Va rugam sa ne sprijiniti in rezolvarea problemei privind incidenta OUG 58, respectiv OUG 82, asupra veniturilor realizate lunar de catre administrator si cenzori numiti de AGA la societatea noastra, respectiv contributiile salariale datorate de acestia, persoanele respective avand contracte de munca in alta localitate unde isi au si domiciliul.
Solutie:
Veniturile reprezentand remuneratii primite de persoanele care au calitatea de administrator, precum si in comisia de cenzori au fost si sunt calificate, in ceea ce priveste impozitarea, drept venituri asimilate salariilor carora li se aplica regulile de impunere proprii veniturilor din salarii.
In acest domeniu, OUG 58/2010 nu a produs nici o modificare prevderilor titlului III din Codul fiscal, in sensul ca indemnizatia administratorilor stabilita fie prin actul constitutiv, fie de catre adunarea generala a actionarilor in baza unui contract de administrare, precum si sumele primite de cenzori sunt tratate din punct de vedere fiscal drept venituri asimilate salariilor, potrivit art. 55 alin. (2) lit. f) si j) din Codul fiscal. Acestor venituri li se aplica regulile de impunere proprii veniturilor din salarii. Asadar, veniturile obtinute in aceasta calitate sunt impozabile in mod similar veniturilor de natura salariala, iar societatea comerciala care efectueaza plata venitului are obligatia retinerii si platii impozitului pe salarii in cota de 16% aplicabila asupra bazei de calcul determinata in conformitate cu prevederile art. 57 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal.
Informatiile referitoare la calculul impozitului pe veniturile din salarii se cuprind de catre platitorul venitului in formularele de "Fisa fiscala” (210), care se depune pana in ultima zi a lunii februarie a anului curent pentru anul fiscal expirat.
In data de 10 septembrie 2010 a fost publicata OUG 82/2010 care a pus sfarsit unei perioade incepute la 1 iulie 2010 care a bulversat toate conceptele privind contribuțiile sociale obligatorii datorate de persoanele fizice. Prin OUG 82/2010 se modifica asadar art. III din OUG 58/2010 si se abroga Hotararea Guvernului nr. 791/2010 anexa nr. 2, revenindu-se la formularea initiala a art. III in ceea ce priveste obligatia platitorului in legatura cu contributiile individuale. Conform noii abordari date art. III din OUG 58/2010, intra sub incidenta acestor prevederi numai veniturile de natura profesionala altele decat cele salariale, care cuprind doar veniturile din drepturi de autor si drepturi conexe si/sau venituri rezultate din activitati profesionale desfasurate in baza contractelor/conventiilor incheiate potrivit Codului civil.
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Prin urmare, asupra indemnizatiei primite de catre adminitrator si sumelor primite de cenzori, incepand cu data de 10 septembrie 2010, vor fi datorate aceleasi contributii sociale care se datorau pana la data de 30 iunie 2010:
-Â Â Â contributia la asigurarile sociale
Potrivit art. 5 alin. (1) pct. IV din Legea nr. 19/2000, aceste persoane datoreaza cota integrala de CAS in functie de conditiile de munca si au obligatia depunerii declaratiei de asigurare prevazuta de art. 61 alin. (2) din Legea nr. 19/2000, indiferent de nivelul veniturilor realizate. Prin exceptie de la aceste dispozitii, avand in vedere prevederile art. 61 alin. (2) din Legea nr. 19/2000, daca aceste persoane beneficiaza de una dintre categoriile de pensii prevazute de Legea nr. 19/2000 sau daca desfasoara activitati pe baza de contract individual de munca, sunt exceptate de la obligativitatea depunerii declaratiei de asigurare, nefiind supuse contributiei la asigurarile sociale.
Prin urmare in situatia prezentata, nu va fi datorata contributia la asigurarile sociale asupra remuneratiilor obtinute intrucat persoana cumuleaza si un venit urmare unui contract individual de munca.
- contributia la asigurarile sociale de sanatate
Pentru aceste persoane, ambele contributii de asigurari sociale de sanatate sunt datorate, atat cea individuala cat si cea datorata de societate, intrucat venitul realizat este supus impozitului pe salarii. In temeiul art. 257 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 95/2006 si art. 5 alin. (5) din Normele metodologice aprobate prin Ordinul nr. 617/2007, contributia lunara a persoanei asigurate se aplica asupra veniturilor din salarii sau a celor asimilate acestora, care sunt supuse impozitului pe venit, iar in temeiul art. 258 alin. (2) din acelasi act normativ si art. 3 din Normele metodologice aprobate prin Ordinul nr. 617/2007, in fondul de salarii sunt cuprinse si sumele utlizate pentru plata veniturilor asimilate salariilor astfel cum sunt definite de Codul fiscal. Societatii ii va reveni obligatia virarii ambelor contributii, conform art. 257 alin. (7) din Legea nr. 95/2006. La rubrica „categoria de asigurat”, se va mentiona „CT” in Lista nominala cuprinzand persoanele asigurate pentru care se plateste contributia de asiguari sociale de sanatate cuprinsa in anexa 2a la Normele metodologice aprobate prin Ordinul nr. 617/2007.
- contributia pentru concedii si indemnizatii
Asigurarea acestei categorii de persoane pentru concedii si indemnizatii prevazute de OUG 158/2005 se constituie drept o asigurare facultativa, atat timp cat prevederile legale permit retragerea declaratiei de asigurare pentru concedii si indemnizatii prin depunerea unui formular tip de solicitare de retragere a declaratiei de asigurare pentru concedii si indemnizatii.
Administratorul, potrivit art. 1 alin. (2) lit. b) din OUG 158/2005 nu va datora cota de CCI, daca solicita retragerea Declaratiei de asigurare pentru concedii si indemnizatii pe baza unui formular-tip de retragere conform Normelor de aplicare a OUG 158/2005, aprobate prin Ordinul comun nr. 60/32/2006.
- contributia de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale
Aceste persoane se pot asigura optional, pe baza de contract individual de asigurare, societatea nedatorand aceasta contributie, conform art. 6 alin. (1) din Legea nr. 346/2002.
- contributia la bugetul asigurarilor pentru somaj
Legea nr. 76/2002 prin art. 20 nu dispune obligativitatea contribuirii in acest sistem de asigurare, creand un sistem „facultativ” pentru aceasta categorie de persoana. Societatea asadar nu datoreaza nici o contributie, insa persoana se poate asigura incheiand contract de asigurare pentru somaj cu agentia pentru ocuparea fortei de munca.
- contributia la Fondul de garantare
Societatea nu va datora aceasta contributie intrucat aceasta se aplica asupra sumei veniturilor care constituie baza de calcul a contributiei individuale la bugetul asigurarilor pentru somaj realizate de salariatii incadrati cu contract individual de munca, potrivit art. 7 din Legea nr. 200/2006 si art. 2 din HG nr. 1850/2006.
Sursa: Impozitarea drepturilor de autor si a salariilor – 126 studii de caz