Determinarea capacitatii optime de productie constituie o problema a teoriei si practicii financiare, de marimea acesteia depinzand in mare parte eficienta economica a firmei.
Pragul de rentabilitate (break even point) marcheaza acea dimensiune a productiei la care cheltuielile totale sunt egale cu incasarile din vanzarea productiei (nu se obtine nici castig, nici pierdere).
In vederea calculului pragului de rentabilitate, trebuie sa stiti ca nivelul costului pe produs si marimea ratei rentabilitatii sunt intr-o stransa dependenta de raportul dintre cantitatile de produse fabricate si cheltuielile totale de productie. In raport cu dinamica volumului productiei, elementele cheltuielilor de productie se grupeaza in:
- cheltuieli variabile: sunt cheltuielile care cresc odata cu cresterea volumului productiei (de exemplu cheltuielile cu materiile prime, materialele, energia, apa, salariile personalului direct productiv etc);
- cheltuieli fixe: sunt cheltuielile care raman aceleasi odata cu cresterea (in limite rezonabile) a productiei (de exemplu cheltuielile cu salariile personalului TESA, cu paznicii, telefoane, posta, publicitate etc).
Daca cheltuielile variabile sunt constante pe unitate de produs (suma lor creste direct proportional cu volumul productiei), cheltuielile fixe sunt variabile pe unitatea de produs (valoarea lor fiind constanta, inseamna ca ele se reduc odata cu cresterea volumului productiei). Aceasta legatura dintre valoarea cheltuielilor de productie si cantitatea de produse care trebuie fabricata, astfel incat din incasarile obtinute sa se acopere toate cheltuielile, este evidentiata cu ajutorul pragului de rentabilitate, care se determina dupa caz, in unitati fizice sau valorice, pentru un singur produs sau pentru intreaga activitate.
Pragul de rentabilitate in unitati fizice
Acesta se calculeaza pentru firmele monoproductive (de exemplu o uzina de autoturisme sau o mina de carbuni).
Cantitatea de productie de prag este egala cu cheltuielile fixe la nivelul intregii productii impartite la pretul unitar de vanzare al unui produs minus cheltuielile variabile unitare la nivelul unui produs.
Daca productia este mai mica decat punctul critic, atunci trebuie luate masuri fie ca ea sa creasca pentru a asigura macar acoperirea cheltuielilor, fie sa se mareasca pretul de vanzare sau sa se micsoreze nivelul cheltuielilor.
Important: pentru ca formula de mai sus sa fie aplicabila, productia trebuie sa fie vanduta, iar banii incasati (sa nu fie vorba de productie pe stoc).
Pragul de rentabilitate pentru firmele din domeniul vanzarilor
Pentru aceste firme, pragul de rentabilitate (in acest caz este vorba de
Achizitii de servicii din afara Romaniei Regim fiscal-contabil
Manual de politici contabile - Stick USB
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Astfel, cifra de afaceri de prag este egala cu cheltuielile totale impartite la cota medie de adaos comercial practicat.
Deoarece interesul firmei este sa-si amortizeze cat mai repede cheltuielile (deci o cifra de afaceri de prag cat mai mica), din analiza formulei se observa ca pentru aceasta este necesar ca cheltuielile, atat fixe cat si variabile, sa fie cat mai mici, iar cota de adaos cat mai mare.
Pragul de rentabilitate temporal
Pentru procesul de decizie, prezinta interes stabilirea momentului (datei calendaristice) la care pragul de rentabilitate este atins.
Pragul de timp in valori temporale este egal cu cifra de afaceri de prag impartita la cifra de afaceri maxima care se poate obtine in anul respectiv, totul inmultit cu 365.
Pragul de rentabilitate pentru activitati sezoniere
Calculul pragului de rentabilitate prezentat mai sus este fundamentat pe ideea liniaritatii cifrei de afaceri pe toata durata analizata.
Pentru firmele cu activitate sezoniera, acest prag nu corespunde realitatii. Aceasta a condus la determinarea "pragului de rentabilitate real", prin luarea in considerarea a factorului sezonier, care se calculeaza pe baza aceleiasi relatii, dar incepand din perioada (luna, trimestrul etc) in care marja cheltuielilor variabile acopera cheltuielile fixe.
Auditor, Expert Contabil Mondo Conta Consult
Membru CECCAR & INPACT International
www.mondoconta.ro
Coautor "Consilier Management Financiar" (editura Rentrop&Straton)
Coautor "Manualul Specialistului in Fiscalitate" (editura Irecson)