Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
PLANUL DE CONTURI - toate modificarile aparute in 2017

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"PLANUL DE CONTURI - toate modificarile aparute in 2017"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
 Cartea Verde a Contabilitatii 2017

Venituri din activitati independente - Impozitul pe venit - Norme Metodologice Codul fiscal

venituri din activitati independenteimpozitul pe venitnorme metodologice codul fiscal
   
Codul fiscal:

    CAPITOLUL II
    Venituri din activitati independente

    Definirea veniturilor din activitati independente

    Art. 46. - (1) Veniturile din activitati independente cuprind veniturile comerciale, veniturile din profesii libere si veniturile din drepturi de proprietate intelectuala, realizate in mod individual si/sau intr-o forma de asociere, inclusiv din activitati adiacente.
    (2) Sunt considerate venituri comerciale veniturile din fapte de comert ale contribuabililor, din prestari de servicii, altele decat cele prevazute la alin. (3), precum si din practicarea unei meserii.
    (3) Constituie venituri din profesii libere veniturile obtinute din exercitarea profesiilor medicale, de avocat, notar, auditor financiar, consultant fiscal, expert contabil, contabil autorizat, consultant de plasament in valori mobiliare, arhitect sau a altor profesii reglementate, desfasurate in mod independent, in conditiile legii.
    (4) Veniturile din valorificarea sub orice forma a drepturilor de proprietate intelectuala provin din brevete de inventie, desene si modele, mostre, marci de fabrica si de comert, procedee tehnice, know-how, din drepturi de autor si drepturi conexe dreptului de autor si altele asemenea.
------------
    Art. 46 este reprodus astfel cum a fost modificat de pct. 2 al art. I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 138 din 29 decembrie 2004, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1.281 din 30 decembrie 2004.

Proceduri contabile pentru societati comerciale
Proceduri contabile pentru societati comerciale

Vezi detalii

Optimizarea fiscala. Solutii si avantaje pentru intreprinzatori
Optimizarea fiscala. Solutii si avantaje pentru intreprinzatori

Vezi detalii

Promotii si politici de discount
Promotii si politici de discount

Vezi detalii



    Norme metodologice:
    18. Se supun impozitului pe veniturile din activitati independente persoanele fizice care realizeaza aceste venituri in mod individual sau asociate pe baza unui contract de asociere incheiat in vederea desfasurarii de activitati in scopul obtinerii de venit, asociere care se realizeaza potrivit dispozitiilor legale si care nu da nastere unei persoane juridice.
    19. Exercitarea unei activitati independente presupune desfasurarea acesteia in mod obisnuit, pe cont propriu si urmarind un scop lucrativ. Printre criteriile care definesc preponderent existenta unei activitati independente sunt: libera alegere a desfasurarii activitatii, a programului de lucru si a locului de desfasurare a activitatii; riscul pe care si-l asuma intreprinzatorul; activitatea se desfasoara pentru mai multi clienti; activitatea se poate desfasura nu numai direct, ci si cu personalul angajat de intreprinzator in conditiile legii.
    20. Persoanele fizice nerezidente sunt supuse impozitarii in Romania pentru veniturile obtinute din desfasurarea in Romania, potrivit legii, a unei activitati independente, printr-un sediu permanent.
    21. Sunt considerate venituri comerciale veniturile realizate din fapte de comert de catre persoane fizice sau asocieri fara personalitate juridica, din prestari de servicii, altele decat cele realizate din profesii libere, precum si cele obtinute din practicarea unei meserii.
    Principalele activitati care constituie fapte de comert sunt:
    - activitati de productie;
    - activitati de cumparare efectuate in scopul revanzarii;
    - organizarea de spectacole culturale, sportive, distractive si altele asemenea;
    - activitati al caror scop este facilitarea incheierii de tranzactii comerciale printr-un intermediar, cum ar fi: contract de comision, de mandat, de reprezentare, de agent de asigurare si alte asemenea contracte incheiate in conformitate cu prevederile Codului comercial, indiferent de perioada pentru care a fost incheiat contractul;
    - vanzarea in regim de consignatie a bunurilor cumparate in scopul revanzarii sau produse pentru a fi comercializate;
    - activitati de editare, imprimerie, multiplicare, indiferent de tehnica folosita, si altele asemenea;
    - transport de bunuri si de persoane; - alte fapte de comert definite in Codul comercial.
    21^1. Abrogat.
--------------
    Pct. 21^1 din Normele metodologice de aplicare a art. 46 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal a fost introdus de pct. 6 al lit. C a art. I din HOTARAREA nr. 1.861 din 21 decembrie 2006, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1.044 din 29 decembrie 2006.
    Ultimul paragraf al pct. 21^1 din Normele metodologice de aplicare a art. 46 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal a fost modificat de pct. 2 al lit. C a art. I din HOTARAREA nr. 1.579 din 19 decembrie 2007, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 894 din 28 decembrie 2007.
    Pct. 21^1 din Normele metodologice de aplicare a art. 46 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal a fost modificat de pct. 1 al lit. C a art. I din HOTARAREA nr. 1.620 din 29 decembrie 2009, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 927 din 31 decembrie 2009.
    Pct. 21^1 din Normele metodologice de aplicare a art. 46 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal a fost abrogat de pct. 2 al lit. B a art. I din HOTARAREA nr. 84 din 6 martie 2013, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 136 din 14 martie 2013.

    22. Pentru persoanele fizice asociate impunerea se face la nivelul fiecarei persoane asociate din cadrul asocierii fara personalitate juridica, potrivit contractului de asociere, inclusiv al societatii civile profesionale, asupra venitului net distribuit.
    23. Sunt considerate venituri din profesii libere veniturile obtinute din prestari de servicii cu caracter profesional, desfasurate in mod individual sau in diverse forme de asociere, in domeniile stiintific, literar, artistic, educativ si altele, de catre: medici, avocati, notari publici, executori judecatoresti, experti tehnici si contabili, contabili autorizati, consultanti de plasament in valori mobiliare, auditori financiari, consultanti fiscali, arhitecti, traducatori, sportivi, arbitri sportivi, precum si alte persoane fizice cu profesii reglementate desfasurate in mod independent, in conditiile legii.
    23^1. Veniturile obtinute de avocatii stagiari in baza contractelor de colaborare precum si avocatii salarizati in interiorul profesiei sunt considerate venituri din activitati independente.
    23^2. Persoanele fizice care realizeaza venituri din cedarea folosintei bunurilor din derularea unui numar mai mare de 5 contracte de inchiriere la sfarsitul anului fiscal, incepand cu anul fiscal urmator califica aceste venituri in categoria venituri din activitati independente si le supun regulilor de stabilire a venitului net anual pentru aceasta categorie, determinat pe baza contabilitatii in partida simpla. Aplicarea acestei reglementari se efectueaza potrivit prevederilor ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
--------------
    Pct. 23^1 si 23^2 din Normele metodologice de aplicare a art. 46 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal au fost introduse de pct. 7 al lit. C a art. I din HOTARAREA nr. 1.861 din 21 decembrie 2006, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1.044 din 29 decembrie 2006.
    Pct. 23^2 din Normele metodologice de aplicare a art. 46 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal a fost modificat de pct. 2 de la litera B a art. I din HOTARAREA nr. 150 din 23 februarie 2011, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 150 din 1 martie 2011.

    23^3. Sunt venituri din profesii libere si veniturile din activitati desfasurate in mod independent, in conditiile legii, ca profesii reglementate, inclusiv in cazul in care activitatea este desfasurata pe baza de contract, pentru societati comerciale sau alte entitati reglementate potrivit legii sa desfasoare activitati care genereaza venituri din profesii libere.
------------
    Pct. 23^3 din Normele metodologice de aplicare a art. 46 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal a fost introdus de pct. 2 al lit. C a art. I din HOTARAREA nr. 791 din 2 august 2010, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 542 din 3 august 2010.

    24. Veniturile din drepturi de proprietate intelectuala sunt venituri realizate din valorificarea drepturilor industriale, cum ar fi: inventii, mai putin realizarile tehnice, know-how, marci inregistrate, franciza si altele asemenea, recunoscute si protejate prin inscrisuri ale institutiilor specializate, precum si a drepturilor de autor, inclusiv a drepturilor conexe dreptului de autor. Veniturile de aceasta natura se supun regulilor de determinare pentru veniturile din activitati independente si in situatia in care drepturile respective fac obiectul unor contracte de cesiune, inchiriere, colaborare, cercetare, licenta, franciza si altele asemenea, precum si cele transmise prin succesiune, indiferent de denumirea sub care se acorda, cum ar fi: remuneratie directa, remuneratie secundara, onorariu, redeventa si altele asemenea
    Veniturile rezultate din cesiunile de drepturi de proprietate intelectuala prevazute in mod expres in contractul incheiat intre parti reprezinta venituri din drepturi de proprietate intelectuala. De asemenea, sunt incluse in categoria veniturilor din drepturi de proprietate intelectuala si veniturile din cesiuni pentru care reglementarile in materie stabilesc prezumtia de cesiune a drepturilor in lipsa unei prevederi contrare in contract.
    In situatia existentei unei activitati dependente ca urmare a unei relatii de angajare, remuneratia prestarilor rezultate din cesiunile de drepturi de proprietate intelectuala care intra in sfera sarcinilor de serviciu reprezinta venituri de natura salariala, conform prevederilor mentionate in mod expres in contractul dintre angajat si angajator, si se supun impozitarii potrivit prevederilor cap. III «Venituri din salarii» al titlului III din Codul fiscal.
    Veniturile reprezentand drepturi banesti ale autorului unei realizari tehnice nu sunt considerate, din punct de vedere fiscal, venituri din drepturi de proprietate intelectuala.
    24^1. Sunt considerate venituri din activitati independente veniturile din drepturi de autor si drepturile conexe definite potrivit prevederilor Legii nr. 8/1996, cu modificarile si completarile ulterioare.
------------
    Pct. 24^1 din Normele metodologice de aplicare a art. 46 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal a fost introdus de pct. 3 al lit. C a art. I din HOTARAREA nr. 791 din 2 august 2010, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 542 din 3 august 2010.

    25. Abrogat.
------------
    Pct. 25 din Normele metodologice de aplicare a art. 46 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal a fost abrogat de pct. 4 al lit. C a art. I din HOTARAREA nr. 791 din 2 august 2010, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 542 din 3 august 2010.

    26. Veniturile realizate de sportivii care participa la competitii sportive pe cont propriu si nu au relatii contractuale de munca cu entitatea platitoare de venit sunt considerate venituri din activitati independente.
--------------
    Punctele 18-26 din Normele metodologice de aplicare a art. 46 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal sunt reproduse in forma prevazuta de sectiunea B a art. I din HOTARAREA nr. 84 din 3 februarie 2005, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 147 din 18 februarie 2005.

