Normele de aplicare a Codului fiscal au fost recent modificate prin HG nr. 84/2013 publicata in Monitorul Oficial nr. 136 din 14 martie 2013.
Noile prevederi incluse in actul normativ modifica urmatoarele 7 titluri din Codul fiscal:
1. Titlul II "Impozitul pe profit";
2. Titlul III "Impozitul pe venit";
3. Titlul IV^1 "Impozitul pe veniturile microintreprinderilor";
4. Titlul V "Impozitul pe veniturile obtinute din Romania de nerezidenti si impozitul pe reprezentantele firmelor straine infiintate in Romania";
5. Titlul VI "Taxa pe valoarea adaugata";
6. Titlul VII "Accize si alte taxe speciale";
7. Titlul IX^2 "Contributii sociale obligatorii".
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Examen Consultant Fiscal 2024
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
In ceea ce priveste taxa pe valoarea adaugata, modificarile si completarile semnificative se refera la:
*** regulile privind data implementarii grupului fiscal unic, dar si conditiile de anulare, din oficiu sau la cerere, a tratamentului unei persoane care are calitatea de membru al unui grup fiscal, dar care nu mai indeplineste criteriile de eligibilitate;
*** bunurile de mica valoare acordate gratuit in cadrul actiunilor de protocol care nu sunt considerate livrari de bunuri daca valoarea fiecarui cadou oferit este mai mica sau egala cu plafonul de 100 lei, exclusiv TVA. Pentru cadourile care depasesc individual plafonul de 100 lei, exclusiv TVA, se colecteaza TVA la o baza de impozitare formata din diferenta dintre valoarea cadoului, exclusiv TVA si suma de 100 lei, exclusiv TVA.
Suma TVA astfel colectata prin autofacturare se inregistreaza in valoarea totala a cheltuielilor de protocol care reprezinta baza de calcul la care se aplica cota de 2% pentru efectuarea ajustarilor fiscale privind impozitul pe profit. Astfel, trebuie retinut ca s-a modificat si pct. 33 din normele de aplicare ale art. 21 alin. (3) lit. a) din Codul fiscal de la Titlul II "Impozitul pe profit". Acest tratament fiscal este aplicabil din 1 ianuarie 2013.
*** persoanele impozabile scoase din evidenta platitorilor de TVA conform prevederilor art. 153 alin. (9) lit. g) din Codul fiscal pe baza cererii de retragere, dar care au emis facturi sau au incasat avansuri, pentru contravaloarea partiala a livrarilor de bunuri/prestarilor de servicii taxabile, inainte de anularea codului de TVA efectueaza regularizari in situatia in care faptul generator de taxa intervine dupa aceasta data.
Regularizarea se efectueaza de catre furnizorul/prestatorul neinregistrat in scopuri de TVA pentru aplicarea regimul de impozitare in vigoare la data livrarii de bunuri/prestarii de servicii, prin emiterea unei facturi de regularizare, dupa cum urmeaza:
- nu mentioneaza codul de inregistrare in scopuri de TVA;
- inscrie cu semnul minus baza de impozitare si taxa colectata pentru partea facturata/incasata inainte de anularea codului de TVA;
- inscrie contravaloarea integrala a livrarii de bunuri/prestarii de servicii prin aplicarea regimul de scutire de la art. 152 din Codul fiscal;.
Factura de regularizare se transmite beneficiarului care este obligat sa efectueze ajustarea taxei deduse conform prevederilor art. 148 si 149 din Codul fiscal . Furnizorul/prestatorul poate solicita restituirea taxei colectate astfel regularizate pe baza formularului ,,Declaratie privind sumele rezultate din ajustarea taxei pe valoarea adaugata,, cod 307 reglementata prin art. 156^3 alin. (9) din Codul fiscal .
*** efectueaza regularizari si persoanele impozabile scoase din evidenta platitorilor de TVA conform prevederilor art. 153 alin. (9) lit. g) din Codul fiscal pe baza cererii de retragere pentru facturile emise in calitate de platitori de TVA, dar pentru care evenimentele prevazute la art. 138 din Codul fiscal intervin dupa data anularii codului de TVA. Suma TVA rezultata din ajustarea bazei de impozitare se poate solicita la restituire in baza formularului cod 307.
*** sistemul TVA la incasare:
- pentru stabilirea plafonului de 2.250.000 lei se ia in considerare baza de impozitare inscrisa pe randurile din decontul de taxa cod 300 cu privire la operatiuni taxabile, scutite cu drept de deducere si neimpozabile;
- regularizarile aferente operatiunilor mentionate;
- nu sunt excluse de la aplicarea sistemului TVA la incasare livrarile de bunuri/prestarile de servicii a caror contravaloare este incasata partial sau total cu numerar de catre persoana eligibila pentru aplicarea sistemului TVA la incasare de la alte categorii de beneficiari decat cele prevazute la art. 134^2 alin. (6) lit. d) din Codul fiscal ;
- sunt considerate incasate in numerar numai sumele incasate pana in ziua emiterii facturii, inclusiv, de la beneficiari persoane juridice, persoane fizice inregistrate in scopuri de TVA, persoane fizice autorizate, liber profesionisti si asocieri fara personalitate juridica;
- pentru sumele incasate in numerar dupa data emiterii facturii, furnizorul/prestatorul aplica sistemul TVA la incasare si inscrie pe factura mentiunea "TVA la incasare"
*** valoarea de piata a bunurilor livrate/serviciilor prestate.
Aceasta valoare se determina prin metodele prevazute la art. 11 alin. (2) din Codul fiscal , respectiv:
- metoda compararii preturilor;
- metoda cost-plus;
- metoda pretului de revanzare;
- orice alta metoda recunoscuta in liniile directoare privind preturile de transfer emise de O.C.D.E.
