email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Formarea costului de achizitie al unui bun

bunuricost marfacost de achizitieOMFP 3055/2009
Vom raspunde, prin cele ce urmeaza, urmatoarelor intrebari legate de costul de intrare marfa in gestiune (achizitionata doar din import):

1. Societatea contabilizeaza in cost marfa (ct.371): factura marfa + transport?
2. Exista inca doua cheltuieli cu aceasta marfa, contabilizate in conturi separate: asigurare marfa pe perioada transportului (cont 613) + taxa comisionar vamal (cont 628)
3. Se contabilizeaza corect in acest fel sau trebuie incluse in cost marfa (ct.371)? Care este temeiul legal?
4. La calculul pret vanzare marfa se tine cont de toate cele 4 cheltuieli cu aceasta marfa + adaos comercial?

Raspuns:

Operatiunea de stabilire a costului de inregistrare in contabilitate a unui bun, in speta a unui element de stoc, denumita si evaluarea la data intrarii in entitate a bunurilor, este legiferata de Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 3055/2009 , care dedica acestor operatiuni o sectiune aparte, 8.1.1. "Evaluarea la data intrarii in entitate", in care sint prezentate costurile la care se inregistreaza in contabilitate un bun cu ocazia intrarii in entitate.
 

In cadrul acestei sectiuni, la punctul 51 alin. (1) si (2) se fac precizari privind formarea costului:

"(1) Costul de achizitie al bunurilor cuprinde pretul de cumparare, taxele de import si alte taxe (cu exceptia acelora pe care persoana juridica le poate recupera de la autoritatile fiscale), cheltuielile de transport, manipulare si alte cheltuieli care pot fi atribuibile direct achizitiei bunurilor respective.
In costul de achizitie se includ, de asemenea, comisioanele, taxele notariale, cheltuielile cu obtinerea de autorizatii si alte cheltuieli nerecuperabile, atribuibile direct bunurilor respective.

(2) Cheltuielile de transport sunt incluse in costul de achizitie si atunci cand functia de aprovizionare este externalizata."
 
Ca urmare, costul de cumparare (achizitie) la care se inregistreaza in contabilitate este format din toate elementele care sint atribuibile acelui bun, respectiv:

- pretul de achizitie - din factura furnizorului
- taxele de import - taxe si comisioane platite cu ocazia vamuirii, mai putin TVA, daca firma este platitoare de TVA
- alte cheltuieli care pot fi atribuibile direct achizitiei bunurilor - inclusiv asigurarea pe timpul transportului
- comisioanele - taxa comisionar vamal
- trasportul, cheltuielile de manipulare, depozitare, descarcare si alte asemenea.
Odata format costul de achizitie conform celor prezentate mai sus, se inregistreaza in contabilitate bunul respectiv, in contul 371.
 
Pretul de vinzare se formeaza pornind de la costul de achizitie (de inregistrare in contabilitate) la care se adauga o marja de profit.
De altfel, pretul de vinzare trebuie sa asigure acoperirea tuturor acestor cheltuieli si obtinerea unei marje de profit (adaos comercial).

de Mihaela Pascu

NOUTATI Contabile 2024

Cum sa „citesti” si sa interpretezi perfect o balanta contabila?


Ghidul practic Balanta de verificare de la A la Z. Analize, corelatii, studii de caz vine in ajutorul dvs. pentru a va scapa de:

• erori de inregistrare aducatoare de amenzi usturatoare din partea inspectorilor veniti in control
• lipsa de cunostinte temeinice din domenii conexe
• lipsa de experienta in lucrul cu conturile, mai ales cand acestea sunt noi, renumerotate ori abrogate!
• incapacitatea de a lua masuri profitabile prin ajustarea balantei pentru profit maxim
• riscul incalcarii legislatiei in vigoare.

Simplifica-ti si securizeaza-ti munca!

...vezi AICI lista completa >>

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
bunuricost marfacost de achizitieOMFP 3055/2009


Data aparitiei: 09 Iulie 2012

Votati articolul "Formarea costului de achizitie al unui bun":
Rating:

Nota: 4 din 5 din 25 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Avansuri de trezorerie: documente justificative pentru avansuri spre decontare si functiunea contului 542

    • Entitatile pot acorda sume in numerar sau prin banca, denumite avansuri spre decontare, puse la dispozitia angajatilor, in vederea efectuarii unor plati in numele societatii sau in vederea efectuarii unor deplasari in interes de serviciu. Avansurile spre decontare sunt sume puse la dispozitia administratorilor sau a salariatilor din entitate, in vederea efectuarii unor plati in numele acesteia. De regula, justificarea avansului si transformarea sa in cheltuiala efec...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • De ce este esential sa aveti Dosare Permanente ale Clientilor: 7 avantaje majore

    • Atunci cand sunt solicitate lucrari de audit interne/externe sau firma-client are inspectii fiscale, dosarul permanent furnizeaza toate documentele necesare pentru a sustine tranzactiile si operatiunile contabile ale clientului. Acest lucru reduce timpul si efortul necesar pentru pregatirea si gestionarea auditului si creste nivelul de incredere in fata auditorilor/inspectorilor.   Dosarul permanent este un instrument vital in procesul de tinere a contabili...» citeste mai departe aici

  • Impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA): formula de calcul si exemplu practic

    • Incepand cu anul 2024, contribuabilii care inregistreaza in anul precedent o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro si care, in anul de calcul, determina un impozit pe profit cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul mai mic decat impozitul minim pe cifra de afaceri stabilit potrivit unei formule prevazute la art. 181 alin. (3) din Codul fiscal, sunt obligati la plata impozitului pe pr...» citeste mai departe aici

X