Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
email
NOU in Codul Fiscal - Monografii Contabile actualizate in 2018

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"NOU in Codul Fiscal - Monografii Contabile actualizate in 2018"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Ghid Practic pentru contabili

Modificari privind impozitul pe profit. O retrospectiva privind deducerile si baza de impozitare

Taxe si Impoziteimpozit forfetarOG 8/2013amortizare fiscalaimpozit pe profitOG 30/2011


Va prezentam, mai jos, care sunt principalele modificari din anul 2013 in ce priveste impozitul pe profit:

1. Impozitul pe profit anual cu plati anticipate trimestriale.
 
Prin OG 30/2011 pentru modificarea si completarea Legii 571/2003 privind Codul fiscal, precum si pentru reglementarea unor masuri financiar-fiscale a fost modificat art. 34 din Codul fiscal. Printre modificarile aduse acestui articol se regaseste si introducerea posibilitatii anumitor categorii de contribuabili de a opta pentru plata impozitului pe profit anual cu plati anticipate trimestriale in suma de o patrime din impozitul datorat in anul precedent, actualizat cu indicele de inflatie. Aceste reglementari au intrat in vigoare de la data de 01 ianuarie 2013.

Sistemul anual de declarare si plata a impozitului pe profit este optional.

Optiunea pentru acest sistem se efectueaza pana la data de 31 ianuarie a anului fiscal respectiv si este valabila pentru cel putin 2 ani fiscali consecutivi.

Nu pot opta pentru sistemul anual de declarare si plata a impozitului pe profit urmatorii contribuabili:
Asociatiile de proprietari conform Legii nr. 196/2018
Asociatiile de proprietari conform Legii nr. 196/2018
Case de marcat 2018. Ghid practic pentru contabili
Case de marcat 2018. Ghid practic pentru contabili
Corespondenta detaliata a conturilor
Corespondenta detaliata a conturilor



-    contribuabilii nou-infiintati;
-    cei care au inregistrat pierdere fiscala la sfarsitul anului fiscal precedent;
-    contribuabilii care s-au aflat in inactivitate temporara sau au declarat pe propria raspundere ca nu desfasoara activitati la sediul social/sediile secundare, situatii inscrise, potrivit prevederilor legale, in registrul comertului sau in registrul tinut de instantele judecatoresti competente, dupa caz;
-    contribuabilii care au fost platitori de impozit pe veniturile microintreprinderilor.

De asemenea, nu pot opta pentru sistemul anual de  declarare si plata a impozitului pe profit:

-    societatile comerciale bancare - persoane juridice romane si sucursalele din Romania ale bancilor - persoane juridice straine
-    organizatiile nonprofit care au obligatia de a declara si plati impozitul pe profit, anual, pana la data de 25 februarie inclusiv a anului urmator celui pentru care se calculeaza impozitul;
-    contribuabilii care obtin venituri majoritare din cultura cerealelor, a plantelor tehnice si a cartofului, pomicultura si viticultura care au obligatia de a declara si de a plati impozitul pe profit anual, pana la data de 25 februarie inclusiv a anului urmator celui pentru care se calculeaza impozitul;
-    persoanele juridice straine si persoanele fizice nerezidente care desfasoara activitate in Romania intr-o asociere cu sau fara personalitate juridica;
-    persoanele juridice straine care realizeaza venituri din/sau in legatura cu proprietati imobiliare situate in Romania sau din vanzarea/cesionarea titlurilor de participare detinute la o persoana juridica romana;
-    persoanele fizice rezidente asociate cu persoane juridice romane, pentru veniturile realizate atat in Romania cat si in strainatate din asocieri fara personalitate juridica.

Platile anticipate trimestriale ce se efectueaza sunt in suma de o patrime din impozitul pe profit datorat pentru anul precedent, actualizat cu indicele preturilor de consum.

Impozitul pe profit pentru anul precedent, pe baza caruia se determina platile anticipate trimestriale, este impozitul pe profit datorat conform declaratiei privind impozitul pe profit (Formular 101), fara a lua in calcul platile anticipate efectuate in acel an.

