email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Raportarea DAC7: cum va controla ANAF activitatea vanzatorilor intermediata de platformele online

Raportarea DAC7: cum va controla ANAF activitatea vanzatorilor intermediata de platformele online
raportare dac7platforme onlinenotificare anafmarket-place

Update 17 august 2023: Ordinul 1.226/2023, aparut in Monitorul Oficial nr. 743 in data de 16 august 2023, detaliaza modalitatile prin care ANAF efectueaza verificari asupra operatorilor de platforme digitale si stabileste masurile pe care le poate lua pentru a se asigura ca acestia furnizeaza raportari corecte si complete referitoare la activitatile desfasurate de comercianti si prestatori de servicii.

Mai jos prezentam modelul formularului „Notificare privind informatiile incorecte si/sau incomplete furnizate de catre operatorii de platforme care au obligatia de raportare”, instructiunile de completare si de utilizare a acestuia, precum si caracteristicile de tiparire si editare, modul de difuzare, de utilizare si de pastrare.

***
Prin adoptarea Ordonantei Guvernului nr.16/2023 au fost transpuse prevederile Directivei Europene 2021/514, supranumita DAC7. Prima raportare DAC7 a companiilor si persoanelor fizice care gestioneaza marketplace-uri se va face pana la 31 ianuarie 2024, pentru activitatea desfasurata in 2023. Printr-un proiect de ordin pus in dezbatere publica, ANAF descrie cum va controla operatorii care fac vanzari de produse sau inchirieri de bunuri prin marketplace-uri pentru a se asigura ca respecta legislatia in vigoare si transmit raportari corecte si complete. 

Digitalizarea economiei, care a avansat intr-un ritm alert, mobilitatea contribuabililor, precum si numarul semnificativ al tranzactiilor transfrontaliere, desfasurate in contextul globalizarii, au condus la necesitatea adoptarii unor norme standardizate, cu scopul de a reglementa schimbul de informatii in domeniul fiscal intre statele membre ale Uniunii Europene (UE) si pentru a evalua si controla in mod corect si unitar veniturile realizate din activitatile comerciale desfasurate prin intermediul platformelor digitale. 

Care sunt activitatile urmarite?

Activitate relevanta inseamna o activitate realizata in schimbul unei contraprestatii si consta in oricare dintre urmatoarele:

a) inchirierea de bunuri imobile, inclusiv rezidentiale si comerciale, precum si de orice alte bunuri imobile si spatii de parcare;

b) un serviciu personal;

c) vanzarea de bunuri;

d) inchirierea oricarui mijloc de transport..

Obligatii de raportare pentru operatorii de platforme digitale 

In referatul de aprobare se precizeaza ca operatorii de platforme au obligatia sa transmita noi tipuri de raportari catre ANAF, prin care sa declare anual activitatea economica derulata de persoane juridice si fizice prin intermediul acestora si are ca scop asigurarea transparentei fiscale, in vederea prevenirii fraudei fiscale, a fenomenului de evaziune fiscala si/sau evitarii declararii obligatiilor fiscale, rezultate din activitatile economice desfasurate prin intermediul platformelor digitale.  

Verificarile privind respectarea procedurilor de diligenta fiscala si de raportare se efectueaza atat pe baza informatiilor raportate de catre Operatorii de platforme prin formularul pus la dispozitie de Agentia Nationala de Administrare Fiscala cat si pe baza surselor de informare deschise, in scopul identificarii Operatorilor de platforme care se afla in urmatoarelor situatii:

- Nu au determinat, in conformitate cu prevederile subsectiunii A din sectiunea II a Anexei nr. 5 din Codul de procedura fiscala, daca un vanzator se califica drept Vanzator exclus
- Nu au colectat toate informatiile prevazute la subsectiunea B din sectiunea II a Anexei nr. 5 din  Codul de procedura fiscala
- Nu au procedat la verificarea informatiilor despre Vanzator, prevazute la subsectiunea C din sectiunea II a Anexei nr. 5 din Codul de procedura fiscala;
- Nu au determinat statul/le membru/e al/ale Uniunii Europene de rezidenta al/ale Vanzatorului, in sensul prevazut la subsectiunea D din sectiunea II a Anexei nr. 5 din Codul de procedura fiscala;
Nu au colectat informatiile privind bunul imobil inchiriat, prevazute la subsectiunea E din sectiunea II a Anexei nr. 5 din  Codul de procedura fiscala;
- Nu au respectat termenele de finalizare si de valabilitate ale procedurii de diligenta fiscala, prevazute la subsectiunea F din sectiunea II a Anexei nr. 5 din Codul de procedura fiscala;
- Au incredintat unui prestator de servicii tert indeplinirea procedurii de diligenta fiscala prevazute de sectiunea II din Anexa nr. 5, cu nerespectarea prevederilor subsectiunii H din sectiunea II a Anexei nr. 5 din  Codul de procedura Fiscala;
- Nu au respectat calendarul si modalitatea de raportare, prevazute la subsectiunea A din sectiunea III a Anexei nr. 5 la Codul de procedura fiscala;
- Nu au raportat catre ANAF informatiile prevazute la subsectiunea B din sectiunea III a Anexei nr. 5 la Codul de procedura fiscala;

Ce se intampla in cazul transmiterii de informatii incorecte sau incomplete

In cazul in care un operator de platforma care are obligatia de raportare comunica informatii incorecte sau incomplete, autoritatea competenta din Romania ii trimite acestuia o notificare, pentru a-i furniza toate informatiile necesare.

ANAF poate efectua verificari si controale, pentru a asigura verificarea respectarii de catre Operatorii de platforme, care au obligatia de raportare, a procedurii de diligenta fiscala si a procedurilor de raportare.

"1. Verificarile privind raportarea completa si corecta se efectueaza atat pe baza informatiilor raportate de catre Operatorii de platforme prin formularul pus la dispozitie de Agentia Nationala de Administrare Fiscala cat si pe baza surselor de informare deschise.

2. In situatia in care se constata ca informatiile raportate de catre Operatorii de platforme carora le revine obligatia de raportare sunt incorecte si/sau incomplete, se procedeaza dupa cum urmeaza:

2.1. Se comunica Operatorului de platforma care are obligatia de raportare,  ”Notificarea privind informatiile incorecte si/sau incomplete furnizate de catre Operatorii de platforme care au obligatia de raportare”, in cuprinsul careia sunt indicate in mod concret care sunt informatiile despre care s-a constatat ca sunt incorecte si/sau incomplete, precum si perioada de raportare la care de refera acestea.
2.2. In baza notificarii mentionate la pct. 2.1. al prezentului articol, Operatorul de platforma in cauza verifica, completeaza si/sau corecteaza, dupa caz, informatiile despre care i s-a adus la cunostinta ca sunt incorecte si/sau incomplete si ia toate masurile ce se impun pentru corectarea erorilor si/sau completarea datelor/informatiilor respective.

3.In cazul in care, dupa 15 de zile de la comunicarea notificarii mentionate la pct. 2.1. al prezentului articol, Operatorul de platforma care are obligatia de raportare nu remedieaza neconformitatile prevazute la pct. 2 din prezenta Anexa, sunt aplicate prevederile art. 336 din  Codul de procedura fiscala, in mod corespunzator. "

In continuare prezentam modelul formularului ”Notificare privind informatiile incorecte si/sau incomplete furnizate de catre Operatorii de platforme care au obligatia de raportare”, instructiunile de completare si de utilizare a acestuia, precum si  caracteristicile de tiparire si editare, modul de difuzare, de utilizare si de pastrare.

Model - Notificare privind informatiile incorecte si/sau incomplete furnizate de catre Operatorii de platforme care au obligatia de raportare

AGENTIA NATIONALA DE ADMINISTRARE FISCALA
DIRECTIA GENERALA ANTIFRAUDA FISCALA
Directia*1) ........................

NOTIFICARE 

Catre:............................ avand calitatea de Operator de platforma care are obligatia de raportare  potrivit Codului de procedura fiscala, 
Site web:
CIF:

Va aducem la cunostinta faptul ca, urmare verificarilor efectuate in temeiul art. 291^5 alin.(8), a rezultat ca o serie de informatii transmise de dumneavoastra sunt incomplete si/sau incorecte, dupa cum urmeaza: 

- ......................................................................................................................................;
- ......................................................................................................................................;
- ......................................................................................................................................;

Avand in vedere cele de mai sus, va solicitam sa luati toate masurile pentru corectarea erorilor si completarea informatiilor si sa ne transmiteti situatia corecta/completa, in termen de 15 zile de la comunicarea prezentei, potrivit prevederilor legale.