*** operatiuni scutite fara drept de deducere a TVA: nu sunt operatiuni scutite fara drept de deducere conform prevederilor art. 141 alin. (1) lit. a) urmatoarele servicii care nu au ca scop principal ingrijirea medicala, respectiv protejarea, mentinerea sau refacerea sanatatii, adica:
- serviciile care au ca unic scop intinerirea sau infrumusetarea;
- serviciile constand in:
- eliberarea de certificate cu privire la starea de sanatate a unei persoane necesare pentru primirea dreptului la o pensie si elaborarea unor rapoarte de expertiza medicala privind stabilirea raspunderii in cazurile de vatamare corporala precum si examinarile medicale efectuate in acest scop;
- elaborarea unor rapoarte de expertiza medicala privind respectarea normelor de medicina muncii, in vederea solutionarii unor litigii, precum si efectuarea de examinari medicale in acest scop;
- pregatirea unor rapoarte medicale bazate pe fise medicale, fara
efectuarea de examinari medicale;
*** dreptul de deducere. Acest drept nu se ajusteaza pentru:
- imobilizarile in curs de executie care nu se mai finalizeaza, in baza unei decizii de abandonare a executarii lucrarilor de investitii, scoase din evidenta pe seama conturilor de cheltuieli. Acest drept se pastreaza indiferent daca imobilizarile sunt sau nu sunt valorificate prin livrarea ori dupa casare, daca din circumstante care nu depind de vointa sa, persoana impozabila nu utilizeaza niciodata aceste bunuri/servicii pentru activitatea sa economica (Hotararea Curtii Europene de Justitie in Cauza C-37/95 Statul Belgian impotriva Ghent Coal Terminal NV.);
- achizitii de bunuri/servicii care nu sunt utilizate pentru activitatea economica a persoanei impozabile, din motive obiective, care nu depind de vointa sa ( Hotararea Curtii Europene de Justitie in Cauza C-110/94 Intercommunale voor zeewaterontzilting (INZO) impotriva Statului Belgian) ;
- achizitia unei suprafate de teren pe care sunt edificate constructii care urmeaza a fi demolate. Dreptul de deducere se pastreaza numai in situatia in care face dovada intentiei, confirmata cu elemente obiective, ca suprafata de teren pe care erau edificate constructiile continua sa fie utilizata in scopul operatiunilor sale taxabile, de exemplu edificarea altor constructii destinate unor operatiuni taxabile (Hotararea Curtii Europene de Justitie in Cauza C-257/11 Gran Via Moinesti);
*** dreptul de deducere se exercita si pe baza de bonuri fiscale care indeplinesc conditiile unei facturi simplificate, dar numai in situatia in care furnizorul/prestatorul a mentionat pe bonul fiscal cu ajutorul aparatului de marcat electronic fiscal codul de inregistrare in scopuri de TVA al beneficiarului.
*** ajustarea sumei TVA deduse:
- se efectueaza pentru bunurile lipsa in gestiune, imputate sau neimputate, inclusiv pentru bunurile furate. Valoarea bunurilor lipsa din gestiune imputate nu reprezinta operatiune din sfera de aplicare a TVA;
- nu se efectueaza de catre locator in cazul contractelor de leasing financiar pentru bunurile mobile corporale si bunurile de capital, reziliate, fara restituirea bunurilor in situatia in care face dovada ca a initiat si a efectuat demersuri pentru recuperarea bunului. Ajustarea nu se efectueaza chiar daca bunul nu este recuperat la finalizarea demersurilor efectuate.
*** stocarea facturilor: facturile emise/primite pe suport hartie sau in format electronic pot fi stocate, indiferent de forma originala in care au fost trimise ori puse la dispozitie, cu conditia sa asigure autenticitatea originii, integritatea continutului si lizibilitatea acestora, de la momentul emiterii/primirii pana la sfarsitul perioadei de stocare.
Trebuie retinut faptul ca modificarea si completarea normelor de aplicare a Codului fiscal in ceea ce priveste TVA au fost generate de:
*** modificarile si completarile titlului VI din Codul fiscal efectuate prin Legea nr. 208/2012, O.G. nr. 15/2012 si O.G. nr. 8 din 23 ianuarie 2013;
*** necesitatea armonizarii legislatiei nationale cu prevederile:
- hotararii Curtii de Justitie a Uniunii Europene in cazul C- 257/11 Gran Via Moinesti pronuntata in data de 29 noiembrie 2012 avand ca obiect hotararea Curtii de Apel Bucuresti – Romania in cazul S.C. Gran Via Moinesti S.R.L. impotriva Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (A.N.A.F.) și Administratiei Finantelor Publice Bucuresti Sector 1. Cazul are ca obiect: ,,Drept de deducere - Regularizarea deducerilor - Achizitionarea unei suprafete de teren și a constructiilor edificate pe aceasta din urma, in vederea demolarii acestor constructii și a realizarii unui proiect imobiliar pe suprafata de teren respectiva;
- Regulamentul nr. 282/2011 din 15 martie 2011 de stabilire a masurilor de punere in aplicare a Directivei 2006/112/CE privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata (reformare)