email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Proiect MFP: Se modifica regulile de audit financiar si atributiile contabililor

audit financiarproiectceccarauditul statutarOrdonanta Guvernului nr. 65/1994atributii contabili

Ministerul de Finante a publicat saptamana aceasta proiectul de lege privind auditul statutar al situatiilor financiare anuale si al situatiilor financiare anuale consolidate si de modificare a unor acte normative.

Multe dintre modificarile referitoare la audit implica desemnarea unei singure autoritati competente responsabila cu supravegherea publica a auditorilor financiari, obligatia ca autoritatea de supraveghere publica trebuie sa fie condusa de nepracticieni si unificarea notiunilor de "auditor statutar" si de "auditor financiar".

Totodata, proiectul modifica mai multe reglementari din Ordonanta Guvernului nr. 65/1994 privind organizarea activitatii de expertiza contabila si a contabililor autorizati.

Prin Titlul I "Auditul statutar al situatiilor financiare anuale si al situatiilor financiare anuale consolidate" al proiectului de lege sunt aduse urmatoarele PROPUNERI:

>>> Organizarea si implementarea unui sistem eficace de supraveghere publica a auditorilor financiari si a firmelor de audit pe baza principiilor de supraveghere publica prevazute de Directiva 2014/56/UE, cu precizarea ca va exista o singura autoritate competenta responsabila cu supravegherea publica a auditorilor financiari si a firmelor de audit;

>>> Introducerea in sfera auditului statutar a auditului voluntar, la acele entitati mici pentru care nu exista obligatia auditarii situatiilor financiare, cu respectarea cerintei publicarii situatiilor financiare auditate impreuna cu raportul de audit statutar, conform hotarârii adunarii generale a actionarilor sau asociatilor, cu respectarea legislatiei nationale;


>>> Cuprinderea prevederii potrivit careia, pentru asigurarea unei calitati ridicate a auditului statutar in cadrul Uniunii Europene, auditurile statutare vor fi efectuate in conformitate cu standardele internationale de audit adoptate de Comisia Europeana;

>>> Desemnarea unei singure autoritati competente responsabila cu indeplinirea atributiilor prevazute de directiva;

>>> Introducerea de prevederi prin care autoritatea competenta poate delega o parte dintre atributiile sale catre CAFR, cu respectarea prevederilor art. 24 din Regulamentul (UE) nr. 537/2014si in urmatoarele conditii: - actul de delegare trebuie sa specifice atributiile delegate si conditiile in care acestea trebuie executate; - autoritatile si/sau organismele trebuie sa fie organizate astfel incât sa fie evitate conflictele de interese; - in cazul in care deleaga atributii catre alte autoritati sau organisme, autoritatea competenta trebuie sa fie in masura sa redobandeasca, de la caz la caz, competentele delegate;

>>> Introducerea de prevederi referitoare la conducerea autoritatii competente de catre nepracticieni care poseda cunostinte in domenii relevante pentru auditul statutar;

>>> Introducerea de prevederi referitoare la competenta efectuarii inspectiilor in domeniul auditului statutar ce revine autoritatii competente desemnate, respectiv Autoritatea pentru Supraveghere Publica a Activitatii de Audit Statutar (denumita in continuare ASPAAS), si posibilitatea delegarii exercitarii/indeplinirii acestei atributii de catre ASPAAS organismului profesional, cu exceptia efectuarii inspectiilor la auditorii financiari si firmele de audit care efectueaza auditul statutar la entitatile de interes public;

>>> Cuprinderea de prevederi referitoare la finantarea corespunzatoare a autoritatii competente si necesitatea dispunerii de resurse adecvate pentru a initia si a desfasura investigatii; finantarea autoritatii competente trebuie sa fie sigura si fara influente necorespunzatoare din partea auditorilor financiari sau a firmelor de audit; pentru respectarea acestei cerinte se prevede si schimbarea statutului juridicsi a structurii finantarii organismului de supraveghere;


>>> Introducerea de prevederi potrivit carora se asigura autoritatii competente capacitatea de a adopta si/sau de a impune un set minim de masuri si sanctiuni administrative pentru incalcarea dispozitiilor directivei si, daca este cazul, ale Regulamentului (UE) nr. 537/2014;

>>> RECOMANDAREA NOASTRA PE ACEEASI TEMA:

PROIECT: Contabilii vor avea atributii noi. In plus, se modifica regulile CECCAR si cele privind auditul

 

>>> Introducerea posibilitatii de investigare in conformitate cu prevederile directivei si ale dreptului intern, in oricare din urmatoarele moduri: direct, in colaborare cu alte autoritati sau prin sesizarea autoritatilor judiciare competente;


