Incepand de anul viitor, odata cu noua forma a Codului fiscal adoptat recent, se modifica destul de mult reglementarile care stabileau pana acum cotele de taxe si impozite locale pe care trebuie sa le platim, dupa caz.
La ce ar trebui sa ne asteptam insa in 2016 si 2017, ani in care se aplica unele dintre aceste masuri? Cele mai multe schimbari au vizat impozitul pe cladiri unde s-au facut modificari semnificative.
Redam mai jos aceste noi prevederi si amintim mai intai ca se aplica noi scutiri de impozit cand vorbim de cladiri si ca decizia de a scuti o anumita cladire revine consiliilor locale.
O veste buna vine pentru persoanele care au in proprietate doua sau mai multe cladiri si care, incepand din 2016, nu vor mai datora un impozit pe cladiri majorat.
Se trece la o noua categorisire a cladirilor, astfel ca vorbim de cladiri rezidentiala, nerezidentiale si cu destinatie mixta.
Iata care sunt noile prevederi in ce priveste categoriile amintite, asa cum au fost explicate recent intr-o analiza intocmita pentru HotNews.ro de consultantul fiscal Cristian Rapcencu:
"- in cazul cladirilor rezidentiale detinute atat de persoane fizice, cat si de persoane juridice, impozitul pe cladiri se calculeaza prin aplicarea unei cote cuprinse intre 0,08%-0,2% , asupra valorii impozabile a cladirii;
- in cazul cladirilor nerezidentiale detinute atat de persoane fizice, cat si de persoane juridice, impozitul pe cladiri se calculeaza prin aplicarea unei cote cuprinse intre 0,2-1,3% asupra valorii cladirii;
- pentru cladirile nerezidentiale detinute de persoane fizice, valoarea impozabila trebuie stabilita prin raport de evaluare daca aceasta nu a fost construita sau dobandita in ultimii 5 ani;
- daca valoarea unei cladiri nerezidentiale detinuta de o persoana fizica nu poate fi calculata, impozitul se determina prin aplicarea cotei de 2% asupra valorii impozabile determinate ca si cand cladirea ar fi fost rezidentiala ;
- in cazul cladirilor cu destinatie mixta aflate in proprietatea persoanelor fizice, impozitul se calculeaza prin insumarea impozitului calculat pentru suprafata folosita in scop rezidential cu impozitul determinat pentru suprafata folosita in scop nerezidential;
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
- in cazul persoanelor fizice, daca la adresa cladirii cu destinatie mixta este inregistrat un domiciliu fiscal la care nu se desfasoara nicio activitate economica, impozitul se calculeaza conform regulilor aplicabile cladirilor rezidentiale".
Retinem, totodata, potrivit aceleiasi surse, ca daca suprafetele folosite in scop rezidential si cele folosite in scop nerezidential nu pot fi evidentiate distinc t, iar la adresa cladirii, o persoana fizica are inregistrata o companie, aceasta va avea regimul fiscal nerezidential numai in situatia cand se deduc cheltuielile cu utilitatile. De asemenea, se mentioneaza ca pentru cladirile nerezidentiale "detinute atat de persoane fizice, cat si de persoane juridice, utilizate pentru activitati din domeniul agricol, impozitul pe cladiri se calculeaza prin aplicarea unei cote de 0,4% asupra valorii impozabile a cladirii".
NOTA: Daca proprietarul cladirii este o persoana juridica si acesta nu a actualizat valoarea impozabila a cladirii in ultimii 3 ani anteriori anului de referinta, cota impozitului/taxei pe cladiri este 5%.
Noul Cod fiscal renunta la reglementarea conform careia, aminteste aceeasi sursa, "in cazul cladirii la care au fost executate lucrari de reconstruire, consolidare, modernizar e, modificare sau extindere, de catre locatar, din punct de vedere fiscal, acesta are obligatia sa comunice locatorului valoarea lucrarilor executate pentru depunerea unei noi declaratii fiscale , in 30 de zile de la data terminarii lucrarilor respective".
Totodata, se mentioneaza ca impozitul pe cladirile si terenurile aflate in proprietatea persoanelor fizice si juridice care sunt utilizate pentru prestarea de servicii turistice cu caracter sezonier, pe o durata de cel mult 6 lun in cursul unui an calendaristic, se reduce cu 50% . Reducerea se aplica in anul fiscal urmator celui in care este indeplinita aceasta conditie. In plus, impozitul pe cladiri, impozitul pe teren si impozitul pe mijloacele de transport sunt datorate pentru intregul an fiscal de persoana care are in proprietate activul la data de 31 decembrie a anului fiscal anterior, fara ca aceste impozite sa se mai calculeze pe fractiuni de an.
Conform noilor reglementari, impozitul pe cladiri si pe teren se plateste anual, in doua rate egale, pana la datele de 31 martie si 30 septembrie inclusiv, insa taxa pe cladiri/teren se plateste lunar, pana la data de 25 a lunii urmatoare fiecarei luni din perioada de valabilitate a contractului prin care se transmite dreptul de concesiune, inchiriere, administrare ori folosinta.
Consiliile locale au posibilitatea de a hotari sa acorde "scutirea sau reducerea impozitului pe mijloacele de transport agricole utilizate efectiv in domeniul agricol", informeaza sursa de mai sus, iar "autoritatile publice locale pot majora impozitele locale cu pana la 50% fata de nivelurile maxime stabilite in Codul fiscal, fata de 20% cat preciza legislatia anterioara".
Se poate majora, potrivit noilor prevederi, pentru terenul agricol nelucrat timp de 2 ani consecutiv, consiliul local poate majora impozitul pe teren cu pana la 500% incepand cu al treilea an. De asemenea, tot consiliile locale au libertatea de a majora impozitul pe cladiri si impozitul pe teren cu pana la 500% pentru cladirile si terenurile, neingrijite, situate in intravilan, criteriile de incadrare urmand a fi adoptate prin hotarare a Consiliilor Locale.