UPDATE in 18 martie 2019. Legea bugetului de stat pentru anul 2019 a fost publicata vineri, 15 martie, in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 209, intrand in vigoare in prima zi a saptamanii urmatoare.
Klaus Iohannis a reclamat initial aceasta lege la CCR (Curtea Constitutionala a Romaniei), insa institutia a respins sesizarea. Parlamentul a adoptat legea, miercuri, pentru a doua oara, fara sa aduca textului vreo modificare, chiar daca presedintele ceruse o reexaminare.
***********
UPDATE in 6 martie 2019. Curtea Constitutionala a Romaniei (CCR) a respins, miercuri, sesizarea pe care a facut presedintele Klaus Iohannis privind Legea bugetului de stat pe anul 2019. Acesta reclamase initial ca Legea bugetului incalca legea fundamentala atat prin modul in care a fost adoptata, cat si prin continutul sau normativ.
Insa CCR a admis obiectia presedintelui referitoare la plafoanele unor indicatori specificati in cadrul fiscal-bugetar pe anul 2019.
Prima obiectie de neconstitutionalitate pe legea bugetului a fost respinsa cu majoritatea de voturi, iar cea de-a doua obiectie referitoare la Legea plafoanelor bugetare a fost admisa cu unanimitate de voturi, anunta mediafax.ro.
*********
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Articolul initial
Presedintele Romaniei, Klaus Iohannis, nu aproba inca proiectul de buget propus de PSD-ALDE, ci sesizeaza CCR. Legea a fost trimisa spre promulgare in data de 20 februarie 2019. Acesta a catalogat documentul drept o "rusine nationala" si considera ca este nerealist si supraevaluat, conform profit.ro.
”Un lucru e clar: guvernarea PSD a esuat. In spitale, probleme peste probeleme, educatia este subfinantata, economia Romaniei este bulversata mai ales dupa ordonanta 114 data in mare taina la sfarsitul anului trecut. De autostrazi nici nu poate fi vorba. Despre justitie... pai intreaga guvernare pesedista a fost un asalt asupra justitiei si a statului de drept din Romania, cu obiectivul clar din partea PSD de a pune mana pe justitie (...) De fapt, PSD nici nu guverneaza pentru romani si pentru Romania. PSD guverneaza pentru Dragnea. PSD este incompetent si incapabil sa conduca Romania”, a declarat Iohannis, intr-o declaratie sustinuta la Palatul Cotroceni.
Presedintele a continuat dur: „De fapt, PSD nici nu guverneaza pentru romani si pentru Romania, PSD-ul guverneaza pentru Dragnea. PSD-ul este incompetent si incapabil sa conduca Romania”.
„E un buget nerealist, supraevaluat si intarziat. Cu acest buget, PSD incearca sa acopere nereusitele multiple din timpul guvernarii de pana acum. Ei l-au numit« bugetul investitiilor» si asta e prima mare minciuna din buget, a mai adaugat presedintele.
Va redam pe scurt sesizarea de neconstitutionalitate asupra Legii bugetului de stat pe anul 2019
Motive extrinseci de neconstitutionalitate:
1. Legea bugetului de stat pe anul 2019 a fost adoptata cu incalcarea art. 1 alin. (5) din Constitutia Romaniei
a) Incalcarea rolului si atributiilor Consiliului fiscal
b) Incalcarea principiilor si reglementarilor privind responsabilitatea fiscal-bugetara
2. Legea bugetului de stat a fost adoptata cu incalcarea art. 11 alin. (1), (2) si a 148 alin. (2) si (4) din Constitutie
In conditiile in care contextul bugetar actual nu poate fi incadrat nici intr-o perioada de recesiune economica grava si nici nu este in prezenta unui eveniment neobisnuit asupra caruia Guvernul Romaniei nu are niciun control si care are o influenta majora asupra pozitiei financiare a administratiei publice, adoptarea Legii bugetului de stat pe anul 2019 s-a realizat cu incalcarea flagranta a dispozitiilor amintite din Tratatul privind stabilitatea, coordonarea si guvernanta in cadrul uniunii economice si monetare, cu incalcarea art. 148 alin. (2) din Constitutie.
Consecinta nerespectarii acestui indicator este prevazuta de art. 3 alin. (1) lit. e) din TCSG, potrivit caruia „in cazul in care se observa deviatii semnificative de la obiectivul pe termen mediu sau de la strategia de ajustare pentru atingerea acestuia, se declanseaza automat un mecanism de corectie. Mecanismul include obligatia partii contractante vizate de a pune in aplicare masuri pentru corectarea deviatiilor intr-un termen stabilit.”
3. Legea bugetului de stat pe anul 2019 a fost adoptata cu incalcarea art. 1 alin. (5), art. 148 alin. (2) si (4) din Constitutie
Raportul privind situatia macroeconomica pe anul 2019 si proiectia acesteia pe anii 2020-2022 a fost depus de catre Guvern, conform obligatiei sale legale, insa acesta se fundamenteaza pe o situatie macroeconomica care ignora evolutiile la nivelul economiei mondiale si europene. Desi acest document contine prevederi descriptive, diferentele fata de previziunile Comisiei Europene nu sunt justificate, aspect ce este contrar obligatiei prevazute de art. 302 alin. (3) din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice.
Motive intrinseci de neconstitutionalitate
1. Art. 5 alin. (7) din lege incalca prevederile art. 1 alin. (5), art. 47 art. 50, art. 120 alin. (1) art. 135 alin. 2 lit. f) din Constitutie
2. Art. 29 alin. (2) si art. 41 alin. (3) din lege incalca art. 1 alin. (5) din Constitutie