Ministerul Finantelor a publicat un proiect de lege privind stabilirea unor masuri de punere in aplicare a Regulamentului (UE) 2020/1503 al Parlamentului European si al Consiliului din 7 octombrie 2020 privind furnizorii europeni de servicii de finantare participativa pentru afaceri si de modificare a Regulamentului (UE) 2017/1129 si a Directivei (UE) 2019/1937.
Proiectul de lege are ca scop stabilirea unor masuri la nivel national pentru punerea in aplicare a prevederilor Regulamentului (UE) 2020/1503 al Parlamentului European si al Consiliului din 7 octombrie 2020 privind furnizorii europeni de servicii de finantare participativa pentru afaceri si de modificare a Regulamentului (UE) 2017/1129 si a Directivei (UE) 2019/1937.
Transpunerea legislatiei comunitare sau crearea cadrului pentru aplicarea directa a acesteia
Desi regulamentele Uniunii Europene sunt de directa si imediata aplicare, precizam ca, in unele cazuri, sunt necesare masuri nationale suplimentare pentru asigurarea aplicarii directe a acestora.
In acest sens, au fost initiate demersurile de ordin legislativ pentru asigurarea aplicarii la nivel national a prevederilor Regulamentului (UE) 2020/1503 al Parlamentului European si al Consiliului din 7 octombrie 2020 privind furnizorii europeni de servicii de finantare participativa pentru afaceri si de modificare a Regulamentului (UE) 2017/1129 si a Directivei (UE) 2019/1937, iar prin prezentul proiect de act normativ se are in vedere stabilirea unor masuri la nivel national in vederea crearii cadrului legal pentru aplicarea directa a acestui regulament, precum desemnarea autoritatii competente, regimul sanctionatoriu, stabilirea anumitor termene de depunere a documentelor in vederea autorizarii, conditiile de retragere a autorizatiei, cerinte privind comunicarile publicitare, precum si cu privire la limba in care fisa cu informatii esentiale privind investitia poate fi pusa la dispozitia potentialilor investitori.
Care sunt schimbarile preconizate?
Regulamentul (UE) 2020/1503 al Parlamentului European si al Consiliului din 7 octombrie 2020 privind furnizorii europeni de servicii de finantare participativa pentru afaceri si de modificare a Regulamentului (UE) 2017/1129 si a Directivei (UE) 2019/1937 a fost publicat in Jurnalul Oficial al U.E. (L347/20.10.2020) in data de 20 octombrie 2020 si face parte din planurile de actiune privind Uniunea Pietelor de Capital (UPC) si Fintech, avand drept obiectiv crearea unui cadru de reglementare care sa permita platformelor de finantare participativa accesul la intreaga piata unica, printr-o autorizatie unica bazata pe un singur set de reguli.
Actul normativ a intrat in vigoare in a douazecea zi de la data publicarii in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (n.r.: 10 noiembrie 2020) si se va aplica direct in toate statele membre incepand cu data de 10 noiembrie 2021.
Manual de politici contabile - Stick USB
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Examen Consultant Fiscal 2024
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024
Regulamentul european stabileste cerinte uniforme privind prestarea de servicii de finantare participativa la nivel UE, privind organizarea, autorizarea si supravegherea furnizorilor de servicii de finantare participativa, functionarea platformelor de finantare participativa, precum si privind transparenta si comunicarile publicitare in legatura cu prestarea de servicii de finantare participativa in Uniune.
Regulamentul a fost elaborat cu scopul de a promova serviciile de finantare participativa la nivel transfrontalier, pentru a facilita exercitarea libertatii de a presta si de a beneficia de aceste servicii pe piata interna UE, avand in vedere faptul ca la nivelul mai multor state membre exista deja un cadru national de reglementare a finantarii participative, adaptat la caracteristicile si nevoile pietelor locale si ale investitorilor locali, iar diferentele dintre normele de drept intern ale fiecarui stat membru sunt de natura sa obstructioneze prestarea transfrontaliera de servicii de finantare participativa, avand un efect direct asupra functionarii pietei interne a UE pentru aceste servicii.
Prin abordarea obstacolelor in calea functionarii pietei interne UE a serviciilor de finantare participativa, prezentul regulament urmareste sa promoveze activitatile transfrontaliere de finantare a afacerilor. Prin urmare, serviciile de finantare participativa legate de acordarea de imprumuturi consumatorilor, astfel cum sunt definiti la articolul 3 litera (a) din Directiva 2008/48/CE a Parlamentului European si a Consiliului (3), nu intra sub incidenta prezentului regulament.