>>> Precizarea sanctiunilor administrativ-disciplinare ce se pot aplica auditorilor financiari si firmelor de audit: avertisment public; penalitati disciplinare raportate la salariul minim brut pe economie (pentru auditorii financiari), respectiv la cifra de afaceri anuala (pentru firmele de audit); interdictie temporara de semnare a rapoartelor de audit statutar sau de efectuare a auditului financiar si retragerea autorizarii, insotita, in cazul persoanelor fizice, de pierderea calitatii de auditor financiar;

>>> Precizarea circumstantelor avute in vedere la aplicarea efectiva a sanctiunilor, respectiv: gravitatea si durata incalcarii, gradul de raspundere a persoanei responsabile, capacitatea financiara a persoanei responsabile, masura in care persoana respectiva coopereaza cu ASPAAS, abateri anterioare etc.;

>>> Introducerea obligativitatii ca ASPAAS sa publice informatii privind tipul si natura incalcarii, precum si identitatea persoanei fizice sau juridice careia i s-a aplicat sanctiunea ramasa definitiva, dupa epuizarea cailor de atac sau expirarea termenului de exercitare a acestora; 

>>> Cuprinderea de prevederi referitoare la recunoasterea in Romania a firmelor de audit autorizate in alte state membre, in baza inregistrarii acestora in Registrul public al auditorilor statutari si firmelor de audit;

>>> Introducerea obligatiei ASPAAS de a furniza Comitetului Organismelor Europene de Supraveghere a Auditului (Committee of European Auditing Oversight Bodies, denumit in continuare COESA) informatii agregate cu privire la masurile si sanctiunile aplicate;

>>> Cuprinderea de prevederi referitoare la cooperarea ASPAAS cu celelalte organisme de supraveghere din statele membre in cadrul COESA;

>>> Introducerea de prevederi referitoare la comitetul de audit al entitatilor de interes public;

>>> Includerea unor prevederi din Regulamentul (UE) nr. 537/2014 privind cerinte specifice referitoare la auditul statutar al entitatilor de interes public.

Proiectul poate fi consultat integral aici.
 


de Ioana Andreea Pavel

NOUTATI Contabile 2024

Manualul de Inventariere a fost actualizat cu Legea 296/2023 si OMFP 1447/2023!


 ATENTIE!

Acum exista reguli noi privind procedura de inventariere, introduse de:

  • Codul fiscal
  • OMFP 3067/2018
  • Legea 163/2018 care permite distribuirea de dividende pe parcursul anului
  • OMFP 3103/2017
  • Legea 296/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilitatii financiare a Romaniei pe termen lung
  • OMFP 1447/2023 pentru modificarea si completarea unor reglementari privind documentele financiar-contabile

  Explicatii complete gasiti in ghidul Manualul de inventariere. Societati comerciale. PFA. ONG.

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
audit financiarproiectceccarauditul statutarOrdonanta Guvernului nr. 65/1994atributii contabili


Data aparitiei: 01 Noiembrie 2016

Votati articolul "Proiect MFP: Se modifica regulile de audit financiar si atributiile contabililor":
Rating:

Nota: 4.67 din 5 din 3 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Societate care primeste imprumut de la asociat. Care sunt inregistrarile contabile?

    • In lumea afacerilor, accesul la capital este esential pentru functionarea si dezvoltarea unei societati, mai ales in fazele incipiente ale activitatii sale. In acest context, imprumuturile de la asociati devin o modalitate frecventa prin care firmele nou infiintate isi asigura lichiditatile necesare pentru a-si desfasura activitatea. Insa, inainte de a proceda la acordarea unui astfel de imprumut, partile implicate trebuie sa fie constiente de implicatiile legale si contabile ale...» citeste mai departe aici

  • Dividende interimare distribuite in cursul anului: monografia contabila si opinia specialistului

    • Putem distribui dividende interimare in cursul anului, in baza unor situatii financiare trimestriale, insa, daca nu le platim asociatilor pana la sfarsitul anului, trebuie sa declaram si sa platim impozit pe venit pana la data de 25 a anului urmator. Monografia contabila este simpla, insa intervin cateva conturi cu care nu suntem prea obisnuiti (463 si 456), astfel ca dupa regularizarea dividendelor (cu ocazia intocmirii situatiilor financiare anuale) este im...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • Mijloacele fixe de la A la Z: legislatie explicata si studii de caz

    • Toate operatiunile privind mijloacele fixe - achizitie, amortizare, reevaluare, casare, vanzare – pot genera erori de aplicarea a legii, amendate drastic. Stiati ca: - in conformitate cu art. 42 alin. (1) din Legea contabilitatii nr. 82/1991 – neaplicarea corecta a reglementarilor contabile produce o amenda de la 300 lei la 4.000 lei? Ei bine, inregistrarea incorecta a unui obiect/mijloc fix poate genera o astfel de amenda! ...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X