Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
email
NOU in Codul Fiscal - Monografii Contabile actualizate in 2018

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"NOU in Codul Fiscal - Monografii Contabile actualizate in 2018"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Ghid Practic pentru contabili

Studiu de caz: Procedura de scadere din gestiune a produselor deteriorate

gestiuneinregistrari contabileHG 831/2004OMEF 3512/2008OMFP 2861/2009

Valabil la 30.08.2011

Scaderea din gestiune a produselor deteriorate se dovedeste a fi o operatiune necesara in nenumarate situatii. Una dintre acestea este si cea in care produsele sunt deteriorate de anumiti factori externi fara sa existe o parte vinovata care sa poata fi trasa la raspundere. Intr-un astfel de caz, vor trebui identificate actele de intocmit pentru scaderea din gestiunea de stocuri. In plus, cum vor fi inscrise in contabilitate aceste operatiuni?

Mai intai, va trebui intocmita inventarierea stocului de marfa/ produse finite, iar din listele de inventariere si din procesul-verbal privind rezultatele inventarierii trebuie sa reiasa situatia produselor respective (care sunt, cantitatea, pretul unitar si valoarea de achizitie, motivele pentru este necesara scoaterea lor din gestiune - deteriorare stocuri - , propuneri pentru reglarea situatiei). Aceste documente se prezinta administratorului societatii, care decide asupra modului de valorificare a rezultatelor inventarierii (pct. 42 si pct. 43 din Normele privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, aprobate prin OMFP 2861/2009).
 
Pentru scoatere din uz a marfurilor se va intocmi formularul Proces-Verbal de scoatere din functiune a mijloacelor fixe/de declasare a unor bunuri materiale (Cod 14-2-3/aA). Functiunea si continutul minimal al acestui document se regasesc in anexele 2, respectiv 3 la OMEF 3512/2008 privind documentele financiar-contabile.
 
Aceste bunuri trebuie distruse (operatiune ce se consemneaza intr-un proces-verbal) si predate apoi catre o firma specializata in colectarea/distrugerea produselor degradate (spre exemplu, firma de salubritate), pe baza de aviz de insotire a marfii, in care se mentioneaza "Nu se factureaza. Bunuri expirate/degradate calitativ/distruse. Este interzisa valorificarea".
 
Pe baza acestor documente se procedeaza la scoaterea din gestiune a bunurilor cu termen de valabilitate expirat ori degradate, dupa caz.
 
Manual de inventariere. Societati comerciale. PFA. ONG
Manual de inventariere. Societati comerciale. PFA. ONG
Case de marcat 2018. Ghid practic pentru contabili
Case de marcat 2018. Ghid practic pentru contabili
Impozitarea dividendelor in 2018
Impozitarea dividendelor in 2018


Din punct de vedere al TVA, operatiunea de predare a produselor degradate nu constituie livrare de bunuri, pentru care ar fi necesara colectarea TVA, daca sunt respectate conditiile prevazute la art. 128 alin. 8 lit. b din Codul fiscal si pct. 6 alin. 12 din Normele metodologice de aplicare (bunurile nu sunt imputabile, degradarea calitativa a bunurilor se datoreaza unor cauze obiective dovedite cu documente - liste de inventariere, proces-verbal, referat aprobat de conducerea societatii etc. - si se face dovada ca bunurile au fost distruse si nu au mai intrat in circuitul economic - proces-verbal de distrugere a bunurilor, contract cu societatea specializata, avizul de insotire a marfii etc.). De asemenea, taxa dedusa initial la achizitia produselor respective nu trebuie ajustata conform art. 145 alin. 3 din Codul fiscal .
 
In privinta impozitului pe profit, cheltuielile inregistrate in contabilitate cu ocazia scoaterii din gestiune a acestor produse sunt nedeductibile fiscal, nefiind efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile conform art. 21 alin. 1 din Codul fiscal. Totusi, in masura in care este vorba si de marfuri degradate datorita unor cauze ce se incadreaza la perisabilitati conform HG 831/2004 , atunci o parte din aceste cheltuieli poate fi deductibila in limitele de perisabilitate si cu respectarea conditiilor prevazute de acest act normativ, in baza art. 21 alin. 3 lit. d din Codul fiscal.
 