Finantarea participativa reprezinta un tip de activitate in cadrul careia un furnizor de servicii de finantare participativa, fara a-si asuma el insusi riscuri, administreaza o platforma digitala, deschisa publicului, pentru a pune in legatura sau pentru a facilita punerea in legatura a potentialilor investitori sau imprumutatori cu mediul de afaceri care cauta finantare. O astfel de finantare ar putea consta in imprumuturi, achizitionarea de valori mobiliare sau alte instrumente admise in scopul finantarii participative.
In general, prestarea de servicii de finantare participativa se realizeaza cu participarea a trei tipuri de entitati: dezvoltatorul de proiect care propune proiectul spre finantare, investitorii care finanteaza proiectul propus si o entitate cu rol de intermediar, sub forma unui furnizor de servicii de finantare participativa care pune in legatura dezvoltatorii de proiecte si investitorii in cadrul unei platforme online.
Regulamentul (UE) 2020/1503 nu se aplica titularilor de proiecte care sunt consumatori in sensul articolului 3 litera (a) din Directiva 2008/48/CE sau ofertelor de finantare participativa cu o contravaloare de peste 5 mil. EUR cumulata pe o perioada de 12 luni.
Actul normativ european include o serie de masuri de protectie a investitorilor, inclusiv dispozitii privind guvernanta, evaluarea riscurilor, cerintele privind obligatia de diligenta, masura in care furnizorii de servicii de finantare participativa isi pot exercita puterea discretionara atunci cand ofera administrare de portofolii individuale de imprumuturi, gestionarea plangerilor, conflictele de interese, externalizarea, serviciile de pastrare in siguranta a activelor clientilor si serviciile de plata, precum si garantiile prudentiale.
Regulamentul (UE) 2020/1503 stabileste o serie de obligatii in sarcina statelor membre cu privire la desemnarea la nivel national a autoritatii competente, regimul sanctionatoriu, anumite termene de depunere a documentelor in vederea autorizarii, conditiile de retragere a autorizatiei, comunicarile publicitare, precum si cu privire la limba in care fisa cu informatii esentiale privind investitia poate fi pusa la dispozitia potentialilor investitori. Autoritatile nationale competente desemnate de fiecare stat membru in conformitate cu art. 29 din Regulamentul (UE) 2020/1503 vor fi responsabile de acordarea autorizatiei furnizorilor de servicii de finantare participativa stabiliti in respectivul stat membru si de supravegherea activitatii acestora. De asemenea, regulamentul stabileste cerinte privind cooperarea dintre autoritatile competente la nivel UE.
In considerarea obligatiilor impuse prin regulamentul european statelor membre, la nivelul proiectului de lege au fost introduse o serie de prevederi ce vizeaza stabilirea unor masuri de punere in aplicare la nivel national a Regulamentului (UE) 2020/1503, dupa cum urmeaza:
- prevederi cu privire la desemnarea A.S.F. in calitate de autoritate competenta in Romania pentru indeplinirea functiilor si sarcinilor prevazute de Regulamentul (UE) 2020/1503 in conformitate cu prevederile art. 29 al acestui regulament;
- prevederi cu privire la conditiile si procedura de autorizare de catre A.S.F. a furnizorilor de servicii de finantare participativa si de inscriere in Registrul A.S.F., precum si cu privire la notificarea modificarilor semnificative intervenite in modul de organizare si functionare a furnizorilor de servicii de finantare participativa;
- prevederi in aplicarea articolelor din Regulamentul (UE) 2020/1503 referitoare la anumite termene de depunere a documentelor in vederea autorizarii, conditiile de retragere a autorizatiei s.a.;
- prevederi in aplicarea articolelor din Regulamentul (UE) 2020/1503 referitoare la comunicarile publicitare, precum si cu privire la limba in care acestea sau fisa cu informatii esentiale privind investitia pot fi puse la dispozitia potentialilor investitori din Romania;
- prevederi cu privire la competentele de supraveghere si investigare ale A.S.F. in calitate de autoritate competenta in sensul art. 29 din Regulamentul (UE) 2020/1503, cu privire la cooperarea A.S.F. cu alte autoritati competente din Romania sau din alte state membre si cu ESMA, precum si cu privire la regimul sanctionatoriu;
- prevederi cu privire la institutiile de credit autorizate si supravegheate de Banca Nationala a Romaniei in conformitate cu prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 227/2007, cu modificarile si completarile ulterioare, care intentioneaza sa presteze servicii de finantare participativa pentru a corela regimul national aplicabil institutiilor de credit prevazut de OUG nr. 99/2006 si de reglementarile emise in aplicarea acesteia cu regimul de autorizare a furnizorilor de servicii de finantare participativa de catre ASF.