Potrivit Legii nr. 31/1990, reglementarea de drept comun in materie, sucursalele sunt dezmembraminte fara personalitate juridica ale societatilor comerciale si se inmatriculeaza,
inainte de inceperea activitatii lor, in registrul comertului, din judetul unde vor functiona. Acestea sunt incadrate in categoria sediilor secundare ale societatilor comerciale straine in Romania.
Sucursala poate fi definita ca fiind un sediu-secundar al societatii-mama, lipsit de personalitate juridica proprie, care beneficiaza de un capital ce ii este afectat in intregime de catre societatea-mama si poseda o anumita autonomie juridica si economica fata de aceasta societate. Desi nu are un patrimoniu propriu, beneficiaza totusi de un capital propriu, o masa de bunuri care ii este afectata in intregime. Ea poate efectua acte juridice numai pe seama societatii-mama. Sucursala unei societati straine in Romania nu are nationalitate romana, ci nationalitatea societatii-mama, fiind supusa legii nationale a acesteia.
Activitatile desfasurate de sucursala nu pot excede obiectul de activitate al societatii-mama.
Societatile comerciale straine care detin o sucursala in Romania sunt incluse in categoria persoanelor juridice straine care isi desfasoara activitatea printr-un sediu permanent in Romania. Pentru a partaja competentele fiscale si a trage linia de demarcatie intre veniturile unei intreprinderi cu multiple centre de interes economic, asezate in diverse tari, se foloseste criteriul sediului permanent.
In conformitate cu art. 8 din Legea nr. 571/2003, Codul fiscal, alin. (2), un sediu permanent presupune un loc de conducere, sucursala, birou, fabrica, magazin, atelier, precum si o mina, un put de titei sau gaze, o cariera sau alte locuri de extractie a resurselor naturale. in consecinta, sucursala reprezinta un sediu permanent in Romania pentru societatea nerezidenta din Germania (in conditiile in care nu se incadreaza la exceptiile prevazute de alin. (4) art. 8 din Codul fiscal).
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Totodata, conform art. 1 alin. (3) din Legea contabilitatii nr. 82/1991, subunitatile fara personalitate juridica din Romania care apartin unor persoane juridice cu sediul in strainatate au obligatia sa organizeze si sa conduca contabilitatea proprie.
De asemenea, sucursalele comerciantilor care au sediul principal in strainatate, intocmai ca orice persoana sau entitate care este subiect intr-un raport juridic fiscal, au obligatia de inregistrare fiscala. inregistrarea fiscala a sucursalei ca sediu permanent al societatii din strainatate se face, potrivit punctului 68.1 din Normele metodologice de aplicare a Ordonantei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala si ale art. 72 si urmatoarele din Codul de procedura fiscala.
Conform acestor prevederi, inainte de a desfasura activitatea printr-un sediu permanent in Romania, reprezentantul legal al societatii are obligatia inregistrarii sediului permanent la organul fiscal competent, personal sau printr-un imputernicit. inregistrarea se face prin completarea si depunerea formularului "Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica".
Conform Ordinului nr. 3.055/2009, Reglementari Contabile conforme cu Directiva a IV-a a C.E.E., pct. 12, alin. 4, din punct de vedere contabil, sediile permanente din Romania care apartin unor persoane juridice cu sediul in strainatate reprezinta subunitati fara personalitate juridica ce apartin acestor persoane juridice si au obligatia intocmirii situatiilor financiare anuale si a raportarilor contabile cerute de Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata.
In calitate de subunitate a unei societati rezidente intr-un stat apartinand Spatiului Economic European, sucursala nu intocmeste situatia financiara anuala pentru propria activitate (art. 5 din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata), dar are obligatia sa intocmeasca o raportare contabila anuala. Aceasta raportare anuala se depune in termen de 150 de zile de la incheierea fiecarui an calendaristic (art. 37 din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata).
Conform art. 26 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, persoanele juridice care au sedii secundare in Romania au calitatea de platitor de obligatii fiscale, cu exceptia impozitului pe venitul din salarii, pentru care plata impozitului se face, potrivit legii, de catre sediile secundare ale persoanei juridice.
In baza art. 13 lit. b) din Codul fiscal, sucursala din Romania, persoana juridica straina care desfasoara activitate prin intermediul unui sediu permanent in Romania, este obligata la plata impozitului pe profit.
Normele metodologice date in aplicarea acestui articol precizeaza faptul ca persoanele juridice straine, cum sunt: companiile, fundatiile, asociatiile, organizatiile si orice entitati similare, infiintate si organizate in conformitate cu legislatia unei alte tari, devin subiect al impunerii atunci cand isi desfasoara activitatea, integral sau partial, prin intermediul unui sediu permanent in Romania, asa cum este definit acesta in Codul fiscal, de la inceputul activitatii sediului.
Aceasta obligatie revine persoanelor juridice straine care desfasoara activitate prin intermediul unui sediu permanent in Romania, potrivit art. 29 alin. (1) din Codul fiscal, pentru profitul impozabil care este atribuibil sediului permanent.
Profitul impozabil se determina in conformitate cu regulile stabilite in Codul fiscal, in urmatoarele conditii:
- numai veniturile ce sunt atribuibile sediului permanent se includ in veniturile impozabile;
- numai cheltuielile efectuate in scopul obtinerii acestor venituri se includ in cheltuielile deductibile.
Profitul impozabil al sediului permanent se determina prin tratarea acestuia ca persoana separata si prin utilizarea regulilor preturilor de transfer la stabilirea pretului de piata al unui transfer facut intre persoana juridica straina si sediul sau permanent.
Atunci cand sediul permanent nu detine o factura pentru cheltuielile alocate lui de catre sediul sau principal, celelalte documente justificative trebuie sa includa dovezi privind suportarea efectiva a costurilor si alocarea rezonabila a acestor costuri catre sediul permanent utilizand regulile preturilor de transfer.
Avand in vedere prevederile legislative prezentate mai sus, consideram ca sucursala persoanei juridice nerezidente are urmatoarele obligatii:
- sa mentina evidente separate la nivelul sucursalei in ceea ce priveste impozitul pe profit;
- sa pregateasca si sa depuna raportari contabile anuale (de urmarit si Ordinul nr. 40 din 15 ianuarie 2013 privind principalele aspecte legate de intocmirea si depunerea situatiilor financiare anuale si a raportarilor contabile anuale ale operatorilor economici la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice);
- sa declare si sa plateasca separat impozitul pe profit.
In timpul anului, aceasta trebuie sa completeze si sa depuna formularul 100, pentru impozitul pe profit realizat in Romania, iar la finele anului formularul 101 pentru impozitul pe profit anual. in consecinta, inregistrarea, depunerea declaratiilor si efectuarea platilor in cazul unei sucursale urmeaza cerintele aplicabile societatilor romanesti.
Repartizarea de fonduri catre statul in care este localizat sediul principal nu este considerata repartizare de dividende, deci nu exista obligatii de impozitare prin retinere la sursa. Ca si in cazul societatilor cu raspundere limitata, profiturile se transfera la finele anului, dupa aprobarea de catre sediul principal a situatiilor financiare ale sucursalei.
Desi sediul permanent nu este persoana juridica, este supus impozitarii in Romania. Odata cu infiintarea unui sediu permanent, Romania are dreptul sa impoziteze profitul societatii straine obtinut din activitatea desfasurata in Romania. Inregistrarea, depunerea declaratiilor si efectuarea platilor in cazul unui sediu permanent urmeaza cerintele aplicabile societatilor romanesti.