email
CONTROALE e-Factura: TOP 9 recomandari pentru a evita sanctiunile

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"CONTROALE e-Factura: TOP 9 recomandari pentru a evita sanctiunile"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Control ANAF: CUM se inregistreaza diferentele de impozit contestate

Control ANAF: CUM se inregistreaza diferentele de impozit contestate
control anafimpozit pe profitprovizion pentru litigiiinspectie fiscala

In urmatorul studiu de caz analizam situatia unei societati care, in urma unui control fiscal, a fost notificata cu privire la un debit suplimentar reprezentand impozit pe profit, impreuna cu dobanzi si penalitati aferente. In fata acestei situatii, societatea a decis sa conteste suma stabilita, iar in cazul unui raspuns nefavorabil, sa apeleze la instanta judecatoreasca. Scopul acestui studiu este de a identifica tratamentul contabil corect al acestor debite, cu accent pe determinarea daca acestea trebuie inregistrate in conturile de cheltuieli aferente sau in cele de provizioane, conform legislatiei in vigoare.

Diferente de impozite contestate - studiu de caz

Intrebare: "Societatea noastra a fost supusa unui control de la ANAF in urma caruia s-a stabilit un debit suplimentar reprezentand impozit pe profit. Au fost calculate dobanzi si penalitati. Suma a fost contestata, iar in cazul unui raspuns nefavorabil se va merge in instanta. Care este monografia contabila pentru aceste debite? Se inregistreaza in conturile de cheltuieli aferente sau in conturile de provizioane?"

Raspuns: 

In urma controlului de la ANAF, organul de inspectie fiscala a stabilit un debit suplimentar, respectiv impozit pe profit si accesorii, care a fost contestat.

Presupun ca acestea au fost comunicate prin Decizia de impunere, astfel ca in mod normal, monografia contabila de evidentiere este:

6588 = 4411 diferente suplimentare impozit pe profit
6581 = 4481 accesorii stabilite

Cum poti supravietui unei inspectii ANAF si sa ai castig de cauza: 17 solutii eficiente pe care niciun inspector ANAF nu vrea ca tu, contribuabil, sa le stii. Detalii aici >>


Inregistrarile contabile se efectueaza in conturile de cheltuieli de exploatare ale perioadei fiscale curente in care documentul justificativ a fost emis de catre organele fiscale, de ex, in anul 2024, fara a se inregistra prin debitul contului 1174 "Rezultatul reportat provenit din corectarea erorilor contabile" corespunzator anului fiscal pentru care s-au stabilit/anulat diferentele suplimentare de plata.

Dpdv fiscal, toate cheltuielile inregistrate sunt nedeductibile la calculul impozitului pe profit. Potrivit prevederilor art. 25, alin. (4) lit. a) si b) din Codul fiscal, cu modificarile ulterioare, diferentele suplimentare de plata stabilite de organul fiscal ca urmare a efectuarii unei inspectii fiscale, inscrise in decizia de impunere ca act administrativ fiscal (debite/accesorii) reprezinta cheltuieli nedeductibile la determinarea profitului impozabil, indiferent de natura acestora.

Astfel cum este prevazut in art. 268 Cod de Procedura Fiscala, orice persoana poate formula contestatie impotriva titlului de creanta, precum si impotriva altor acte administrative fiscale, cum ar fi decizia de impunere, dispozitia de masuri fiscale.

Titlul de creanta este actul fiscal prin care se stabileste si se individualizeaza cuantumul unei obligatii fiscale (taxe, impozite). Acesta prevede un anumit de termen de plata care odata depasit, transforma titlul de creanta in titlu executoriu, obligand contribuabilul la plata sa. De asemenea, pot fi contestate si alte tipuri de acte administrativ fiscale, cum ar fi decizia de impunere ori, dispozitia de masuri fiscale impreuna cu raportul de inspectie fiscala (RIF).

Contestatiile se solutioneaza de catre structurile specializare din cadrul Ministerului Finantelor Publice care se pronunta prin decizie. Decizia poate fi de admitere, in totalitate sau in parte ori de respingere. Desi o solutie de respingere pare a fi un lucru iremediabil, legea mai ofera o sansa in sensul in care persoana care a primit solutia respectiva se poate adresa la instanta judecatoreasca pentru a ataca decizia printr-o contestatie impotriva titlului de creanta, contestatie impotriva dispozitiei de masuri fiscale, deciziei de impunere, RIF, in cazul unei eventuale admiteri a actiunii, organul fiscal emitent anuland actul administrativ, contestatorul fiind repus in situatia anterioara.