Daca in primul an al perioadei obligatorii de 2 ani se inregistreaza pierdere fiscala se vor efectua plati anticipate la nivelul sumei rezultate din aplicarea cotei de impozit asupra profitului contabil al perioadei pentru care se efectueaza plata anticipata (16% x profit contabil).

2. Deducerea pentru activitati de cercetare-dezvoltare.

A fost majorata deducerea pentru activitati de cercetare-dezvoltare, prin cresterea procentului de la 20% la 50% din cheltuielile eligibile. Au fost completate reglementarile existente cu prevederi care clarifica faptul ca stimulentele se acorda si pentru activitatile de cercetare-dezvoltare efectuate in statele membre ale Uniunii Europene sau in statele care apartin Spatiului Economic European precum si ca acestea se acorda pentru fiecare proiect desfasurat.

3. Amortizarea fiscala a mijoacelor de transport persoane

Pentru mijloacele de transport persoane care au cel mult 9 scaune de pasageri, incluzand si scaunul soferului, cheltuielile cu amortizarea sunt deductibile, pentru fiecare, in limita a 1.500 lei/luna.  Aceste prevederi se aplica si pentru aceste mijloace achizitionate/produse anterior datei de 1 februarie 2013, pentru cheltuielile cu amortizarea stabilite in baza valorii fiscale ramase neamortizate la aceasta data. Pentru aceste mijloace de transport nu se aplica prevederile art. 24 alin. (11) lit. f) din Codul fiscal, respectiv acestea nu pot fi amortizate si in functie de numarul de kilometri sau numarul de ore de functionare prevazut in cartile tehnice.

Sunt exceptate situatiile in care mijloacele de transport respective se inscriu in oricare dintre urmatoarele categorii:
   1. vehiculele utilizate exclusiv pentru servicii de urgenta, servicii de paza si protectie si servicii de curierat;
   2. vehiculele utilizate de agentii de vanzari si de achizitii, precum si pentru test drive si pentru demonstratii;
   3. vehiculele utilizate pentru transportul de persoane cu plata, inclusiv pentru serviciile de taximetrie;
   4. vehiculele utilizate pentru prestarea de servicii cu plata, inclusiv pentru inchiriere catre alte persoane, transmiterea dreptului de folosinta, in cadrul contractelor de leasing operational sau pentru instruire de catre scolile de soferi.

4. Noi reglementari privind sediile permanente ale persoanelor juridice straine.

Incepand cu 1 iulie 2013 prin Legea 168/2013 privind aprobarea OG 8/2013 pentru modificarea si completarea Legii 571/2003 privind Codul fiscal si reglementarea unor masuri financiar-fiscale, au fost introduse noi reglementari privind sediile permanente ale persoanelor juridice straine. Astfel, incepand cu 01 iulie 2013, fiecare persoana juridica straina care are mai multe sedii permanente pe teritoriul Romaniei isi va desemna un singur sediu permanent prin intermediul caruia isi va indeplini toate obligatiile fiscale ce ii revin pe teritoriul Romaniei cu privire la impozitul pe profit.

5. Abrogarea prevederilor art. 21 alin. (3) lit. b) din Codul fiscal care limitau deductibilitatea cheltuielilor cu indemnizatia de deplasare acordata salariatilor pentru deplasari in Romania si in strainatate la 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru institutiile publice;

In ceea ce priveste impozitul forfetar, pe site-ul oficial al Ministerului Finantelor Publice a fost publicat un Proiect Lege pentru modificarea si completarea Legii 571/2003 privind Codul fiscal. Proiectul propune instituirea unui nou sistem de impozitare pentru persoanele juridice romane din sectorul intretinerii si repararii autovehiculelor, turistic, restaurante si alimentatie publica, incepand cu 01 ianuarie 2013.

