In randurile de mai jos, discutam despre o agentie de turism din Romania platitoare de TVA care aplica regimul marjei agentiilor de turism si care achizitioneaza un produs turistic (cazare cu all inclusive in Turcia) de la un touroperator din Germania.
Factura de la furnizorul din Germania este de forma:
- produs turistic: 1.000 euro
- comision: - 100 euro reserve charge
- total de plata: 900 euro.
- Ian 2040 locuri
disponibileSeminarul National de Fiscalitate si Contabilitate, editia 150
2025, Hotel Crowne Plaza****, BucurestiVezi detaliiInscriere - Ian 2099 locuri
disponibileVideo Seminarul National de Fiscalitate si Contabilitate - CU intrebari
2025, Platforma www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere
Acest produs turistic este vandut clientului final prin factura de vanzare cu suma de 1.000 euro. Prin contractul cu touroperatorul german firmei romane ii este impus pretul de vanzare catre clientul final. Societatea romana nu are voie sa perceapa un alt comision peste suma de 1.000 euro, iar venitul firmei este primit prin factura de achizitie unde este facturat cu semnul minus.
Vom vedea cum trebuie emisa factura de vanzare, care sunt notele contabile corecte pentru factura de achizitie si factura de vanzare, precum si ce declaratii trebuie sa depuna societatea pentru aceste tranzactii.
Factura de vanzare se emite la valoarea de 1000 euro, operatiunea fiind scutita de TVA, in conformitate cu prevederile alin (5) al art 311 din Codul fiscal:
ART. 311 - Regimul special pentru agentiile de turism
(5) In cazul in care livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate in beneficiul direct al clientului sunt realizate in afara Uniunii Europene, serviciul unic al agentiei de turism este considerat serviciu prestat de un intermediar si este scutit de taxa. In cazul in care livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate in beneficiul direct al clientului sunt realizate atat in interiorul, cat si in afara Uniunii Europene, se considera ca fiind scutita de taxa numai partea serviciului unic prestat de agentia de turism aferenta operatiunilor realizate in afara Uniunii Europene.
Norme metodologice: (5) Agentiile de turism actioneaza in calitate de intermediari, conform art. 311 alin. (9) din Codul fiscal, pentru serviciile prevazute la art. 311 alin. (5) din Codul fiscal, precum si in situatia in care actioneaza in numele si in contul altei persoane, potrivit art. 271 alin. (3) lit. e) din Codul fiscal
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
si pct. 8 alin. (5).
Monografia contabila:
a) La achizitionarea "produsului turistic":
% = 401 900 euro
461 1.000 euro
4111. client Germania - 100 euro ( compensarea comisionului datorat de firma din Germania catre firma din Romania )
concomitent cu emiterea autofacturii pentru comisionul "primit" de la firma din Germania
4111. client Germania ( furnizor al produsului turistic ) = 704 100 euro
b) La vanzarea produsului turistic:
4111. Vasile Ion = 461 1.000 euro
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Ela Dumitra Ela Dumitra Lector Universitar dr.