    Codul fiscal:
    Venituri neimpozabile

    ART. 47
    Abrogat.
------------
    Art. 47 a fost modificat de pct. 2 al art. I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 138 din 29 decembrie 2004, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1.281 din 30 decembrie 2004.
    Art. 47 a fost abrogat de pct. 2 al art. I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 200 din 4 decembrie 2008, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 815 din 4 decembrie 2008.

    Norme metodologice:
    27. Abrogat.
    28. Abrogat.
    29. Abrogat.
    30. Abrogat.
    31. Abrogat.
------------
    Pct. 31 din Normele metodologice de aplicare a art. 47 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal a fost abrogat de pct. 3 al lit. C a art. I din HOTARAREA nr. 1.579 din 19 decembrie 2007, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 894 din 28 decembrie 2007.
    Pct. 27-30 din Normele metodologice de aplicare a art. 47 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal au fost abrogate de pct. 2 al lit. C a art. I din HOTARAREA nr. 1.620 din 29 decembrie 2009, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 927 din 31 decembrie 2009.

    32. Abrogat.
    33. Abrogat.
    34. Abrogat.
    35. Abrogat.
--------------
    Punctele 27-35 din Normele metodologice de aplicare a art. 47 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal sunt reproduse in forma prevazuta de sectiunea B a art. I din HOTARAREA nr. 84 din 3 februarie 2005, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 147 din 18 februarie 2005.
    Pct. 35 din Normele metodologice de aplicare a art. 47 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal a fost abrogat de pct. 3 al lit. C a art. I din HOTARAREA nr. 1.579 din 19 decembrie 2007, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 894 din 28 decembrie 2007.
    Pct. 32-34 din Normele metodologice de aplicare a art. 47 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal au fost abrogate de pct. 2 al lit. C a art. I din HOTARAREA nr. 1.620 din 29 decembrie 2009, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 927 din 31 decembrie 2009.

    Codul fiscal:
    Reguli generale de stabilire a venitului net anual din activitati independente, determinat pe baza contabilitatii in partida simpla

    Art. 48. - (1) Venitul net din activitati independente se determina ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri, deductibile, pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla, cu exceptia prevederilor art. 49 si 50.

    (2) Venitul brut cuprinde:
    a) sumele incasate si echivalentul in lei al veniturilor in natura din desfasurarea activitatii;
    b) veniturile sub forma de dobanzi din creante comerciale sau din alte creante utilizate in legatura cu o activitate independenta;
    c) castigurile din transferul activelor din patrimoniul afacerii, utilizate intr-o activitate independenta, exclusiv contravaloarea bunurilor ramase dupa incetarea definitiva a activitatii;
    d) veniturile din angajamentul de a nu desfasura o activitate independenta sau de a nu concura cu o alta persoana;
    e) veniturile din anularea sau scutirea unor datorii de plata aparute in legatura cu o activitate independenta;
    f) veniturile inregistrate de casele de marcat cu memorie fiscala, instalate ca aparate de taxat pe autovehiculele de transport persoane sau bunuri in regim de taxi.

    (3) Nu sunt considerate venituri brute:

    a) aporturile in numerar sau echivalentul in lei al aporturilor in natura facute la inceperea unei activitati sau in cursul desfasurarii acesteia;
    b) sumele primite sub forma de credite bancare sau de imprumuturi de la persoane fizice sau juridice;
    c) sumele primite ca despagubiri;
    d) sumele sau bunurile primite sub forma de sponsorizari, mecenat sau donatii.

    (4) Conditiile generale pe care trebuie sa le indeplineasca cheltuielile aferente veniturilor, pentru a putea fi deduse, sunt:
    a) sa fie efectuate in cadrul activitatilor desfasurate in scopul realizarii venitului, justificate prin documente;
    b) sa fie cuprinse in cheltuielile exercitiului financiar al anului in cursul caruia au fost platite;
    c) sa respecte regulile privind amortizarea, prevazute in titlul II, dupa caz;
    c^1) sa respecte regulile privind deducerea cheltuielilor reprezentand investitii in mijloace fixe pentru cabinetele medicale, in conformitate cu prevederile art. 24 alin. (16);
    d) cheltuielile cu primele de asigurare sa fie efectuate pentru:
    1. active corporale sau necorporale din patrimoniul afacerii;
    2. activele ce servesc ca garantie bancara pentru creditele utilizate in desfasurarea activitatii pentru care este autorizat contribuabilul;
    3. prime de asigurare pentru asigurarea de risc profesional;
    4. persoane care obtin venituri din salarii, potrivit prevederilor capitolului III din prezentul titlu, cu conditia impozitarii sumei reprezentand prima de asigurare, la beneficiarul acesteia, la momentul platii de catre suportator.
    e) sa fie efectuate pentru salariati pe perioada delegarii si detasarii in alta localitate, in tara si in strainatate, in interesul serviciului, reprezentand indemnizatiile platite acestora, precum si cheltuielile de transport si cazare.

    (5) Urmatoarele cheltuieli sunt deductibile limitat:
    a) cheltuielile de sponsorizare, mecenat, precum si pentru acordarea de burse private, efectuate conform legii, in limita unei cote de 5% din baza de calcul determinata conform alin. (6);
    b) cheltuielile de protocol, in limita unei cote de 2% din baza de calcul determinata conform alin. (6);
    c) abrogata;
    d) cheltuielile sociale, in limita sumei obtinute prin aplicarea unei cote de pana la 2% la fondul de salarii realizat anual;
    e) pierderile privind bunurile perisabile, in limitele prevazute de actele normative in materie;
    f) cheltuielile reprezentand tichetele de masa acordate de angajatori, potrivit legii;
    f^1) cheltuielile reprezentand tichetele de vacanta acordate de angajatori, potrivit legii;
    g) contributiile efectuate in numele angajatilor la fondurile de pensii facultative, in conformitate cu legislatia in materie, precum si cele la schemele de pensii facultative calificate astfel in conformitate cu legislatia privind pensiile facultative de catre Autoritatea de Supraveghere Financiara, efectuate catre entitati autorizate, stabilite in state membre ale Uniunii Europene sau apartinand Spatiului Economic European, in limita echivalentului in lei a 400 de euro pentru fiecare participant, intr-un an fiscal;
    h) prima de asigurare voluntara de sanatate, conform legii, in limita echivalentului in lei a 250 euro anual pentru o persoana;
    i) cheltuielile efectuate pentru activitatea independenta, cat si in scopul personal al contribuabilului sau asociatilor sunt deductibile numai pentru partea de cheltuiala care este aferenta activitatii independente;
    j) cheltuielile reprezentand contributii sociale obligatorii pentru salariati si contribuabili, inclusiv cele pentru asigurarea de accidente de munca si boli profesionale, potrivit legii;
    k) dobanzi aferente imprumuturilor de la persoane fizice si juridice, altele decat institutiile care desfasoara activitatea de creditare cu titlu profesional, utilizate in desfasurarea activitatii, pe baza contractului incheiat intre parti, in limita nivelului dobanzii de referinta a Bancii Nationale a Romaniei, pentru imprumuturile in lei, in vigoare la data restituirii imprumutului, si, respectiv, nivelul ratei dobanzii pentru imprumuturile in valuta, prevazuta la art. 23 alin. (5) lit. b);
    l) cheltuielile efectuate de utilizator, reprezentand chiria - rata de leasing - in cazul contractelor de leasing operational, respectiv cheltuielile cu amortizarea si dobanzile pentru contractele de leasing financiar, stabilite in conformitate cu prevederile privind operatiunile de leasing si societatile de leasing;
    m) cotizatii platite la asociatiile profesionale in limita a 2% din baza de calcul determinata conform alin. (6);
    n) cheltuielile reprezentand contributiile profesionale obligatorii datorate, potrivit legii, organizatiilor profesionale din care fac parte contribuabilii, in limita a 5% din venitul brut realizat.

    (6) Baza de calcul se determina ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile deductibile, altele decat cheltuielile de sponsorizare, mecenat, pentru acordarea de burse private, cheltuielile de protocol, cotizatiile platite la asociatiile profesionale.

    (7) Nu sunt cheltuieli deductibile:

    a) sumele sau bunurile utilizate de contribuabil pentru uzul personal sau al familiei sale;
    b) cheltuielile corespunzatoare veniturilor neimpozabile ale caror surse se afla pe teritoriul Romaniei sau in strainatate;
    c) impozitul pe venit datorat potrivit prezentului titlu, inclusiv impozitul pe venitul realizat in strainatate;
    d) cheltuielile cu primele de asigurare, altele decat cele prevazute la alin. (4) lit. d) si la alin. (5) lit. h);
    e) donatii de orice fel;
    f) amenzile, confiscarile, dobanzile, penalitatile de intarziere si penalitatile datorate autoritatilor romane si straine, potrivit prevederilor legale, altele decat cele platite conform clauzelor din contractele comerciale;
    g) ratele aferente creditelor angajate;
    h) Abrogata.
    i) cheltuielile de achizitionare sau de fabricare a bunurilor si a drepturilor amortizabile din Registrul-inventar;
    j) cheltuielile privind bunurile constatate lipsa din gestiune sau degradate si neimputabile, daca inventarul nu este acoperit de o polita de asigurare;
    k) sumele sau valoarea bunurilor confiscate ca urmare a incalcarii dispozitiilor legale in vigoare;
    l) impozitul pe venit suportat de platitorul venitului in contul beneficiarilor de venit;
    l^1) 50% din cheltuielile aferente vehiculelor rutiere motorizate care nu sunt utilizate exclusiv in scopul desfasurarii activitatii si a caror masa totala maxima autorizata nu depaseste 3.500 kg si nu au mai mult de 9 scaune de pasageri, incluzand si scaunul soferului, aflate in proprietate sau in folosinta. Aceste cheltuieli sunt integral deductibile pentru situatiile in care vehiculele respective se inscriu in oricare dintre urmatoarele categorii:
    1. vehiculele utilizate exclusiv pentru servicii de urgenta, servicii de paza si protectie si servicii de curierat;
    2. vehiculele utilizate de agentii de vanzari si de achizitii;
    3. vehiculele utilizate pentru transportul de persoane cu plata, inclusiv pentru serviciile de taximetrie;
    4. vehiculele utilizate pentru prestarea de servicii cu plata, inclusiv pentru inchirierea catre alte persoane sau pentru instruire de catre scolile de soferi;
    5. vehiculele utilizate ca marfuri in scop comercial.
    Cheltuielile care intra sub incidenta acestor prevederi nu includ cheltuielile privind amortizarea.
    In cazul vehiculelor rutiere motorizate, aflate in proprietate sau in folosinta, care nu fac obiectul limitarii deducerii cheltuielilor se vor aplica regulile generale de deducere.
    Modalitatea de aplicare a acestor prevederi se stabileste prin norme;
    m) alte sume prevazute prin legislatia in vigoare. ...
    (8) Contribuabilii care obtin venituri din activitati independente sunt obligati sa organizeze si sa conduca contabilitate in partida simpla, cu respectarea reglementarilor in vigoare privind evidenta contabila, si sa completeze Registrul-jurnal de incasari si plati, Registrul-inventar si alte documente contabile prevazute de legislatia in materie.
    (9)  In Registrul-inventar se trec toate bunurile si drepturile aferente desfasurarii activitatii.
----------
    Litera l^1) a alin. (7) al art. 48 a fost modificata de pct. 23 al art. I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 125 din 27 decembrie 2011, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 938 din 30 decembrie 2011.
    Litera l^1) a alin. (7) al art. 48 a fost modificata de pct. 8 al art. I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 24 din 6 iunie 2012, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 384 din 7 iunie 2012.
    Lit. e) a alin. (4) al art. 48 a fost introdusa de pct. 8 al art. I din LEGEA nr. 168 din 29 mai 2013, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 310 din 29 mai 2013, care introduce pct. 24^1 al art. I din ORDONANTA nr. 8 din 23 ianuarie 2013, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 54 din 23 ianuarie 2013.
    Lit. c) a alin. (5) al art. 48 a fost abrogata de pct. 8 al art. I din LEGEA nr. 168 din 29 mai 2013, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 310 din 29 mai 2013, care introduce pct. 24^2 al art. I din ORDONANTA nr. 8 din 23 ianuarie 2013, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 54 din 23 ianuarie 2013.
    Lit. g) a alin. (5) al art. 48 a fost modificata de pct. 16 al art. I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 102 din 14 noiembrie 2013, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 703 din 15 noiembrie 2013.
    Lit. k) a alin. (5) al art. 48 a fost modificata de pct. 16 al art. I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 102 din 14 noiembrie 2013, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 703 din 15 noiembrie 2013.

