email
MODIFICARILE din Contabilitate in 2020 - 9 Proceduri Contabile actualizate la zi

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"MODIFICARILE din Contabilitate in 2020 - 9 Proceduri Contabile actualizate la zi"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.

Avantaje in natura. Tratament fiscal si inregistrari contabile

TVAcod fiscal

Intrebare:


Administratorul unui SRL poate primi avantaje in natura deoarece reprezinta societatea la diverse targuri, cum ar fi: costume de haine, incaltaminte, ochelari, etc? Aceste cheltuieli sunt deductibile la calculul impozitului pe profit, iar pentru salariati sunt supuse impozitului pe venit si TVA? Care sunt inregistrarile contabile aferente?


Raspuns:


Avantajele in natura primite de catre administratori urmeaza, in principiu, acelasi regim fiscal ca si avantajele in natura primite de catre salariati.


Intrucat nu reiese clar din intrebarea dvs., mai intai de toate trebuie stabilit daca aceste bunuri sunt achizitionate de catre societate si utilizate de catre administrator pentru reprezentarea societatii in cadrul targurilor la care participa si raman in proprietatea societatii, sau sunt utilizate pentru a recompensa administratorul pentru serviciile pe care acesta le presteaza pentru reprezentarea societatea la targurile la care participa (caz in care sunt asimilate avantajelor in natura).


In ambele situatii, trebuie sa existe un acord (contract) scris intre administrator si societate, din care sa reiasa modalitate de prestare a serviciilor de reprezentare a societatii si modalitatea de remunerare a acestor servicii.


In continuare vom merge pe ideea ca aceste bunuri sunt acordate ca recompensa pentru activitatea administratorului.


In cazul in care administratorul are incheiat contract de munca sau contract de mandat cu societatea pe care o administreaza si primeste ca recompensa pentru activitatea sa bunuri, acestea constituie avantaje in natura si se impoziteaza la fel ca si veniturile din salarii primite in bani. In contractul incheiat ar trebui clar prevazuta posibilitatea remunerarii administratorului prin oferirea de bunuri precum cele enumerate de dvs. pentru activitatea sa de a reprezenta societatea la diverse targuri.


Din punct de vedere al impozitului pe venit, conform art. 55 alin. (3) lit. b), bunurile la care faceti referire mai sus, reprezinta avantaje in natura ce se supun impozitului pe venitul din salarii.


De retinut este faptul ca veniturile salariale sunt supuse, pe langa impozitul pe venitul din salarii, si contributiilor sociale conform prevederilor legii 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, legii 95/2006 privind reforma in domeniu sanatatii, legii 76/2002 privind asigurarile pentru somaj, etc.. Contributiile aplicabile pot diferi in functie de natura contractului (de munca sau mandat), in cazul in care avantajele primite sunt asimilate veniturilor din salarii sau indemnizatiei de administrator.


Din punct de vedere contabil, avantajele in natura se reflecta doar in statul de salarii, ele nefiind inregistrate in contabilitate prin intermediul conturilor 641 sau 421. Contributiile sociale si impozitul aferent avantajelor in natura sunt suportate din salariul net diminuand astfel valoarea acestuia.


De exemplu, la primirea unei facturi pentru un costum de haine achizitionat pentru a fi utilizat de catre admnistrator pe parcursul reprezentarii societatii la targurile respective al administratorului in valoare de 1.000 lei TVA 24% veti efectua urmatoarele inregistrari:


    %                    =    401 Furnizori        1.240 lei
604 Materiale nestocate (analitic distinct)                    1.000 lei
Sau alt cont in cazul in care considerati
ca acesta reflecta mai bine natura bunului
acordat ca avantaj in natura
4426 TVA deductibila                                   240 lei

Valoarea de 1.240 (inclusiv TVA) se trece pe statul de salarii ca venit brut si se impoziteaza impreuna salariul brut obtinut in luna respectiva.


Notele contabile aferente retinerii impozitului pe salarii si contributiilor sociale sunt aceleasi ca si in lunile in care nu se acorda avantaje in natura.


In ceea ce priveste TVA-ul, in baza prevederilor art. 128 alin. (8) din Codul Fiscal si normelor de aplicare aferente, consideram ca acordarea acestor bunuri ca plata administratorului nu se realizeaza cu titlu gratuit, intrucat, din intrebarea dvs., intelegem ca persoana respectiva presteaza servicii de reprezentare pentru societate si este recompensata pentru acest lucru prin acordarea unei plati in natura.


Totodata, in baza prevederilor  art. 128 alin. (4) din Codul Fiscal si normelor de aplicare aferente, consideram ca acordarea de avantaje in natura administratorului, pentru activitatea sa de a reprezenta societatea in cadrul diverselor targuri, nu reprezinta o livrare catre sine intrucat scopul acestei plati in natura are legatura cu activitatea economica a societatii.


In baza prevederilor art. 145 din Codul Fiscal, consideram ca societatea are dreptul de deducere asupra TVA-ului aferent achizitiei acestor bunuri intrucat achizitiile sunt destinate activitatii economice a societatii (cu conditia ca activitatea economica a societatii sa ofere drept de deducere a TVA-ului).


Totusi, consideram obligatorie incheierea de contracte scrise si documentarea acestor operatiuni din care sa reiasa clar ca aceste bunuri sunt achizitionate si utilizate pentru efectuarea de operatiuni taxabile si obtinerea de venituri impozabile (documentare serviciilor prestate de catre administrator si recompensare acestuia cu plata in natura).


