Fiscul a oficializat modificarile aduse Procedurii de solutionare a cererilor de rambursare a TVA formulate de catre persoanele impozabile nestabilite in Romania, stabilite in alt stat membru al Uniunii Europene.
Ordinul 1610/2022 a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 888 din 9 septembrie 2022.
Competenta pentru solutionarea cererilor de rambursare revine, in conditiile legii, Administratiei fiscale pentru contribuabili nerezidenti din cadrul Directiei Generale Regionale a Finantelor Publice Bucuresti. Potrivit actualei proceduri, directorul coordonator al compartimentului cu atributii de administrare a contribuabililor nerezidenti neinregistrati in scopuri de TVA (seful administratie adjunct) aproba atat Referatul de analiza documentara, intocmit in vederea solutionarii cererii de rambursare, prin care se propune rambursarea integrala, rambursarea partiala sau respingerea rambursarii TVA, cat si Decizia de rambursare a TVA pentru persoanele impozabile nestabilite in Romania, stabilite in alt stat membru al Uniunii Europene si Decizia privind stabilirea diferentelor de taxa pe valoarea adaugata rambursata in conditiile art. 302 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal.
Pentru a asigura separarea atributiilor, a fost necesara modificarea procedurii de solutionarea a cererilor de rambursare, precum si a modelului Deciziei privind stabilirea diferentelor de taxa pe valoarea adaugata rambursata in conditiile art. 302 alin.(1) lit. a) din Codul fiscal, astfel incat deciziile de rambursare a TVA, inclusiv decizia privind stabilirea diferentelor sa fie aprobate de Seful Administratiei fiscale pentru contribuabili nerezidenti.
De asemenea, avand in vedere modificarea, ulterioara emiterii Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr.2809/2016, a elementelor de identitate vizuala care se inscriu pe formularele de cereri/decizii (ex. modificarea denumirii Ministerului Finantelor si a siglelor ministerului si a agentiei), este necesara modificarea si a celorlalte formulare aprobate prin Procedura de solutionare a cererilor de rambursare a TVA formulate de catre persoanele impozabile nestabilite in Romania, stabilite in alt stat membru al Uniunii Europene.
Ordinul 1610/2022 - rambursarea TVA: continutul actului normativ
In temeiul art. 11 alin. (3) din Hotararea Guvernului nr. 520/2013 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, al art. 5 alin. (4) teza a II-a si art. 302 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, al pct. 72 din titlul VII „Taxa pe valoarea adaugata“ al Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1/2016, cu modificarile si completarile ulterioare,
avand in vedere dispozitiile art. 93 alin. (3) si ale art. 342 alin. (1) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si avizul conform al Ministerului Finantelor, comunicat prin Adresa nr. 741.962 din 24.08.2022,
presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala emite urmatorul ordin.
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Cartea verde a contabilitatii
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
Articolul I
Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 2.809/2016 pentru aprobarea Procedurii de solutionare a cererilor de rambursare a taxei pe valoarea adaugata formulate de catre persoanele impozabile nestabilite in Romania, stabilite in alt stat membru al Uniunii Europene, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 868 din 31 octombrie 2016, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. In tot cuprinsul ordinului, sintagmele „Directia generala de tehnologia informatiei“ si „Directia generala de tehnologia informatiei din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala“ se inlocuiesc cu sintagma „Centrul National pentru Informatii Financiare din cadrul Ministerului Finantelor“.
2. In anexa nr. 1 la ordin, sectiunea a 3-a, punctele 7.2, 7.3 si 14 se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
7.2. In cazul in care, pe parcursul perioadei de rambursare, solicitantul a fost inregistrat in scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal, compartimentul de specialitate intocmeste un referat, conform modelului prevazut in anexa nr. 5 la prezenta procedura, prin care se propune respingerea rambursarii TVA. Referatul va fi inaintat spre avizare conducatorului compartimentului de specialitate. Dupa avizare, referatul se transmite sefului administratie adjunct colectare - persoane juridice pentru aprobare.