    Norme metodologice:
    36. In venitul brut se includ toate veniturile in bani si in natura, cum ar fi: venituri din vanzarea de produse si de marfuri, venituri din prestarea de servicii si executarea de lucrari, venituri din vanzarea sau inchirierea bunurilor din patrimoniul afacerii, venituri obtinute din valorificarea bunurilor mobile sub forma deseurilor din patrimoniul afacerii prin centrele de colectare a deseurilor si orice alte venituri obtinute din exercitarea activitatii, inclusiv incasarile efectuate in avans care se refera la alte exercitii fiscale, precum si veniturile din dobanzile primite de la banci pentru disponibilitatile banesti aferente afacerii, din alte activitati adiacente si altele asemenea. In venitul brut se includ si veniturile incasate ulterior incetarii activitatii independente, pe baza facturilor emise si neincasate pana la incetarea activitatii.

    Prin activitati adiacente se intelege toate activitatile care au legatura cu obiectul de activitate autorizat.
    In venitul brut al afacerii se include si suma reprezentand contravaloarea bunurilor si drepturilor din patrimoniul afacerii care trec pe parcursul exercitarii activitatii si la incetarea definitiva a acesteia in patrimoniul personal al contribuabilului, operatiune considerata din punct de vedere fiscal o instrainare. Evaluarea acestora se face la preturile practicate pe piata sau stabilite prin expertiza tehnica.

    In cazul incetarii definitive a activitatii, din punct de vedere fiscal, sumele obtinute din valorificarea bunurilor si drepturilor din patrimoniul afacerii, inscrise in Registrul-inventar, cum ar fi: mijloacele fixe, obiectele de inventar si altele asemenea, precum si stocurile de materii prime, materiale, produse finite si marfuri se includ in venitul brut.
    In cazul schimbarii modalitatii de exercitare a unei activitati, precum si al transformarii formei de exercitare a acesteia intr-o alta forma, potrivit legislatiei in materie, in conditiile continuarii activitatii, se include in venitul brut al afacerii care urmeaza sa se transforme/schimbe si contravaloarea bunurilor si drepturilor care trec in patrimoniul afacerii in care s-a transformat/schimbat.

    In cazul bunurilor si al drepturilor amortizabile care trec in patrimoniul altei afaceri prin schimbarea modalitatii de exercitare a unei activitati si/sau transformarea formei de exercitare a acesteia intr-o alta forma, potrivit legislatiei in materie, se aplica urmatoarele reguli:

    - cele cu valoare ramasa de amortizat se inscriu in Registrul-inventar la aceasta valoare, care constituie si baza de calcul al amortizarii;
    - cele complet amortizate se inscriu in Registrul-inventar la valoarea stabilita prin expertiza tehnica sau la pretul practicat pe piata; pentru acestea nu se calculeaza amortizare si valoarea acestora nu constituie cheltuiala deductibila din veniturile noii activitati.
    In cazul bunurilor si al drepturilor neamortizabile care trec in patrimoniul altei afaceri prin schimbarea modalitatii de exercitare a unei activitati si/sau transformarea formei de exercitare a acesteia intr-o alta forma, potrivit legislatiei in materie, acestea se inscriu in Registrul-inventar la valoarea inscrisa in evidenta contabila din care provin si nu constituie cheltuiala deductibila din veniturile noii activitati.

    Nu constituie venit brut urmatoarele:

    - aporturile facute la inceperea unei activitati sau in cursul desfasurarii acesteia;
    - sumele primite sub forma de credite bancare ori de imprumuturi de la persoane fizice sau juridice;
    - sumele primite ca despagubiri;
    - sumele ori bunurile primite sub forma de sponsorizari, mecenat sau donatii.

    In cazul inceperii unei activitati ca urmare a schimbarii modalitatii de exercitare a activitatii si/sau transformarii formei de exercitare a acesteia intr-o alta forma, potrivit legislatiei in materie, aporturile aduse in noul patrimoniu nu constituie venit brut.

    In cazul schimbarii modalitatii de exercitare a unei activitati si/sau al transformarii formei de exercitare a acesteia intr-o alta forma, potrivit legislatiei in materie, in timpul anului, venitul net/pierderea se determina separat pentru fiecare perioada in care activitatea independenta a fost desfasurata de contribuabil intr-o forma de organizare prevazuta de lege.
    Venitul net anual/Pierderea anuala se determina prin insumarea venitului net/pierderii inregistrat/inregistrate in toate perioadele fiscale din anul fiscal in care a avut loc schimbarea si/sau transformarea formei de exercitare a activitatii.

    Venitul net anual/Pierderea anuala se inscrie in declaratia privind venitul realizat.

    Pierderea fiscala inregistrata in anul in care a avut loc schimbarea si/sau transformarea formei de exercitare a activitatii se reporteaza si se compenseaza potrivit regulilor de reportare prevazute la art. 80 din Codul fiscal.
---------------
    Pct. 36 din Normele metodologice de aplicare a art. 48 alin. (8) si (9) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal a fost modificat de pct. 3 al lit. C a art. I din HOTARAREA nr. 1.620 din 29 decembrie 2009, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 927 din 31 decembrie 2009.
    Ultimul paragraf de la pct. 36 din Normele metodologice de aplicare a art. 48 alin. (8) si (9) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal a fost modificat de pct. 3 de la litera B a art. I din HOTARAREA nr. 150 din 23 februarie 2011, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 150 din 1 martie 2011.
    Pct. 36 din Normele metodologice de aplicare a art. 48 alin. (8) si (9) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal a fost modificat de pct. 5 al lit. C a art. I din HOTARAREA nr. 50 din 25 ianuarie 2012 publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 78 din 31 ianuarie 2012.

    36^1. Abrogat.
------------
    Pct. 36^1 din Normele metodologice de aplicare a art. 48 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal a fost introdus de pct. 5 al lit. C a art. I din HOTARAREA nr. 791 din 2 august 2010, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 542 din 3 august 2010.
    Pct. 36^1 din Normele metodologice de aplicare a art. 48 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal a fost abrogat de pct. 6 al lit. C a art. I din HOTARAREA nr. 50 din 25 ianuarie 2012 publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 78 din 31 ianuarie 2012.

    37. Din venitul brut realizat se admit la deducere numai cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri, astfel cum rezulta din evidentele contabile conduse de contribuabili, cu respectarea prevederilor art. 48 alin. (4)-(7) din Codul fiscal.
    Reguli generale aplicabile pentru deducerea cheltuielilor efectuate in scopul realizarii veniturilor sunt si urmatoarele:
    a) sa fie efectuate in interesul direct al activitatii;
    b) sa corespunda unor cheltuieli efective si sa fie justificate cu documente;
    c) sa fie cuprinse in cheltuielile exercitiului financiar al anului in cursul caruia au fost platite, inclusiv in cazul cheltuielilor reprezentand plati efectuate in avans care se refera la alte exercitii fiscale.
---------------
    Pct. 37 din Normele metodologice de aplicare a art. 48 alin. (8) si (9) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal a fost modificat de pct. 3 al lit. C a art. I din HOTARAREA nr. 1.620 din 29 decembrie 2009, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 927 din 31 decembrie 2009.
    Pct. 37 din Normele metodologice de aplicare a art. 48 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal a fost modificat de pct. 7 al lit. C a art. I din HOTARAREA nr. 50 din 25 ianuarie 2012, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 78 din 31 ianuarie 2012.

    38. Sunt cheltuieli deductibile, de exemplu:
    - cheltuielile cu achizitioneaza de materii prime, materiale consumabile, obiecte de inventar si marfuri;
    - cheltuielile cu lucrarile executate si serviciile prestate de terti;
    - cheltuielile efectuate de contribuabil pentru executarea de lucrari si prestarea de servicii pentru clienti;
    - chiria aferenta spatiului in care se desfasoara activitatea, cea aferenta utilajelor si altor instalatii utilizate in desfasurarea activitatii, in baza unui contract de inchiriere;
    - dobanzile aferente creditelor bancare;
    - abrogata;
---------------
    Liniuta a 6-a de la pct. 38 din Normele metodologice de aplicare a art. 48 alin. (8) si (9) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal a fost abrogata de pct. 4 al lit. C a art. I din HOTARAREA nr. 1.620 din 29 decembrie 2009, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 927 din 31 decembrie 2009.

    - cheltuielile cu comisioanele si cu alte servicii bancare;
    - cheltuielile cu primele de asigurare care privesc imobilizarile corporale si necorporale, inclusiv pentru stocurile detinute, precum si primele de asigurare pentru asigurarea de risc profesional potrivit legii;
------------
    Liniuta a 8-a de la pct. 38 din Normele metodologice de aplicare a art. 48 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal a fost modificata de pct. 3 din sectiunea B a art. I din HOTARAREA nr. 610 din 23 iunie 2005, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 575 din 4 iulie 2005.