In cazul in care nu exista un contract incheiat intre firma si administrator, iar administratorul are si calitatea de asociat, aceste plati in natura pot fi asimilate platilor de dividende si impozitate ca atare.


Din punct de vedere al impozitului pe profit, in cazul in care aceste sume sunt impozitate la beneficiarul de venit ele reprezinta cheltuieli deductibile la calculul impozitului pe profit. Impozitarea la angajat nu este o optiune a angajatorului, aceasta fiind obligatorie conform art. 57 din Codul Fiscal.


de Contabilul.ro

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
TVAcod fiscal

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

Data aparitiei: 12 Noiembrie 2010


Votati articolul "Avantaje in natura. Tratament fiscal si inregistrari contabile":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 3 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Reincadrarea salariatilor - din 01.07.2017 ? + si acum, se poate face reinacdrarea, retroactiva, si se pot acorda diferente de salariu ? + daca nu era buget ?

Intrebare: Buna ziua !

Astazi, toti salariatii am avut sedinta cu Sindicatul.

S-a discutat faptul ca:
- unii din salariati nu se regasesc pe Grila de salarizare - alte Muzee,
iar altii pe Grila de salarizare - alte Biblioteci.
din Legea nr.153 /2017 - LEGE-CADRU nr. 153 din 28 iunie 2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice.
Institutia noastra publica este un muzeu judetean
aflat in subordinea Consiliului Judetean.
Toti salariatii suntem personal contractual.
Colegul contabil sef ne-a spus ca ne incadram
la Grila de salarizare - alte Muzee sau alte Biblioteci.

Insa, problemele ridicate au fost:
- unii dintre salariati nu se regasesc pe Grila de salarizare - alte Muzee
si nici pe Grila de salarizare - alte Biblioteci.
Este vorba despre secretara, sofer, casiera, jurist, ingrijitori.
S-a discutat ca acesti salariati fac parte din familia ocupationala Administratie
si ca trebuie sa se aplice aceeasi metoda de reincadrare si de calcul salarii
ca si pentru salariatii din Consiliul Judetean,
pentru ca nu exista aceste functii la alte institutii similare aflate din subordinea Consiliului Judetean.
In schimb, Consiliul Judetean a trimis o Adresa institutiei noastre
in care se spune ca acesti salariati nu fac parte din familia ocupationala Administratie.
De aceea, la reincadrarea salariatilor - din 01.07.2017, s-au dat la toti salariatii doar Instiintari
ca vor fi reincadrati, dar
toti salariatii au ramas cu aceleasi salarii mici, pe care le-au avut inainte de data de 01.01.2017.

Acum, Sindicatul ( liderul de Sindicat ales de salariati )
a spus ca:
- va trebui sa se ceara in scris conducerii ca
sa se faca corect reincadrarea, retroactiva
pentru acesti salariati care fac parte din familia ocupationala Administratie,
adica pentru secretara, sofer, casiera, jurist, ingrijitori.
Astfel, acestor salariati trebuia ca din 01.07.2017
sa li se majoreze salariile,
la fel cum s-a procedat pentru salariatii din Consiliul Judetean.
- trebuia sa se emita Decizii de reincadrare pentru fiecare salariat in parte
- fiind un drept prevazut de Legea salarizarii nr.153 /2017,
conducerea institutiei trebuia sa faca reincadrarea corecta, de la sine,
nu sa fie ceruta de salariati
- acum, conducerea trebuie sa le plateasca diferente de bani
salariatilor care fac parte din familia ocupationala Administratie.
- daca va refuza conducerea institutiei sa faca reincadrarea dupa cum se solicita,
atunci va trebui ca salariatii sa dea in judecata institutia.

Va rog sa ma lamuriti asupra urmatoarelor probleme pe care le pun:
- Prin Hotarare, Consiliul Judetean a aprobat doar Statul de fuctii si Organigrama institutiei noastre.
Consiliul Judetean trebuia sa aprobe si reincadrarea facuta
pentru salariatii care fac parte din familia ocupationala Administratie,
adica pentru secretara, sofer, casiera, jurist, ingrijitori ?
- acum se mai poate face reincadrarea retroactiva, corecta ?
- daca nu era sau nu are buget, institutia trebuia sa faca reincadrarea ? si
sa majoreze salariile pentru salariatii care fac parte din familia ocupationala Administratie ?
- acum, se mai poate face reincadrarea, retroactiva si
sa se plateasca diferentele de bani odata ce suntem in acelasi an bugetar 2017?
si daca institutia are buget ?
- reincadrarea se va face doar pentru salariatii care vor cere acest lucru ?
pentru ca unii salariati nu au curaj sa ceara in scris sa li se faca reincadrarea corecta ?.
- ce acte ar trebui sa se faca ? Decizii de reincadrare pentru fiecare salariat in parte ? Acte aditionale la Contractele de munca pentru fiecare salariat in parte ?





Raspuns: Consiliul Judetean a aprobat doar Organigrama institutiei noastre care a ramas la fel din anul 2011....... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 12 Noiembrie 2010 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user
Intrebare antispam: 9 - 3 =
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016



Subiectele saptamanii

Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

Modificari in Codul Fiscal 2020 - ATENTIE la noile Proceduri Contabile!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"MODIFICARILE din Contabilitate in 2020 - 9 Proceduri Contabile actualizate la zi"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X