 Nerespectarea dispozitiilor date, in conditiile de mai sus, constituie contraventie conform art. 336, alin. (1) lit. .......*2) din Codul de procedura fiscala si se sanctioneaza cu amenda contraventionala, conform art. 336 alin. (2) lit. p) din acelasi act normativ, cu exceptia cazului in care fapta a fost savarsita in astfel de conditii incat sa fie considerata, potrivit legii, infractiune.

*1) Se va mentiona directia regionala antifrauda fiscala din care fac parte inspectorii   care efectueaza controlul, dupa caz.
*2) Se va mentiona art. 336 alin. (1) lit. y) din Codul de procedura fiscala, in situatia in care Operatorul de platforma care are obligatia de raportare este definit in sensul pct. 4 lit. a) din subsectiunea A a sectiunii I din anexa nr. 5 la Codul de procedura fiscala sau art. 336 alin. (1) lit. aa) din Codul de procedura fiscala, in situatia in care Operatorul de platforma care are obligatia de raportare este definit in sensul pct. 4 lit. b) din subsectiunea A a sectiunii I din anexa nr. 5 la Codul de procedura fiscala. 

Instructiuni de completare si utilizare a formularului "Notificare privind informatiile incorecte si/sau incomplete furnizate de catre Operatorii de platforme care au obligatia de raportare "

1. Reprezinta documentul prin care o entitate, ce are calitatea de Operator de platforma care are obligatia de raportare, in sensul prevederilor de la subsectiunea A din sectiunea I din Anexa nr. 5 la Codul de procedura fiscala, este notificat cu privire la faptul ca informatiile raportate de catre acesta sunt incorecte si/sau incomplete;
2. Se vor indica in mod concret neconformitatile rezultate in urma verificarilor efectuate, asa cum sunt prevazute in Anexa nr. 2, punctul 2.1;
3. Se comunica Operatorului de platforma care are obligatia de raportare, conform prevederilor Codului de procedura fiscala.

Caracteristicile de tiparire si editare, modul de difuzare, de utilizare si pastrare a formularului "Notificare privind informatiile incorecte si/sau incomplete furnizate de catre Operatorii de platforme care au obligatia de raportare "

1. Denumire: Notificare
2. Format: A4
3. Caracteristici de tiparire si editare: de regula, se editeaza pe o fata si cu ajutorul tehnicii de calcul, cu exceptia situatiilor in care nu este posibila editarea informatica.
4. Se difuzeaza gratuit.
5.Se utilizeaza: de catre inspectori, pentru a aduce la cunostinta Operatorului de platforma ca, in urma verificarilor efectuate, a rezultat ca nu informatiile raportate de catre acesta sunt incorecte sau incorecte.
6. Se intocmeste in doua exemplare de catre inspectori.
7. Circula:
- exemplarul 1, la Operatorul de platforma;
- exemplarul 2, la inspectori.
8. Se arhiveaza:
- exemplarul 1, la Operatorul de platforma;
- exemplarul 2, la Directia generala/regionala antifrauda fiscala.

Pentru a se aplica, proiectul de ordin trebuie aprobat de ANAF si publicat in Monitorul Oficial.

Foto: pixabay.com


de Alina Ilie

NOUTATI din Legislatia Contabila

Decontarile de la A la Z


Atentie la 5 tipuri de operatiuni de decontare care pun probleme in practica
 1.  Decontarea prin compensare
 2.  Darea in plata in contul dividendelor
 3.  Avantaje in natura sau cheltuieli sociale
 4.  Decontarea achizitiilor/vanzarilor cu plata in rate
 5.  Decontarile din operatiuni in participatie

Lucrarea Decontarile de la A la Z, realizata de reputatul specialist Olga Crevelescu, are marele merit ca grupeaza intr-un singur loc explicatii profesioniste si complete despre toate tipurile de decontari!

...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
raportare dac7platforme onlinenotificare anafmarket-place


Data aparitiei: 26 Iulie 2023
Ultima actualizare: 17 August 2023

Votati articolul "Raportarea DAC7: cum va controla ANAF activitatea vanzatorilor intermediata de platformele online":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 2 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X