    - cheltuielile cu primele de asigurare pentru bunurile din patrimoniul personal, cand acestea reprezinta garantie bancara pentru creditele utilizate in desfasurarea activitatii independente a contribuabilului;
    - cheltuielile postale si taxele de telecomunicatii;
    - cheltuielile cu energia si apa;
    - cheltuielile cu transportul de bunuri si de persoane;
    - cheltuieli de natura salariala;
    - cheltuielile cu impozitele, taxele, altele decat impozitul pe venit;
    - cheltuielile reprezentand contributiile pentru asigurarile sociale, pentru constituirea Fondului pentru plata ajutorului de somaj, pentru asigurarile sociale de sanatate, pentru accidente de munca si boli profesionale, precum si alte contributii obligatorii pentru contribuabil si angajatii acestuia;
------------
    Liniuta a 15-a de la pct. 38 din Normele metodologice de aplicare a art. 48 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal a fost modificata de pct. 3 din sectiunea B a art. I din HOTARAREA nr. 610 din 23 iunie 2005, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 575 din 4 iulie 2005.

    - cheltuielile cu amortizarea, in conformitate cu reglementarile titlului II din Codul fiscal, dupa caz;
    - valoarea ramasa neamortizata a bunurilor si drepturilor amortizabile instrainate, determinata prin deducerea din pretul de cumparare a amortizarii incluse pe costuri in cursul exploatarii si limitata la nivelul venitului realizat din instrainare;
    - cheltuielile efectuate de utilizator, reprezentand chiria (rata de leasing) in cazul contractelor de leasing operational, respectiv cheltuielile cu amortizarea si dobanzile pentru contractele de leasing financiar, stabilite in conformitate cu prevederile privind operatiunile de leasing si societatile de leasing;
    - cheltuielile cu pregatirea profesionala pentru contribuabili si salariatii lor, potrivit legii;
---------------
    Liniuta a 19-a de la pct. 38 din Normele metodologice de aplicare a art. 48 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal a fost modificata de pct. 8 al lit. C a art. I din HOTARAREA nr. 50 din 25 ianuarie 2012, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 78 din 31 ianuarie 2012.

    - cheltuielile ocazionate de participarea la congrese si alte intruniri cu caracter profesional;
    - cheltuielile cu functionarea si intretinerea, aferente bunurilor care fac obiectul unui contract de comodat, potrivit intelegerii din contract, pentru partea aferenta utilizarii in scopul afacerii;
    - abrogata;
---------------
    Liniuta a 22-a de la pct. 38 din Normele metodologice de aplicare a art. 48 alin. (8) si (9) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal a fost abrogata de pct. 4 al lit. C a art. I din HOTARAREA nr. 1.620 din 29 decembrie 2009, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 927 din 31 decembrie 2009.

    - cheltuielile de delegare, detasare si deplasare, cu exceptia celor reprezentand indemnizatia de delegare, detasare in alta localitate, in tara si in strainatate, care este deductibila limitat;
    - cheltuielile de reclama si publicitate reprezinta cheltuielile efectuate pentru popularizarea numelui contribuabilului, produsului sau serviciului in baza unui contract scris, precum si costurile asociate producerii materialelor necesare pentru difuzarea mesajelor publicitare cand reclama si publicitatea se efectueaza prin mijloace proprii. Se includ in categoria cheltuielilor de reclama si publicitate si bunurile care se acorda in cadrul unor campanii publicitare ca mostre, pentru incercarea produselor si demonstratii la punctele de vanzare, precum si alte bunuri acordate cu scopul stimularii vanzarilor;
    - alte cheltuieli efectuate in scopul realizarii veniturilor.
-------------
    Liniuta a 25-a de la pct. 38 din Normele metodologice de aplicare a art. 48 alin. (8) si (9) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal a fost modificata de pct. 5 al lit. C a art. I din HOTARAREA nr. 1.620 din 29 decembrie 2009, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 927 din 31 decembrie 2009.

    Sunt cheltuieli deductibile si cele efectuate pentru intretinerea si functionarea spatiilor folosite pentru desfasurarea afacerilor chiar daca documentele sunt emise pe numele proprietarului, si nu pe numele contribuabilului.
------------
    Paragraful 2 de la pct. 38 din Normele metodologice de aplicare a art. 48 alin. (8) si (9) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal a fost introdus de pct. 6 al lit. C a art. I din HOTARAREA nr. 1.620 din 29 decembrie 2009, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 927 din 31 decembrie 2009.

    39. Sunt cheltuieli deductibile limitat, de exemplu, urmatoarele:
     - cheltuielile de sponsorizare, mecenat, precum si pentru acordarea de burse private, conform legii, sunt deductibile in limitele stabilite la art. 48 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare si in conditiile prevazute de legislatia in materie;
------------
    Prima liniuta a pct. 39 din Normele metodologice de aplicare a art. 48, alin. (5), lit. a) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal a fost modificata de pct. 8 al lit. C a art. I din HOTARAREA nr. 1.861 din 21 decembrie 2006, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1.044 din 29 decembrie 2006.

    - cheltuielile de protocol ocazionate de acordarea unor cadouri, tratatii si mese partenerilor de afaceri, efectuate in scopul afacerii;
    - cheltuieli reprezentand cotizatii platite asociatilor profesionale si contributii profesionale obligatorii platite organizatiilor profesionale din care fac parte contribuabilii si datorate potrivit legii;
    - cheltuielile reprezentand indemnizatia de delegare si detasare in alta localitate, in tara si in strainatate, in interesul serviciului, sunt deductibile, respectiv in limita a de 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru institutiile publice;
    - cheltuielile sociale in limita unei sume stabilite prin aplicarea unei cote de pana la 2% asupra fondului de salarii realizat anual si acordate pentru salariatii proprii sau alte persoane, astfel cum este prevazut in contractul de munca, sub forma: ajutoarelor de inmormantare, ajutoarelor pentru pierderi produse in gospodariile proprii ca urmare a calamitatilor naturale, ajutoarelor pentru bolile grave sau incurabile, inclusiv proteze, ajutoarelor pentru nastere, tichetelor de cresa acordate de angajator in conformitate cu legislatia in vigoare, cadourilor pentru copiii minori ai salariatilor, cadourilor oferite salariatelor, contravalorii transportului la si de la locul de munca al salariatului, costului prestatiilor pentru tratament si odihna, inclusiv transportul, pentru salariatii proprii si membrii de familie ai acestora. Cadourile oferite de angajatori in beneficiul copiilor minori ai angajatilor cu ocazia Pastelui, zilei de 1 iunie, Craciunului si a sarbatorilor similare ale altor culte religioase, precum si cadourile oferite angajatelor cu ocazia zilei de 8 martie sunt deductibile in masura in care valoarea cadoului oferit fiecarei persoane, cu orice ocazie dintre cele de mai sus, nu depaseste 150 lei.
    - dobanzile aferente imprumuturilor de la persoane fizice si juridice, altele decat institutiile care desfasoara activitatea de creditare cu titlu profesional, utilizate in desfasurarea activitatii, pe baza contractului incheiat intre parti, in limita nivelului dobanzii de referinta a Bancii Nationale a Romaniei;
------------
    Liniuta a 6-a de la pct. 39 din Normele metodologice de aplicare a art. 48 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal a fost introdusa de pct. 7 al lit. C a art. I din HOTARAREA nr. 1.620 din 29 decembrie 2009, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 927 din 31 decembrie 2009.

    - cheltuieli reprezentand tichetele de masa acordate de angajator potrivit legii, precum si cheltuieli reprezentand tichetele de vacanta acordate de angajator potrivit legii.
------------
    Liniuta a 7-a de la pct. 39 din Normele metodologice de aplicare a art. 48 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal a fost introdusa de pct. 7 al lit. C a art. I din HOTARAREA nr. 1.620 din 29 decembrie 2009, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 927 din 31 decembrie 2009.

    - cheltuieli reprezentand contributiile platite in numele angajatilor, la fonduri de pensii facultative potrivit Legii nr. 204/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cele reprezentand contributii la fondurile de pensii facultative calificate astfel in conformitate cu legislatia privind pensiile facultative de catre Autoritatea de Supraveghere Financiara, efectuate catre entitati autorizate, stabilite in state membre ale Uniunii Europene sau apartinand Spatiului Economic European, in limita echivalentului in lei a 400 de euro, intr-un an fiscal, pentru fiecare participant. Deducerea acestor cheltuieli se realizeaza numai pe baza documentelor privind calificarea fondurilor de pensii facultative respective, emise de Autoritatea de Supraveghere Financiara, la solicitarea angajatorului, si sunt luate in calcul la determinarea venitului net anual corespunzator anului in care contributiile au fost platite. Cursul de schimb utilizat pentru determinarea echivalentului in euro este cursul mediu anual comunicat de Banca Nationala a Romaniei pentru anul in care s-a efectuat plata.
------------
    Liniuta a 8-a de la pct. 39 din Normele metodologice de aplicare a art. 48 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal a fost introdusa de pct. 1 al lit. B a art. I din HOTARAREA nr. 613 din 14 august 2013, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 528 din 22 august 2013.

    Limita echivalentului in euro a contributiilor efectuate la fondul de pensii facultative si a primelor de asigurare voluntara de sanatate, prevazute la art. 48 alin. (5) lit. g) si h) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, se transforma in lei la cursul mediu anual comunicat de Banca Nationala a Romaniei.
------------
    Liniuta a 3-a de la pct. 39 din Normele metodologice de aplicare a art. 48 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal a fost modificata de pct. 4 din sectiunea B a art. I din HOTARAREA nr. 610 din 23 iunie 2005, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 575 din 4 iulie 2005.
    Liniuta a 5-a din Normele metodologice de aplicare a art. 48, alin. (5), lit. d) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal a fost modificata de pct. 9 al lit. C a art. I din HOTARAREA nr. 1.861 din 21 decembrie 2006, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1.044 din 29 decembrie 2006.

