Pentru o societate cu datorii la furnizori in valoare de 3.800 lei (din anul 2008), se doreste lichidarea, astfel ca se va stabili ce se intampla cu soldul la furnizori si care sunt etapele de urmat pentru pregatirea lichidarii societatii. Daca nu mai exista societatile respective, vom vedea daca se poate trece suma respectiva la venituri.
In conformitate cu prevederile pct. 187 din Reglementarile contabile conforme aprobate prin OMFP 3055/2009, la scaderea din evidenta a datoriilor ale caror termene de plata sunt prescrise, societatea trebuie sa demonstreze ca a intreprins demersurile legale pentru decontarea acestora.
Scoaterea din evidenta a datoriilor prescrise se poate face, dupa efectuarea tuturor demersurilor legale pentru decontarea acestora, in urma inventarierii elementelor de activ si de pasiv in conformitatea cu prevederile OMFP 2861/2009. Pe baza propunerilor comisiei de inventariere administratorul, cu avizul conducatorului compartimentului financiar-contabil si al conducatorului compartimentului juridic poate decide scaderea din evidenta a datoriilor prescrise.
Scoaterea din evidenta se va efectua in baza hotararii organelor de conducere ale societatii, carora le revin astfel de competente, potrivit prevederilor actului constitutiv.
In cazul furnizorilor neachitati, anularea datoriei se va face prin reluarea la venituri – impozabile din punct de vedere fiscal, prin nota contabila:
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
401 = 7588 valoare inclusiv TVA
Etapele privind lichidarea societatii sunt cuprinse in OMFP 1376/2004;
Conform prevederilor acestui act normativ, operatiunile care se fac cu ocazia lichidarii societatii comerciale sunt:
a) inventarierea si evaluarea elementelor de activ si de pasiv ale societatilor comerciale care urmeaza sa se lichideze, potrivit Legii contabilitatii 82/1991, republicata, normelor si reglementarilor contabile, inregistrarea rezultatelor inventarierii si ale evaluarii, efectuate cu aceasta ocazie;
b) intocmirea situatiilor financiare de catre societatile comerciale care urmeaza sa se lichideze.
c) stabilirea de catre adunarea generala a actionarilor sau a asociatilor a operatiunilor care urmeaza sa fie efectuate de catre lichidator in numele societatii comerciale;
d) valorificarea elementelor de activ (vanzarea imobilizarilor si a stocurilor, incasarea creantelor, a investitiilor financiare pe termen scurt etc.);
e) achitarea datoriilor societatii comerciale catre bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat, precum si a celorlalte obligatii sociale catre alte fonduri, salariati si alti terti;
f) stabilirea rezultatului lichidarii (profit sau pierdere);
g) calcularea, retinerea si virarea impozitului pe profit/venit si a impozitului pe dividende in urma
actiunii de dizolvare/lichidare;
h) intocmirea bilantului de partaj;
i) efectuarea partajului capitalului propriu (activului net) al societatii comerciale, rezultat din lichidarea societatii comerciale, in functie de:
- prevederile statutului si/sau ale contractului de societate;
- hotararea adunarii generale a actionarilor/asociatilor, consemnata in registrul sedintelor adunarii generale;
- cota de participare la capitalul social.
j) inregistrarea cererii de radiere a societatii comerciale impreuna cu o serie de documente, printre care si cele care releva situatia financiara de lichidare si proiectul de repartizare a activului semnat de asociati/actionari, raportul lichidatorilor; certificatul emis de organul fiscal competent din care sa rezulte ca societatea nu are datorii la bugetul de stat si la contributiile sociale.
Din punct de vedere juridic, operatiunile de lichidare a societatilor comerciale sunt reglementate de prevederile Legii nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro