Am avut, in ultima perioada, parte de vesti bune si mai putin bune. Ne-a nemultumit vestea modificarii unor declaratii, iar o petitie a fost facuta de unii profesionisti impotriva modificarii Declaratiei 394. Ne-am reamintit ca pana la 25 ianuarie inclusiv mai pot fi depuse unele declaratii si am privit cu interes la disputa lunii ianuarie referitoare la inregistrarea in scopuri de TVA. Am discutat, totodata, despre amortizarea fiscala in 2016.
Iata, asadar, care sunt unele dintre cele mai importante subiecte din domeniu in aceasta perioada:
Sfatul expertului Robert Gearba: Amortizarea fiscala in 2016
Firma dvs. poate recupera fiscal cheltuielile aferente achizitionarii, producerii si construirii mijloacelor fixe amortizabile, prin deducerea amortizarii, potrivit prevederilor articolului 28 al legii 227/2015 privind Codul Fiscal.
Conform acestui articol, mijlocul fix amortizabil este orice imobilizare corporala care indeplineste cumulativ urmatoarele conditii:
a) este detinut si utilizat in productia, livrarea de bunuri sau in prestarea de servicii, pentru a fi inchiriat tertilor sau in scopuri administrative;
b) are o valoare fiscala egala sau mai mare decat limita stabilita prin hotarare a Guvernului (2.500 lei in prezent);
c) are o durata normala de utilizare mai mare de un an.
Codul Fiscal considera mijloace fixe amortizabile si:
a) investitiile efectuate la mijloacele fixe care fac obiectul unor contracte de inchiriere, concesiune, locatie de gestiune, asociere in participatiune si altele asemenea;
b) mijloacele fixe puse in functiune partial;
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
d) investitiile efectuate la mijloacele fixe existente, sub forma cheltuielilor ulterioare realizate in scopul imbunatatirii parametrilor tehnici initiali si care conduc la obtinerea de beneficii economice viitoare, prin majorarea valorii mijlocului fix;
f) amenajarile de terenuri.
Ce declaratii fiscale au termen la 25 ianuarie 2016?
rin cele ce urmeaza, va informam cu privire la obligatiile declarative pe care le aveti de indeplinit in calitate de contribuabili. Astfel, pana luni, 25 ianuarie 2016 inclusiv, trebuie depuse la unitatile fiscale, dupa caz, urmatoarele:
- Declaratia privind cifra de afaceri in cazul persoanelor impozabile pentru care perioada fiscala este trimestrul calendaristic si care nu au efectuat achizitii intracomunitare de bunuri in anul precedent, formular 094. Reglementare: art. 156^1 Cod Fiscal; OPANAF nr. 7/2010;
- Notificarea privind aplicarea/incetarea aplicarii sistemului TVA la incasare, formular 097. Se depune de catre persoanele impozabile inregistrate conform art. 153 din Legea nr. 571/2003 privind Codul Fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare pentru notificarea organelor fiscale cu privire la aplicarea sistemului TVA la incasare sau cu privire la incetarea aplicarii acestui sistem in conditiile prevazute la art. 134^2 si art. 156^3 alin. (11) si alin. (12). Reglementare: OPANAF nr. 227/2015;
- Declaratia privind obligatiile de plata la bugetul de stat, cu termen lunar, trimestrial pentru obligatiile bugetului de stat aferente lunii decembrie, trimestrului IV 2015, formular 100. Reglementare: OPANAF nr. 3136/2013;
Disputa lunii ianuarie: noile cerinte ANAF pentru inregistrarea TVA
ANAF cere o lista semnificativ de lunga de documente pentru inregistrarea in scopuri de TVA. In afara de faptul ca se cer din nou date pe care institutia le are deja in evidenta, firmele trebuie sa depuna si un plan de afaceri.
Dosarul pune firmele pe drumuri si duce la costuri de administrare semnificativ mai mari. Mediul de afaceri se confrunta astfel din nou cu o situatie in care birocratia si procedurile greoaie isi fac loc in administrarea unui business.
Intr-un document obtinut de portalul Cursdeguvernare.ro, se arata lista acelor informatii si documente pe care Fiscul le cere inainte de a solutiona cererea de inregistrare TVA.
Astfel, sursa amintita precizeaza ca respectiva companie "careia ANAF ii cere planul de afaceri si contractele incheiate functioneaza de mai mult de 10 ani, e platitoare de TVA de la inceput, are peste 15 angajati. Declara profit.
Lista documentelor pe care ANAF le-a solicitat zilele trecute unei companii la inregistrarea in scopuri de TVA (o parte):
- fotocopii conform cu originalul ale contractelor incheiate
-lista furnizori/clienti
- un plan de afaceri
- lista mijloacelor fixe
- evidenta financiar-contabila
Noutati privind sediul social si formularul 050. Proceduri referitoare la domiciliul fiscal in 2016
Va aducem la cunostinta ca in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 15 din 08 ianuarie 2016 a fost publicat Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3845/2015 pentru aprobarea procedurilor de inregistrare/modificare a domiciliului fiscal, precum si pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare.
Prin actul normativ mentionat au fost aprobate urmatoarele proceduri:
· Procedura de inregistrare/modificare a domiciliului fiscal in cazul contribuabililor supusi inregistrarii in registrul comertului;
Se aplica contribuabililor care, potrivit legii, au obligatia inregistrarii in registrul comertului si care au obligatia inregistrarii/modificarii domiciliului fiscal la/de la organul fiscal central, potrivit legii, si anume:
- daca se solicita inregistrarea domiciliului fiscal la locul unde se exercita gestiunea administrativa si conducerea efectiva a afacerilor, in cazul in care acestea nu se realizeaza la sediul social declarat sau la locul in care se afla majoritatea activelor;
- daca se solicita modificarea domiciliului fiscal, inclusiv in cazul in care se modifica sediul social.