1. Societatea contabilizeaza in cost marfa (ct.371): factura marfa + transport?
2. Exista inca doua cheltuieli cu aceasta marfa, contabilizate in conturi separate: asigurare marfa pe perioada transportului (cont 613) + taxa comisionar vamal (cont 628)
3. Se contabilizeaza corect in acest fel sau trebuie incluse in cost marfa (ct.371)? Care este temeiul legal?
4. La calculul pret vanzare marfa se tine cont de toate cele 4 cheltuieli cu aceasta marfa + adaos comercial?
Raspuns:
Operatiunea de stabilire a costului de inregistrare in contabilitate a unui bun, in speta a unui element de stoc, denumita si evaluarea la data intrarii in entitate a bunurilor, este legiferata de Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 3055/2009 , care dedica acestor operatiuni o sectiune aparte, 8.1.1. "Evaluarea la data intrarii in entitate", in care sint prezentate costurile la care se inregistreaza in contabilitate un bun cu ocazia intrarii in entitate.
In cadrul acestei sectiuni, la punctul 51 alin. (1) si (2) se fac precizari privind formarea costului:
Achizitii de servicii din afara Romaniei Regim fiscal-contabil
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Cartea Verde a Contabilitatii
"(1) Costul de achizitie al bunurilor cuprinde pretul de cumparare, taxele de import si alte taxe (cu exceptia acelora pe care persoana juridica le poate recupera de la autoritatile fiscale), cheltuielile de transport, manipulare si alte cheltuieli care pot fi atribuibile direct achizitiei bunurilor respective.
In costul de achizitie se includ, de asemenea, comisioanele, taxele notariale, cheltuielile cu obtinerea de autorizatii si alte cheltuieli nerecuperabile, atribuibile direct bunurilor respective.
(2) Cheltuielile de transport sunt incluse in costul de achizitie si atunci cand functia de aprovizionare este externalizata."
Ca urmare, costul de cumparare (achizitie) la care se inregistreaza in contabilitate este format din toate elementele care sint atribuibile acelui bun, respectiv:
- pretul de achizitie - din factura furnizorului
- taxele de import - taxe si comisioane platite cu ocazia vamuirii, mai putin TVA, daca firma este platitoare de TVA
- alte cheltuieli care pot fi atribuibile direct achizitiei bunurilor - inclusiv asigurarea pe timpul transportului
- comisioanele - taxa comisionar vamal
- trasportul, cheltuielile de manipulare, depozitare, descarcare si alte asemenea.
Odata format costul de achizitie conform celor prezentate mai sus, se inregistreaza in contabilitate bunul respectiv, in contul 371.
Pretul de vinzare se formeaza pornind de la costul de achizitie (de inregistrare in contabilitate) la care se adauga o marja de profit.
De altfel, pretul de vinzare trebuie sa asigure acoperirea tuturor acestor cheltuieli si obtinerea unei marje de profit (adaos comercial).