email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ContaUtil: Aplicarea modificarilor impozitului pe venitul nerezidentilor in 2013

impozit pe venitnerezidentiOUG 8/2013Codului de procedura fiscala1 februarie 2013


Va prezentam prin cele ce urmeaza noile reglementari care se aplica de la 1 februarie 2013 in ce priveste impozitul pe veniturile nerezidentilor obtinute din Romania.

Mentionam astfel ca impunerea veniturilor obtinute din Romania de nerezidenti este tratata in Codul fiscal , in principal, la Titlul V.


Modificarile aprobate prin OUG 8/2012 privind impunerea nerezidentilor, aplicabile de la 01.02.2013, se refera la:

- reformularea prevederilor privind veniturile din servicii, in sensul comasarii dispozitiilor lit. i) si k);

- abrogarea prevederilor referitoare la cota de impunere de 10% aplicata asupra veniturilor din dobanzi obtinute de persoanele juridice rezidente in Comunitatea Europeana, atunci cand nu prezentau certificatul de rezidenta fiscala,

- introducerea unei prevederi referitoare la cota de impunere a veniturilor prevazute la art. 115 lit. a) - g), k) si l), atunci cand veniturile sunt realizate de persoane rezidente in state cu care Romania nu are incheiate conventii de evitare a dublei impuneri sau conventii in care nu este prevazut schimbul de informatii.

Conform noilor reglementari ale art. 115, alin. (1) lit. k, veniturile din prestari de servicii prestate atat in Romania cat si in afara ei sunt impozitate prin retinere la sursa, incepand cu data de 1 februarie 2013.

In vederea impozitarii acestor venituri, intervin doua intrebari importante:

- daca veniturile sunt realizate prin intermediul unui sediu permanent,

- daca da, care sunt profiturile pentru care sediul permanent trebuie sa plateasca impozit.

Daca veniturile sunt realizate in afara unui sediu permanent, cota de impunere este de 16% si se aplica atunci cand:

- nu sunt incheiate conventii de evitare a dublei impuneri,

- beneficiarul de venit nu prezinta certificatul de rezidenta fiscala.

Rezulta ca pentru a nu impozita in Romania veniturile de natura prestarilor de servicii, realizate de o persoana nerezidenta si aplicarea prevederilor Conventiei de evitare a dublei impuneri, respectiv ale art. 7 "Profiturile intreprinderii" persoana nerezidenta trebuie sa prezinte certificatul de rezidenta fiscala la data primirii venitului.

Daca la data platii venitului, persoana fizica sau juridica straina nu prezinta documentul, societatea din Romania trebuie sa retina impozitul, sa-l declare si sa-l plateasca la bugetul de stat. Atunci cand primeste certificatul de rezidenta fiscala, in limita perioadei legale de prescriptie, societatea din Romania solicita organului fiscal restituirea impozitului, la cererea persoanei straine.

Pentru impozitele retinute la sursa, platitorii de venit trebuie sa depuna o declaratie informativa la organul fiscal competent pana in ultima zi a lunii februarie a anului curent pentru anul expirat (de ex., in anul 2013 pentru anul 2012).

Formatul declaratiei informative este cel prevazut de art. 119 din codul fiscal si pct. 15 indice 1 din normele metodologice aprobate prin HG 44/2004 , cu modificarile ulterioare.

Declaratia informativa privind impozitul retinut si platit pentru veniturile cu retinere la sursa/ venituri scutite, pe beneficiari de venit nerezidenti, trebuie sa contina informatii referitoare la platitorul de venit (in speta este vorba de persoana juridica care a distribuit si a facut plata dividendelor) si la nerezidentul care a obtinut venitul.

Persoanele nerezidente trebuie sa obtina cod de identificare fiscala, conform prevederilor Codului de procedura fiscala , aprobat prin OG 92/2003 , republicat, cu modificarile si completarile ulterioare, care dispun urmatoarele (art. 72 si urmatoarele):

- orice persoana fizica sau juridica are obligatia sa se inregistreze fiscal, ocazie cu care primeste si un cod de identificare fiscala, care este:

 a) codul de inregistrare fiscala atribuit de organul fiscal pentru persoanele juridice, precum si pentru asocieri si alte entitati fara personalitate juridica;

 b) codul unic de inregistrare atribuit potrivit legii speciale, pentru comercianti, persoane fizice si juridice, precum si pentru alte entitati care se inregistreaza potrivit legii speciale la registrul comertului;

 c) codul de inregistrare fiscala atribuit de organul fiscal, pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, cu exceptiile expres prevazute;

 d) codul numeric personal atribuit potrivit legii speciale, pentru persoanele fizice, altele decat cele prevazute mai sus la lit. c);

 e) numarul de identificare fiscala atribuit de organul fiscal, pentru persoanele fizice care nu detin cod numeric personal.

Pentru persoanele fizice nerezidente care realizeaza numai venituri care se impun la sursa, iar impozitul retinut este final, platitorul de venit poate solicita, prin exceptie, inregistrarea fiscala si atribuirea codului de identificare fiscala. Solicitarea se face in scris.

Obtinerea codului de identificare fiscala se face pe baza declaratiei de inregistrare fiscala depusa la organul fiscal in termen de 30 de zile de la data infiintarii sau eliberarii documentelor de functionare, dupa caz.

