Conform proiectului de lege privind masurile fiscal-bugetare, companiile cu venituri anuale de peste 50 de milioane de euro vor fi obligate sa plateasca un impozit minim de 1% pe cifra de afaceri incepand din anul 2024. Va reamintim ca CCR a respins sesizarea USR, iar acest lucru inseamna ca noile masuri fiscale vor intra in vigoare dupa ce legea va fi promulgata de presedintele Klaus Iohannis.
Impozitul minim pe cifra de afaceri - formula de calcul
Impozitul minim pe cifra de afaceri se determina astfel:
IMCA = 1% x (VT – Vs – I - A), unde indicatorii au urmatoarea semnificatie:
IMCA – impozit minim pe cifra de afaceri, determinat cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul;
VT – venituri totale, determinate cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul, dupa caz;
Vs – venituri care se scad din veniturile totale, determinate cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul, dupa caz.
Exemple:
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
- Veniturile neimpozabile prevazute de Codul fiscal (art. 23 si art. 24 (cu privire la regimul fiscal al dividendelor primite din UE);
- Veniturile care corespund costurilor stocurilor de produse;
- Veniturile aferente costurilor serviciilor in curs de executie;
- Veniturile din productia de active corporale si necorporale care nu sunt incluse in ”I”;
- Veniturile din subventii;
- Veniturile din despagubiri pentru pagube produse stocurilor activelor corpotale propria;
- Veniturile reprezentand accizele care au fost reflectate concomitent in conturile de cheltuieli
I – valoarea imobilizarilor in curs de executie ocazionate de achizitia/productia de active, inregistrate in evidenta contabila incepand cu data de 1 ianuarie 2024, respectiv incepand cu prima zi a anului fiscal modificat care incepe in anul 2024;
A – amortizarea contabila la nivelul costului istoric aferenta activelor achizitionate/produse incepand cu data de 1 ianuarie 2024/prima zi a anului fiscal modificat care incepe in anul 2024. Nu se cuprinde in acest indicator amortizarea contabila a activelor incluse in valoarea indicatorului I.
Fac exceptie companiile care desfasoara exclusiv activitati de distributie/furnizare/transport de energie electrica si gaze naturale si care sunt reglementati/licentiati de Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei.
Impozitul minim pe cifra de afaceri 2024 - interpretare formula de calcul
Laura Profeanu, consultant fiscal, aduce urmatoarele clarificari pentru portalcodulfiscal.ro:
"Pentru efectuarea comparatiei intre impozitul pe profit si impozitul minim pe cifra de afaceri, impozitul pe profit trimestrial/anual reprezinta impozitul pe profit inainte de scaderea sumelor potrivit legii.
Din acest impozit pe profit:
- se vor scadea sumele reprezentand sponsorizare/mecenat, alte sume care se scad din impozitul pe profit, precum si reducerea impozitului pe profit conform prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 153/2020;
- nu se vor scadea sumele reprezentand creditul fiscal extern, impozitul pe profit scutit potrivit art. 22 si impozitul pe profit scutit potrivit Legii cooperatiei agricole nr. 566/2004.
Interpretare:
Prin aceasta formula se va calcula un impozit pe cifra de afaceri care sa reflecte veniturile reale ale unei companii, excluzand veniturile neimpozabile (Vs), valoarea bunurilor in curs de executie (I) si amortizarea contabila (A). Astfel, guvernul incearca sa perceapa un impozit care reflecta cat mai exact situatia financiara reala a companiei. Prin deducerea acestor componente din veniturile totale (VT) formula ajuta la asigurarea faptului ca impozitul perceput va fi echitabil si va reflecta corect situatia financiara a companiei.
Se anticipeaza ca multe corporatii vor reactiona la introducerea acestui impozit, in special cele care au prevazut planuri de investitii pe termen lung. Impozitul IMCA poate pune presiune pe companiile in faza de investitii masive, care, in lipsa acestei prevederi, nu ar fi trebuit sa plateasca un impozit pe profit, dar acum vor fi nevoite sa acopere acest cost neasteptat.
Pentru a contracara efectele acestei noi impozitari, este posibil ca multe companii sa isi reevalueze planurile de afaceri. Cu toate acestea, astfel de restructurari, chiar daca sunt justificate din punct de vedere economic, ar putea fi vazute ca strategii pentru a ocoli impozitul. In cazul in care ANAF considera ca aceste schimbari sunt artificiale si nu au o justificare economica valida, acestea vor fi cu siguranta contestate."
Foto: pixabay.com