    Codul fiscal:
    Reguli generale de stabilire a venitului net anual din activitati independente, determinat pe baza contabilitatii in partida simpla
    Art. 48 [...]

    l^1) 50% din cheltuielile aferente vehiculelor rutiere motorizate care nu sunt utilizate exclusiv in scopul desfasurarii activitatii si a caror masa totala maxima autorizata nu depaseste 3.500 kg si nu au mai mult de 9 scaune de pasageri, incluzand si scaunul soferului, aflate in proprietate sau in folosinta. Aceste cheltuieli sunt integral deductibile pentru situatiile in care vehiculele respective se inscriu in oricare dintre urmatoarele categorii:
    1. vehiculele utilizate exclusiv pentru servicii de urgenta, servicii de paza si protectie si servicii de curierat;
    2. vehiculele utilizate de agentii de vanzari si de achizitii;
    3. vehiculele utilizate pentru transportul de persoane cu plata, inclusiv pentru serviciile de taximetrie;
    4. vehiculele utilizate pentru prestarea de servicii cu plata, inclusiv pentru inchirierea catre alte persoane sau pentru instruire de catre scolile de soferi;
    5. vehiculele utilizate ca marfuri in scop comercial.
    Cheltuielile care intra sub incidenta acestor prevederi nu includ cheltuielile privind amortizarea.
    In cazul vehiculelor rutiere motorizate, aflate in proprietate sau in folosinta, care nu fac obiectul limitarii deducerii cheltuielilor se vor aplica regulile generale de deducere.
    Modalitatea de aplicare a acestor prevederi se stabileste prin norme;

    Norme metodologice:
    39^1. (1) In sensul prevederilor art. 48 alin. (7) lit. l^1) din Codul fiscal, regulile de deducere, termenii si expresiile prevazute, conditiile in care vehiculele rutiere motorizate, supuse limitarii fiscale, se considera a fi utilizate exclusiv in scopul desfasurarii activitatii au semnificatiile prevazute la pct. 45^1 din normele metodologice date in aplicarea art. 145^1 din Codul fiscal din titlul VI «Taxa pe valoarea adaugata».
    (2) Daca vehiculele respective nu sunt utilizate exclusiv in scopul desfasurarii activitatii, se limiteaza la 50% dreptul de deducere a cheltuielilor efectuate conform art. 48 alin. (4) si (5) din Codul fiscal legate de aceste vehicule, cu exceptia cheltuielilor privind amortizarea pentru care se aplica regulile privind amortizarea prevazute in titlul II, dupa caz. In cadrul cheltuielilor supuse limitarii fiscale se cuprind cheltuielile direct atribuibile fiecarui vehicul, inclusiv cele reprezentand: impozitele locale, asigurarea obligatorie de raspundere civila auto, inspectiile tehnice periodice, rovinieta etc.
    In vederea acordarii deductibilitatii integrale la calculul venitului net anual, justificarea utilizarii vehiculelor se efectueaza pe baza documentelor justificative si prin intocmirea foii de parcurs care trebuie sa cuprinda cel putin urmatoarele informatii: categoria de vehicul utilizat, scopul si locul deplasarii, kilometrii parcursi, norma proprie de consum carburant pe kilometru parcurs.
-----------
    Pct. 39^1 din Normele metodologice de aplicare a art. 48 alin. (7) lit. l^1) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal a fost introdus de pct. 4 al literei B de la articolul unic din HOTARAREA nr. 488 din 28 aprilie 2009, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 286 din 30 aprilie 2009.
    Pct. 39^1 din Normele metodologice de aplicare a art. 48 alin. (7) lit. l^1) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal a fost modificat de pct. 3 al literei B a art. I din HOTARAREA nr. 670 din 4 iulie 2012, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 481 din 13 iulie 2012.

    40. Veniturile obtinute din valorificarea in regim de consignatie sau prin vanzare directa catre agenti economici si alte institutii a bunurilor rezultate in urma unei prelucrari sau procurate in scopul revanzarii sunt considerate venituri din activitati independente. In aceasta situatie se vor solicita documentele care atesta provenienta bunurilor respective, precum si autorizatia de functionare. Nu se incadreaza in aceste prevederi bunurile din patrimoniul personal.
    40^1. Abrogat.
--------------
    Pct. 40^1 din Normele metodologice de aplicare a art. 48, alin. (8) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal a fost introdus de pct. 10 al lit. C a art. I din HOTARAREA nr. 1.861 din 21 decembrie 2006, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1.044 din 29 decembrie 2006.
    Pct. 40^1 din Normele metodologice de aplicare a art. 48 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal a fost abrogat de pct. 2 al lit. B a art. I din HOTARAREA nr. 84 din 6 martie 2013, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 136 din 14 martie 2013.

    41. Toate bunurile si drepturile aferente desfasurarii activitatii se inscriu in Registrul-inventar si constituie patrimoniul afacerii.
--------------
    Punctele 36-41 din Normele metodologice de aplicare a art. 48 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal sunt reproduse in forma prevazuta de sectiunea B a art. I din HOTARAREA nr. 84 din 3 februarie 2005, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 147 din 18 februarie 2005.

    Codul fiscal:
    Stabilirea venitului net anual pe baza normelor de venit
    Art. 49. - (1) In cazul contribuabililor care realizeaza venituri comerciale definite la art. 46 alin. (2), venitul net anual se determina pe baza normelor de venit de la locul desfasurarii activitatii.
    (2) Ministerul Finantelor Publice elaboreaza nomenclatorul activitatilor pentru care venitul net se poate determina pe baza normelor anuale de venit, care se aproba prin ordin al ministrului finantelor publice, in conformitate cu activitatile din Clasificarea activitatilor din economia nationala - CAEN, aprobata prin Hotararea Guvernului nr. 656/1997, cu modificarile ulterioare. Directiile generale regionale ale finantelor publice au urmatoarele obligatii:
------------
    Partea introductiva a alin. (2) al art. 49 a fost modificata de art. III din ORDONANTA DE URGENTA nr. 102 din 14 noiembrie 2013, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 703 din 15 noiembrie 2013, prin inlocuirea unei sintagme.

    a) stabilirea nivelului normelor de venit;
    b) publicarea acestora, anual, in cursul trimestrului IV al anului anterior celui in care urmeaza a se aplica.
------------
    Alin. (2) al art. 49 a fost modificat de pct. 24 al art. I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 125 din 27 decembrie 2011 publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 938 din 30 decembrie 2011.

    (2^1) Norma de venit pentru fiecare activitate independenta desfasurata de contribuabil care genereaza venit comercial nu poate fi mai mica decat salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, in vigoare la momentul stabilirii acesteia, inmultit cu 12. Prevederile prezentului alineat se aplica si in cazul in care activitatea se desfasoara in cadrul unei asocieri fara personalitate juridica, norma de venit fiind stabilita pentru fiecare membru asociat.
    (3) La stabilirea normelor anuale de venit, plafonul de venit determinat prin inmultirea cu 12 a salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata reprezinta venitul net anual inainte de aplicarea criteriilor. Criteriile pentru stabilirea normelor de venit de catre directiile generale regionale ale finantelor publice sunt cele prevazute in normele metodologice.
------------
    Alin. (3) al art. 49 a fost modificat de art. III din ORDONANTA DE URGENTA nr. 102 din 14 noiembrie 2013, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 703 din 15 noiembrie 2013, prin inlocuirea unei sintagme.

    (4) In cazul in care un contribuabil desfasoara o activitate independenta, care genereaza venituri comerciale, pe perioade mai mici decat anul calendaristic, norma de venit aferenta acelei activitati se corecteaza astfel incat sa reflecte perioada de an calendaristic in care a fost desfasurata activitatea respectiva.
    (5) Daca un contribuabil desfasoara doua sau mai multe activitati care genereaza venituri comerciale, venitul net din aceste activitati se stabileste prin insumarea nivelului normelor de venit corespunzatoare fiecarei activitati.
    (6) In cazul in care un contribuabil desfasoara o activitate desemnata conform alin. (2) si o alta activitate independenta, venitul net anual se determina pe baza contabilitatii in partida simpla, conform art. 48.
    (7) Abrogat.
    (8) Contribuabilii care desfasoara activitati pentru care venitul net se determina pe baza de norme de venit au obligatia sa completeze numai partea din Registrul-jurnal de incasari si plati referitoare la incasari, potrivit reglementarilor contabile elaborate in acest scop.
------------
    Alin. (8) al art. 49 a fost modificat de pct. 25 al art. I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 125 din 27 decembrie 2011, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 938 din 30 decembrie 2011.

    (9) Contribuabilii pentru care venitul net se determina pe baza de norme de venit si care in anul fiscal anterior au inregistrat un venit brut anual mai mare decat echivalentul in lei al sumei de 100.000 euro, incepand cu anul fiscal urmator, au obligatia determinarii venitului net anual in sistem real. Aceasta categorie de contribuabili are obligatia sa completeze corespunzator si sa depuna declaratia privind venitul estimat/norma de venit pana la data de 31 ianuarie inclusiv. Cursul de schimb valutar utilizat pentru determinarea echivalentului in lei al sumei de 100.000 euro este cursul de schimb mediu anual comunicat de Banca Nationala a Romaniei, la sfarsitul anului fiscal.
------------
    Alin. (9) al art. 49 a fost introdus de pct. 26 al art. I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 125 din 27 decembrie 2011, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 938 din 30 decembrie 2011.

    Norme metodologice:
    42. In sensul art. 49 din Codul fiscal, pentru contribuabilii care realizeaza venituri comerciale si desfasoara activitati cuprinse in nomenclatorul elaborat de Ministerul Finantelor Publice, venitul net se determina pe baza de norme anuale de venit. Pentru determinarea venitului net anual se aplica criteriile specifice de corectie asupra normei de venit. La stabilirea normelor anuale de venit de catre directiile generale ale finantelor publice judetene si a municipiului Bucuresti vor fi consultate consiliile judetene/Consiliul General al Municipiului Bucuresti, dupa caz.
    Prin ordin al ministrului finantelor publice se vor stabili activitatile din Clasificarea activitatilor din economia nationala - CAEN, aprobata prin Hotararea Guvernului nr. 656/1997, cu modificarile ulterioare, care genereaza venituri comerciale in sensul art. 49 din Codul fiscal.
    In situatia in care un contribuabil desfasoara aceeasi activitate in doua sau mai multe locuri diferite pentru care venitul net se determina pe baza normelor anuale de venit, stabilirea venitului net anual se efectueaza prin insumarea nivelului normelor de venit, corectate potrivit criteriilor specifice de la fiecare loc de desfasurare a activitatii.
    In cazul in care un contribuabil desfasoara mai multe activitati pentru care venitul net se determina pe baza normelor de venit, stabilirea venitului net anual se efectueaza prin insumarea nivelului normelor de venit de la locul desfasurarii fiecarei activitati, corectate potrivit criteriilor specifice.
------------
    Pct. 42 din Normele metodologice de aplicare a art. 49 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal a fost modificat de pct. 8 al lit. C a art. I din HOTARAREA nr. 1.620 din 29 decembrie 2009, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 927 din 31 decembrie 2009.
    Pct. 42 din Normele metodologice de aplicare a art. 49 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal a fost modificat de pct. 4 de la litera B a art. I din HOTARAREA nr. 150 din 23 februarie 2011, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 150 din 1 martie 2011.
    Pct. 42 din Normele metodologice de aplicare a art. 49 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal a fost modificat de pct. 9 al lit. C a art. I din HOTARAREA nr. 50 din 25 ianuarie 2012, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 78 din 31 ianuarie 2012.

