Din Raportul privind activitatea desfasurata de Consiliul filialei Bucuresti a Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania in ce priveste anul 2014 alegem sa prezentam o analiza redata de CECCAR Bucuresti asupra modului de respectare a Codului etic national al profesionistilor contabili pe parcursul anului trecut.
MODUL DE RESPECTARE A CODULUI ETIC NATIONAL AL PROFESIONISTILOR CONTABILI
Conform hotararilor Conferintei Nationale si Consiliului Superior, Consiliul filialei a urmarit si analizat in toate cele 6 sedinte la care s-a intrunit in anul 2014 realizarea sarcinilor concrete pe linie de educatie si etica profesionala, atat prin modul de intocmire a programelor de formare si dezvoltare profesionala, prin valorificarea normelor editate de CECCAR, prin urmarirea respectarii normelor profesionale si a Codului etic national al profesionistilor contabili, prin activitatea executivului filialei, cat si prin urmarirea raportarilor, a declaratiilor anuale pe proprie raspundere ale membrilor.
S-a pus accent si in anul 2014 pe stabilitate si continuitate, prin punerea in aplicare a strategiei Corpului si actiunilor concrete destinate si realizate in sprijinul membrilor si al profesiei, consolidarii capacitatii CECCAR de a asigura in continuare consecventa si eficienta aplicarii celor trei comandamente de baza:
Educatia, Calitatea serviciilor si Etica, dar si prin maturitatea profesionala specifica colaborarii si comunicarii pe toate palierele economice atat cu mediul de afaceri, dar si cu cel academic si institutional local
Actiunile si masurile intreprinse de filiala Bucuresti in anul 2014, si prezentate prin directorul executiv spre analiza consiliului filialei au vizat asigurarea respectarii normelor de etica si a normelor profesionale elaborate de Corp si s-au referit in principal la:
1. Colaborare permanenta si comunicare cu auditorii de calitate din cadrul filialei: inaintarea dispozitiilor urmare efectuarii misiunii de audit de calitate, urmarirea primirii raspunsului la dispozitii, analiza, masuri si propuneri activitate audit de calitate ce au fost analizate in sedinteleConsiliului filialei in mod trimestrial.
2. Analiza in consiliul filialei a sesizarilor primite de la terti si a referatelor intocmite de catre auditorul de calitate, inaintarea dupa caz catre Comisia de disciplina a filialei.
3. Autosesizarea structurilor executive ale filialei pentru cazurile de nerespectare a normelor Corpului de anumiti membrii si inaintarea acestora dupa caz la consiliul filialei sau comisia de disciplina pentru luarea de masuri conform ROF (neplata cotizatiilor profesionale, publicitatea necorespunzatoare, nedepunerea raportului anual de activitate, raportarea necorespunzatoare a activitatii anuale prin neconcordante intre informatiile transmise filialei, etc).
4. Colaborare permanenta si comunicare cu Comisia de disciplina a filialei: colaborarea prin punerea la dispozitie a informatiilor solicitate de presedintele Comisiei de disciplina in cazurile instrumentate.
5. Actiuni de pregatire pentru aprofundarea Codului etic cu membrii si stagiarii, precum si organizarea de intalniri profesionale cu membri.
6. Valorificare publicatii cod etic, norme profesionale, publicatia elemente de doctrina si deontologie profesionala, cartea expertului contabil si a contabilului autorizat, cartea auditului de calitate.
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
7. Mediatizarea principiilor fundamentale cuprinse in editia a IV-a Codului etic national al profesionistului contabil revizuit conform Codului etic IFAC, editia 2012, prin toate mijloacele
8. Prin mediatizarea realizata, atat a reglementarilor C.E.C.C.A.R., cat si a sanctiunilor de care sunt pasibile persoanele care incalca aceste norme de conduita, majoritatea profesionistilor contabili au inteles ca nu isi pot pastra statutul lor privilegiat decat oferind servicii potrivit unor criterii care sa justifice increderea publicului.
1. Prezentarea obligativitatii respectarii Codului Etic National si a Ghidului de prevenire si combatere a spalarii banilor s-a realizat in cadrul intalnirilor cu membri, cu stagiarii filialei, inainte
inceperii cursurilor de pregatire profesionala si in suportul de curs difuzat in cadrul orelor de Doctrina si deontologie profesionala.
2. Mediatizarea hotararilor si a normelor de interes pentru membri: s-a realizat permanent prin comunicarea prin posta electronica, site filiala, in cadrul punctului de informare pentru membri, direct la intalnirile cu membri.
3. Studierea zilnica a presei locale pentru a cunoaste sesizarile care vizeaza membri Corpului-experti contabili si contabili autorizati. Nu au fost sesizate cazuri de abatere din presa locala.
4. Analiza trimestriala in Consiliul filialei a respectarii Codului etic. in anul 2014 analiza respectarii aplicarii Codului etic a fost realizata in sedintele Consiliului filialei cu frecventa trimestriala.
5. Conform raportarilor trimestriale ale membrilor nu au fost semnalate cazuri de spalare a a banilor.
Sursa: CECCAR Bucuresti