Vom analiza mai jos cazul unei societati comerciale care presteaza servicii IT. In contractele semnate cu clientii, societatea se obliga sa livreze si echipamente IT, pe baza de comanda. Vom vedea cum se inregistreaza in contabilitate si in gestiune aceste operatiuni, inclusiv cele care reprezinta imbunatatirea unor produse achizitionate initial.
Solutia consultantului:
In opinia noastra, situatia descrisa de dvs reprezinta o procedura de realizare a unei productii personalizate, iar contabilitatea trebuie sa fie adaptata la vanzarea unei productii proprii.
Se necesita determinarea costului de productie, conform pct. 52 din OMFP 3055/2009 privind contabilitatea, si OMFP 1826/2003 privind contabilitatea de gestiune si calculatia costurilor.
Atat laptop-ul cat si subansamblele vor fi considerate materii prime, materiale consumabile sau auxiliare, in functie de solutia tehnica propusa clientului.
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Examen Consultant Fiscal 2024
Cartea verde a contabilitatii
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
De exemplu, pentru un client se achizitioneaza un laptop la costul de achizitie de 2000 lei, se monteaza o memorie suplimentara de 500 lei, se utilizeaza un adeziv in suma de 50 lei si sunt cheltuieli cu manopera de 500 lei la care se adauga asigurari sociale de 150 lei.
Monografia aplicabila este:
a) consum materie prima laptop:
601 "Cheltuieli cu materii prime" = 301 "Materii prime" cu suma de 2000 lei
b) consum alte materiale auxiliare memorie:
6021 "Cheltuieli cu materiale auxiliare" = 3021 "Materiale auxiliare" cu suma de 500 lei
c) consum materiale consumabile adeziv:
6028 "Cheltuieli cu alte materiale consumabile" = 3028 "Alte materiale consumabile" cu suma de 50 lei
d) cheltuieli cu manopera si asigurari sociale:
641 "Cheltuieli cu salariile personalului" = 421 "Personal salarii datorate" cu suma de 500 lei
645 "Cheltuieli cu asigurarile sociale" = 431 "Asigurari sociale" cu suma de 150 lei.
Total cost de productie = 3200 lei.
Inregistrarea productiei:
345 "Produse finite" = 711 "Venituri aferente costurilor stocurilor de produse" cu suma de 3200 lei
Vanzarea productiei realizate catre un client la pretul de 4000 lei plus TVA:
4111 "Clienti" = 701 "Venituri din productia vanduta" cu suma de 4000 lei
4111 "Clienti" = 4427 "TVA colectata" / 4428 "TVA neexigibila", in functie de sistemul de TVA utilizat, cu suma de 960 lei
Descarcarea gestiunii:
711 "Venituri aferente costurilor stocurilor de produse" = 345 "Produse finite" cu suma de 3200 lei.