email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Procedura contabila corecta: Scadere materii prime din inventarul faptic

gestiuneainventarul fapticmaterii primeinventarcosteroare

Pentru a ilustra derularea corecta a unei proceduri contabile des intalnite, ne vom folosi de exemplul unei firme cu activitate in alimentatie publica care doreste sa constate in ce masura e corecta scaderea materiilor prime la finalul lunii in functie de inventarul faptic.

De asemenea, retinem ca in cazul acestei firme nu se pot scadea din gestiune materiile prime in functie de retetare deoarece nu se pot respecta cantitatile din retetare la prepararea produselor finite, iar procentul de eroare este mare. Clientul poate sa schimbe compozitia produsului finit in functie de preferinte.


Daca dvs. veti descarca gestiunea  la sfarsitul lunii in baza inventarului faptic, nu veti avea niciun control asupra consumului  materiei  prime ( daca au fost consumate pentru societate sau eventual pentru salariati sau alte consumuri care nu au dus la obtinerea de venituri). La un eventual control , organele fiscale pot  recalcula consumul in functie de retetare. In situatia in care la sfarsitul lunii exista  o diferenta mare in plus/minus fata de consumul in baza retetarelor, insemana ca trebuie sa revizuiti retetarele sau sa  intocmiti mai multe retetare avand in vedere solicitarile clientilor.

Contabilitatea de gestiune este obligatorie potrivit prevederilor art.6 din Legea contabilitatii 82/1991.
Astfel, trebuie sa conduceti contabilitate de gestiune si calculatia costurilor, conform OMFP 1826/2003, stabilind costul de productie al bunurilor vandute.
 
Pentru a determina costul de productie al unui bun vandut, in cadrul productiei alimentare, se necesita sa cunoasteti procesul fabricatiei si sa detineti retetare pentru fiecare produs.

Costul stocurilor care nu sunt de obicei fungibile si al acelor bunuri sau servicii produse si destinate unor comenzi distincte trebuie determinat prin identificarea specifica a costurilor individuale.


 Potrivit prevederilor pct.286 din OMFP 1802/2014, in functie de specificul activitatii, pentru determinarea costului pot fi folosite, de asemenea, metoda costului standard, in activitatea de productie sau metoda pretului cu amanuntul, in comertul cu amanuntul.

Costul standard ia in considerare nivelurile normale ale consumurilor de materiale si consumabile, manoperei, eficientei si capacitatii de productie. Aceste niveluri trebuie revizuite periodic si ajustate, daca este necesar, in functie de conditiile existente la un moment dat.

Diferentele de pret fata de costul de achizitie sau de productie trebuie evidentiate distinct in contabilitate, fiind recunoscute in costul activului.

Repartizarea diferentelor de pret asupra valorii bunurilor iesite si asupra stocurilor se efectueaza cu ajutorul unui coeficient.

Abaterile  de la  costurile  standard  se  inregistreaza in contabilitate  in conturi distincte. Prin  adaugarea sau  scaderea lor, dupa caz, la  costurile standard, se  determina costurile efective  ale productiei obtinute. Iesirile de stocuri aferente unei perioade, inregistrate in contabilitatea financiara, vor fi corelate cu cheltuielile evidentiate in contabilitatea de gestiune, pe comenzi, produse etc., dupa caz, in functie de consumurile tehnologice normate.

Asadar pentru  justificarea consumului de materii prime si materiale se recomanda intocmirea de retetare standard, pe gramaje, aferente consumului specific fiecarei portii si nu recomand descarcarea din gestiune a  materiilor prime la sfarsitul lunii in functie de inventarului faptic.
 

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Elena Garofil, consultant fiscal

 


de Redactia Contabilul

NOUTATI Contabile 2024

A aparut: Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024


Nu rata ghidul practic care te scoate acum din impasul generat de orice inregistrare contabila!

76 monografii, de maxima actualitate, intocmite impecabil, dezvoltate dupa o structura completa:

Prezentarea cadrului legal
• Noutatile legislative legate de subiectul dezbatut
• Tratamentul contabil exemplificat prin cazuri practice si exemple
• Inregistrarile contabile aferente fiecarui caz practic prezentat
• Tratamentul din punct de vedere fiscal, al TVA si al impozitului pe profit
• Atentionari, recomandari, sfaturi referitoare la subiect

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
gestiuneainventarul fapticmaterii primeinventarcosteroare


Data aparitiei: 27 Octombrie 2015

Votati articolul "Procedura contabila corecta: Scadere materii prime din inventarul faptic":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 2 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Avansuri de trezorerie: documente justificative pentru avansuri spre decontare si functiunea contului 542

    • Entitatile pot acorda sume in numerar sau prin banca, denumite avansuri spre decontare, puse la dispozitia angajatilor, in vederea efectuarii unor plati in numele societatii sau in vederea efectuarii unor deplasari in interes de serviciu. Avansurile spre decontare sunt sume puse la dispozitia administratorilor sau a salariatilor din entitate, in vederea efectuarii unor plati in numele acesteia. De regula, justificarea avansului si transformarea sa in cheltuiala efec...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • De ce este esential sa aveti Dosare Permanente ale Clientilor: 7 avantaje majore

    • Atunci cand sunt solicitate lucrari de audit interne/externe sau firma-client are inspectii fiscale, dosarul permanent furnizeaza toate documentele necesare pentru a sustine tranzactiile si operatiunile contabile ale clientului. Acest lucru reduce timpul si efortul necesar pentru pregatirea si gestionarea auditului si creste nivelul de incredere in fata auditorilor/inspectorilor.   Dosarul permanent este un instrument vital in procesul de tinere a contabili...» citeste mai departe aici

  • Impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA): formula de calcul si exemplu practic

    • Incepand cu anul 2024, contribuabilii care inregistreaza in anul precedent o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro si care, in anul de calcul, determina un impozit pe profit cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul mai mic decat impozitul minim pe cifra de afaceri stabilit potrivit unei formule prevazute la art. 181 alin. (3) din Codul fiscal, sunt obligati la plata impozitului pe pr...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X