Prezentam in continuare un model de monografie contabila a obtinerii si utilizarii unui card de credit. De asemenea, este important de precizat si cand se foloseste cardul pentru diverse plati.
Din pacate, bancile inca acorda greu credite negarantate de stat pe termen lung persoanelor juridice. Aceasta situatie este cel mai des intalnita la firmele mici, care nu au imobile sau terenuri pe care le pot angaja ca garantii. Cel mai usor de obtinut finantari sunt cele pe termen scurt, sub forma descoperirilor de credit. Vom vedea cum se reflecta in contabilitate operatiunile generate de obtinerea unei astfel de linii de credit.
Monografie contabila pentru card de credit: raspunsul specialistului
Conform Regulamentului BNR nr. 6/2006:
„(…) cardul de credit este cardul prin intermediul caruia utilizatorul dispune de disponibilitatile banesti ale emitentului, oferite sub forma unei linii de credit, care ii permit utilizatorului efectuarea operatiunilor prevazute la pct. 1, in limita unui plafon stabilit in prealabil.”
Obtinera cardului in sine nu genereaza inregistrari contabile – deoarece reprezinta doar promisiunea bancii ca va elibera suma stabilita cand utilizatorul va avea nevoie de ea. Este posibil ca suma aprobata sa apara intr-un extras de cont, insa acest lucru nu genereaza operatiuni contabile, deoarece societatea nu are inca nici o obligatie fata de banca.
La momentul in care societatea plateste cu cardul un furnizor din suma respectiva sau retrage numerar, atunci banca trage din suma din stand by valoarea „consumata” de catre societate, evidentiind-o in extras ca imprumut acordat.
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
• la semnarea contractului privind o linie de credit de 100.000 lei, societatea nu efectueaza nici o inregistrare in contabilitate.
• societatea plateste cu cardul de credit, din suma aprobata ca finantare, un furnizor in valoare de 5.000 lei.
In acest moment, banca va considera suma de 5.000 lei ca fiind efectiv acordata societatii drept credit si acum se inregistreaza in contabilitate primirea creditului in limita sumei accesate:
5121 = 5191 5.000 lei
„Conturi la banci in lei” „Credite bancare pe termen scurt”
(Nota: se utilizeaza fie contul 5191 „Credite bancare pe termen scurt” – daca linia de credit, conform contractului, este acordata pe o perioada de pana la 12 luni – sau contul 1621 „Credite bancare pe termen lung” – daca linia de credit, conform contractului, este acordata pe o perioada mai mare de 12 luni).
- plata furnizorului, dupa ce, in prealabil, s-a inregistrat factura de la acesta:
401 = 5121 5.000 lei
„Furnizori” „Conturi la banci in lei”
- luna urmatoare se ramburseaza suma minima de plata (sau mai mult):
5191 = 5121
„Credite bancare pe termen scurt” „Conturi la banci in lei”
- inregistrarea dobanzii datorate (va fi evidentiata pe extrasul cardului de credit):
666 = 5198 100 lei
„Cheltuieli privind dobanzile” „Dobanzi aferente creditelor bancare pe termen scurt”
- plata dobanzii:
5198 = 5121 100 lei
„Dobanzi aferente creditelor bancare pe termen scurt” „Conturi la banci in lei”
Procedati la fel de cate ori accesati si restituiti fondurile din suma aprobata.
Citeste mai multe informatii despre modificarile legislative recente in Monitorul Contabil.