Pe baza procesului verbal de casare, inregistrarile contabile sunt:
671 " Cheltuieli privind pierderi din calamitati" =345"Produse finite"
671 este nedeductibil partea care nu se incadreaza in limitele de perisabilitate conform HG 831/2004.
 
In cazul in care nu se respecta prevederile din punct de vedere al TVA privind casarea, potrivit precizarilor mai sus mentionate, se colecteaza TVA prin articolul contabil:
635 "Cheltuieli cu alte impozite si taxe"=4427 "Tva colectata"
 
Asadar, in cazul in care produsele deteriorate nu mai pot fi recuperate in niciun fel se respecta procedura mai sus mentionata.
Pentru deseurile rezultate in urma casarii in cazul in care se poate proceda la  valorificarea acestora prin vanzare se vor efectua urmatoarele inregistrari contabile:
 
1. Receptia deseurilor:
 
346 = 711
"Produse reziduale" "Venituri aferente costurilor
   stocurilor de produse"
2. Valorificarea deseurilor prin vanzare:
 
4111 = 703
                                 "Clienti"        "Venituri din vanzarea
          produselor reziduale"
 
3. Descarcarea gestiunii de produsele vandute:
 
711 = 346
    "Venituri aferente costurilor           "Produse reziduale"
                   stocurilor de produse"
 
Pentru vanzarea deseurilor industriale reciclabile (deseuri metalice feroase, deseuri metalice neferoase, deseuri de hartii-cartoane, deseuri de sticla -sparturi de sticla, deseuri de mase plastice, deseuri de cauciuc - anvelope uzate, camere de aer si articole din cauciuc uzate, deseuri textile) se aplica taxarea inversa conform art. 160 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal.
Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
gestiuneinregistrari contabileHG 831/2004OMEF 3512/2008OMFP 2861/2009

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

Data aparitiei: 29 August 2011


Votati articolul "Studiu de caz: Procedura de scadere din gestiune a produselor deteriorate":
Rating:

Nota: 3.22 din 5 din 18 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Normativele de personal + nivel maxim cheltuieli de personal cf. Legii ?

Intrebare: Buna ziua !
Va rugam frumos sa ne ajutati cu un sfat cu privire la urmatoarea situatie:
institutia noastra a primit de la ordonatorul principal de credite o Adresa prin care s-a solicitat elaborarea propunerilor privind Organigrama si Statul de functii.
Pentru acest lucru, s-a atras atentia ca institutia sa aiba in vedere: Normativele de personal aprobate prin Legi /Ordonante /HG-uri + nivelul maxim al cheltuielilor de personal stabilit conform legii si incadrarii in bugetul de venituri si cheltuieli pe anul 2018.
Va rog frumos sa imi explicati: - ce inseamna Normativele de personal aprobate prin Legi /Ordonante /HG-uri ?

Raspuns: Miliarde si miliarde de multumiri !!!!... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 29 August 2011 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 3 + 2 =
  Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii articol

Postat de: my*****
avem o firma de import export,legume fructe si am facut citeva importuri din care a rezultat aruncarea la vreo 10t de marfa cum ma pot scadea din contabilitate fara a da tva pe acele 10t de marfa stricata.
Data adaugarii: 31-Mai-2013
Postat de: user
buna ziua! anul trecut am infiintat un mag cu articole de pescuit, am cateva produse al caror termen de valabilitate a expirat si le-am retras de la vanzare. cum ma pot sa le scad din gestiune? am citit mai sus ca tr predate unei firme colectoare dar cei de la salubritate din orasul nostru nu stiu nimic in legatura cu acest procedeu si nu imi elibereaza niciun document de predare. va multumesc!
Data adaugarii: 24-Iul-2012

Subiectele saptamanii

Newsletter zilnic GRATUIT

NOU in Codul Fiscal - Monografii Contabile actualizate in 2018
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "NOU in Codul Fiscal - Monografii Contabile actualizate in 2018".
Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

Noutati in Codul Fiscal 2018 - Monografii contabile actualizate
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"NOU in Codul Fiscal - Monografii Contabile actualizate in 2018"


email
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X