Pe 27 noiembrie, Comisia Europeana a definit o serie de actiuni menite sa combata practicile de comercializare frauduloase, cum ar fi cele ale societatilor editoare de anuare profesionale inselatoare. Obiectivul este de a proteja mai bine intreprinderile, persoanele care desfasoara activitati independente si ONG-urile din intreaga Europa de comerciantii necinstiti care nu respecta normele si utilizeaza practici de comercializare inselatoare, cum ar fi trimiterea de formulare in care solicita intreprinderilor sa isi actualizeze detaliile de contact in anuarele lor, aparent in mod gratuit, si apoi le factureaza taxe anuale. intreprinderile mici sunt deosebit de vulnerabile in fata fraudatorilor, care opereaza adesea dintr-o alta jurisdictie din cadrul UE, ceea ce face dificila asigurarea respectarii legii. Prin urmare, Comisia a anuntat ca intentioneaza sa consolideze legislatia existenta (Directiva 2006/114/CE privind publicitatea inselatoare si comparativa) pentru a interzice in mod explicit practici precum disimularea intentiei de ordin comercial a unei comunicari, intensificand in acelasi timp asigurarea respectarii normelor in cazurile transfrontaliere.
"Numai prin norme solide la nivel european vom putea stavili inselatoriile care vizeaza intreprinderile si ne vom putea asigura ca autorii acestor fraude nu se pot ascunde in spatele granitelor nationale. Acesta este motivul pentru care astazi prezentam acest plan cuprinzator”, a declarat dna Reding, vicepresedinte al Comisiei si comisar al UE pentru justitie. "Practicile societatilor editoare de anuarele profesionale inselatoare, facturile false si alte escrocherii similare trebuie oprite.intreprinderile mici reprezinta coloana vertebrala a economiei europene si nu isi pot permite sa piarda bani din cauza unor sarlatani. Suntem hotarati sa imbunatatim securitatea activitatii antreprenoriale in Europa.”
Zilnic, intreprinderi stabilite pe teritoriul Uniunii Europene, persoane care desfasoara activitati independente si organizatii ale societatii civile cad victime ale practicilor de comercializare frauduloase. Acestea iau forme diferite, de la furnizarea de informatii false sau inselatoare privind un anumit serviciu, la trimiterea de oferte disimulate ca facturi sau de formulare inselatoare solicitand actualizarea datelor in anuarele profesionale. Cifrele indica o noua tendinta care poate afecta intreprinderile din intreaga lume. Odata cu raspandirea tehnicilor de marketing nediferentiat, se pare ca cei mai importanti operatori de anuare profesionale inselatoare pot trimite pana la 6 milioane de formulare pe an. Se estimeaza ca, pentru societatile individuale, pagubele financiare rezultate din escrocheriile implicand anuarele profesionale inselatoare se situeaza intre 1 000 si 5 000 de EUR pe an pentru fiecare societate. Cele 23 de milioane de intreprinderi mici si mijlocii (IMM-uri) din Europa reprezinta 99 % din intreprinderile Uniunii Europene si au creat 85 % din numarul net de noi locuri de munca in UE intre 2002 si 2010. IMM-urile reprezinta motorul principal al cresterii economice, iar drepturile lor trebuie protejate.
Pe 27 noiembrie, Comisia a publicat o strategie (o comunicare) care prezinta o lista detaliata de actiuni pentru viitor, menite sa consolideze protectia intreprinderilor.
1. Revizuirea normelor care interzic anumite practici in scopul de a le face mai stricte
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
Pentru a spori securitatea juridica si pentru a se asigura faptul ca nu exista lacune, anumite practici in mod clar inselatoare, cum ar fi cele ale societatilor editoare de anuare profesionale inselatoare, vor fi interzise in mod explicit, astfel incat comerciantii sa stie imediat ca aceste practici fac obiectul Directivei privind publicitatea inselatoare si comparativa si sunt, prin urmare, ilegale.