Documentele care trebuie depuse o data cu Declaratia de inregistrare fiscala sunt:

- copia de pe pasaport sau de pe alt document de identificare eliberat de organele abilitate potrivit legii;

- copie dupa contractul de inchiriere sau proprietate al spatiului de domiciliu in Romania, daca este cazul sau sediul social;

- copie dupa contractul de prestari servicii, conform prevederilor Codului Civil , incheiat cu persoana juridica rezidenta in Romania;

- copie dupa permisul de lunga sedere in Romania, daca este cazul;

- in cazul in care cererea se depune de un imputernicit, se anexeaza si copia dupa imputernicire in forma autentica, la organul fiscal.

Modificarile fiscale aprobate prin OUG 8/2013 cu privire la impunerea veniturilor realizate de nerezidenti din Romania nu au atras si schimbari de natura contabila sau al definitiei prestarilor de servicii. Ca si pana acum prestarile de servicii se inregistreaza pe conturi de cheltuieli, deductibile sau nu in functie de natura serviciului (cheltuieli de transport - inclusiv schimbatul cauciucurilor, spalatul masinii etc. deductibile pe baza de documente, diurna limitata la de 2,5 ori suma acordata institutiilor publice, asigurarea este deductibila in functie de natura ei etc.).

Cheltuielile ocazionale au fost intotdeauna recunoscute la calculul impozitului pe profit sau pe venit in cuantumul inregistrarii tarifelor respective, daca au avut la baza un document justificativ.

"Profiturile intreprinderii" care fac obiectul art. 7 din Conventia model cu privire la impozitul pe venit si impozitele pe capital (si implicit al conventiilor de evitare al dublei impuneri), care sunt transpuse si in legislatia nationala la art. 115 din Codul fiscal , se refera la veniturile realizate din servicii profesionale sau al altor activitati cu caracter independent, desfasurate in baza contractelor sau a unor conventii incheiate intre parti.

Avand in vedere caracterul deosebit de general al intrebarii d-voastra va rugam sa reveniti cu un caz concret pentru a se putea formula un raspuns concret.




de Mihaela Pascu

NOUTATI Contabile 2024

Manualul de Inventariere a fost actualizat cu Legea 296/2023 si OMFP 1447/2023!


Evitati o amenda de pana la 5.000 de lei!
Folositi cel mai bun ghid de inventariere a patrimoniului, conform Codului fiscal!

 In Manualul de Inventariere gasiti:

  •     noile proceduri de inventariere, pas cu pas
  •     setul complet de documente pe care trebuie sa le intocmiti
  •     exemple de inventariere pentru productie, agricultura, turism, constructii etc.
  •     modul in care se realizeaza procedura de inventariere in SAGA
  •     modul in care se face inventarierea pentru situatiile financiare interimare.
...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
impozit pe venitnerezidentiOUG 8/2013Codului de procedura fiscala1 februarie 2013


Data aparitiei: 28 Februarie 2013

Votati articolul "ContaUtil: Aplicarea modificarilor impozitului pe venitul nerezidentilor in 2013":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Definitia intreprinderilor legate: clarificari aduse de MF

    • Ministerul Finantelor propune o noua definitie a intreprinderilor legate in contextul impozitarii microintreprinderilor, conform unui proiect de OUG publicat miercuri, 13 martie.  Prevederile urmeaza sa se aplice incepand cu verificarea incadrarii in categoria microintreprinderilor in anul 2024.  Aceasta propunere legislativa clarifica aplicarea regulior fiscale, mai ales in contextul aparitiei confuziilor generate de prevederile OUG 115/2023 (art. 47 alin...» citeste mai departe aici

  • Salariat cu norma intreaga si titular PFA: studiu de caz privind plata CASS

    • Conform Codului Fiscal, in anul 2024, PFA trebuie sa plateasca la stat un impozit in cota de 10% din venitul net, atat pentru activitatile din sistem real, cat si pentru cele cu norma de venit. Diferenta este la PFA in sistem real, pentru care din acest an si CASS devine cheltuiala deductibila (pana acum intra doar CAS-ul in facilitate). Acest lucru inseamna ca din venitul net se scade CAS-ul si CASS-ul. Salariat si titular PFA 2024 - studiu de caz ...» citeste mai departe aici

  • HORECA in 2024: legislatie explicata si monografii contabile

    • HoReCa este, fara niciun dubiu, un sector vital al economiei, cu o pondere majora, alaturi de comert si transporturi, la cresterea PIB. Este un adevarat barometru care reflecta mai precis decat orice statistici disponibilitatile de consum si, implicit, nivelul de trai al populatiei. Si tocmai din cauza importantei sale, acest sector este vizat adesea de modificari legislative care aduc fie restrictii, fie facilitati, fie noi proceduri sau noi taxe si impozite. Iar t...» citeste mai departe aici

  • Retur produse vandute: monografia contabila aplicabila atat pentru vanzator, cat si pentru cumparator

    • Societatea AbaProd SRL, avand ca obiect de activitate productia de imbracaminte, platitoare de impozit pe profit si TVA, a livrat catre Eva SRL produse finite cu incasare pe masura vanzarii, in doua transe: o livrare in luna decembrie N-1, in valoare de 1.000 lei + TVA (cost de productie 600 lei) si o livrare in luna ianuarie N, de 2.000 lei + TVA (cost de productie 1.400 lei). In luna ianuarie, clientul a achitat contravaloarea a 50% din produsele vandute. In luna iunie N, clientul i...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X