    42^1. Pentru contribuabilii persoane fizice care desfasoara o activitate independenta ca intreprindere individuala, venitul net se poate determina pe baza de norme anuale de venit, cu respectarea prevederilor art. 49 din Codul fiscal.
    42^2. Norma anuala de venit pentru fiecare activitate de la locul desfasurarii acesteia nu poate fi mai mica decat salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, in vigoare la momentul stabilirii acesteia, inmultit cu 12.
------------
    Pct. 42^1 si 42^2 din Normele metodologice de aplicare a art. 49 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal au fost introduse de pct. 6 al lit. C a art. I din HOTARAREA nr. 791 din 2 august 2010, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 542 din 3 august 2010.
    Pct. 42^2 din Normele metodologice de aplicare a art. 49 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal a fost modificat de pct. 5 de la litera B a art. I din HOTARAREA nr. 150 din 23 februarie 2011, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 150 din 1 martie 2011.

    42^3. In cazul in care activitatea se desfasoara in cadrul unei asocieri fara personalitate juridica, norma anuala de venit corespunzatoare fiecarui asociat din cadrul asocierii nu poate fi mai mica decat salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, in vigoare la momentul stabilirii acesteia, inmultit cu 12.
    Pentru determinarea venitului net anual al fiecarui membru asociat se aplica criteriile specifice de corectie asupra normei de venit.
------------
    Pct. 42^3 din Normele metodologice de aplicare a art. 49 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal a fost introdus de pct. 6 de la litera B a art. I din HOTARAREA nr. 150 din 23 februarie 2011, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 150 din 1 martie 2011.

    43. La stabilirea coeficientilor de corectie a normelor de venit se vor avea in vedere urmatoarele criterii:
    - vadul comercial si clientela;
    - varsta contribuabililor;
    - timpul afectat desfasurarii activitatii, cu exceptia cazurilor prevazute la pct. 44 si 45;
    - starea de handicap sau de invaliditate a contribuabilului;
    - activitatea se desfasoara intr-un spatiu proprietate a contribuabilului sau inchiriat;
    - realizarea de lucrari, prestarea de servicii si obtinerea de produse cu material propriu sau al clientului;
    - folosirea de masini, dispozitive si scule, actionate manual sau de forta motrice;
    - caracterul sezonier al unor activitati;
    - durata concediului legal de odihna;
    - desfasurarea activitatii cu salariati;
    - contributia fiecarui asociat in cazul activitatii desfasurate in cadrul unei asocieri;
    - informatiile cuprinse in declaratia informativa depusa in scop de TVA potrivit prevederilor art. 156^3 din Codul fiscal.
    - alte criterii specifice.
-------------
    Pct. 43 din Normele metodologice de aplicare a art. 49 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal a fost completat de pct. 7 al literei B de la art. I din HOTARAREA nr. 150 din 23 februarie 2011, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 150 din 1 martie 2011.

    Diminuarea normelor de venit ca urmare a indeplinirii criteriului de varsta a contribuabilului se opereaza incepand cu anul urmator celui in care acesta a implinit numarul de ani care ii permite reducerea normei. Corectarea normelor de venit pentru contribuabilii care au si calitatea de salariat sau isi pierd aceasta calitate se face incepand cu luna urmatoare incheierii/desfacerii contractului individual de munca.
    44. Venitul net din activitati independente, determinat pe baza de norme anuale de venit, se reduce proportional cu:
    - perioada de la inceputul anului si pana la momentul autorizarii din anul inceperii activitatii;
    - perioada ramasa pana la sfarsitul anului fiscal, in situatia incetarii activitatii, la cererea contribuabilului.
    45. Pentru intreruperile temporare de activitate in cursul anului, datorate unor accidente, spitalizarii si altor cauze obiective, inclusiv cele de forta majora, dovedite cu documente justificative, normele de venit se reduc proportional cu perioada nelucrata, la cererea contribuabililor. In situatia incetarii activitatii in cursul anului, respectiv a intreruperii temporare, persoanele fizice autorizate si asociatiile fara personalitate juridica sunt obligate sa depuna autorizatia de functionare si sa instiinteze in scris, in termen de 5 zile, organele fiscale in a caror raza teritoriala acestia isi desfasoara activitatea. In acest sens se va anexa, in copie, dovada din care sa rezulte depunerea autorizatiei.
    46. Pentru contribuabilii impusi pe baza de norme de venit, care isi exercita activitatea o parte din an, in situatiile prevazute la pct. 44 si 45, venitul net aferent perioadei efectiv lucrate se determina prin raportarea normei anuale de venit la 365 de zile, iar rezultatul se inmulteste cu numarul zilelor de activitate.
    In acest scop organul fiscal intocmeste o nota de constatare care va cuprinde date si informatii privind:
    - situatia care a generat corectarea normei de venit, cum ar fi: inceputul/sfarsitul activitatii, intreruperea temporara, conform pct. 45, si altele asemenea;
    - perioada in care nu s-a desfasurat activitate;
    - documentele justificative depuse de contribuabil;
    - recalcularea normei, conform prezentului punct.
    47. Pentru contribuabilul care opteaza sa fie impus pe baza de norma de venit si care anterior a fost impus in sistem real, avand investitii in curs de amortizare, valoarea amortizarii nu diminueaza norma de venit. Veniturile realizate din valorificarea investitiilor respective sau trecerea lor in patrimoniul personal in cursul perioadei de desfasurare a activitatii sau in caz de incetare a activitatii majoreaza norma de venit proportional cu valoarea amortizata in perioada impunerii in sistem real.
    48. In cazul contribuabilului impus pe baza de norma de venit, care pe perioada anterioara a avut impunere in sistem real si a efectuat investitii care au fost amortizate integral, veniturile din valorificarea sau trecerea acestora in patrimoniul personal ca urmare a incetarii activitatii vor majora norma de venit.
    49. Contribuabilii care in cursul anului fiscal isi completeaza obiectul de activitate cu o alta activitate care nu este cuprinsa in nomenclator vor fi impusi in sistem real de la data respectiva, venitul net anual urmand sa fie determinat prin insumarea fractiunii din norma de venit aferenta perioadei de impunere pe baza de norma de venit cu venitul net rezultat din evidenta contabila.
--------------
    Punctele 42-49 din Normele metodologice de aplicare a art. 49 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal sunt reproduse in forma prevazuta de sectiunea B a art. I din HOTARAREA nr. 84 din 3 februarie 2005, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 147 din 18 februarie 2005.
    Pct. 49 din Normele metodologice de aplicare a art. 49 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal a fost modificat de pct. 8 al literei B de la art. I din HOTARAREA nr. 150 din 23 februarie 2011, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 150 din 1 martie 2011.

    Codul fiscal:
    Stabilirea venitului net anual din drepturile de proprietate intelectuala

    Art. 50. - (1) Venitul net din drepturile de proprietate intelectuala se stabileste prin scaderea din venitul brut a urmatoarelor cheltuieli:
    a) o cheltuiala deductibila egala cu 20% din venitul brut;
--------------
    Litera a) a alin. (1) al art. 50 a fost modificata de pct. 9 al art. I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 58 din 26 iunie 2010, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 431 din 28 iunie 2010.

    b) contributiile sociale obligatorii platite.
    (2) In cazul veniturilor provenind din crearea unor lucrari de arta monumentala, venitul net se stabileste prin deducerea din venitul brut a urmatoarelor cheltuieli:
    a) o cheltuiala deductibila egala cu 25% din venitul brut;
--------------
    Litera a) a alin. (2) al art. 50 a fost modificata de pct. 10 al art. I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 58 din 26 iunie 2010, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 431 din 28 iunie 2010.

    b) contributiile sociale obligatorii platite.
    (3) In cazul exploatarii de catre mostenitori a drepturilor de proprietate intelectuala, precum si in cazul remuneratiei reprezentand dreptul de suita si al remuneratiei compensatorii pentru copia privata, venitul net se determina prin scaderea din venitul brut a sumelor ce revin organismelor de gestiune colectiva sau altor platitori de asemenea venituri, potrivit legii, fara aplicarea cotei forfetare de cheltuieli prevazute la alin. (1) si (2).
------------
    Art. 50 este reprodus astfel cum a fost modificat de pct. 2 al art. I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 138 din 29 decembrie 2004, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1.281 din 30 decembrie 2004.

    Norme metodologice:
    50. In urmatoarele situatii venitul net din drepturi de proprietate intelectuala se determina ca diferenta intre venitul brut si comisionul cuvenit organismelor de gestiune colectiva sau altor platitori care, conform legii, au atributii de colectare si de repartizare a veniturilor intre titularii de drepturi:
    - venituri din drepturi de proprietate intelectuala transmise prin succesiune;
    - venituri din exercitarea dreptului de suita;
    - venituri reprezentand remuneratia compensatorie pentru copia privata.
    51. Abrogat.
    52. Abrogat.
--------------
    Punctele 50-52 din Normele metodologice de aplicare a art. 50, alin. (1), (2),(3) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal sunt reproduse in forma prevazuta de sectiunea B a art. I din HOTARAREA nr. 84 din 3 februarie 2005, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 147 din 18 februarie 2005.
    Punctele 51 si 52 din Normele metodologice de aplicare a art. 50, alin. (1), (2),(3) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal au fost abrogate de pct. 5 din sectiunea B a art. I din HOTARAREA nr. 610 din 23 iunie 2005, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 575 din 4 iulie 2005.

    Codul fiscal:
    (4) Pentru determinarea venitului net din drepturi de proprietate intelectuala, contribuabilii vor completa numai partea din Registrul-jurnal de incasari si plati referitoare la incasari. Aceasta reglementare este optionala pentru cei care considera ca isi pot indeplini obligatiile declarative direct pe baza documentelor emise de platitorul de venit. Acesti contribuabili au obligatia sa arhiveze si sa pastreze documentele justificative cel putin in limita termenului de prescriptie prevazut de lege.

    Norme metodologice:
    53. Venitul brut din drepturi de proprietate intelectuala cuprinde atat sumele incasate in cursul anului, cat si retinerile in contul platilor anticipate efectuate cu titlu de impozit si contributiile obligatorii retinute de platitorii de venituri.
    In cazul veniturilor din drepturi de proprietate intelectuala se includ in venitul brut atat veniturile in bani, cat si echivalentul in lei al veniturilor in natura.
    Evaluarea veniturilor in natura se face la pretul pietei sau la pretul stabilit prin expertiza tehnica, la locul si la data primirii acestora.
    In cazul in care determinarea venitului net din drepturi de proprietate intelectuala se face pe baza de cote forfetare de cheltuieli, nu exista obligativitatea inregistrarii in evidenta contabila a cheltuielilor efectuate in scopul realizarii venitului.
------------
    Pct. 53 din Normele metodologice de aplicare a art. 50 alin. (4) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal a fost modificat de pct. 9 al lit. C a art. I din HOTARAREA nr. 1.620 din 29 decembrie 2009, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 927 din 31 decembrie 2009.
    Paragrafele 2 si 3 de la pct. 53 din Normele metodologice de aplicare a art. 50 alin. (4) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal au fost introduse de pct. 9 al literei B de la art. I din HOTARAREA nr. 150 din 23 februarie 2011, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 150 din 1 martie 2011.

