In articolul de fata vom analiza prevederile legislative si procedura care trebuie urmata pentru anularea obligatiilor accesorii. De asemenea, vom oferi un exemplu concret pentru a ilustra posibilele solutii si abordari in acest sens.
Anulare obligatii accesorii: cum procedam?
Un exemplu concret in acest sens il constituie situatia prezentata in randurile de mai jos.
- Ian 2040 locuri
disponibileSeminarul National de Fiscalitate si Contabilitate, editia 150
2025, Hotel Crowne Plaza****, BucurestiVezi detaliiInscriere - Ian 20100 locuri
disponibileVideo Seminarul National de Fiscalitate si Contabilitate - CU intrebari
2025, Platforma www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere
"In urma unui control fiscal am primit decizie de impunere cu sume suplimentare de plata pentru TVA si impozit pe profit. Am achitat sumele principale si acum as vrea sa beneficiez de anularea accesoriilor aferente sumelor principale platite. Cum procedez?"
Raspuns: Intai de toate, e important sa stabilim pentru ce perioada s-au instituit accesorii suplimentare de plata. Mai exact, perioada vizata care a fost supusa controlului a fost anterior datei de 31 martie 2020 inclusiv sau ulterior?
Cea mai renumita procedura de anulare a accesoriilor a fost introdusa prin OUG 69/2020 si viza obligatiile fiscale cu scadente anterioare datei de 31 martie 2020 inclusiv, ce permitea contribuabiilor anularea accesorilor daca principalul este achitat integral, iar cererea de anulare accesorii este depusa pana la 31 martie 2022, termenul fiind ulterior prelungit pana pe 30.06.2022 prin OUG 120/2021. In prezent, acest termen nu a mai fost prelungit, asadar nu se mai pot invoca prevederile din OUG 69/2020.
Conform OUG 120/2021 care modifica OUG 69/2020 care prevede la art. X:
Anularea accesoriilor aferente obligatiilor bugetare declarate suplimentar de debitori prin declaratie rectificativa(1) Dobanzile, penalitatile si toate accesoriile aferente diferentelor de obligatii bugetare principale declarate suplimentar de debitori prin declaratie rectificativa prin care se corecteaza obligatiile bugetare principale cu scadente anterioare datei de 31 martie 2020 inclusiv, administrate de organul fiscal central, se anuleaza daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
a) declaratia rectificativa este depusa incepand cu data de 1 aprilie 2020 pana la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv;
b) toate obligatiile bugetare principale individualizate in declaratia rectificativa se sting prin orice modalitate prevazuta de art. 22 din Legea nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, pana la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv;
c) sunt indeplinite, in mod corespunzator, conditiile prevazute la art. IX lit. b)-d).
(2) Prevederile alin. (1) sunt aplicabile si in cazul corectarii erorilor din deconturile de taxa pe valoarea adaugata efectuate potrivit reglementarilor legale in vigoare.
Art. IX literele b-d prevede:
Cartea Verde a Contabilitatii
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile
Achizitii de servicii din afara Romaniei Regim fiscal-contabil
b) sunt stinse prin orice modalitate prevazuta de art. 22 din Legea nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, pana la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, toate obligatiile bugetare principale si accesorii administrate de organul fiscal central cu termene de plata cuprinse intre data de 1 aprilie 2020 si data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv;c) debitorul sa aiba depuse toate declaratiile fiscale, potrivit vectorului fiscal, pana la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv.
Aceasta conditie se considera indeplinita si in cazul in care, pentru perioadele in care nu s-au depus declaratii fiscale, obligatiile fiscale au fost stabilite, prin decizie, de catre organul fiscal central;d) debitorul depune cererea de anulare a accesoriilor dupa indeplinirea in mod corespunzator a conditiilor prevazute la lit. a)-c), in perioada 14 mai 2020-15 decembrie 2020 inclusiv sau in perioada 1 ianuarie 2021-30 iunie 2022 inclusiv, sub sanctiunea decaderii.
Va propun sa invocati prevederile de la art. 181 din Codul de procedura fiscala, care ne mentioneaza:
ART. 181 Penalitatea de nedeclarare in cazul creantelor fiscale administrate de organul fiscal central
(1) Pentru obligatiile fiscale principale nedeclarate sau declarate incorect de contribuabil/platitor si stabilite de organul fiscal prin decizii de impunere, contribuabilul/platitorul datoreaza o penalitate de nedeclarare de 0,08% pe fiecare zi, incepand cu ziua imediat urmatoare scadentei si pana la data stingerii sumei datorate, inclusiv, din obligatiile fiscale principale nedeclarate sau declarate incorect de contribuabil/platitor si stabilite de organul fiscal prin decizii de impunere.
(2) Penalitatea de nedeclarare stabilita potrivit alin. (1) se reduce cu 75%, daca obligatiile fiscale principale stabilite prin decizie:
a) se sting prin plata sau compensare pana la termenul prevazut la art. 156 alin. (1) (am mentionat mai jos la ce se refera acest termen);
b) sunt esalonate la plata, in conditiile legii. in acest caz, reducerea se acorda la finalizarea esalonarii la plata.
(21) Ori de cate ori organul fiscal constata incidenta prevederilor art. 181 alin. (2), acesta comunica decizia referitoare la obligatiile fiscale accesorii reprezentand penalitati de nedeclarare prin evidentierea reducerii de 75% aplicate.
ART. 156 Termenele de plata
(1) Pentru diferentele de obligatii fiscale principale si pentru obligatiile fiscale accesorii, stabilite prin decizie potrivit legii, termenul de plata se stabileste in functie de data comunicarii deciziei, astfel:
a) daca data comunicarii este cuprinsa in intervalul 1 - 15 din luna, termenul de plata este pana la data de 5 a lunii urmatoare, inclusiv;
b) daca data comunicarii este cuprinsa in intervalul 16 - 31 din luna, termenul de plata este pana la data de 20 a lunii urmatoare, inclusiv.
Anulare obligatii de plata accesorii: procedura de urmat
Asadar, pe scurt, procedura ar fi in felul urmator. Trebuie pregatita o cerere prin care se explica situatia societatii, mai exact Societatea X, identificata prin CUI... adresa..., reprezentata de domnul/doamna Y... solicit anularea penalitatilor de nedeclarare conform art 181 din Codul de procedura fiscala, conform urmatoarea baza legala ..... Mentionez ca societatea a achitat debitele principale stabilite prin decizia de impunere nr. Y, lucru ce se poate demonstra si pe baza fisei de platitor. In acest sens, va rugam sa dati curs solicitarii noastre si sa dispuneti anularea penalitatilor.
Cererea se va depune prin SPV, sectiunea Depunere documente, urmand sa primiti un numar de inregistrare. Din pacate, nu exista un termen standard de raspuns, insa daca nu primiti niciun raspuns in termen de 15 zile, atunci v-as sfatui sa faceti un drum si catre ANAF si sa solicitati informatii privind statusul cererii.
Raspuns oferit in luna octombrie 2023 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Foto: pexels.com