7.3. Pe baza referatului prin care se propune respingerea rambursarii TVA se intocmeste proiectul deciziei de rambursare a TVA pentru persoanele impozabile nestabilite in Romania, stabilite in alt stat membru al Uniunii Europene, conform modelului prevazut in anexa nr. 2 la ordin, prin care se respinge taxa pe valoarea adaugata solicitata. Proiectul deciziei de rambursare a TVA se transmite sefului administratiei pentru aprobare. Proiectul deciziei de rambursare a TVA se intocmeste in doua exemplare, primul se semneaza numai de seful administratiei, iar al doilea se semneaza si de catre persoanele implicate potrivit competentelor stabilite prin Regulamentul de organizare si functionare.
................................................................................................
14. In cazul in care exista suspiciuni cu privire la unele facturi de achizitii de bunuri/prestari de servicii, compartimentul de specialitate poate solicita, cu avizul sefului administratie adjunct colectare - persoane juridice, efectuarea unei constatari la fata locului, potrivit art. 65 din Codul de procedura fiscala, la persoana impozabila stabilita in Romania care a emis respectiva factura.
3. In anexa nr. 1 la ordin, sectiunea a 4-a, punctele 15.1 si 15.2 se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
15.1. Rezultatul analizei efectuate in vederea solutionarii cererii de rambursare se consemneaza intr-un referat prin care se propune rambursarea integrala, rambursarea partiala sau respingerea rambursarii TVA. Referatul se avizeaza de conducatorul compartimentului de specialitate si se transmite sefului administratie adjunct colectare - persoane juridice pentru aprobare.
15.2. Pe baza referatului de analiza se intocmeste proiectul deciziei de rambursare a TVA pentru persoanele impozabile nestabilite in Romania, stabilite in alt stat membru al Uniunii Europene, conform modelului prevazut in anexa nr. 2 la ordin, si se transmite sefului administratiei pentru aprobare.
4. In anexa nr. 1 la ordin, sectiunea a 4-a, dupa punctul 15.2 se introduce un nou punct, punctul 15.3, cu urmatorul cuprins:
15.3. Decizia de rambursare a TVA se intocmeste in doua exemplare, primul se semneaza numai de seful administratiei, iar al doilea se semneaza si de catre persoanele implicate potrivit competentelor stabilite prin regulamentul de organizare si functionare.
5. In anexa nr. 1 la ordin, sectiunea a 7-a, punctele 24.1.1 si 25.1.1 se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
24.1.1. Proiectul deciziei privind stabilirea diferentelor de TVA rambursata in conditiile art. 302 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal se transmite sefului administratiei pentru aprobare. Decizia privind stabilirea diferentelor de TVA se intocmeste in doua exemplare, primul se semneaza numai de seful administratiei, iar al doilea se semneaza si de catre persoanele implicate potrivit competentelor stabilite prin Regulamentul de organizare si functionare.
25.1.1. Proiectul deciziei privind stabilirea diferentelor de TVA rambursata in conditiile art. 302 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal se transmite sefului administratiei pentru aprobare. Decizia privind stabilirea diferentelor de TVA se intocmeste in doua exemplare, primul se semneaza numai de seful administratiei, iar al doilea se semneaza si de catre persoanele implicate potrivit competentelor stabilite prin Regulamentul de organizare si functionare.
6. Anexa nr. 2 la procedura se modifica si se inlocuieste cu anexa nr. 1 la prezentul ordin.
7. Anexa nr. 3 la procedura se modifica si se inlocuieste cu anexa nr. 2 la prezentul ordin.
8. Anexa nr. 4 la procedura se modifica si se inlocuieste cu anexa nr. 3 la prezentul ordin.
9. Anexa nr. 5 la procedura se modifica si se inlocuieste cu anexa nr. 4 la prezentul ordin.
10. Anexa nr. 2 la ordin se modifica si se inlocuieste cu anexa nr. 5 la prezentul ordin.
11. Anexa nr. 3 la ordin se modifica si se inlocuieste cu anexa nr. 6 la prezentul ordin.
Articolul II
Anexele nr. 1-6*) fac parte integranta din prezentul ordin.
*) Anexele nr. 1-6 sunt reproduse in facsimil.
Articolul III
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Articolul IV
Directia generala proceduri pentru administrarea veniturilor, Directia generala de reglementare a colectarii creantelor bugetare din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si Administratia fiscala pentru contribuabili nerezidenti din cadrul Directiei Generale Regionale a Finantelor Publice Bucuresti vor lua masuri pentru ducerea la indeplinire a prevederilor prezentului ordin.