    54. Cheltuielile forfetare includ comisioanele si alte sume care revin organismelor de gestiune colectiva sau altor platitori de venituri drept plata a serviciilor prestate pentru gestiunea drepturilor de catre acestia din urma catre titularii de drepturi.
    55. Sunt considerate opere de arta monumentala urmatoarele:
    - lucrari de decorare, cum ar fi pictura murala a unor spatii si cladiri de mari dimensiuni, interior-exterior;
    - lucrari de arta aplicata in spatii publice, cum ar fi: ceramica, metal, lemn, piatra, marmura si altele asemenea;
    - lucrari de sculptura de mari dimensiuni, design monumental, amenajari de spatii publice;
    - lucrari de restaurare a acestora.
    56. Veniturile din drepturi de proprietate intelectuala obtinute din strainatate se supun regulilor aplicabile veniturilor din strainatate, indiferent daca sunt incasate direct de titulari sau prin intermediul entitatilor responsabile cu gestiunea drepturilor de proprietate intelectuala, potrivit legii.
    57. Cota de cheltuieli forfetare nu se acorda in cazul in care persoanele fizice utilizeaza baza materiala a beneficiarului acestor drepturi de proprietate intelectuala.
--------------
    Punctele 53-57 din Normele metodologice de aplicare a art. 50, alin. (4) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal sunt reproduse in forma prevazuta de sectiunea B a art. I din HOTARAREA nr. 84 din 3 februarie 2005, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 147 din 18 februarie 2005.

    Codul fiscal:
    Optiunea de a stabili venitul net anual, utilizandu-se datele din contabilitatea in partida simpla

    Art. 51. - (1) Contribuabilii care obtin venituri din activitati independente, impusi pe baza de norme de venit, precum si cei care obtin venituri din drepturi de proprietate intelectuala au dreptul sa opteze pentru determinarea venitului net in sistem real, potrivit art. 48.
    (2) Optiunea de a determina venitul net pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla este obligatorie pentru contribuabil pe o perioada de 2 ani fiscali consecutivi si se considera reinnoita pentru o noua perioada daca contribuabilul nu solicita revenirea la sistemul anterior, prin completarea corespunzatoare a declaratiei privind venitul estimat/norma de venit si depunerea formularului la organul fiscal competent pana la data de 31 ianuarie inclusiv a anului urmator expirarii perioadei de 2 ani.
    (3) Optiunea pentru determinarea venitului net in sistem real se exercita prin completarea declaratiei privind venitul estimat/norma de venit cu informatii privind determinarea venitului net anual in sistem real si depunerea formularului la organul fiscal competent pana la data de 31 ianuarie inclusiv, in cazul contribuabililor care au desfasurat activitate in anul precedent, respectiv in termen de 15 zile de la inceperea activitatii, in cazul contribuabililor care incep activitatea in cursul anului fiscal.
------------
    Art. 51 este reprodus conform pct. 10 al lit. C a art. I din HOTARAREA nr. 50 din 25 ianuarie 2012, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 78 din 31 ianuarie 2012.

    *) NOTA CTCE S.A. Piatra-Neamt:
    Potrivit modificarilor aduse de catre ORDONANTA nr. 30 din 31 august 2011, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 627 din 2 septembrie 2011, forma la 1 ianuarie 2012 a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal este urmatoarea:

    "Optiunea de a stabili venitul net anual, utilizandu-se datele din contabilitatea in partida simpla
    ART. 51

    (1) Contribuabilii care obtin venituri din activitati independente, impusi pe baza de norme de venit, precum si cei care obtin venituri din drepturi de proprietate intelectuala au dreptul sa opteze pentru determinarea venitului net in sistem real, potrivit art. 48.
    (2) Optiunea de a determina venitul net pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla este obligatorie pentru contribuabil pe o perioada de 2 ani fiscali consecutivi si se considera reinnoita pentru o noua perioada daca contribuabilul nu solicita determinarea venitului net anual pe baza normelor de venit, prin completarea corespunzatoare a declaratiei de venit estimat si depunerea formularului la organul fiscal competent pana la data de 31 ianuarie inclusiv.
------------
    Alin. (2) al art. 51 a fost modificat de pct. 27 al art. I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 125 din 27 decembrie 2011, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 938 din 30 decembrie 2011.
    Alin. (2) al art. 51 a fost modificat de pct. 23 al art. I din ORDONANTA nr. 30 din 31 august 2011, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 627 din 2 septembrie 2011.

    (3) Optiunea pentru determinarea venitului net in sistem real se exercita prin completarea declaratiei de venit estimat cu informatii privind determinarea venitului net anual in sistem real si depunerea formularului la organul fiscal competent pana la data de 31 ianuarie inclusiv, in cazul contribuabililor care au desfasurat activitate in anul precedent, respectiv in termen de 15 zile de la inceperea activitatii, in cazul contribuabililor care incep activitatea in cursul anului fiscal.
------------
    Alin. (3) al art. 51 a fost modificat de pct. 27 al art. I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 125 din 27 decembrie 2011 publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 938 din 30 decembrie 2011.
    Alin. (3) al art. 51 a fost modificat de pct. 23 al art. I din ORDONANTA nr. 30 din 31 august 2011, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 627 din 2 septembrie 2011."

    Norme metodologice:
    58. Optiunea de a determina venitul net in sistem real se face astfel:
    a) in cazul contribuabililor prevazuti la art. 49 alin. (1) din Codul fiscal, care au desfasurat activitate in anul precedent si au fost impusi pe baza de norme de venit, prin completarea corespunzatoare a declaratiei privind venitul estimat/norma de venit si depunerea acesteia pana la data de 31 ianuarie inclusiv;
    b) in cazul contribuabililor prevazuti la art. 49 alin. (1) din Codul fiscal, care incep activitatea in cursul anului fiscal, prin completarea corespunzatoare a declaratiei privind venitul estimat/norma de venit si depunerea acesteia in termen de 15 zile de la inceperea activitatii.
----------
    Pct. 58 din Normele metodologice de aplicare a art. 49 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal a fost modificat de pct. 10 al lit. C a art. I din HOTARAREA nr. 50 din 25 ianuarie 2012, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 78 din 31 ianuarie 2012.

    59. Abrogat.
-----------
    Pct. 59 din Normele metodologice de aplicare a art. 49 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal a fost abrogat de pct. 11 al lit. C a art. I din HOTARAREA nr. 50 din 25 ianuarie 2012, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 78 din 31 ianuarie 2012.

    60. Abrogat.
--------------
    Punctele 58-60 din Normele metodologice de aplicare a art. 51 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal sunt reproduse in forma prevazuta de sectiunea B a art. I din HOTARAREA nr. 84 din 3 februarie 2005, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 147 din 18 februarie 2005.
    Pct. 60 din Normele metodologice de aplicare a art. 49 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal a fost abrogat de pct. 11 al lit. C a art. I din HOTARAREA nr. 50 din 25 ianuarie 2012, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 78 din 31 ianuarie 2012.

    Codul fiscal:
    Retinerea la sursa a impozitului reprezentand plati anticipate pentru unele venituri din activitati independente
    ART. 52

    (1) Pentru urmatoarele venituri, platitorii persoane juridice sau alte entitati care au obligatia de a conduce evidenta contabila au obligatia de a calcula, de a retine si de a vira impozit prin retinere la sursa, reprezentand plati anticipate, din veniturile platite:
    a) venituri din drepturi de proprietate intelectuala;
    b) venituri din activitati desfasurate in baza contractelor/conventiilor civile incheiate potrivit Codului civil, precum si a contractelor de agent. Fac exceptie veniturile din activitati desfasurate in baza contractelor/conventiilor civile incheiate potrivit Codului civil obtinute de contribuabilii care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere si sunt inregistrati fiscal potrivit legislatiei in materie;
-------------
    Litera b) a alin. (1) al art. 52 a fost modificata de pct. 4 al art. I din ORDONANTA nr. 15 din 23 august 2012, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 621 din 29 august 2012.

    c) venituri din activitatea de expertiza contabila si tehnica, judiciara si extrajudiciara;
    d) venitul obtinut de o persoana fizica dintr-o asociere cu o persoana juridica contribuabil, potrivit titlului IV^1, care nu genereaza o persoana juridica.
    (2) Impozitul ce trebuie retinut se stabileste dupa cum urmeaza:
    a) in cazul veniturilor prevazute la alin. (1) lit. a)-e), aplicand o cota de impunere de 10% la venitul brut din care se deduc contributiile sociale obligatorii retinute la sursa potrivit titlului IX^2;
------------
    Litera a) a alin. (2) al art. 52 a fost modificata de pct. 24 al art. I din ORDONANTA nr. 30 din 31 august 2011, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 627 din 2 septembrie 2011. Aceasta modificare se aplica incepand cu data de 1 ianuarie 2012, conform alin. (1) al art. II din acelasi act normativ.

    b) in cazul veniturilor prevazute la alin. (1) lit. d), aplicand cota de impunere prevazuta pentru impozitul pe veniturile microintreprinderilor la veniturile ce revin persoanei fizice din asociere.
    (3) Impozitul ce trebuie retinut se vireaza la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost platit venitul, cu exceptia impozitului aferent veniturilor prevazute la alin. (1) lit. d), pentru care termenul de virare este reglementat potrivit titlului IV^1.
    (4) Platitorii de venituri prevazuti la alin. (1) nu au obligatia calcularii, retinerii la sursa si virarii impozitului reprezentand plata anticipata din veniturile platite daca efectueaza plati catre:
    a) asocierile fara personalitate juridica, cat si persoanele juridice care conduc contabilitate in partida simpla si pentru care plata impozitului pe venit se face de catre fiecare asociat, pentru venitul sau propriu;
    b) persoanele fizice, platile efectuate de platitorii de venituri de la alin. (1) reprezentand venituri realizate de persoanele fizice din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul afacerii.
-------------
    Alin. (4) al art. 52 a fost introdus de pct. 5 al art. I din ORDONANTA nr. 15 din 23 august 2012, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 621 din 29 august 2012.
-------------
    Art. 52 a fost modificat de pct. 28 al art. I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 125 din 27 decembrie 2011 publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 938 din 30 decembrie 2011.

    Norme metodologice:
    61. Platitorii veniturilor prevazute la art. 52 alin. (1) lit. a)-c) din Codul fiscal au obligatia de a calcula, de a retine si de a vira in cursul anului fiscal impozitul reprezentand plata anticipata in contul impozitului anual datorat de contribuabili. Plata anticipata se calculeaza prin aplicarea cotei de 10% la diferenta dintre venitul brut si contributiile sociale obligatorii retinute la sursa potrivit titlului IX^2 din Codul fiscal. Retinerea impozitului reprezentand plata anticipata se efectueaza din veniturile platite in baza contractului civil incheiat in forma scrisa intre platitorul de venit si beneficiarul venitului, contribuabil potrivit titlului III din Codul fiscal.
---------
    Pct. 61 din Normele metodologice de aplicare a art. 52 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal a fost modificat de pct. 12 al lit. C a art. I din HOTARAREA nr. 50 din 25 ianuarie 2012, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 78 din 31 ianuarie 2012.

