email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Facilitati fiscale in constructii: cum procedam in cazul angajatilor cu doua contracte de munca la societati diferite

Facilitati fiscale in constructii: cum procedam in cazul angajatilor cu doua contracte de munca la societati diferite
facilitati fiscale in constructiistabilire functie de bazadeducere personala

In contextul gestionarii situatiei angajatilor din constructii cu doua contracte de munca la societati diferite, exista unele aspecte fiscale si contabile esentiale ce necesita atentie si claritate. Aceasta situatie devine deosebit de importanta in ceea ce priveste stabilirea functiei de baza a angajatului si aplicarea deducerii personale.

Acordarea facilitatilor fiscale in constructii - studiu de caz

Analizam urmatoarea speta: "Avem angajati cu doua contracte de munca la societati diferite. Una dintre societati aplica facilitatea in constructii. La care dintre societati se stabileste functia de baza? Unde se aplica deducerea personala?"

Raspuns: In temeiul alin. (1) al art. 77 din Codul fiscal, salariatii au dreptul la deducerea din venitul net lunar din salarii a unei sume sub forma de deducere personala, acordata pentru fiecare luna a perioadei impozabile numai pentru veniturile din salarii la locul unde se afla functia de baza. In acest sens, Codul fiscal defineste activitatea dependenta la functia de baza la art. 7 pct. 2 ca fiind orice activitate desfasurata in baza unui contract individual de munca sau a unui statut special prevazut de lege, declarata angajatorului ca functie de baza de catre angajat.

Lucrarea Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor abordeaza in mod profesionist toate elementele pe care le implica buna desfasurare a operatiunilor cu imobilizari corporale. Continutul este actualizat si usor de urmarit, iar limbajul este simplu si clar, astfel incat intelegeti exact ce aveti de facut in practica.


Totodata, potrivit dispozitiilor art. 77 alin. (2) din Codul fiscal, „deducerea personala cuprinde deducerea personala de baza si deducerea personala suplimentara si se acorda in limita venitului impozabil lunar realizat”.

Algoritmul de calcul al impozitul lunar pe salarii la locul unde se afla functia de baza este reglementat de art. 78 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal. Astfel, impozitul lunar pe salarii se determina la locul unde se afla functia de baza, prin aplicarea cotei de 10% asupra bazei de calcul determinata ca diferenta intre venitul net din salarii calculat prin deducerea din venitul brut a contributiilor sociale obligatorii aferente unei luni si urmatoarele:

(i) deducerea personala acordata pentru luna respectiva;
(ii) cotizatia sindicala platita in luna respectiva, potrivit legii;
(iii) contributiile la fondurile de pensii facultative suportate de angajati, astfel incat la nivelul anului sa nu se depaseasca echivalentul in lei al sumei de 400 euro;


(iv) primele de asigurare voluntara de sanatate, precum si serviciile medicale furnizate sub forma de abonament, suportate de angajati, astfel incat la nivelul anului sa nu se depaseasca echivalentul in lei al sumei de 400 euro.

Cele doua deduceri personale componente ale deducerii personale au reguli diferite de acordare, astfel:

- deducerea personala de baza se acorda pentru persoanele fizice care au un venit lunar brut de pana la 2.000 de lei peste nivelul salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata aprobat prin hotarare a Guvernului, in vigoare in luna de realizare a venitului, iar pentru salariatii care realizeaza venituri brute lunare din salarii de pana la acest nivelul inclusiv, deducerile personale de baza se stabilesc potrivit tabelului de la alin. (4) al aceluiasi articol. In situatia in care, in cursul aceleiasi luni, se utilizeaza mai multe valori ale salariului minim brut pe tara, se ia in calcul valoarea cea mai mica a salariului minim brut pe tara. Pentru salariatii care realizeaza venituri brute lunare din salarii de peste nivelul de 5.000 lei prevazut la alin. (3) nu se acorda deducerea personala de baza.

Deducerea personala de baza se acorda pentru persoanele fizice care au un venit lunar brut de pana la 2.000 de lei peste nivelul salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata aprobat prin hotarare a Guvernului, in vigoare in luna de realizare a venitului (3.300 lei + 2.000 lei).

- deducerea personala suplimentara se acorda astfel:

a) 15% din salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata pentru persoanele fizice cu varsta de pana la 26 de ani, care realizeaza venituri din salarii al caror nivel este de pana la nivelul de 5.300 lei mentionat mai sus;
b) 100 de lei lunar pentru fiecare copil cu varsta de pana la 18 ani, daca acesta este inscris intr-o unitate de invatamant, parintelui care realizeaza venituri din salarii, indiferent de nivelul acestora.

Asa cum se poate observa, deducerea personala reprezinta un element de diminuarea a bazei de calcul a impozitului pe salarii la locul unde aceasta se acorda, asadar la locul unde salariatul are functia de baza.

