In randurile urmatoare, analizam cazul unei societati comerciale care a accesat fonduri FADR in vederea infiintari unei parcari pentru autovehicule. Suma proiectului este 700.000 euro, din care subventionata nerambursabila 420.000 euro. Proiectul se comune din mai multe obiective:
- parcare auto
- sediu administrativ
- imprejmuire
- spatii verzi
- alimentare cu apa
- canalizare
- alimentare energie
- punct gospodaresc
- organizare de santier

Ghidul Practic al Monografiilor Contabile

Manualul Contabilului Incepator - stick USB

Portal Codul fiscal - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
Se va stabili astfel cum vom proceda la receptia celor de mai sus tinand cont de optiunile de mai jos:
- pot fi inregistrate fiecare in parte;
- sunt considerate un intreg;
- se inregistreaza parcarea, sediul, imprejmuirea si spatiile verzi, urmand ca restul sa fie repartizate proportional pe fiecare obiectiv.
Solutia consultantului:
Potrivit prevederilor pct. 234 (1) din OMFP 3055/2009, subventiile aferente activelor reprezinta subventii pentru acordarea carora principala conditie este ca entitatea beneficiara sa cumpere, sa construiasca sau achizitioneze active imobilizate.
Potrivit prevederilor pct. 237 (2), subventiile pentru active, inclusiv subventiile nemonetare la valoarea justa, se inregistreaza in contabilitate ca subventii pentru investitii si se recunosc in bilant ca venit amanat (contul 475 "Subventii pentru investitii"). Venitul amanat se inregistreaza in contul de profit si pierdere pe masura inregistrarii cheltuielilor cu amortizarea sau la casarea ori cedarea activelor.
Subventiile se recunosc, pe o baza sistematica, drept venituri ale perioadelor corespunzatoare cheltuielilor aferente pe care aceste subventii urmeaza sa le compenseze.
Societatea inregistreaza aprobarea primiri banilor astfel:
4451 "Subventii guvernamentale" = 4751 "Subventii guvernamentale pentru investitii"
- inregistrarea primirii banilor:
5121 "Conturi la banci in lei"= 4451"Subventii guvernamentale"
Investitiile se vor inregistra pe masura realizarii lor in contul 231 "Imobilizari corporale in curs de executie "
La finalizarea investitiilor in baza procesului verbal de receptie, se vor inregistra in mijloace fixe, prin creditarea contului 231 "Imobilizari corporale in curs de executie ".
Singura deosebire este ca odata cu inregistrarea cheltuielilor cu amortizarea mijloacelor fixe se vor efectua urmatoarele inregistrari:
- inregistrarea amortizarii
6811 "Cheltuieli de exploatare privind amortizarea imobilizarilor" = 2812"Amortizarea constructii "
6811 "Cheltuieli de exploatare privind amortizarea imobilizarilor" = 2811"Amortizarea amenajarilor de teren"
si concomitent
- inregistrarea pe venit a cotei parti din subventie la nivelul a 60% din amortizare, cat a fost contributia din fonduri nerambursabile
4751"Subventii guvernamentale = 7584 "Venituri din subventii pentru investitii"
Potrivit prevederilor pct 52 alin 2) din Normele metodologice pentru punerea in aplicarea art .253 din Codul fiscal, la determinarea valorii de inventar a cladirii se are in vedere insumarea valorilor tuturor elementelor si instalatiilor functionale ale acesteia, cum sunt: terasele, scarile, ascensoarele, instalatiile de iluminat, instalatiile sanitare, instalatiile de incalzire, instalatiile de telecomunicatii prin fir si altele asemenea; aparatele individuale de climatizare nu fac parte din categoria elementelor si instalatiilor functionale ale cladirii.
Avand in vedere aceste prevederi, va recomand sa inregistrati investitiile, astfel:
- sediu administrativ, alimentare cu apa, canalizare, alimentare energie, -punct gospodaresc sa fie inregistrate in contul 212 "Constructii- sediu administrativ", iar celelalte sa fie inregistrate in contul 2112 " Amenajari de terenuri".