    62. Platitorii de venituri din drepturi de proprietate intelectuala, carora le revine obligatia calcularii si retinerii impozitului anticipat, sunt, dupa caz:
    - utilizatorii de opere, inventii, know-how si altele asemenea, in situatia in care titularii de drepturi isi exercita drepturile de proprietate intelectuala in mod personal, iar relatia contractuala dintre titularul de drepturi de proprietate intelectuala si utilizatorul respectiv este directa;
    - organismele de gestiune colectiva sau alte entitati, care, conform dispozitiilor legale, au atributii de gestiune a drepturilor de proprietate intelectuala, a caror gestiune le este incredintata de catre titulari. In aceasta situatie se incadreaza si producatorii si agentii mandatati de titularii de drepturi, prin intermediul carora se colecteaza si se repartizeaza drepturile respective.
    63. In situatia in care sumele reprezentand venituri din exploatarea drepturilor de proprietate intelectuala se colecteaza prin mai multe organisme de gestiune colectiva sau prin alte entitati asemanatoare, obligatia calcularii si retinerii impozitului anticipat revine organismului sau entitatii care efectueaza plata catre titularul de drepturi de proprietate intelectuala.
    64. In cazul contribuabililor ale caror plati anticipate sunt calculate in conformitate cu prevederile art. 52 alin. (1) lit. a)-c) din Codul fiscal pentru veniturile de aceasta natura si care realizeaza venituri din activitati independente si in alte conditii, pentru acestea din urma au obligatia sa le evidentieze in contabilitate separat si sa efectueze in cursul anului plati anticipate trimestriale, in conformitate cu art. 82 din Codul fiscal.
---------
    Pct. 64 din Normele metodologice de aplicare a art. 52 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal a fost modificat de pct. 12 al lit. C a art. I din HOTARAREA nr. 50 din 25 ianuarie 2012, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 78 din 31 ianuarie 2012.

    64^1. Contribuabilii care realizeaza venituri din activitati independente pentru care venitul net anual este stabilit in sistem real si pentru care platitorii de venituri au obligatia retinerii la sursa a impozitului reprezentand plati anticipate in conformitate cu art. 52 din Codul fiscal determina venitul net anual pe baza contabilitatii in partida simpla. Fac exceptie de la determinarea venitului net anual pe baza contabilitatii in partida simpla contribuabilii care realizeaza venituri prevazute la art. 52 alin. (1) lit. a)-c) din Codul fiscal care au optat pentru impunerea veniturilor potrivit prevederilor art. 52^1 din Codul fiscal.
--------------
    Pct. 64^1 din Normele metodologice de aplicare a art. 52 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal a fost introdus de pct. 11 al lit. C a art. I din HOTARAREA nr. 1.861 din 21 decembrie 2006, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1.044 din 29 decembrie 2006.
    Pct. 64^1 din Normele metodologice de aplicare a art. 52 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal a fost modificat de pct. 10 al lit. C a art. I din HOTARAREA nr. 1.620 din 29 decembrie 2009, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 927 din 31 decembrie 2009.
    Pct. 64^1 din Normele metodologice de aplicare a art. 52 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal a fost modificat de pct. 10 al literei B de la art. I din HOTARAREA nr. 150 din 23 februarie 2011, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 150 din 1 martie 2011.
    Pct. 64^1 din Normele metodologice de aplicare a art. 52 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal a fost modificat de pct. 12 al lit. C a art. I din HOTARAREA nr. 50 din 25 ianuarie 2012, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 78 din 31 ianuarie 2012.

    64^2. Pentru contribuabilii care desfasoara o activitate care genereaza venituri comerciale pentru care venitul net anual este stabilit pe baza normelor de venit, aceasta fiind prevazuta la art. 52 alin. (1) din Codul fiscal, platitorii de venituri nu au obligatia retinerii la sursa a impozitului reprezentand plati anticipate potrivit art. 52 din Codul fiscal, cu conditia prezentarii de catre contribuabilii respectivi a copiei formularului 260 «Decizie de impunere pentru plati anticipate cu titlu de impozit».
-------------
    Pct. 64^2 din Normele metodologice de aplicare a art. 52 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal a fost introdus de pct. 11 al literei B de la art. I din HOTARAREA nr. 150 din 23 februarie 2011, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 150 din 1 martie 2011.

    65. Impozitul anticipat se calculeaza si se retine in momentul efectuarii platii sumelor catre beneficiarul venitului.
    66. Impozitul retinut se vireaza la bugetul de stat pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care se fac plata venitului si retinerea impozitului.
    66^1. Persoanele fizice care realizeaza venituri din drepturi de proprietate intelectuala, din activitati desfasurate in baza contractelor/conventiilor civile incheiate potrivit Codului civil, a contractelor de agent, precum si din activitati de expertiza contabila si tehnica, judiciara si extrajudiciara, au dreptul sa opteze pentru impunerea venitului brut cu cota de 16%, impozitul fiind final, potrivit art. 52^1 din Codul fiscal.
--------------
    Pct. 66^1 din Normele metodologice de aplicare a art. 52 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal a fost introdus de pct. 12 al lit. C a art. I din HOTARAREA nr. 1.861 din 21 decembrie 2006, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1.044 din 29 decembrie 2006.
    Pct. 66^1 din Normele metodologice de aplicare a art. 52 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal a fost modificat de pct. 10 al lit. C a art. I din HOTARAREA nr. 1.620 din 29 decembrie 2009, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 927 din 31 decembrie 2009.
    Pct. 66^1 din Normele metodologice de aplicare a art. 52 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal a fost modificat de pct. 12 al literei B de la art. I din HOTARAREA nr. 150 din 23 februarie 2011, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 150 din 1 martie 2011.
    Pct. 66^1 din Normele metodologice de aplicare a art. 52 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal a fost modificat de pct. 12 al lit. C a art. I din HOTARAREA nr. 50 din 25 ianuarie 2012, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 78 din 31 ianuarie 2012.
--------------
    Punctele 61-66 din Normele metodologice de aplicare a art. 52 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal sunt reproduse in forma prevazuta de sectiunea B a art. I din HOTARAREA nr. 84 din 3 februarie 2005, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 147 din 18 februarie 2005.

    66^2. Pentru veniturile realizate in baza contractelor aflate in derulare la data de 1 octombrie 2011, altele decat cele pentru care la data respectiva erau aplicabile prevederile art. 52 din Codul fiscal, si care sunt calificate drept contracte civile incepand cu data de 1 octombrie 2011, obligatiile privind calculul, retinerea si virarea impozitului reprezentand plati anticipate sunt cele in vigoare la data platii veniturilor respective.
-------------
    Pct. 66^2 din Normele metodologice de aplicare a art. 52 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal a fost introdus de pct. 13 al lit. C a art. I din HOTARAREA nr. 50 din 25 ianuarie 2012, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 78 din 31 ianuarie 2012.
Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 31 Martie 2014


Votati articolul "Venituri din activitati independente - Impozitul pe venit - Norme Metodologice Codul fiscal":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

OG/2016 care reglementeaza obligativitatea comunicarii soldurilor restante

Intrebare: Am inteles ca, conform acesteia trebuiesc declarate on- line aceste solduri mai mari de 30 de zile.Intrebarea este ca, nicaieri nu este precizat locul si adresa unde trebuiesc trimise...dar nu s a omis quantumul amenzilor??!!!

Raspuns: Ordonanta 22/2016, care modifica Ordonanta 77/1999 !... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 31 Martie 2014 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 2 + 2 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

  • Editorial: Putina contabilitate personala

    • Acest editorial a fost publicat st in Revista de Taxe si Impozite.  Ma confrunt cu o problema - la mine in familie se cumpara adesea chestii inutile. Sau, mai exact, nu inutile, ci chestii pe care pur si simplu nu le folosim, desi exact pentru asta le-am cumparat atunci cand le-am cumparat: ca sa le folosim. Asa, la prima strigare, imi vin in minte o masina de...» citeste mai departe aici

  • OUG 79/2017 - Reglementari privind situatiile in care organele fiscale pot refuza deducerea TVA

    • Regulile privind deducerea TVA, stabilite de Directiva 2006/112/CE privind sistemul comun al TVA sunt transpuse in legislatia interna prin art. 297 din Codul fiscal. Dreptul de deducere a taxei pe valoare adaugata reprezinta dreptul prevazut de lege pentru persoanele impozabile, beneficiare ale livrarii de bunuri si prestarilor de servicii, de rambursare a taxei pe valoare adaugata aferenta operatiunilor de livrare a bunurilor si prestare a serviciilor. Orice persoana impozabil...» citeste mai departe aici

  • Obligatii fiscale care va revin prin noile reglementari, impreuna cu explicatiile expertilor

    • Cu totii stim ca este vital sa aflam din surse competente si sigure cum sa actionam in activitatea noastra fiscal-contabila de zi cu zi. Mai ales in contextul in care apar frecvent reglementari legislative noi. Unele dintre ele produc schimbari importante, fara a caror cunoastere in detaliu nu putem tine pasul. Tot timpul exista semne de intrebare! Iata solutia pe care v-o recomandam cu toata increderea: participarea la ...» citeste mai departe aici

  • Contributia pentru persoane cu handicap neincadrate se datoreaza si in anul 2018. Analiza zilei

    • Incepand cu 01 ianuarie 2018 contributiile sociale obligatorii reglementate prin Codul fiscal sunt urmatoarele:  contributiile de asigurari sociale, datorate bugetului asigurarilor sociale de stat;  contributia de asigurari sociale de sanatate, datorata bugetului Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate;  contributia asiguratorie pentru munca, datorata bugetului general consolidat. Contributiile de asigura...» citeste mai departe aici

  • Directiva privind impozitarea profiturilor. Cum o adopta Romania? Dar celelalte state?

    • Pe 12 iulie 2016 Consiliul European a adoptat Directiva (UE) 2016/1164 cunoscuta sub denumirea "Directiva ATAD" - "Anti Tax Avoidance Directive". Aceasta prevede implementarea de catre statele membre UE cel tarziu la 1 ianuarie 2019 a unor masuri de combatere a planificarii fiscale. Printre scopurile pe care le au noile reguli se afla si cel de a impiedica transferul artificial de profituri prin contractarea de imprumuturi purtatoare de dobanda. Unul dintre efect...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

PLANUL DE CONTURI - toate modificarile aparute in 2017
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "PLANUL DE CONTURI - toate modificarile aparute in 2017".
Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

PLANUL DE CONTURI s-a modificat!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"PLANUL DE CONTURI - toate modificarile aparute in 2017"


email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile
X