fost posibila, aceasta se realizeaza prin publicitate.
Comunicarea prin publicitate se efectueaza prin afisarea unui anunt in care se mentioneaza ca a fost emis actul administrativ fiscal pe numele contribuabilului/platitorului.
In cazul actelor administrative fiscale emise de organul fiscal central comunicarea prin publicitate se realizeaza prin afisarea anuntului, concomitent, la sediul organului fiscal emitent si pe pagina de internet a A.N.A.F.
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Anuntul se mentine afisat cel putin 60 de zile de la data publicarii acestuia si contine urmatoarele elemente:
a) numele si prenumele sau denumirea contribuabilului/ platitorului;
b) domiciliul fiscal al contribuabilului/platitorului;
c) denumirea, numarul si data emiterii actului administrativ fiscal.
In cazul in care actul administrativ fiscal se comunica prin publicitate, acesta se considera comunicat in termen de 15 zile de la data afisarii anuntului.
Prin exceptie, organul fiscal competent poate decide comunicarea actului administrativ fiscal emis pe suport hartie, prin remiterea, sub semnatura, la domiciliul fiscal al contribuabilului/platitorului ori imputernicitului sau curatorului acestuia, prin angajatii proprii ai organului fiscal.
Daca in procedura comunicarii actului administrativ fiscal prin remitere destinatarul refuza primirea actului sau nu este gasit la domiciliul fiscal, se afiseaza pe usa acestuia o instiintare.
In situatia in care contribuabilul/platitorul ori imputernicitul sau curatorul acestuia refuza primirea actului administrativ fiscal, actul se considera comunicat la data afisarii instiintarii.
In situatia in care contribuabilul/platitorul ori imputernicitul sau curatorul acestuia nu este gasit la domiciliul fiscal, contribuabilul/platitorul ori imputernicitul sau curatorul acestuia este in drept sa se prezinte, in termen de maximum 15 zile de la data afisarii instiintarii, la sediul organului fiscal emitent pentru a i se comunica actul administrativ fiscal. In situatia in care contribuabilul/platitorul ori imputernicitul sau curatorul acestuia nu se prezinta in acest termen, actul se considera comunicat la implinirea acestui termen.
Instiintarea trebuie sa cuprinda:
a) denumirea organului fiscal emitent;
b) numele si prenumele celui care a facut afisarea si functia acestuia;
c) numele, prenumele si domiciliul fiscal al celui instiintat;
d) denumirea, numarul si data emiterii actului administrativ fiscal in legatura cu care se face instiintarea;
e) anul, luna, ziua si ora cand afisarea a fost facuta;
f) mentiuni cu privire la data la care se considera comunicat actul administrativ fiscal;
g) semnatura celui care a afisat instiintarea.
Actul administrativ fiscal emis pe suport hartie poate fi comunicat si prin remiterea, sub semnatura, la sediul organului fiscal emitent ori de cate ori contribuabilul/platitorul sau imputernicitul ori curatorul acestora se prezinta la sediul organului fiscal si solicita acest lucru.
Ori de cate ori comunicarea se realizeaza prin publicitate sau prin afisare, organul fiscal intocmeste un proces-verbal. Procesul-verbal se intocmeste si in situatia in care contribuabilul/platitorul ori imputernicitul sau curatorul acestora primeste actul administrativ fiscal, dar refuza sa semneze dovada de inmanare ori, din motive intemeiate, nu o poate semna.
Actul administrativ fiscal emis in forma electronica se comunica prin mijloace electronice de transmitere la distanta, dupa caz, iar acesta se considera comunicat la data punerii la dispozitia contribuabilului/platitorului prin aceste mijloace.
Actele administrative fiscale emise in forma electronica de catre organul fiscal central se comunica prin mijloace electronice de transmitere la distanta prin intermediul serviciului "Spatiul privat virtual", denumit in continuare SPV, disponibil pe portalul
Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
Termenul de pastrare a actelor administrative fiscale in ˝Spatiul privat virtual˝ este de 60 de zile. La expirarea termenului de pastrare, documentele se retrag din SPV si se arhiveaza in arhiva electronica conform normelor legale in vigoare.
In cazul actelor administrative fiscale emise de catre organul fiscal central, mijloacele electronice de transmitere la distanta, procedura de comunicare a actelor administrative fiscale prin mijloace electronice de transmitere la distanta, precum si conditiile in care aceasta se realizeaza se aproba prin ordin al presedintelui A.N.A.F., cu avizul Autoritatii pentru Digitalizarea Romaniei. Actele administrative fiscale emise de organul fiscal central care se transmit obligatoriu prin asemenea mijloace se stabilesc prin ordin al presedintelui A.N.A.F.
In scopul comunicarii actelor administrative, organul fiscal central poate sa inregistreze din oficiu contribuabilii/platitorii in sistemul de comunicare electronica prin mijloace electronice de transmitere la distanta. Procedura de inregistrare din oficiu se aproba prin ordin al presedintelui A.N.A.F.
Comunicarea actelor administrative fiscale prevazute la art. 46 alin. (6) din Legea 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, pentru contribuabilii/platitorii care au fost inregistrati din oficiu si nu au accesat sistemul de comunicare electronica in termen de 15 zile de la comunicarea datelor referitoare la inregistrare, se realizeaza doar prin publicitate.
In cazul societatilor aflate in procedura insolventei sau in dizolvare, potrivit legii, comunicarea actului administrativ fiscal se face administratorului judiciar/lichidatorului judiciar la locul indicat de acesta ori de cate ori se solicita, in scris, acest lucru.
In termen de cel mult 10 zile lucratoare de la data emiterii actului administrativ fiscal, organul fiscal trebuie sa initieze actiunile pentru comunicarea actului.
Baza legala:
- Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala
- Ordonanta nr. 31/2022 pentru modificarea si completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala
- Ordonanta nr. 11/2022 pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru modificarea unor termene
- Ordinul nr. 1090/2022 privind aprobarea Procedurii de comunicare prin mijloace electronice de transmitere la distanta intre organul fiscal central si persoanele fizice, persoanele juridice si alte entitati fara personalitate juridica