Astfel, se propune introducerea unui nou titlu in Codul fiscal - "Titlul IV2 - Impozitul forfetar". Contribuabili acestui sistem vor fi persoanele juridice romane daca la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent, indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:

a) au inscrisa in actele constitutive, potrivit legii, ca activitate principala, una din urmatoarele activitati corespunzatoare codurilor CAEN: 4520-"Intretinerea si repararea autovehiculelor", 5510 - "Hoteluri si alte facilitati de cazare similare", 5520 - "Facilitati de cazare pentru vacante si perioade de scurta durata", 5530 -" Parcuri pentru rulote, campinguri si tabere", 5590 - "Alte servicii de cazare", 5610 - "Restaurante", 5621 - "Activitati de alimentatie (catering) pentru evenimente", 5629 - "Alte servicii de alimentatie n.c.a.", 5630 - "Baruri si alte activitati de servire a bauturilor";
b) au realizat o cifra de afaceri anuala neta de pana la 50 milioane euro, echivalent in lei, sau detin active totale care nu depasesc echivalentul in lei a 43 milioane euro, conform ultimei situatii financiare aprobate ; Cifra de afaceri anuala neta si activele totale luate in considerare la analizarea acestei conditii sunt cele din situatiile financiare anuale. Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului in euro este cel de la inchiderea exercitiului financiar precedent celui pentru care se datoreaza impozitul.
c) au ponderea veniturilor obtinute din desfasurarea activitatilor corespunzatoare codurilor CAEN mentionate la lit.a), precum si din desfasurarea activitatilor mentionate la art.112 indice 19 alin.(3), in total venituri, de peste 70%;
d) au un numar mediu anual de salariati mai mic de 250;
e) nu se afla in dizolvare, potrivit legii.

Pentru determinarea ponderii veniturilor obtinute obtinute din desfasurarea activitatilor corespunzatoare codurilor CAEN mentionate la lit.a) in totalul veniturilor se procedeaza astfel:
a) din totalul veniturilor, scad:

1. veniturile aferente costurilor stocurilor de produse;
2. veniturile aferente costurilor serviciilor in curs de executie;
3. veniturile din productia de imobilizari corporale si necorporale;
4. veniturile din subventii;
5. veniturile din provizioane si ajustari pentru depreciere sau pierdere de valoare;
6. veniturile rezultate din restituirea sau anularea unor dobanzi si/sau penalitati de intarziere, care au fost cheltuieli nedeductibile la calculul profitului impozabil;
7. veniturile realizate din despagubiri, de la societatile de asigurare/reasigurare, pentru pagubele produse bunurilor de natura stocurilor sau a activelor corporale proprii.
8. veniturile aferente reducerilor comerciale acordate.

b) in situatia in care desfasoara mai multe activitati cu codurile CAEN prevazute la lit.a), insumeaza veniturile obtinute din aceste activitati.

Proiectul propune reguli generale de aplicare a sistemului forfetar de impunere precum si reguli pentru calculul impozitului forfetar anual pentru fiecare tip de activitate.

Persoanele juridice romane care se infiinteaza in cursul anului, inclusiv contribuabilii nou-infiintati ca efect al unor operatiuni de reorganizare efectuate potrivit legii, si care au inscrisa in actele constitutive, ca activitate principala, una din activitatile corespunzatoare codurilor CAEN prevazute la art.11212 alin.(1) lit.a) sunt obligate la plata impozitului forfetar, incepand cu anul fiscal urmator infiintarii, daca sunt indeplinite si celelalte conditii.

In cazul in care, in cursul unui an fiscal, contribuabilul intra in inactivitate temporara inscrisa in Registrul Comertului sau in registrul tinut de instantele judecatoresti competente, dupa caz, acesta ramane in sistemul forfetar de impunere si nu mai datoreaza impozitul forfetar incepand cu trimestrul urmator. In cazul in care perioada de inactivitate inceteaza in cursul anului, contribuabilul datoreaza impozitul forfetar incepand cu trimestrul urmator celui in care inceteaza perioada de inactivitate.

