In analiza de mai jos avem situatia in care stabilim daca la incheierea perioadei inscrise in contract ar fi trebuit emisa o factura care s-a trimis cu intarziere.
ART.155 alin. (1): Persoana impozabila care efectueaza o livrare de bunuri sau o prestare de servicii, alta decat o livrare/prestare fara drept de deducere a taxei, conform art. 141 alin. (1) si (2) trebuie sa emita o factura catre fiecare beneficiar, cel tarziu pana in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care ia nastere faptul generator al taxei, cu exceptia cazului in care factura a fost deja emisa.
- Noi 29100 locuri
disponibileVideo Trainingul legislativ Declaratia 112
2024, www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Fiscalitate si Contabilitate, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Legislatia Muncii, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Salarizare si Contributii, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Sanatate si Securitate in Munca, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere
Vom vedea cum se pot calcula penalitati dupa trei luni de la aviz - penalitati aplicate la un debit compus din valoare aviz + TVA care ar fi trebuit sa fie adaugat daca se emitea factura. La o valoare a avizului de 824 s-a adaugat TVA si au fost calculate penalitati. Vom vedea daca ar trebui emisa factura pentru a colecta TVA, daca se colecteaza TVA la aviz si daca penalitatile ar trebui inregistrate in contabilitate.
Ar trebui studiat cu atentie contractul. Din intrebarea precedenta eu am inteles ca, potrivit contractului, daca marfa nu era achitata sau returnata in termen de 3 luni, se calculau penalitati. Daca firma dumneavoastra achita marfa dupa cele 3 luni, ar fi primit factura.
Valoarea penalitatilor si baza lor de calcul ar trebui sa fie prevazute in contract, conform negocierilor intre parti. Cel mai probabil penalitatile refera la totalul de plata si nu doar la valoarea marfurilor fara TVA.
Pentru inregistrarea penalitatilor in contabilitate este necesar sa detineti un document justificativ care sa respecte conditiile de forma prevazute de ordinul 3512/2008 privind documentele financiar contabile:
- denumirea documentului;
- denumirea/numele si prenumele si, dupa caz, sediul/adresa persoanei juridice/fizice care intocmeste documentul;
- numarul documentului si data intocmirii acestuia;
- mentionarea partilor care participa la efectuarea operatiunii economico-financiare (cand este cazul);
- continutul operatiunii economico-financiare si, atunci cand este necesar, temeiul legal al efectuarii acesteia;
Cartea verde a contabilitatii
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
- datele cantitative si valorice aferente operatiunii economico-financiare efectuate, dupa caz;
- numele si prenumele, precum si semnaturile persoanelor care raspund de efectuarea operatiunii economico-financiare, ale persoanelor cu atributii de control financiar preventiv si ale persoanelor in drept sa aprobe operatiunile respective, dupa caz;
- alte elemente menite sa asigure consemnarea completa a operatiunilor efectuate.
Penalitatile nu intra in baza de calcul a TVA, deci nu trebuie sa fie emisa neaparat o factura. In baza contractului negociat intre parti, se pot emite documente pentru inregistrarea penalitatilor in contabilitate, cu conditia respectarii elementelor obligatorii mentionate mai sus. Daca ati avut un document justificativ pentru penalitatile respective, trebuia sa le inregistrati in contabilitate, ca fiind cheltuieli deductibile, potrivit art. 21 alin (1) cu normele metodologice punctul 23 din Legea 571/2003.
"Legea 571/2003 Norme metodologice
23. In sensul art. 21 alin. (1) din Codul fiscal, sunt cheltuieli efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile si urmatoarele:
d) dobanzile, penalitatile si daunele-interese, stabilite in cadrul contractelor economice incheiate cu persoane rezidente/nerezidente sunt cheltuieli deductibile pe masura inregistrarii lor;"
"Legea 571/2003 Art. 137 (3) Baza de impozitare nu cuprinde urmatoarele:
b) sumele reprezentand daune-interese, stabilite prin hotarare judecatoreasca definitiva si irevocabila, penalizarile si orice alte sume solicitate pentru neindeplinirea totala sau partiala a obligatiilor contractuale, daca sunt percepute peste preturile si/sau tarifele negociate;"
Este corecta prevederea cu termen de 15 zile prevazut la art. 155, insa faptul generator in cazul contractelor de consignatie este data la care bunurile sunt livrate de consignatar clientilor sai. Deci factura se emite de furnizor numai atunci cand marfa este vanduta. Prin urmare, nu avem un fapt generator la data avizului.
"Legea 571/2003 ART. 134^1 Faptul generator pentru livrari de bunuri si prestari de servicii
(2) Pentru bunurile livrate in baza unui contract de consignatie, se considera ca livrarea bunurilor de la consignant la consignatar are loc la data la care bunurile sunt livrate de consignatar clientilor sai."
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Olguta Crevelescu - Expert Contabil