Contestatia administrativa ofera dreptul contribuabilului nemultumit de actele emise de catre autoritatile fisclae de a le contesta, creand obligatia in sarcina acestora de a analiza temeinicia si legalitatea masurilor luate. Totodata, daca in urma deciziei de solutionare contribuabilul este nemultumit, se poate adresa instantei de contencios administrativ competente pentru a ataca decizia ANAF prin care a fost solutionata contestatia formulata impotriva deciziei de impunere, dispozitie de masuri fiscale impreuna cu RIF.

Luand in considerare faptul ca suma a fost contestata, conform prevederilor din OMFP nr. 1802/2014, pentru litigii, parerea mea este ca puteti constitui un provizion.

Provizioanele se constituie pentru elemente cum sunt:
a) litigii, amenzi si penalitati, despagubiri, daune si alte datorii incerte; (...)
f) impozite;

Inregistrarea contabila, cu privire la litigiul fiscal poate fi, de ex.:
6812 = 1516

Provizioanele nu sunt deductibile la calculul impozitului pe profit.


Raspuns oferit in luna august 2024 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Foto: pixabay.com


de Redactia Contabilul

NOUTATI Contabile 2024

Sinteza noutatilor Contabile din 2024:


• Aplicarea sistemului e-Factura
• Sistemul RO e-Transport
• Sistemul garantie-returnare (RetuRO)
• Raportarea SAF-T
• Managementul stocurilor – implicatii fiscale si raportarea in SAF-T
• Prelucrare stocuri in sistem lohn

Descopera TOATE noutatile contabile in Ghidul practic al contabilitatii in 2024. Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete.

...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
control anafimpozit pe profitprovizion pentru litigiiinspectie fiscala


Data aparitiei: 05 August 2024

Votati articolul "Control ANAF: CUM se inregistreaza diferentele de impozit contestate":
Rating:

Nota: 4.75 din 5 din 2 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Cum se tine evidenta contabila la o asociatie de proprietari

    • Contabilitatea asociatiilor de proprietari se organizeaza si se conduce in principal, in baza urmatoarelor acte normative: Legea nr. 196 din 20 iulie 2018 privind infiintarea, organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari si administrarea condominiilor; Legea nr. 82/1991 a contabilitatii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare; OMFP nr. 3103/2017 privind aprobarea Reglementarilor contabile pentru persoanele ju...» citeste mai departe aici

  • Controale fiscale: ce probleme a identificat ANAF in semestrul I din 2024

    • Intr-un raport recent, ANAF prezinta principalele probleme pe care le-au constatat inspectorii in urma controalelor efectuate in semestrul I din 2024. Documentul este format din doua parti: "Principalele deficiente constatate ca urmare a actiunilor de control" si "Principalele problematici fiscale adresate de contribuabili".   Asadar, in urma controalelor facute in primele 6 luni ale anului 2024, iata, in randurile de mai...» citeste mai departe aici

  • Cod de TVA anulat pentru lipsa activitate economica: ce obligatii aveti pentru reinregistrarea in scopuri de TVA

    • Anularea codului de TVA din cauza lipsei activitatii economice reprezinta o situatie care necesita o abordare atenta. Pentru a deveni din nou platitor de TVA, contribuabilul trebuie sa urmeze un proces de reinregistrare. Cod de TVA anulat - cum ne reinregistram ca platitor de TVA Intrebare: "In cazul in care codul de tva a fost anulat ca urmare nerealizarii activitatii economice pe o perioada de 2 trimestre consecutive, ce obligatii...» citeste mai departe aici

  • Ce obligatii fiscale au companiile care platesc chirii persoanelor fizice

    • Incepand cu anul 2024, Codul fiscal prevede un tratament nou pentru chiria suportata de o societate comerciala in urma unui contract de inchiriere incheiat cu o persoana fizica. Astfel, persoana juridica va avea obligatia retinerii si platii catre bugetul de stat a impozitului pe venit, declararii prin intocmirea formularului lunar 100, precum si a formularului anual 205. In exemplul de mai jos, va prezentam tratamentul fiscal complet, inclusiv daca exista obligatii...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"CONTROALE e-Factura: TOP 9 recomandari pentru a evita sanctiunile"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X