Intrebare:
O societate efectueaza doua achizitii intracomunitare de bunuri din Germania. Pentru prima achizitie, transportul cade in sarcina furnizorului din Germania, iar pretul bunurilor achizitionate de pe invoice contine si transportul. Beneficiarul din Romania, primeste, ca si documente, pe langa invoice, Delivery note si CMR-ul pentru fiecare masina care a efectuat transportul.
Pentru a doua achizitie intracomunitara, transportul cade in sarcina beneficiarului, care este facut cu o casa de expeditii din Romania. Documentele primate de firma romaneasca, in acest al doilea caz sunt: Invoice si Credit note de la furnizorul extern, Factura interna, cu TVA romanesc de la casa de expeditii si CMR-ul aferent.
Care sunt documentele corecte ce atesta transportul bunurilor pe care trebuie sa le aiba beneficiarul din Romania si obligatiile declarative pentru operatiunea de transport? In plus, care este procedura corecta, din punct de vedere al documentelor si operatiunilor de urmat, pentru o achizitie intracomunitara de bunuri?
Raspuns:
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Potrivit art. 126 alin. (3) lit. a) din Codul fiscal, din punctul de vedere al TVA, o achizitie intracomunitara de bunuri efectuata in Romania este impozabila in tara noastra. Astfel, operatia este inregistrata in evidenta contabila prin masura taxarii inverse prin articolul contabil 4426 "TVA deductibila" = 4427 "TVA colectata", conform art. 150 alin. (2) coroborat cu art. 157 alin. (2) din Codul fiscal.
Pentru justificarea sumei deductibile din debitul contului 4426, legiuitorul a prevazut in mod expres detinerea unei facturi, conform art. 146 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal.
Spre deosebire de livrarea intracomunitara, in cazul achizitiei intracomunitare, din punct de vedere fiscal, nu se necesita documentul de transport.
Ne face placere sa constatam ca activitatea financiar-contabila este considerata cu adevarat relevanta si de alte persoane ce isi desfasoara activitatea intr-o firma, in afara celor din contabilitate, insa exclusiv din punct de vedere fiscal, documentul prentu inregistrarea unei achizitii intracomunitare este factura, in baza careia se va intocmii Nota de receptie si constatare de diferente.
Desigur ca protejarea patrimoniului societatii si optimizarea costurilor este in sarcina oricarui participant din societate, astfel ca toate celelalte documente, cum ar fi CMR, scrisoarea de trasura, factura de transport intern, stabilesc responsabilitatile vanzatorului si cumparatorului sau ale transportatorului, in cazul in care s-ar fi pierdut stocul de marfa.
Astfel, ca si celelalte documente sunt necesare pentru stabilirea responsabilitatilor tertilor, cand ar fi fost incidente in legatura cu aceasta livrare.