Ca regula generala, persoanele juridice romane nu mai aplica acest sistem de impunere incepand cu anul fiscal urmator anului in care nu mai indeplinesc una dintre conditii.

Proiectul cuprinde reguli pentru calculul impozitului forfetar anual pentru fiecare tip de activitate.

Sursa: PortalContabilitate.ro


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
Taxe si Impoziteimpozit forfetarOG 8/2013amortizare fiscalaimpozit pe profitOG 30/2011

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 05 Noiembrie 2013


Votati articolul "Modificari privind impozitul pe profit. O retrospectiva privind deducerile si baza de impozitare":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Sanatate pentru venituri din dividende

Intrebare: Un administrator plateste cass pentru dividendele ridicate AN 2016 daca nu a realizat alte venituri decat cele din dividende? Daca plateste casss , acesta este plafonat ?

Raspuns: La dividende se plateste cass daca asociatul nu are venituri salariale.... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 05 Noiembrie 2013 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 1 + 2 =
  Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Subiectele saptamanii

  • Decontarea transportului. Care sunt documentele justificative?

    • Multe societati au nelamuriri in ceea de priveste decontarea transportului efectuat de salariati cu masina proprie pentru deplasarea la si de la locul de munca. Expertul nostru ne va ajuta sa aflam care sunt documentele justificative ce stau la baza decontului lunar si cat este deductibil din punct de vedere fiscal la calculul impozitului pe profit.   Documentele justificative pentru decontarea transportului: raspunsul specialistului...» citeste mai departe aici

  • Este oficial! Schimbare MARE in sistemul ajutoarelor sociale. De cand intra in vigoare?

    • Ordonanta de urgenta nr. 96/2018 privind prorogarea unor termene, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 963 din 14 noiembrie 2018. Prin Legea nr. 196/2016 privind venitul minim de incluziune, cu modificarile ulterioare, a fost instituit un nou beneficiu de asistenta sociala prin consolidarea ajutorului social, a alocatiei pentru sustinerea familiei si a ajutorului pentru incalzirea locuint...» citeste mai departe aici

  • Stii cum se aplica noua cota de TVA? Toate dificultatile majore explicate pentru contabili

    • Incepand cu data de 1 noiembrie, se aplica cota de 5% pentru servicii de cazare, restaurant si catering si utilizarea facilitatilor sportive prin O.U.G. nr. 89/2018, publicata in Monitorul Oficial nr. 854 din 9 octombrie 2018. Nici nu a intrat bine in vigoare legea ca contabilii deja au inceput sa se confrunte cu primele capcane ale ei. Una dintre cele mai mari dificultati are legatura cu modul in care se aplica TVA-ul pentru preparatele servite la restaurant si cel...» citeste mai departe aici

  • Proiect de lege privind emiterea de moneda electronica, in dezbatere la MFP

    • MFP (Ministrul Finantelor Publice) a publicat marti, in dezbatere publica, un proiect de lege privind emiterea de moneda electronica. Activitatea de emitere de moneda electronica este reglementata la nivelul Uniunii Europene prin Directiva 2009/110/CE privind accesul la activitate, desfasurarea si supravegherea prudentia...» citeste mai departe aici

  • Compact S, casa de marcat de dimensiunea unui telefon mobil

    • Daca aveti o afacere si inca nu ati schimbat vechea casa de marcat cu noul model cu jurnal electronic, ar trebui sa va grabiti pentru ca amenzile pentru nerespectarea noilor reglementari sunt intre 8.000 si 10.000 lei. Cele mai multe companii cauta un dispozitiv fiscal portabil care sa nu ocupe prea mult spatiu, dar sa aiba dotari tehnice de ultima ora. ...» citeste mai departe aici

Newsletter zilnic GRATUIT

NOU in Codul Fiscal - Monografii Contabile actualizate in 2018
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "NOU in Codul Fiscal - Monografii Contabile actualizate in 2018".
Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

Noutati in Codul Fiscal 2018 - Monografii contabile actualizate
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"NOU in Codul Fiscal - Monografii Contabile actualizate in 2018"


email
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016