In cazul in care activitatea se desfasoara pentru mai multi angajatori, salariatul este obligat sa declare numai angajatorului ales ca locul respectiv este locul unde exercita functia pe care o considera de baza, pentru un singur loc de munca, prin depunerea unei declaratii pe propria raspundere. Declaratia pe propria raspundere nu reprezinta un formular tipizat.

Functia de baza poate fi declarata de catre salariat si la locul de munca la care acesta realizeaza venituri din salarii in baza unui contract individual de munca cu timp partial.

La schimbarea locului unde se afla functia de baza, salariatul are obligatia depunerii unei declaratii pe propria raspundere de renuntare la functia de baza la angajatorul ales initial.

Atentie! Prin urmare, salariatul este cel care isi alege locul de munca unde va avea functia de baza, anuntand in acest sens angajatorul.

In fundamentarea deciziei salariatul poate avea in vedere o serie de elemente sau beneficii in functie de care va alege dintre cele doua locuri de munca pe acela unde va avea functia de baza. Printre acestea se poate numara, pe langa facilitatile din constructii, spre exemplu tichetele de masa care se acorda in cazul cumului de contracte individuale de munca doar la locul unde salariatul are functia de baza.

In ceea ce priveste scutirea de la plata impozitului pe salarii aplicate in sectorul constructii aceasta se aplica incepand cu luna noiembrie doar la locul unde salariatul are functia de baza, fiind asadar necesar instiintarea angajatorului cu privire la alegerea functiei de baza pentru acel loc de munca, in caz contrar salariatul neputand beneficia de facilitatile din sectorul constructii.

Desi in cazul salariatilor din sectorul constructii care beneficiaza de scutire de la plata impozitului pe salarii potrivit prevederilor art. 60 pct. 5 din Codul fiscal avand un venit brut lunar de pana la nivelul de 10.000 lei deducerea personala nu produce efecte fiscale, pentru a beneficia de facilitatile din sectorul constructii este necesara parcurgerea pasilor pentru stabilirea functiei de baza la acest angajator.


Raspuns oferit in luna noiembrie 2023 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti. 

Foto: pixabay.com


de Redactia Contabilul

NOUTATI Contabile 2024

Cum sa „citesti” si sa interpretezi perfect o balanta contabila?


Ghidul practic Balanta de verificare de la A la Z. Analize, corelatii, studii de caz vine in ajutorul dvs. pentru a va scapa de:

• erori de inregistrare aducatoare de amenzi usturatoare din partea inspectorilor veniti in control
• lipsa de cunostinte temeinice din domenii conexe
• lipsa de experienta in lucrul cu conturile, mai ales cand acestea sunt noi, renumerotate ori abrogate!
• incapacitatea de a lua masuri profitabile prin ajustarea balantei pentru profit maxim
• riscul incalcarii legislatiei in vigoare.

Simplifica-ti si securizeaza-ti munca!

...vezi AICI lista completa >>

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
facilitati fiscale in constructiistabilire functie de bazadeducere personala


Data aparitiei: 13 Noiembrie 2023
Ultima actualizare: 14 Noiembrie 2023

Votati articolul "Facilitati fiscale in constructii: cum procedam in cazul angajatilor cu doua contracte de munca la societati diferite":
Rating:

Nota: 2.75 din 5 din 2 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Avansuri de trezorerie: documente justificative pentru avansuri spre decontare si functiunea contului 542

    • Entitatile pot acorda sume in numerar sau prin banca, denumite avansuri spre decontare, puse la dispozitia angajatilor, in vederea efectuarii unor plati in numele societatii sau in vederea efectuarii unor deplasari in interes de serviciu. Avansurile spre decontare sunt sume puse la dispozitia administratorilor sau a salariatilor din entitate, in vederea efectuarii unor plati in numele acesteia. De regula, justificarea avansului si transformarea sa in cheltuiala efec...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • De ce este esential sa aveti Dosare Permanente ale Clientilor: 7 avantaje majore

    • Atunci cand sunt solicitate lucrari de audit interne/externe sau firma-client are inspectii fiscale, dosarul permanent furnizeaza toate documentele necesare pentru a sustine tranzactiile si operatiunile contabile ale clientului. Acest lucru reduce timpul si efortul necesar pentru pregatirea si gestionarea auditului si creste nivelul de incredere in fata auditorilor/inspectorilor.   Dosarul permanent este un instrument vital in procesul de tinere a contabili...» citeste mai departe aici

  • Impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA): formula de calcul si exemplu practic

    • Incepand cu anul 2024, contribuabilii care inregistreaza in anul precedent o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro si care, in anul de calcul, determina un impozit pe profit cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul mai mic decat impozitul minim pe cifra de afaceri stabilit potrivit unei formule prevazute la art. 181 alin. (3) din Codul fiscal, sunt obligati la plata impozitului pe pr...» citeste mai departe aici

X