Pentru a garanta ca toti actorii respecta regulile jocului, Comisia intentioneaza sa inaspreasca sanctiunile pentru incalcarea normelor. Statele membre vor trebui sa se asigure ca legislatia lor prevede sanctiuni eficace, proportionale si disuasive.
2. Consolidarea respectarii normelor impotriva practicilor de comercializare inselatoare in cazuri transfrontaliere
Fiecare stat membru va trebui sa desemneze o autoritate de asigurare a respectarii legislatiei, care sa dispuna de competentele necesare pentru a garanta aplicarea normelor si in relatiile dintre intreprinderi. in prezent, nu in toate tarile din UE exista o astfel de autoritate.
Comisia va institui o procedura de cooperare intre autoritatile de asigurare a respectarii legislatiei.Aceasta retea de asigurare a respectarii legislatiei va permite autoritatilor relevante, cum ar fi agentiile in domeniul concurentei sau al protectiei consumatorilor, sa faca schimb de informatii, sa solicite reciproc asistenta transfrontaliera si sa puna capat practicilor inselatoare care afecteaza intreprinderile.
In vederea actualizarii normelor actuale, Comisia intentioneaza sa prezinte o propunere in cursul anului 2013, dupa o evaluare amanuntita a impactului.
Actiunea Comisiei se deruleaza in urma unei anchete efectuate de Parlamentul European si a unei consultari publice (a se vedea IP/11/1224), in cadrul careia intreprinderile de toate dimensiunile si din toate sectoarele au facut un apel insistent pentru oferirea unei protectii sporite la nivelul UE impotriva practicilor de comercializare inselatoare care vizeaza in mod specific intreprinderile. 84 % dintre respondenti au sprijinit ideea adoptarii unui instrument legislativ la nivelul UE privind practicile comerciale cele mai prejudiciabile pentru intreprinderi.
Context
Legislatia UE privind publicitatea inselatoare si comparativa (Directiva 2006/114/CE din 12 decembrie 2006) stabileste, la nivelul UE, un standard juridic minim de protectie a intreprinderilor impotriva practicilor de comercializare inselatoare. De asemenea, directiva asigura faptul ca publicitatea comparativa compara acelasi tip de produse sau servicii, ca nu denigreaza marcile comerciale ale altor intreprinderi si ca nu creeaza confuzie in randul comerciantilor.
Exista mai multe practici de comercializare inselatoare utilizate de comerciantii necinstiti la scara larga. Cele mai frecvente escrocherii se bazeaza deseori pe o metoda clasica: un comerciant necinstit convinge o victima sa isi dea consimtamantul si, aparent, se incheie un contract care ofera in schimb un serviciu minim, sau chiar inexistent, la un pret exorbitant si cu clauze contractuale abuzive. Ulterior, comerciantul necinstit utilizeaza toate mijloacele posibile pentru ca plata sa ii fie facuta.
O tehnica foarte comuna este cea a societatilor editoare de anuarele profesionale inselatoare, care trimit formulare prin care cer operatorilor comerciali (cum ar fi proprietari de magazine, arhitecti sau medici) sa isi actualizeze datele de contact, aparent in mod gratuit. De indata ce victima semneaza, ea este apoi informata ca a semnat un contract si i se factureaza anual o suma importanta. Un studiu la nivelul UE a inregistrat 13 000 de plangeri referitoare la escrocherii implicand anuarele profesionale - cifra considerata a fi doar varful aisbergului. in acest context, asigurarea aplicarii eficace a normelor UE este in prezent dificila atunci cand victima si autorul infractiunii sunt din doua tari diferite ale UE.
De asemenea, in numeroase ocazii, Parlamentul European a subliniat importanta acestui subiect. Problema societatilor editoare de anuare profesionale inselatoare, in special, a constituit subiectul a doua rezolutii ale Parlamentului European, in 2008 si, mai recent, la 9 iunie 2011.